Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-20@13:39:06 GMT

۵ تصور نادرست ‏درباره دندان‌ها

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۹۳۸۸

 درباره دندانپزشکی هم مثل علوم دیگر باور‌های نادرستی وجود دارد. ما در این‌جا چند تصور عمومی ‌دربارهدندان‌ها را با توضیحات متخصصان برای شما تحلیل کرده‌ایم.

این درست است که جرم‌گیری می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند؟

اخبار اجتماعی- خیلی‌ها تصور می‌کنند جرم‌گیری به دندانشان صدمه می‌زند و آن را در برابر آسیب‌های دندانی ضعیف ‌و آسیب‌پذیر می‌کند، درحالی‌که عکس این قضیه صادق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع، جرم یک پلاک میکروبی است ‌که از تجمع میکروب‌های مرده و مواد معدنی ناشی از تغذیه و بزاق شکل می‌گیرد.

جرم‌گیری ‌صدمه‌ای به دندان وارد نمی‌کند و برای سلامت لثه‌ها نیز بسیار مفید است، اما مانند هر کار دیگر، افراط ‌در این کار می‌تواند آسیب‌زننده باشد. جرم‌گیری اگر با دستور دندانپزشک و در فواصل مناسب زمانی ‌انجام شود، به هیچ وجه مضر نخواهد بود. بر همین اساس، بسیاری از دندانپزشکان انجام دو بار جرم ‌گیری در‌سال را توصیه می‌کنند‎.

این باور درست است که برای مسواک زدن می‌شود به‌جای خمیردندان از نمک استفاده کرد؟

این یک باور قدیمی و نادرست است و به هیچ عنوان نمک نمی‌تواند جایگزین خمیر دندان شود؛ زیرا ‌در ترکیب خمیر دندان مواد بسیار مؤثری مانند فلوراید به کار رفته که برای پیشگیری از پوسیدگی است ‌و هیچ‌کدام آن‌ها در نمک وجود ندارد.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک می‌کند که پلاک میکروبی ‌برداشته شود و سلامت دهان و دندان حفظ شود، این پلاک میکروبی عامل اصلی ایجاد پوسیدگی دندانی ‌و ایجاد بیماری‌های پریودنتال است که موجب التهاب لثه می‌شود. نمک نمی‌تواند پلاک میکروبی را ‌بردارد و زمانی که این پلاک میکروبی برداشته نشود به تدریج پوسیدگی پیشرفت می‌کند و موجب ‌می‌شود دندان‌ها از بین بروند و حتی دچار درگیری عصب شوند و درد، التهاب و عفونت رخ دهد‎.

این درست است که چای و قهوه، دندان را می‌پوساند؟

اگر چای به تنهایی و نه با قند یا شکر مصرف شود، هیچ آسیبی به دندان‌ها نمی‌رساند. چای یا قهوه در ‌طولانی مدت باعث تغییر رنگ دندان‌ها به سمت زرد‌تر شدن می‌شود، ولی تأثیر مستقیمی بر پوسیدگی ‌دندان‌ها ندارد‎.

آیا مسواک‌های برقی بهتر از مسواک‌های عادی دندان‌ها را تمیز می‌کنند؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند مسواک‌های برقی بهتر دندان‌ها را تمیز می‌کنند، اما چنانچه روش استفاده از مسواک، ‌صحیح باشد هیچ تفاوتی بین مسواک ساده و برقی در برداشت پلاک غذایی از روی دندان‌ها وجود ندارد. ‌البته برای برخی افراد مانند کسانی که دچار عقب‌ماندگی ذهنی یا معلولیت هستند و برای کودکان که ‌توانایی کمتری در استفاده از مسواک معمولی دارند، مسواک برقی پیشنهاد مناسب‌تری است. این را هم ‌در نظر داشته باشید که سفت مسواک زدن دندان‌ها نه‌تن‌ها باعث تمیز‌تر شدن آن‌ها نمی‌شود، بلکه به ‌مینای دندان‌ها آسیب می‌زند. ‎

چرا دندانپزشکان توصیه می‌کنند پس از خوردن غذا‌ها و نوشیدنی‌های ترش و اسیدی نباید مسواک ‌بزنیم؟

بسیاری از افراد درخصوص زمان دقیق مسواک زدن اطلاع کافی ندارند و به همین دلیل با وجود این‌که ‌مسواک می‌زنند و حتی از نخ دندان هم استفاده می‌کنند، دچار مشکلات مربوط به دندان می‌شوند. برای ‌مثال غذا‌های اسیدی تاثیرات منفی قابل ملاحظه‌ای بر سلامتی دندان‌ها دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ‌ مسواک زدن پس از خوردن غذا‌های اسیدی عامل بسیار مهم تخریب دندان‌ها بوده و متاسفانه اغلب افراد ‌جامعه از این موضوع بی‌اطلاع هستند. درواقع غذا‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی مانند برخی از مرکبات و ‌آب میوه‌ها، می‌توانند موجب نرم شدن مینای دندان شوند که مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف این ‌نوع غذا‌ها و نوشیدنی‌ها باعث سایش مینای دندان و در نتیجه پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد.

بهتر است ‌مسواک زدن حدود یک ساعت پس از مصرف غذا‌های اسیدی صورت گیرد تا احتمال بروز درد و ‌حساسیت شدید دندانی و همچنین پوسیدگی دندان‌ها از بین برود. ‌

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سلامت مسواک تغذیه سلامت قهوه دندان مسواک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۹۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دامنه دفاعی ایران اسلامی و درک نادرست دشمنان

جمهوری اسلامی ایران بر اساس جهان بینی، باور‌های عقیدتی، اقتضائات سیاسی و نظرات رهبران دینی خود، برای شروع هیچ تهاجم و تخاصمی پیشگام نبوده و نهایت تدبیر و تلاش مضاعف خود را نیز در جهت اصلاح امور، رفع اختلافات و ایجاد تفاهم بین طرفین از طریق ابزار‌های دیپلماسی و گفت و شنود‌های سیاسی به کار برده است.

اما بعضی شواهد و قرائن بیانگر سوء تفاهم و خطای راهبردی دشمنان از خویشتنداری و خیرخواهی مسئولان و تصمیم گیرندگان نظام اسلامی ایران و درک نادرست آنان از توان تهاجمی و دامنه و داشته‌های دفاعی ماست.

در پی انتقام اقتدارگرایانه جمهوری اسلامی از رژیم خونخوار اسرائیل در قالب عملیات " وعده صادق " سردمداران مستکبر عالم (آمریکا، انگلیس و فرانسه) در کنار دفاع تمام قد از نطفه نفاق و نوچه نامشروع خود تلاش کردند که با فضاسازی‌های رسانه ای، تیوری پردازی‌های دروغین و تصویرگری‌های فریبنده حقیقت را کتمان و قدرت نظامی ایران عظیم را کوچک و شغال شیطانی اسرائیل را شیر جلوه دهند.

اما حقیقت غیر قابل اغماض این است که تجربه تاریخی و بهره مندی ملت بزرگ و مدیران ارشد جمهوری اسلامی ایران از گنجینه ارزشمند دفاع مقدس، نوآوری، توانمندسازی، احیاء، ارتقاء و بازسازی زیرساخت‌های نظامی، صنایع هوایی و استعداد‌های روزآمد دفاعی کشور را به یک مطالبه ملی فراگیر تبدیل کرده و عظمت و اقتدار انقلاب را به یک اعجازِ عجیب افزایش داده است.

نگاه نامتعادل و ناصواب و غیر واقعی قدرت‌های خودخواه جهان به روند پرشتاب توسعه متوازن ایران اسلامی باعث شده که برخی حاکمان مغرور و واپسگرای جهان دریافت ضعیف و درک نادرستی از سطح آمادگی، تفوق تسلیحاتی و مزیت‌های مهم نظامی ما داشته و به زعم زهرآگین آنان جمهوری اسلامی ایران در حسرت و حرمان و محدودیت و محرومیت‌های تحمیلی دهه شصت متوقف شده است.

این در حالی است که ایران عزیز به یمن وجود فرزندان فرهیخته و متخصصین متعهد خود امروز ردای رنگین استقلال و خِرقه خودکفایی بر تن و عصای ایستادگی در دست، سودای صادرات سلاح را تسخیر و به اعتراف تلخ دشمنان و تصریح کارشناسان خبره پنتاگون «ایران با ۸۸ میلیون جمعیت، انبوهی از سرباز پای کار، نظامی منسجم و سرزمینی وسیع به حدی از قدرت دست یافته که آمریکا قادر نیست که ائتلافی را برعلیه آن تشکیل دهد، زیرا که ایران دارای قویترین قدرت موشکی در منطقه است.

یکی از نظامیان باز نشسته کویتی (ناصر الویله) معتقد است «که باید از خداوند بخواهیم که بین ما و ایران جنگی در نگیرد، چونکه ایران از ما (اعراب) قوی‌تر است و چنانچه بین اعراب و ایران جنگی شکل بگیرد ما نابود می‌شویم».

دور اندیشی رهبر عزیز انقلاب اسلامی و نبوغ و نوآوری جوانان جسورِ وطن باعث شده است که ما از نقطه صفر دیروز (دوران مظلومیت دفاع مقدس) به میدان مطلوب امروز برسیم و موشک‌های " شهاب، قاصد ۳، فاتح ۱۱۰، قیام، زلزال بارشی، ذوالفقار، هرمز پرقدرت، عماد، سجیل، خرمشهر، دزفول، فاتح امین، رعد۵۰۰ و پهپاد‌های شاهد، مهاجر، ابابیل و کرار " را در زمینه‌های " رزمی، شناسای، آموزشی، تهاجمی و انهدامی " تولید و بر قلب سخت صهیونیسم جهانی بنشانیم.

تحلیلگر سایت " گلوبال فایر پاور " می‌گوید: ایران در بین ۱۴۵ کشور در زمینه علوم زیربنایی در ۶۰ شاخص معتبر علمی دارای رتبه چهاردهم است که جلوتر از خیلی کشور‌های اروپایی قرار دارد.

بی جهت نیست که بایدنِ بی تعادل، ضمن توصیه اکید به سران رژیم غاصب اسرائیل مبنی بر عدم حمله تلافی جویانه به ایران، اعلام می‌کند که کشورش هیچگونه برنامه‌ای برای جنگ با ایران ندارد و در هیچ ائتلافی نیز علیه ایران مشارکت نخواهد کرد.

پوتین رئیس جمهور روسیه نیز ضمن هشدار به کشور‌های همسایه در خصوص همکاری با آمریکا و حمله به منافع ایران، به آنان توصیه می‌کند که" قبل از هرگونه اتفاقی از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران دور شوند، چون از قدرت دفاعی آن بی خبرند. "

بخش بزرگی از استعداد‌های عملیاتی، تجهیزات تهاجمی و داشته‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در متن مجاورات و محاورات منطقه مستتر است و با چشم سر قابل روئیت نیست و همین امر بعضی معاندان و عیادیشان را دچار خطای محاسباتی کرده است.

یکی از تحلیلگران عرب می‌گوید: ایران علاوه بر جمعیت زیاد، انگیزه سرشار، اعتقادات محکم و ارتش و سپاه قوی و مجهز، قادر است که با بهره مندی از نفوذ ولایت فقیه و ابزار فتاوای فقهی چند ارتش بزرگ در کشور‌های دیگر را هم به کمک گرفته و بر علیه منافع دشمنان خود به کار بگیرد.‌ای کاش، افکار عمومی عالم، حقد و حسادت وانهاده و به سوی حُریت و حقیقت بنگرند، واقعیت دنیا را از آسیب احساس، دور و آن را با متر و معیار عقل و ادراک محاسبه نمایند تا بیش از این، بشریت را دچار درد و دِشنه و داغ و درگیری نکند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • دامنه دفاعی ایران اسلامی و درک نادرست دشمنان
  • بررسی سلامت دهان و دندان ۴۰۰ دانش آموز در سمنان
  • قتل یک دندان‌ساز در الشتر
  • شبیه‌ترین به پرسپولیس؛ تصور خطرناکی که اصلاح شد!
  • بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟
  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • تولید به صادرات گره بخورد/ نادرست بودن قطع برق چاه‌ها
  • نیویورک‌تایمز: تل‌آویو تصور نمی‌کرد پاسخ ایران به حمله به کنسولگری دمشق تا این اندازه شدید باشد
  • برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان