Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@12:39:38 GMT

حیات فلات مرکزی با انتقال آب

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۹۶۲۸

حیات فلات مرکزی با انتقال آب

سمنان با وجود برخورداری از ۲ هزار و ۲۰ واحد صنعتی و واحدهای معدنی سرشار اما برای توسعه اقتصادی و تثبیت نرخ جمعیت با چالش جدی کم آبی مواجه است که سازمان های مردم نهاد و مسئولان با ریشه یابی عوامل توسعه نیافتگی این خطه در چند سال گذشته راهکار رفع چالش کم آبی را مطرح کردند.

براساس آمار شرکت آب منطقه ای سمنان اکنون ۱۳ دشت از ۲۶ دشت استان ممنوعه بوده و سهم آب های زیرزمینی از تامین آب در استان بین از ۷۰ تا ۸۰ درصد است در شرایطی که اگر این میزان ۴۰ درصد باشد بحران محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان سمنان حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که ۸۷ درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود. متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز و در استان بیش از ۷۰۰ هزار نفری سمنان ۱۶۰ لیتر و کمتر از متوسط کشوری است.

با این وجود در یکسال گذشته پیگیری های مستمری برای توسعه سمنان با اجرای طرح های انتقال آب از سایر حوضه ها به سمنان صورت گرفت و پس از رایزنی ها انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی در بودجه ۹۸ کشور ردیف اعتباری گرفت.

این ردیف بودجه مربوط به مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی است که با رای قاطع نمایندگان مجلس در سال ۹۷ تصویب شده بود.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رئیس جمهوری ۱۳ آذرماه سال ۹۷ در سفر استانی به سمنان در دیدار مردمی بیان کردند که از نظر دولت تمام مسائل بحث انتقال آب از شمال کشور به استان سمنان حل شده و از فردا صبح اگر سرمایه گذاری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکز ایران و استان سمنان اقدام کند، دولت آمادگی دارد تا در مدت کوتاهی مجوزهای لازم را صادر کند.

با توجه به ظرفیت های موجود رفع مشکل کمبود آب با اجرای طرح های بین حوضه ای راهکاری موثر برای توسعه استان است که براساس برنامه ریزی و زمانبندی، عملیات مطالعه و مقدمات اجرای این طرح در ۲ سال گذشته به خوبی جلو رفته است.

شتاب توسعه سمنان با رفع چالش کم آبی

دانشیار حوزه اقلیم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: توسعه استان سمنان با رفع چالش کم آبی شتاب می گیرد و مسئولان براساس برنامه ریزی و پیگیری های اصولی برای اجرای طرح های بین حوضه ای اقدام کند.

سعید کامیابی افزود: اگرچه اجرای طرح های انتقال آب آخرین راهکار برای کاهش تنش آبی در هر منطقه ای است اما اکنون سمنان برای تامین آب قابل استفاده در بخش آشامیدنی و صنعت راهی جز اجرای این طرح ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در سال های گذشته سمنان با سرمایه گذاری در واحدهای صنعتی غیرآب بر تاحدودی از چالش کم آبی فاصله گرفت اما توسعه استان در مدار تولید در تمامی بخش ها است.

دانشیار حوزه اقلیم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان اضافه کرد: تغییر اقلیم و کاهش بارندگی ها در سال های گذشته به برداشت غیراصولی آب در نقاط مختلف کشور دامن زده که این امر باعث فرونشست زمین و کاهش سطح آب زیر زمینی در سمنان هم شده است.

 

انتقال آب خزر به سمنان هرچه سریعتر اجرا شود

استاندار سمنان گفت: انتقال آب خزر به سمنان با پیگیری های مستمر در گام اجرا قرار گرفته و مسئولان امر با برنامه ریزی اصولی با جذب سرمایه گذار برای اجرای آن تلاش کنند.

علیرضا آشناگر افزود: کم آبی مهم ترین چالش در توسعه نیافتگی سمنان است که تاکنون اجرای طرح حفر چاه و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود برای رفع این چالش جواب نداده است.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت های اقتصادی استان سمنان در بخش معدن، صنعت و کشاورزی با انتقال آب از دریای خزر به سمنان شکوفا می شود و با پیگیری های مستمر به زودی این طرح مهم ملی در گام عملیاتی قرار می گیرد.

آشناگر تصریح کرد: برگزاری همایش و اتخاذ راهبردهای کارشناسی برای درک جامعه علمی کشور در اهمیت انتقال آب خزر به سمنان از اقدامات مثبت برای توسعه استان است.

استاندار سمنان گفت: تمامی دستگاه های اجرایی و نهاد های مسئول به صورت جدی و مستمر پیگیر تسریع در اجرای انتقال آب خزر به سمنان باشند.

ایجاد اشتغال پایدار با انتقال آب بین حوضه ای

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد اشتغال پایدار در استان سمنان با انتقال آب بین حوضه ای میسر است.

ابوالفضل حسن بیکی افزود: یکی از چالش های در دهه های گذشته در سمنان، کاهش جمعیت است که با رفع چالش کم آبی می توان برای افزایش و تثبیت جمعیت در این خطه گام برداشت.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح انتقال آب از خزر به سمنان، پسته کاری در دامغان رونق می یابد و می توان این شهرستان را به قطب تولید این محصول کشاورزی تبدیل کرد.

حسن بیکی تصریح کرد: قرار گرفتن انتقال آب خزر به سمنان در گام اجرایی با پیگیری مسئولان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی انجام شد و همدلی مسئولان برای اجرای این طرح ارزنده و قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: با اجرای انتقال آب خزر به سمنان می توان بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی غیرکاربردی دامغان را به کشت پسته برد و افزایش تولید در استان بیکاری در منطقه را به صفر می رساند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: آب مهم ترین رکن توسعه سمنان است که با همدلی و مشارکت دستگاه های اجرایی و مسئولان انتقال آب خزر به استان با گرفتن ردیف بودجه در گام اجرایی قرار می گیرد.



صنعت سمنان برای شکوفایی به آب نیاز دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: صنعت سمنان برای شکوفایی نیازمند رفع چالش کم آبی است که با درایت و توانمندی سازمان های مردم نهاد و دولت به زودی این چالش مهم در استان به پایان می رسد.

علی اصغر جمعه ای افزود: در زمان اوج تولید و رونق اقتصادی واحدهای صنعتی سمنان با چالش کم آبی مواجه هستند و انتقال آب خزر به سمنان سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در بخش صنعت استان را دوچندان می کند.

وی اضافه کرد: ظرفیت های صنعتی و معدنی استان سمنان در سال های گذشته به دلایل مختلف از جمله کمبود آب به شکوفایی نرسیده که باید با انتقال آب از سایر حوزه ها برای رفع این چالش گام برداشت.

رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان ادامه داد: اکنون بیش از ۳۵ درصد از واحدهای معدنی سمنان با چالش کمبود آب مواجه هستند و یکی از دلایل مهم و اساسی راه اندازی نشدن واحد های فراوری در بخش معدن کم آبی است.

جمعه ای اضافه کرد: اگر مسئولان با توجه به ظرفیت معدنی تنها این بخش را محور توسعه استان قرار دهند با رفع چالش کم آبی توسعه سمنان شتاب می گیرد.

وی گفت: افزایش سرمایه گذاری ها در سمنان نیازمند رفع مشکلات زیرساختی است و دولت در سال های گذشته به خوبی برای مدیریت این چالش ها اقدام کرده است.



افزایش تولید محصولات راهبردی نیازمند تامین آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: افزایش تولید محصولات راهبردی در بخش کشاورزی نیازمند تامین آب است.

سید حسن میرعماد افزود: در سال های گذشته طرح های اصلاح الگوی کشت و نصب سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی سمنان با جدیت تمام اجرا شده است.

وی خاطر نشان کرد: در ۶ سال گذشته بیش از ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سمنان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شد که این امر به کاهش مصرف آب در این بخش انجامید.

میرعماد اضافه کرد: سمنان با جود اقلیم خشک اما ظرفیت های قابل توجهی در تولید گندم و دیگر محصولات راهبردی دارد که انتقال آب بین حوضه ای راهکار موثر برای توسعه استان به شمار می رود.

وی تصریح کرد: زیرساخت های سرمایه گذاری استان با رفع چالش کم آبی تکمیل می شود و ردیف بودجه گرفتن انتقال آب خزر به سمنان رویکردی ممتاز برای توسعه پایدار استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: با اتخاذ رویکردهای کارشناسی و تامین آب پایدار می توان برای تولید سرشار در بخش کشاورزی اقدام کرد.

استان سمنان با ۷۰۲ هزار و ۳۶۰ نفر جمعیت و ۹.۷ میلیون هکتار وسعت، مجموعه ای از کویر، جنگل و کوهستان است و گنجی از ذخایر قابل توجه معدنی، بناهای تاریخی و زمینه گردشگری، خاک حاصلخیز برای پرورش انواع محصولات کشاورزی است که اکنون کمبود آب مانع جدی برای توسعه بخش های مختلف اقتصادی است.

همچنین کسری مخزن آب زیرزمینی در استان سمنان به ۱۴۳ میلیون متر مکعب در سال می رسد، اکنون شهرهای استان سمنان با چالش جدی کمبود آب مواجه هستند که به گفته کارشناسان انتقال آب بین حوضه ای راهبردی موثر برای رفع این چالش است.

۷۳۳۹/۶۱۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان سمنان آبرسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۹۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محیط زیست مازندران اعلام کرد با توجه به همزمان شدن سالروز شهادت حضرت علی (ع) و روز طبیعت (۱۳ فروردین)، ورود مسافران و گردشگران به پناهگاه حیات وحش میانکاله ممنوع شد.

طبق اطلاعیه محیط زیست، با توجه به همزمان شدن روز شهادت حضرت علی (ع) و روز طبیعت (۱۳ فروردین) و براساس تصمیمات شورای حفظ حقوق بیت المال دادگستری شهرستان بهشهر، ورود مسافران و گردشگران به پناهگاه حیات وحش میانکاله در این روز ممنوع شد.

در این اطلاعیه از مسافران و گردشگران عزیز تقاضا شد، از مراجعه به پناهگاه حیات وحش میانکاله در روز طبیعت (۱۳ فروردین) خودداری کنند.

کد خبر 6064206

دیگر خبرها

  • ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد
  • آبگیری ۳۸۱ میلیون‌مترمکعبی آب در سد کهیر
  • اجرای پویش «نذر خون» در استان سمنان/ مراکز آماده پذیرایی است
  • کشف حلقه گمشده تاریخ در فلات ایران
  • زنگ خطر برای اکوسیستم زاگرس مرکزی به صدا درآمد
  • طمع بر سر حکمرانی، اندیویا را به چالش کشید!
  • فلات ایران؛ نقطه آغاز جمعیت‌های اوراسیا و مرکز مهاجرت اولیه انسان‌های برتر
  • افتتاح طرح توسعه مسجد جامع روستای خور از توابع بخش مرکزی بردسکن
  • فلات ایران اولین سکونتگاه انسان پس از خروج از آفریقا بوده است
  • خوب می‌داند شهادت تازه آغاز حیات است + فیلم