Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@15:13:54 GMT

کرزی از آزادی زندانیان طالب استقبال کرد

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۹۷۴۹

کرزی از آزادی زندانیان طالب استقبال کرد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «حامد کرزی»، با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن خرسندی از آزادی زندانیان طالب از حبس، خواستار تداوم این روند شد.

وی ابراز امیدواری کرد که این عمل راه را برای مذاکرات بین الافغانی آماده سازد تا صلح پایدار در سراسر افغانستان حکمفرما شود.

دولت افغانستان یکشنبه گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود، روند آزادی زندانیان گروه طالبان را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمد اشرف غنی»، رئیس جمهور افغانستان روز اول عید فطر اعلام کرد که بر اساس درخواست لویه جرگه مشورتی صلح، نزدیک به ۹۰۰ زندانی طالبان را از زندان‌های این کشور آزاد می‌کند.

گروه طالبان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از رهایی نیروهای خود از زندان‌های افغانستان استقبال و خواستار آزادی همه آنان شد.

در اطلاعیه این گروه مخالف دولت کابل آمده است: از میان ۸۸۷ زندانی که توسط کابل رها می‌شوند، ۲۶۱ نفر از آنان اعضای طالبان و دیگران کسانی هستند که بر اساس گزارش‌های اشتباه بازداشت شده‌اند.

دولت افغانستان این هفته ۱۷۰ زندانی طالب را از زندان پل‌چرخی آزاد کرد تا آغازی بر روند آزادی ۹۰۰ زندانی طالبان در زندان‌های این کشور باشد.

افراد آزاد شده کسانی هستند که به جرم همکاری و عضویت در گروه طالبان، سالهای زیادی از عمر خود را در زندان سپری کرده بودند.

«حمدالله محب»، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان نیز گفت: این زندانیان پس از بررسی‌های امنیت ملی و نهادهای قضائی آزاد می‌شوند.

شماری از شخصیت‌های سیاسی و نظامی افغانستان، نسبت به آزادی زندانیان طالبان معترض هستند.

آنان معتقدند که این آزادی نباید یکطرفه باشد بلکه باید این عمل به صورت متقابل از سوی طالبان نیز صورت گیرد.

**آساق ** ۱۵۱۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان آزادی زندانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۹۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود

واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد آمریکا عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل را از هند به افغانستان منتقل کرده بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، چند روز پس از انتشار گزارش تازه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام) در مورد حمله به فرودگاه کابل در جریان روند تخلیه، واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد «عبدالرحمان اللوگری» که از او به‌عنوان عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل یاد می‌شود،  توسط آمریکا از هند وارد افغانستان شده بود.

این نشریه آمریکایی به نقل از برخی اعضای جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گزارش داد اللوگری در سال 2017 هنگام تلاش برای انجام یک حمله در هند بازداشت و سپس توسط آمریکا به افغانستان انتقال داده شده بود.

بر اساس این گزارش، وی از زندانی به زندان دیگر منتقل شد تا اینکه در ژانویه 2021 به زندان بگرام، بزرگترین پایگاه هوایی نظامیان آمریکایی، انتقال داده شد.

بر اساس گزارش سنتکام، طالبان 11 روز پیش از حمله انتحاری فرودگاه کابل، در حین تصرف قدرت این زندانی را به‌همراه دیگر زندانیان آزاد کرده بود.

طالبان:حکومت سابق افغانستان زمینه فرار داعشی‌ها را فراهم کردجزئیات حادثه فرودگاه کابل؛ آمریکایی‌ها مردم را به گلوله بستندپنتاگون: طالبان طراح حمله به فرودگاه کابل را کشته است

سنتکام درحالی مدعی است که در حین سقوط جمهوریت، اعضای داعش توسط طالبان از زندان آزاد شدند که طالبان می‌گویند مقامات دولت سابق افغانستان در زمان به قدرت رسیدن آنها زمینه فرار داعش‌های زندانی را فراهم کرده بودند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید
  • آزادی ۶۵۰ زندانی در فارس با کمک خیران
  • کمک ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • هفت زندانی جرائم غیرعمد استان هرمزگان با مشارکت کارکنان و مشتریان خیر بانک مسکن آزاد شدند
  • ۲۵۰ زندانی در آذربایجان‌غربی آزاد می‌شوند
  • هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم
  • آزادی ۲۵۰ زندانی در آذربایجان‌غربی تا پایان اردیبهشت
  • دانش‌آموزان یک دبستان بدهی ۲ زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند
  • آزادی ۲۵۰ زندانی در آذربایجان غربی تا آخر اردیبهشت