Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:57:09 GMT

امنیت پایدار کشور به معیشت مرزنشینان گره خورده است

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۹۷۸۷

امنیت پایدار کشور به معیشت مرزنشینان گره خورده است

رسول خضری عصر شامگاه سه شنبه در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی آذربایجان غربی که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در سردشت برگزار شد، افزود: از زمانی که معابر مرزی مسدود و کارت‌های الکترونیکی مرزی به سبب نبود زیرساخت‌ها توزیع شده است، کوله بران و خانواده‌هایشان از آن منتفع نشده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: انتظار داریم سه خواسته به حق شهروندان مرزنشنین به خصوص در شهرهای سردشت و پیرانشهر شامل حذف ثبت سفارش و منشأ ارزی برای کوله بران و احیای معابر مرزی و کوله بری تا زمان تأمین زیرساخت‌ها تحقق یابد.
وی اضافه کرد: لازم است شعاع ۲۰ کیلومتری مرزی به ۳۰ کیلومتر افزایش پیدا کند تا کل شهرستان‌های مرزی سردشت و پیرانشهر از این بحث سود ببرند که در شرایط حاضر قسمت اعظمی از این ۲ شهرستان را فرانمی گیرد.
خضری در رابطه با بازگشایی معابر مرزی و بهسازی راه‌های مواصلاتی آنها نیز اظهار داشت: بازارچه «قاسم رش» با وجود آسفالته بودن قابل احیاست و مرزهای «اشکان» و «دوله» هم که از پتانسیل‌های خوب این شهرستان برای صادرات و واردات به شمار می‌رود به طول ۲۵ کیلومتر نیاز به آسفالت دارد.
وی در خصوص ایجاد بازارچه‌های مشترک مرزی بین ایران و عراق گفت: با حضور مسؤولان ۲ کشور مذاکره‌هایی در این مورد صورت گرفته که با استانداردهای تعریف شده بهترین مکان‌های مشترک مرزی در اشکان، دوله، قاسم رش سردشت و تمرچین پیرانشهر وجود دارد و ایجاد آنها در شرایط تحریم‌ها کمک شایانی به کشور می‌کند.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس با بیان اینکه اقلیم کردستان به عنوان مصرفی ترین بازار خاورمیانه ظرفیت خوبی برای صادرات کشور است، گفت: در سالی که مقام معظم رهبری به نام رونق اقتصادی نامگذاری کرده‌اند بهترین گزینه، توسعه بازارچه‌های مشترک مرزی است.
ویگفت: گره پیچیده معابر کوله بری و تأمین معیشت مرزنشینان از دغدغه‌های اصلی نظام است و انتظار داریم با ارائه راهکارهای عملی از فرصت‌های طلایی مرزهایمان به خوبی استفاده کنیم و هر چه زودتر شاهد بازگشایی معابر کوله بری اشکان، قاسم رش، دوله و تمرچین باشیم.

وی در رابطه با رسمی شدن مرز کیله سردشت نیز که از مطالبه‌های مردم این منطقه است، گفت: این موضوع در دستور کار ۲ کشور ایران و عراق قرار دارد که زیرساخت‌ها از سوی کشور ما فراهم شده و طرف عراقی نیز مشتاق استفاده از ظرفیت‌های خوب اقتصادی و تجاری مرزی این منطقه است.
به گزارش ایرنا در این جلسه جانشین قرارگاه حمزه سیدالشهدا، معاون اقتصادی استانداری آذربایجان غربی، سرپرست فرمانداری سردشت و فرماندار پیرانشهر، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت و ناظر گمرکات استان نیز حضور داشتند.

مرز کیله در شهرستان سردشت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و هم مرز با استان سلیمانیه در اقلیم کردستان است.

هیأت وزیران در جلسه اول مرداد ۱۳۹۶ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های کشور، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آئین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی تصویب شد.
بر اساس آئین نامه وزارت کشور موظف به هدایت و انتقال بازارچه «قاسم رش» به گمرک «کیله» سردشت شده و مجاز است تا یک بازارچه مرزی در معبر مرزی «اشکان» سردشت احداث کند.
۷۵۶۲/۶۱۸۵/‏۳۰۷۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس عراق وزارت کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۹۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

بهادری جهرمی گفت: این دولت در طول دوره گذشته تعامل خوبی با مجلس یازدهم داشت، همین مسیر تعاملی دولت با مجلس دوازدهم نیز ادامه خواهد یافت.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه طی سخنانی ضمن گرامیداشت شکست تاریخی حمله نظامی آمریکا به طبس و قدردانی از مردم سمنان برای استقبال پرشور از رییس‌جمهور و هیات دولت در سفر استانی اخیر اعضای کابینه، بیان کرد: اعضای دولت به صورت شبانه‌روزی برای حل مشکلات و توسعه کشور می‌کوشند.

وی افزود: رییس‌جمهور هم‌اکنون در سفر به پاکستان هستند و سعی می‌شود برای تحقق شعار سال از تمامی ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده شود. ایشان فردا به سریلانکا خواهند رفت و توافقات دوجانبه وجود خواهد داشت و یک پروژه افتتاح خواهد شد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: هم‌چنین هفته گذشته سومین جلسه معاون اول رئیس جمهور با فعالان بخش خصوصی برگزار شد و این جلسات با توجه به شعار سال و لزوم دخیل کردن مردم و بخش خصوصی در اقتصاد برگزار و دنبال می‌شود.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی پیرامون سفر فردای رییس‌جمهور به سریلانکا گفت: سفر رییس‌جمهور به پاکستان و سریلانکا با محوریت توسعه روابط است و با توجه به اقدامات تروریستی و اقدامات خرابکارانه در منطقه، توسعه و تقویت همکاری‌های دو کشور نیز دنبال می‌شود و در زمینه تبادلات اقتصادی اهمیت دارد. حجم تجارت خارجی دو کشور افزایش یافته و صادرات ما به پاکستان هم افزایش داشته است. پاکستان در سال گذشته ششمین مقصد صادراتی برای ما بوده و میزان صادرات از ۱.۵ میلیارد دلار به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده است. در این سفر هدف‌گذاری شده که حجم تجاری تبادلات به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

وی اضافه کرد: در سفر رییس‌جمهور به کشور سریلانکا، یک پروژه و طرح انتقال آب، سدسازی و نیروگاه با حجم گسترده و توان فنی گسترده توسط نخبگان ایرانی اجرا شده که فردا با حضور رییس‌جمهور افتتاح خواهد شد. ارزش این پروژه حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده که توسط دولت سریلانکا تامین شده و کار اجرا توسط نخبگان ایرانی انجام شده است.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم کردند
  • دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است
  • زیرساخت‌های لازم در ۳ بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد
  • دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است
  • اختصاص ۴۲۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام
  • سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود
  • استمرار حل و فصل مسائل مرزی آذربایجان و ارمنستان لازمه ثبات پایدار در قفقاز جنوبی است
  • حفظ ثبات و امنیت پایدار ، لازمه تحقق اهداف اقتصادی
  • لزوم حفظ ثبات و امنیت پایدار به‌عنوان لازمه تحقق اهداف اقتصادی
  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است/ اردوغان: برپایی کشور فلسطین کلید صلح است