Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-25@20:06:10 GMT

بهاری به داغی تابستان در هرمزگان

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۹۸۰۳

بهاری به داغی تابستان در هرمزگان

 

 

هرچند که هرمزگان و مردم صبور و دریادل آن با این گرما بیگانه نیستند؛ اما گاه آدمی در برابر این گرمای طاقت فرسا، توانش را به معنای واقعی از دست می‌دهد.

 

اگرچه که امسال به لطف بارش رحمت الهی، فروردین و اردیبهشت خوبی بر هرمزگان حاکم بود و برخلاف سالهای گذشته که مردم کولرها را از اسفندماه روشن می‌کردند، امسال با اندکی تاخیر دست به سوی کولرها دراز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

اما این روزها، هوای اقصی نقاط هرمزگان به شدت گرم شده و در حالی که هنوز ۱۰ روزی تا رسیدن تابستان داغ مانده، کولرها توان خنک کردن فضاهای بسته را ندارند.

 

 

رانندگان تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی شهرهای هرمزگان از جمله افرادی هستند که مستقیم با گرما روبرو بوده و این روند افزایشی را روز به روز احساس می‌کنند.

 

 

این عده با نشان دادن آمپر خودرو که از نیمه گذشته است می‌گوید: اگر افزایش دما به همین ترتیب ادامه یابد از چند روز دیگر نمی‌توان ماشین‌ها را به خیابان آورد.

 

 

نیروهای عملیاتی و فنی شاغل در محیط‌هایی همچون بندر شهید رجایی نیز به شدت با این گرمای داغ دست به گریبان هستند و گاه چنان کم می‌آورند که کارشان به سرم درمانی می‌کشد.

 

 

زمانی که برای مراجعه به مطب پزشکان باید به مرکز شهر مراجعه کنی و به دلیل ازدحام و شلوغی، به اجبار خودرو را در مسیری دورتر از مقصد مورد نظر پارک می‌کنی؛ گویی غم عالم بر دلت می‌نشیند؛ اینکه باید با پای پیاده و در این گرمای نفسگیر مسیر را طی کنی، همچون شرکت در یک رقابت نفسگیر دو و میدانی است.

 

 

گرمای هوا به دنبال آن افزایش مصرف انرژی موجب شده تا مدیریت عالی استان به منظور صرفه جویی در مصرف برق، از اول خرداد، پنجشنبه‌ها ادارات هرمزگان را تعطیل اعلام کند.

 

 

**دمای ۴۹ درجه‌ای در انتظار هرمزگان

 

 

طبق پیش بینی‌های صورت گرفته از سوی اداره کل هواشناسی هرمزگان، دمای هوای این استان طی روزهای آینده حدود چهار درجه افزایش خواهد یافت.

 

 

مرضیه سی سی پور کارشناس پیش بینی این اداره کل بیان داشت: دما در بیشتر مناطق خشک هرمزگان به بیش از ۴۲ درجه و در برخی نقاط شرقی تا آستانه ۴۹ درجه نیز خواهد رسید.

 

 

**گرمای شدید و آتش سوزی

 

 

این روند گرما علاوه بر گرما زدگی دربین مردم، درختان را هم آسیب پذیر کرده و میوه برخی از درختان گرمسیری مثل خرما و انبه بصورت نارس بدست می‌آید و آتش سوزی‌هایی نیز اتفاق افتاده است.

 

 

بخشدار مرکزی شهرستان میناب در شرق استان هرمزگان در روزهای گذشته اعلام کرد: به دلیل افزایش قابل ملاحظه دمای هوا، بیش از ۱۰ مورد آتش سوزی در این شهرستان رخ داده است.

 

 

علی مهرانی اظهار داشت: تاکنون در روستاهای حکمی، حاجی خادمی، کلیبی، طیبی شاهی، چاه اسماعیل و محله ۹۵ دستگاه شهر میناب و یک باغ هم در روستای نصیرایی حریق رخ داده است.

 

 

دمای هوا در روزهای گذشته در شهرستان میناب ۴۷ درجه بوده که طبق پیش بینی‌های هواشناسی این دما به ۵۰ درجه خواهد رسید.

 

 

هواشناسی دمای شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان را برای روز دوشنبه ۲۰ خردادماه ۴۳ درجه پیش بینی کرده که این دما در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

 

 

البته ناگفته نماند که دمای اعلامی از سوی هواشناسی معمولاً کمتر از دمایی است که دماسنج‌های خانگی و خودروها نمایش می‌دهند.

 

 

این شدت گرما که هنوز روزشمار، روزهای گرم تابستان شروع نشده، نشان از آن دارد که مردم این خطه از ایران زمین باید خود را برای تابستانی داغ و سخت آماده کنند که این سختی برای مردم روستاها، کسانی که در محیط‌های بیرون و یا در معرض گرمای مستقیم کار می‌کنند، دوچندان است و احتمال گرمازدگی برای آنها بسیار بالا می‌باشد.

 

 

**توصیه‌های پزشکی برای مقابله با گرمازدگی

 

 

گرمازدگی، حالتی است که سیستم تنظیم کننده دمای بدن بدلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما یا وجود هر ۲ حالت از کار می‌افتد که برای پیشگیری و یا مقابله با این حالت باید نکاتی را رعایت کرد.

 

 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در حالت گرمازدگی بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند و در نتیجه دمای بدن بسیار افزایش می‌یابد که می‌تواند موجب آسیب به اندام‌های اصلی شود که این حالت در بیماران، کودکان و شیرخواران شدیدتر است.

 

 

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: علائم گرما زدگی با توجه به شدت آن متفاوت بوده و به تناسب آن به سه سطح گرما زدگی خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی می‌شود.

 

 

وی افزود: در سطح خفیف، این علائم شامل درد در شکم، بازو و ساق است و به علت کمبود آب و املاح به ویژه پتاسیم در اثر تعریق زیاد بوجود می‌آید و همچنین در سطح متوسط این نشانه‌ها شامل ضعف، احساس خستگی شدید و از حال رفتن، احساس تشنگی شدید، سردرد، تهوع، استفراغ و گیجی است.

 

 

وی بیان کرد: اگر بعد از یک تعریق و از دست دادن آب شدید از بدن، آب ساده و بدون املاح استفاده شود، احتمال ایجاد این پدیده بیشتر می‌شود و در صورتی که افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه برسد، سطح سوم این وضعیت یعنی گرمازدگی شدید ایجاد می‌شود که نشانه‌های آن بصورت تهوع، تشنج، کاهش سطح هوشیاری و کما است.

 

 

نوروزیان درباره درمان گرمازدگی توضیح داد: مهمترین اصل در درمان افراد گرمازده، کاهش دمای بدن و برگرداندن آب از دست رفته به همراه املاح بدن است.

 

 

وی بیان داشت: در موارد خفیف باید فعالیت فیزیکی و تحرک قطع، مصدوم به محیط خنک منتقل و مایعات خنک حاوی املاح همچون پودر ors به وی خورانده شود.

 

 

نوروزیان ادامه داد: در گرمازدگی‌های متوسط و شدید بهتر است که مصدوم بلافاصله به مراکز درمانی منتقل و در این فاصله زمانی از خنک کردن بدن بیمار نیز نباید غافل شد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۹۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دمای هوا در برخی مناطق زنجان به زیر صفر رسید

محمدرضا رحمان نیا در گفتگو با خبرنگار مهر، به وضعیت جوی استان زنجان طی چند روز آینده اشاره کرد و گفت: آسمان استان صاف بوده و فعلاً باری پیش بینی نمی‌شود.

وی از وقوع وزش باد در استان خبر داد و ابراز داشت: در این میان به شهروندان توصیه می‌شود به علت وزش باد در کنار ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان فرسوده تردد نکنند.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان، به وضعیت دمای هوای استان طی چند روز آینده اشاره کرد و گفت: از فردا دمای هوای استان افزایش یافته و هوا گرم می‌شود و صبح امروز دمای هوا در استان کاهش یافت.

رحمان نیا تاکید کرد: دمای هوا طی ۲۴ ساعت گذشته در برخی مناطق استان به زیر صفر درجه سانتی گراد رسید.

وی به دمای فعلی شهر زنجان اشاره کرد و بیان داشت: دمای فعلی شهر زنجان یک درجه سانتی گراد است که نسبت به روز گذشته هوا سردتر شده است.

کد خبر 6088318

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی ترسناک از هوای تابستان امسال
  • پیش بینی دانشگاه کالیفرنیا: گرمای بی سابقه در تابستان
  • پیش بینی دانشگاه کالیفرنیا: گرمای بی سابقه در تابستان امسال
  • پیش‌بینی هوای تابستان امسال
  • اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی
  • دمای هوا در برخی مناطق زنجان به زیر صفر رسید
  • سامانه بارش‌زا بهاری در راه اصفهان / هوا ۳ تا ۵ درجه سردتر می‌شود
  • افزایش ۳۲ درجه‌ای دمای هوا در اردبیل
  • اوج گیری گرما در اروند
  • بارش‌های مطلوب بهاری تا نیمه خرداد