Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@19:16:03 GMT

تغییرات رفتاری نوجوانان و جوانان را جدی بگیرید

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۹۹۱۷

تغییرات رفتاری نوجوانان و جوانان را جدی بگیرید

سردار محمد مسعود زاهدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به این سوال که علائم رفتاری در نوجوانان و جوانانی که احتمالاً مواد مخدر استفاده کنند، چیست؟ تا والدین ضمن شناخت این علائم بتوانند به موقع برای درمان فرزندان خود، اقدام کنند، افزود: تغییرات رفتاری در مصرف کننده مواد مخدر متفاوت است بر این اساس ممکن است فردی کم خواب، دیگری پرخواب، یک نفر کم حرف و دیگری پرحرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانواده‌ها باید توجه کنند نه تنها در مصرف گل بلکه در سایر مواد مخدر تغییرات رفتاری به وجود آید علاوه بر این مواردی دیده می‌شود که خانواده‌ها باید نسبت به آن حساس باشند، به عنوان مثال ممکن است در خانه وسیله‌ای ناپدید شود، والدین باید تعداد گم شدن وسائل خانه یا کم شدن پول و محتویات جیب اعضای خانواده را مورد توجه قرار دهند.

وی گفت: از دیگر علائم افراد مصرف کننده بویژه در نوجوانان و جوانان پرخوری یا بی اشتهایی، گوشه گیری، پرخاشگری، عکس العمل شدید نسبت به رفتار خانواده، کناره گیری از درس در افراد درس خوان است افراد مصرف کننده تحمل ۵ دقیقه نشستن پای تلویزیون را ندارند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: مهم‌ترین لایه‌ای که می‌تواند از اعتیاد پیشگیری کند، خانواده است خانواده باید ببیند، چه تغییری در اعضای خانواده به وجود آمده است تا متناسب با آن عکس العمل نشان دهد نه اینکه با یک رفتار نامتناسب باعث تشدید و ترویج مصرف و گرایش فرد سالم به سمت مصرف مواد شود.

هموطنان پلیس را در پیشگیری از اعتیاد یاری کنند

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: همه ما نسبت به محیط جامعه مسئولیت اجتماعی داریم که در راستای مسئولیت اجتماعی مداخلات ما می‌تواند، موثر واقع شود به ویژه کمک به افرادی که زمینه اعتیاد در آن‌ها وجود دارد در بسیاری از مواقع در پیشگیری از اعتیاد می‌تواند، موثر واقع شود.


زاهدیان اضافه کرد: اگر رئیس شرکت، مسئول یک کارخانه، مدیر مرکز دولتی، معلم یا مدیر مرکز آموزشی هستید و با افرادی که مستعد بروز اعتیاد هستند، برخورد دارید، بدانید که مداخله به موقع شما و گرفتن مشاوره از متخصصان امر می‌تواند به حفظ افرد و کاهش معتادان در کشور موثر باشد.

وی از هموطنان خواست در هر شغل و موقعیت اجتماعی هستند، چنانچه با این مسائل برخورد می‌کنند درب پلیس مبارزه با مواد مخدر به روی آنها باز است و تا با مراجعه حضوری از مشاوره‌های لازم به این افراد ارائه بهره مند شوند.

زاهدیان اضافه کرد: در کنار ما معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و کلانتریها در شهرها فعال هستند و این مراکز نیز می‌تواند کمک کنند تا افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب را هدایت کرده و به سمت صلاح و خیر سوق دهند.

وی گفت: از هموطنان می‌خواهیم در این امر خیر مشارکت کنند چرا که بلای اعتیاد می‌تواند برای هر یک از ما پیش بیاید، مهم این است که زمینه‌های بروز را به موقع مهار و پیشگیری‌های لازم را اعمال کنیم.
 

اجتمام *۹۱۰۵

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۹۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلیان اکسیژن پرتگاهی جدید برای جوانان/ جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم

پزشک عمومی گفت: الگوی مصرف قلیان اکسیژن به سمت استفاده ی نابجا رفته به عنوان سرگرمی و تا حدودی به عنوان مخدر رفته است؛ البته باید در نظر داشت اثر تخریبی و روانگردان آن مشابه و در سطح بسیاری از موادی که مرسوم است نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مدتی است قلیانی به‌نام "اکسیژن" در برخی از کافه‌های لاکچری تهران از جمله در غرب و شمال تهران به جوانان به‌صورت آزادانه عرضه می‌شود. این قلیان که در تبلیغاتش، شادی‌آور بودن برای مصرف‌کننده را مطرح کرده، بر خلاف اسمش تنها از گاز اکسیژن تشکیل نشده است و می‌تواند عوارض بسیار شدید برای فرد مصرف‌کننده به‌همراه داشته باشد.


طرح مطالعاتی دستگاه "پاکدم" یا "قلیان اکسیژن" در زمان حاضر به‌صورت آزمایشی، تحت نظارت وزارت بهداشت حدود دو سال است که در ۱۰ استان کشور در حال اجراست. این وسیله ثبت اختراع شده است و بعد از اینکه تأییدیه آن از سازمان غذا و دارو گرفته شد به‌عنوان تجهیزات پزشکی ثبت شده و در سازمان غذا و دارو استاندارد‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است.


دکتر کیانوش جهاتنپور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون موضوع قلیان اکسیژن اظهار داشت: در اصل چیزی که در ایران به عنوان قلیان اکسیژن شناخته می‌شود و به نوعی الگو برداری و تغییر فرم چیزی است که در کشور‌های دیگر تحت عنوان اکسیژن کلاب شناخته می‌شود؛ یک اسم شبهه ناک است. چرا که ماده مورد استفاده در این دستگاه گاز اکسیژن نیست و ماده دیگری به نام N۲O و یا نیتروز اکسید است که به‌عنوان گاز خنده نیز شناخته می‌شود.


وی افزود: این گاز کاربرد‌هایی در حوزه پزشکی و صنایع غذایی و شیمیایی داشت، پس اصل موضوع جدید نیست. اما الگوی مصرف به سمت استفاده‌ی نابجا رفته به عنوان سرگرمی و تا حدودی به عنوان مخدر رفته است؛ البته باید در نظر داشت اثر تخریبی و روانگردان آن مشابه و در سطح بسیاری از موادی که مرسوم است نیست.


وی تصریح کرد: مصرف این گاز در برخی از کشور‌ها مجاز است و در مقابل برخی از کشور‌ها مصرف آن را ممنوع کرده اند.


دکتر جهانپور در رابطه با عوارض مصرف این گاز گفت: افراد پس از مصرف این گاز ممکن است دچار کاهش فشار خون شوند و علائمی مثل سرگیجه پیدا کنند. برخورد درست اورژانسی در این لحظه مانند برخورد با بیمار دچار به کاهش فشار خون است که روی زمین دراز بکشند و پاهارا کمی بالاتر از سطح قلب قرار دهند. اگر وضعیت بیمار مطلوب نبود و بحرانی بود باید با ۱۱۵ تماس گرفته شود.


وی افزود: برخی افراد در وضعیت‌های روانی مختلف و افسردگی ممکن است تمایل داشته باشند از این ماده استفاده کنند. باید در نظر داشت مصرف مکرر از طریق کاهش ذخیره b۱۲ می‌تواند پیامد‌هایی از قبیل آسیب به سیستم عصبی مرکزی، لرزش دست و مشکلات دیگر اعصاب به وجود بیاورد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • قلیان اکسیژن پرتگاهی جدید برای جوانان/ جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم
  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد
  • حال خوش کُن‌هایی که جانتان را می‌گیرند!
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان
  • هیچ کمپ ترک اعتیاد غیرمجازی در گلستان وجود ندارد
  • سلامت نوجوانان و جوانان یکی از ضروریات نظام سلامت است
  • کشفی تازه درباره معتادان به مواد مخدر