Web Analytics Made Easy - Statcounter

سومین دوره پیش شتاب‌دهی استارت‌آپ‌های فناوری‌های همگرا با حضور ۷ استارت‌آپ نانویی در برج فناوری ابن سینا دانشگاه امیرکبیر آغاز شد.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، هر سال تحقیقات زیادی توسط محققان در کشور انجام می‌شود که اکثر آن‌ها در مرحله ثبت پتنت، تولید مقاله یا نمونه اولیه باقی می‌مانند. این در حالی است که بسیاری از این تحقیقات قابلیت تبدیل به محصول را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
سال گذشته مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی با هدف شناسایی استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه و کمک به تجاری‌سازی دستاورد‌های آن‌ها فراخوان نوپا‌های همگرا را منتشر کرد.   با این اقدام ۱۲۰ طرح ارسال شد که پس از بررس تمامی طرح‌های دریافتی، ۱۲ استارت‌آپ برای حضور در مرحله بعد فراخوان تأیید شدند و معرفی آن‌ها به شتاب‌دهنده‌ها و مراکز حامی توسعه محصول انجام شد. از میان ۱۲ استارت‌آپ، ۷ استارت‌آپ در حوزه فناوری‌نانو فعالیت دارند که از میان آن‌ها چهار استارت‌آپ در بخش درمان سرطان، یک استارت‌آپ در بخش نانوحسگر سنجش رطوبت، یک استارت‌آپ در بخش تولید کلاژن از پوست ماهی برای استفاده در محصولات آرایشی و پانسمان و یک استارت‌آپ نیز در حوزه جداسازی پروتئین فعالیت دارند.

با آغاز سومین دوره پیش شتاب‌دهی استارت‌آپ‌های منتخب، نوپا‌های منتخب در مراحل داوری باید در برنامه توسعه کسب‌وکار مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا وارد شوند تا هم در زمینه توسعه محصول و هم کسب‌و‌کار خود بتوانند با حمایت‌های این مرکز استارت‌آپ خود را ارتقا دهند. این دوره توسط مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا برگزار خواهد شد که امسال با حمایت مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در برج فناوری ابن سینا این دانشگاه برگزار می‌شود.

در طی این دوره از قسمت‌های مختلف زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که می‌توانند خدمات مناسبی را جهت توسعه کسب‌وکار نوپا‌های حاضر در این برنامه به آن‌ها ارائه دهند دعوت خواهد شد تا در طی جلسات مختلف خدمات خود را به آن‌ها معرفی کنند. همچنین در هر جلسه از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق دعوت خواهد شد تا با حضور در این دوره تجربیات خود را از فرآیند توسعه کسب‌وکار و محصول در کشور با فناوران در میان بگذارند. این هم‌افزایی بین فناوران نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان پیش رو می‌تواند زمینه تعامل و پیشرفت مناسبی را برای آن‌ها فراهم نماید.

لیلا بی‌ریا، کارشناس مرکز مدیریت فناوری و توسعه نوآوری دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: ما با ایجاد زیرساخت لازم به همراه پشتیبانی‌های مؤثر شرکت‌های دانش‌بنیان آن‌ها را در جهت تجاری‌سازی موفق محصولات و خدمات خود یاری کرده و بدین ترتیب هم دانشگاه و هم کارآفرینان از منافع مادی و معنوی دستاورد‌های حاصل بهره‌مند می‌شوند.   وی افزود: در این رویداد تلاش داریم تا فضای حمایتی برای استارت‌آپ‌ها ایجاد کنیم و در این راستا زیرساخت‌هایی را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم تا بتوانند فعالیت‌های تحقیقاتی خود را در این فضا‌ها انجام دهند و ایده خود را به ساخت نمونه آزمایشگاهی برسانند. بعد از تولید نمونه اولیه در یافتن بازار و بازارسازی به این شرکت‌ها کمک می‌کنیم.   بی‌ریا خاطرنشان کرد: چندین شرکت با سابقه در مرکز حضور دارند که این شرکت‌ها همانند بازوی کمکی به یاری استارت‌آپ‌ها می‌آیند و تجربیات خود را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارند، بسیاری از ایستگاه‌های موجود در مسیر تجاری‌سازی از گرفتن مجوز تا ثبت اختراع برای استارت‌آپ‌ها غریب و ناآشنا است و شرکت‌ها موجود در مرکز می‌توانند تجربیات و دانش خود را در این مسیر در اختیار استار‌ت‌آپ‌ها قرار دهند. حتی این امکان وجود دارد که شرکت‌هایی که مشترکاتی با هم دارند پروژه‌های مشترک تعریف کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نانو فناوری های همگرا برج فناوری امیرکبیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۰۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، آیین امضای توافق‌نامه همکاری بین معاونت علمی و دانشگاه علمی و کاربردی این گروه صنعتی تولید کننده نان در راستای تأسیس دانشگاه صنعت ماشین سازی با حضور جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، سید محمدمهدی هادوی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی و مهدی خان‌محمدی، رئیس هیئت مدیره این گروه صنعتی تولید کننده نان برگزار شد.

مشایخ در آیین امضای این توافق‌نامه با اشاره به حمایت جدی از توسعه بازار و اقتصاد دانش‌بنیان در صنایع مختلف عنوان کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مأمن بخش خصوصی علاقمند به فناوری و نوآوری در تمامی حوزه‌ها است و از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رسوخ فناوری در حوزه‌های مختلف از تجهیزات پزشکی پیشرفته گرفته تا حوزه کشاورزی و غذا حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی برای ورود فناوری و نوآوری به این حوزه عنوان کرد: این همکاری با این گروه صنعتی که در زمینه ماشین‌آلات فعالیت‌هایی داشته و مسیر تربیت نیروی انسانی را نیز پیموده است، قطعاً می تواند زمینه‌ساز اقدامات و دستاوردهای ارزنده‌ای در حوزه ماشین‌سازی شود.

مشایخ یکی از ارکان مهم برای صاحب فناوری شدن در هر حوزه را تسلط بر صنعت ماشین سازی آن حوزه دانست و افزود: در سالیان گذشته، از این مهم غفلت شده و صرفاً وارد کننده ماشین آلات و سخت افزار برای پاسخ گویی به نیازهایمان بودیم. این نقیصه در دوران تحریم ‌ها اثر خود را نشان داد و اگرچه صاحب کارخانه بودیم اما پشتیبانی و توسعه در گروی پشتیبانی سازندگان تجهیزات بود. با توسعه فناوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، گام‌های اساسی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه فناوری ماشین آلات صنعتی برداشته شده و امروز، کشورهای مخاطب محصولات دانش‌بنیان ایران‌، درخواست فناوری و خط تولید محصولات دانش‌بنیان را نیز دارند و این موضوع، نشان‌دهنده آگاهی کشورها از اهمیت برخورداری از فناوری و تکمیل زنجیره ارزش صنعت در کشورشان می‌باشد.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به قدر مقدورات خود به این موضوع توجه داشته‌ایم و برنامه هایی همچون لیزینگ تجهیزات و ماشین آلات صنعتی آغاز شده است. البته باید دیگر دستگاه ها نیز به این موضوع توجه داشته باشند و تلاش های معاونت علمی به تنهایی کافی نیست.

وی با تاکید بر این که اگر می خواهیم در توسعه اقتصاد دانش بنیان موفق باشیم، باید حوزه های جا افتاده و معمول همچون آب و غذا و کشاورزی را فراموش نکنیم، افزود: موضوع امنیت غذایی برای همه کشورها امری راهبردی است و در کشور ما توسط وزارتخانه های مختلفی در حال پیگیری است. معاونت علمی نیز وظیفه خود می داند با حمایت از شرکت های شاخص و ‌توانمندی که در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته اند، تلقی از اقتصاد دانش بنیان را گسترده کند.

هادوی، دبیر ستاد توسعه فناوری ماشین‌سازی معاونت علمی نیز در این نشست با بیان این‌که یکی از ضرورت های توسعه فناوری ماشین‌سازی، مهارت افزایی نیروی انسانی است، عنوان کرد: بدون توجه به این امر مهم، نمی توانیم شاهد جهش قابل توجه در صنایع باشیم.

وی با بیان این‌که یکی از مباحث مطرح در دنیا، ارتباط صنعت و دانشگاه است، ادامه داد: وجود نیروی انسانی دانش آموخته و زبده، لازمه توسعه ماشین آلات صنعتی است و معاونت علمی نیز توجهی ویژه به این موضوع دارد. گروه صنعتی نان سحر در زنجیره ارزش نان، ضمن آن‌که محصول نهایی را تولید می‌کند، در ساخت ماشین آلات صنعتی نیز توانمند است که نتیجه این توانمندی، کیفیت محصول نهایی و ماشین آلات تولیدی کارآمد است. بر همین اساس، قرار است در این توافق‌نامه، تجربه این گروه صنعتی در ماشین سازی را با شکل تازه‌ای در حوزه توسعه ماشین آلات و تربیت نیروی انسانی و با همکاری معاونت علمی در قالب یک مدل جامع دنبال کنیم.

کد خبر 6086493 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • تحویل واحد‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در هشتگر طی دومرحله تا پایان شهریور
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • اولین اتوبوس‌ خودران شیفت شب جهان در سئول (فیلم)
  • فناوری با بلوغ پایین در پارک‌های علم و فناوری رها شده اند 
  • تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا شهریور سال جاری
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • تولید دستگاه دمنده گاز CO۲ برای آندوسکوپی در ایران
  • راه‌اندازی ۳ مرکز مشترک توسعه فناوری در حوزه مواد و ساخت پیشرفته
  • توسعه فناوری‌های حوزه صنایع معدنی با حمایت از پژوهشگران 
  • آغاز ثبت‌نام ترم تابستان دوره‌های مرکز آموزش هنر جهاد دانشگاهی تهران