Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@15:20:05 GMT

تولید محتوا، گنج مدفون زیرِ آوار کپی پیست ها

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۱۰۰۰

تولید محتوا، گنج مدفون زیرِ آوار کپی پیست ها

به گزارش ایرنا، در سال‌های اخیر همگام با توسعه شتابان فناوری‌های نو، ابزارهای ارتباطی با جذابیت‌ها و سهولت دسترسی توانسته‌اند جایگاه خود را در بدنه زندگی فردی و اجتماعی باز کنند و تا خصوصی‌ترین بخش‌ها نیز به پیش بروند به طوری که می‌توان از آنها به عنوان عضوی در خانواده معاصر نام برد.

اگرچه استقبال از فناوری‌های نو از شاخصه‌های مهم پیشرفت محسوب می‌شود اما، باید عقبه رفتارشناسی و افق تأثیرات هر پدیده نو قبل از همه گیری توسط اهالی پژوهش و نخبگان علمی و فرهنگی بازشناسی شود و با نگاهی باز و هدایت شده از فناوری‌های نو بهره جست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت آن است که مناسبات فناوری نو اثرات خود را به صورت محسوس بر تعاملات اجتماعی و بین فردی گذاشته است و در شرایطی که با بهره گیری از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی سرعت دسترسی به اطلاعات بالا رفته و گستره آن نیز به پهنای جهان برای هرفرد رسیده اما زوایای انزوایی که این نوع تعامل از کاهش روابط چهره به چهره فراهم می‌کند کمتر در کانون توجه بوده و باید متناسب با فرهنگ بومی شاخصه‌های ارتباط انسانی حفظ و احیا شود.

رد و بدل کردن انبوهی از داده‌ها، اخبار واطلاعات با سرعت بالا، قرار گرفتن در عرصه‌ای که مخاطبانش از هر گوشه جهان می‌تواند باشد، امکان اشتراک گذاری ایده‌ها، تبیلغات رایگان و از بین رفتن بعد مکانی و زمانی از جمله مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی است که باید با شناخت عمیق این قابلیت‌ها از سوی تصمیم سازان و گروه‌های برنامه ریز فکری و، اجتماعی و فرهنگی بستری مهیا شود تا منطبق با شرایط و فرهنگ ایرانی به بهترین شکل از آنها. در افزایش سرمایه اجتماعی، فرصت سازی شغلی، بهبود نشاط اجتماعی، سوگیری صحیح اطلاع رسانی و تقویت وفاق ملی بهره جست.

یکی از کارکردهای مثبت رسانه‌های اجتماعی در فضای مجازی این است که مردم بدون واسطه با مسائل، تحولات و جریان‌ها در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دسترسی دارند و می‌توانند در آنها مشارکت جویی کنند و می‌طلبد که از این قابلیت در ارتباط چندسویه ملت و دولت و کانون‌های مدنی و علمی بهره برد و برآیند آن شتاب بخشی به روند توسعه فکری، علمی و اقتصادی باشد.

این نوع ارتباط به طور طبیعی وظایف، کارکردها، هنجارها و تعهدات خاص را برای همه کسانی که در این ارتباط به شکلی سهیم هستند، تعریف می‌کند و در این راستا تکالیف اهالی دانایی، تصمیم سازان فرهنگی و اجرایی و ضابطان انتظامی و قضائی در رصد مستمر آن سنگین و خطیر است.

توجه به سواد رسانه‌ای به عنوان محوریت راهبری استفاده از ابزار نوین اطلاعاتی مهمترین نیاز روز کشور است که برای آن باید از سنین خردسالی برنامه داشت و در همه لایه‌های اجتماعی متناسب با خرده فرهنگ‌ها و علایق افراد گفتمان سازی سواد رسانه‌ای به عنوان داشته اصلی عرصه فرهنگی دنبال شود.

دروازه بانی و مدیریت اخبار در رسانه‌های کشور در گذشته‌های نه چندان دو در سطح کمپانی‌های خبری و افراد خبره انجام می‌شد اما با ویژگی‌های ابزار نوین اطلاعاتی مناسبات کار تغییرات اساسی دارد و با همه گیر شد تفکر هر شهروند یک رسانه پیگیری شیوه قبلی کارساز نیست و باید طرحی نو درافکند.

واقعیت آن است که کم کاری در این حوزه طی سال‌های اخیر موجب شده که نوعی آشفتگی در جریان سیال اطلاع رسانی ابزارهای نوین ارتباطی مشاهده شود و خلأ شبکه‌ها و کانال‌های هدفمند و شناسنامه دار در ارائه اطلاعات تشخیص خبرها یا آمارهای جعلی از واقعی را برای کاربران دشوار کرده و مردم با انبوهی داده‌های مختلف، تحلیل‌های نادرست و خلاف واقع و گاه جریان سازی های خبری جهت داری مواجه اند که آسیب زا است.

خمین زادگاه امام راحل و واقع در جنوبی ترین بخش استان مرکزی نیز در عرصه مجازی حال و روزی شبیه به سایر مناطق کشور دارد و در مدیریت و راهبری فضای مجازی و رفتارشناسی آن ضعف‌هایی را تجربه می‌کند و در کنار آن هنوز در بهره گیری از فرصت‌های آن کارنامه مناسبی ندارد.

در عرصه مجازی این شهرستان گاه با تولد یک کانال خبری و انتشار مطالب جهت دار و یا شایعه‌ها برخی آشفتگی‌ها ایجاد می‌شود که ساماندهی آن ضروری است چرا که هر روز زمینه‌ها و گونه‌های کاربری از فضای مجازی بسط می‌یابد و غفلت از این مهم می‌تواند پیامدهای متعددی به همراه داشته باشدو در سلامت افکار عمومی و سرمایه‌های فکری و اجتماعی خدشه وارد کند.

فرماندار شهرستان خمین معتقد است: شبکه‌های اجتماعی باید در گام اول از سوی مسئولان و حوزه روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی به خوبی شناخته شوند و با ارائه اطلاعات بهنگام، موثق و جذاب می‌توان جلوی پخش شدن خیلی از شایعه‌ها و اخبار غیرواقعی و جهت دار را گرفت.

«احمد طهرانی» گفت: سرعت رسانه‌های اجتماعی در فضای مجازی در انعکاس یک رویداد بیشتر از رسانه‌های ارتباطی حقیقی و مسئولان است و این ضعفی است که باید پذیرفته شود و برای جبران آن گام‌های مطلوب برداشت.

وی افزود: وظیفه مهم رسانه‌های اجتماعی نظر کارشناسانه و دلسوزانه در بیان نقاط قوت و ضعف عملکرد مسئولان، نشان دادن مشکلات مردم و معضلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهرستان است و باید با تیزبینی و لحاظ خط قرمزها و هنجارهای جامعه همواره در این عرصه پیشگام باشند.

فرماندار خمین ادامه داد: بزرگنمایی مشکلات، انتشار شایعه و اخبار دروغ در فضای مجازی نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه ترویج روحیه ناامیدی و بی اعتمادی را دامن می‌زند و کم شدن پیوست‌ها و وحدت جمعی و آشفتگی در اطلاعات در روند توسعه آسیب زا است.

طهرانی تاکید کرد: مدیران کانال‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باید از ظرفیت رسانه‌ای در اختیارشان برای انتشار اخبار امید بخش، موفقیت جوانان در عرصه‌های مختلف، پیام‌های هشدار دهنده برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها و معرفی توانمندی‌ها و جاذبه‌ها و ایجاد انگیزه‌های علمی و فرهنگی و ایده ساز در این شهرستان استفاده کنند.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حرکت آرام در برنامه‌های هدفمند فضای مجازی در سطح متولیان و فرهنگ سازان موجب سو استفاده دشمنان نظام از فضای مجازی برای دامن زدن به جنگ روانی و تبلیغاتی علیه نظام شده که باید این آسیب مهار شود.

«محمدابراهیم رضایی» تصریح کرد: انعکاس اقدامات دولت در رسانه‌های اجتماعی بهترین راهکار برون رفت از جنگ تبلیغاتی دشمنان است.

وی افزود: حضور مقتدر در میدان جنگ اقتصادی و روانی که دشمن به راه انداخته به فضای مجازی و اجتماعی امید بخش نیاز دارد تا صبر و مقاومت در برابر مشکلات را در جامعه افزایش دهد و این مهم پیگیری، برنامه ریزی و کار هدفمند را می‌طلبد.

نماینده مردم خمین در خانه ملت ادامه داد: انتشار شایعات در حوزه اقتصادی نظیر کمبود کالاهای اساسی در فروشگاه‌ها نتیجه‌ای جز ایجاد فضای نگرانی و بی اعتمادی در سطح جامعه ندارد و برای این مهم باید اهالی اقتصادی استان و شهرستان فعالیت مؤثر و هوشیارانه ای را در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین گفت: متقاضیان پایگاه خبری و نشریات برای دریافت مجوز فعالیت باید در سامانه جامع خبرنگاران ثبت نام کنند و به علت اینکه افراد به طور مستقیم اقدام برای دریافت مجوز می‌کنند، ارشاد شهرستان از پایگاه‌های خبری فعال اطلاعی ندارد.

«آزاده محمدی» افزود: متقاضیان کانال‌های مجازی نیز باید از وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، مخابرات و فنآوری اطلاعات مجوز فعالیت گیرند.

وی ادامه داد: مدیران کانال‌های فضای مجازی و پایگاه‌های خبری معرفی نامه فعالیت به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ارائه نمی‌دهند و به همین دلیل این اداره از پایگاه و کانال‌های خبری دارای مجوز این شهرستان اطلاع دقیقی ندارد.

یکی از فعالان حوزه رسانه در خمین گفت: شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند جای رسانه‌های ارتباطی حقیقی را بگیرند اما عرصه‌ای نو در اطلاع رسانی هستند که باید با آنها آشنا شد و به بهترین شکل در راستای اهداف و متناسب با فرهنگ بومی از امکاناتشان در راستای نشر خبر و اطلاعات بهره برد.

«مسعود متقی» افزود: الگوی نوشتاری در شبکه‌های اجتماعی به صورت سلیقه‌ای است و به همین علت تجربه و تخصص فرد، نگرش‌های سیاسی و اجتماعی و باورهای فردی در انتشار داده‌ها دخیل می‌شود و اینجا تکلیف متولیان فرهنگی سنگین می‌شود که باید در سطوح آموزشی و از سنین پایین هم شیوه‌های کار در این عرصه و هم مصون سازی در برابر آفت ها و آسیب‌ها را دنبال کنند.

وی ادامه داد: اغلب مطالب موجود در شبکه‌های اجتماعی کپی است و تولید محتوا در آن محدود است اگر در عرصه فرهنگی کشور و اهالی رسانه و فرهنگ تولید هدفمند داده‌ها دنبال شود می‌توان مدیریت این فضا را به دست گرفت و اخبار جهت دار و شایعه‌ها نیز خود به خود در کنار کار حرفه‌ای منزوی می‌شوند.

این فعال رسانه‌ای تاکید کرد: شبکه‌های اجتماعی دیگر عضوی از رسانه‌ها هستند و در جریان آگاهی بخشی عمومی نقش بازی می‌کنند اما باید به سرعت ساز و کارهای قانونمند را در حوزه ماهیت حقیقی و حقوقی آنها ایجاد کرد چون تولیدات و انتشارات آنها در شکل دهی افکار عمومی اثر دارد. باید در قبال رفتارها و مطالب منتشره مانند رسانه‌های حقیقی شناسنامه دار پاسخگو باشند.

متقی گفت: با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی شمار گروه‌ها و کانال‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی قارچ گونه در عرصه فضای مجازی خمین افزایش می‌یابد و مردم باید مراقب نگاه حزبی و منفعت طلبانه این رسانه‌ها باشند و واقعیت را در رسانه‌های ارتباطی حقیقی نظیر رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی پیگیری کنند.

وی افزود: شهروند - خبرنگارهای حوزه اجتماعی در خمین به ویژه در زمینه اخبار شهری، حوادث و اخبار محلی فعالیت می‌کنند و وقت آن رسیده که نگاه قانونی در ساماندهی فعالیت این افراد لحاظ شود چرا که در بسیاری از موارد به جای انعکاس کل واقعه، برشی از آن را با هدف خاص ارائه می‌دهند و پیامدهای ناشی از آن انرژی زیادی را از بخش‌های متولی می‌گیرد تا آسیب‌ها را کنترل کنند.

جوامع در معرض ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته‌اند و از این رو گریزی از استفاده آن، ندارند اما این فضا باید مدیریت شود و مدیریت فضای مجازی باید توانایی تولید محتوا را داشته باشد.

خمین در جنوب استان مرکزی با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارای دفتر خبرگزاری ایرنا، دفتر خبری صدا و سیما و یک هفته نامه محلی است.

آمار قابل استناد و دقیقی از کانال‌های اطلاع رسانی شبکه‌های اجتماعی این شهرستان برای ارائه وجود ندارد.

/ ‏۶۰۱۳/‏۹۹۳۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فضای مجازی آسیب های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۱۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟

آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی پس از انتشار تصویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی در فضای مجازی، اعلام کرد: بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد.

وی افزود: ‎بانک مرکزی در همین باره مجددا از اصحاب رسانه درخواست می‌کند ضمن دقت‌نظر در انتشار مطالب، اخبار موثق، رسمی و صحیح را از این مرجع دریافت و منتشر کنند و از اعلام و انتشار اخبار حساس مربوط به حوزه پولی و بانکی به نقل از منابع و مراجع ناشناس و غیررسمی در فضای مجازی به شدت خودداری کنند.

عصر امروز (پنجشنبه) تصویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی در فضای مجازی منتشر شد و برخی کانال‌ها در ادعایی از برنامه بانک مرکزی برای ورود ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار خبر دادند که از سوی این بانک تکذیب شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دروغ‌پردازی با عکس ۷ سال پیش پارک دانشجو
  • خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه ۳۱ فروردین
  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • تصویب کلیات سند ملی محتوا در شورای ملی فضای مجازی کشور
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری