Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام خراسانی با بیان اینکه جلد شانزدهم از دارة المعارف قرآن کریم به انتشارات تحویل شده، گفت: این جلد نزدیک به ۱۰۸ مدخل در موضوعاتی همچون شرح صدر، شرک، شریعت، شفاعت و شهید را شامل می‌شود.

حجت الاسلام «علی خراسانی» در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت های گروه دایرة المعارف های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، اظهار کرد: پس از تحقیقات مفصل و پژوهش هایی که انجام شد جلد شانزدهم از دارة المعارف قرآن کریم، اکنون به دست انتشارات سپرده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر گروه دائرة المعارف های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم ادامه داد: جلد شانزدهم ادامه حرف (سین) است، که از مقاله «سوره» آغاز شده و تا مقاله «شیعه»، یعنی تا پایان حرف شین ادامه دارد.

 

وی در مورد مهمترین مدخل ها و موضوعات شانزدهمین جلد دایرة المعارف قرآن گفت: موضوعاتی نظیر سیاحت، شایعه، شجاعت، شجره ممنوعه، شرح صدر، شرک، شریعت، شفاعت، شق القمر، شکر، شکنجه، شناخت، شنوایی، شورا، شهید، شیر و ...  از جمله مهمترین موضوعاتی است که در این جلد ارایه شده است. در مجموع حدود 108 مدخل در شانزدهمین دایره المعارف آمده است که حدود 30 مدخل ارجاعی و 75 مدخل اصلی هستند.

 

حجت الاسلام خراسانی تصریح کرد: این نخستین دایرة المعارف قرآن است که در جهان اسلام در حال نگارش است، گرچه که پیش تر غربی ها، دائرة المعارف پنج جلدی قرآن را ارایه کردند اما با این حجم از مقالات و موضوعاتی که ما بدان پرداخته ایم مجموعه بسیار گسترده ای شکل گرفته و از سال 1376 تاکنون شانزده جلد را منتشر کرده ایم، کل مجموعه 30 جلد در قطع وزیری است.

 

وی با اشاره به اَعلام دائرة المعارف های قرآن گفت: اعلام مصرح و غیرمصرح در این مجموعه ها ارایه شده است. مثلا در مورد اعلام غیرمصرح در مورد آنچه که اشاره مستقیم در قرآن ندارد، صحبت شده است از جمله شخصیت حضرت زهرا(س)، امیرالمومنین امام علی(ع) و ... که طی مدخل های جداگانه ای بررسی و آیات قرآن را در مورد این اعلام گزارش کرده ایم.

 

این پژوهشگر قرآنی تاکید کرد: تلاش می کنیم که کل کار در چهارچوب های دائرة المعارفی ارایه شود یعنی مقالات کوتاه باشد، ارجاعات مناسب باشد و مخاطب به معنای واقعی کلمه راهنمایی شود که برای رسیدن به این هدف از منابع دسته اول استفاده و مستندات را در پاورقی ها ارایه کردیم در حالی که عموما در دائرة المعارف ها در متن پاورقی می زنند. از طرف دیگر در هر زمینه ای کتابشناسی نیز انجام شده است که از این جهت می تواند برای پژوهشگران بسیار مفید باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: این دائرة المعارف در قالب 2250 موضوع اصلی و بیش از ۷۰۰ موضوع فرعی ارایه شده و به طور متوسط دارای 75 مدخل اصلی و مقاله است. همچنین، نثر به کار رفته در این دائرة المعارف یک نثر معیار و علمی است و تلاش شده است که نویسندگان نیز این نثر را رعایت کنند.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس خبرگزاری شبستان استان بوشهر نماز عید فطر مسجد روزنامه شبستان بیرجند بیرجند استان همدان دهه کرامت قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۱۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع)،حجت الاسلام محمد عدیده در مراسم تجلیل از فعالین قرآنی این منطقه، با بیان اینکه در مشهد زمینه‌ های فعالیت فرهنگی قرآنی زیادی وجود دارد، اظهار کرد: در مشهد فرصت پرداختن به فرهنگ قرآنی مهیاست و باید آنچه که لازمه زندگی است، از قرآن کریم دریافت و استخراج کنیم.

رئیس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوایی شمال شرق کشور افزود: مسلماً قرآن کتاب زندگی همه ماست و نباید بدون استفاده در کنج خانه‌ها بماند، بلکه آیات قرآن به ما قائده زندگی کردن را می‌آموزد و باید از آن بهره برد.

وی با اشاره به حفظ قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی در سطح جامعه اظهار کرد: امروزه تلاوت‌ها و قرائت‌های قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته است، اما تا قرآنی شدن جامعه و رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. 

عدیده با بیان اینکه خانه‌ها و مؤسسات قرآنی نماد حرکت مردمی در فرهنگ دینی ما هستند و باید روز به روز تقویت شوند، خاطر نشان کرد: نگاه ما نگاه تربیت محور و فراتر از قرائت و تلاوت قرآن کریم است و باید سبک و قواعد قرآنی در زندگی مردم جاری شود.

رئیس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوایی شمال شرق کشور با اشاره به اینکه همه باید برای حفظ قرآن کریم تلاش و دامنه جامعه قرآنی را گسترش دهیم، تصریح کرد: اگر جلسات خانگی قرآن کریم با رویکرد تربیت قرآنی در منازل باب شود، جوانان و نوجوانان با قرآن کریم انس خواهند گرفت.

فاطمه سعادتیان

دیگر خبرها

  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد (ع) قرائت می‌کردند
  • این افراد معلم می‌شوند
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد(ع) قرائت می کردند
  • استخدام نخبگان قرآنی به عنوان معلم از مهر امسال
  • «تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود
  • تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است
  • برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا
  • افتتاح نمایشگاه هنر‌های قرآنی در فرهنگسرای نیاوران
  • برگزاری نمایشگاه «روایت باران» خلاقیت است/ نشر قرآن با زبان هنر