Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-18@07:37:50 GMT

گره زدن حل مشکلات به مذاکره، خیانت است

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۱۶۲۵

گره زدن حل مشکلات به مذاکره، خیانت است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: منطق مقاومت با تمام عناصر سیاسی عجین شده است. در مذاکره باید مقاومت داشت و مذاکره نیز باید در راستای مقاومت باشد تا به احقاق حق برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا سید مجتبی حیدری، خبرنگار و کارشناس مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا در مصاحبه با شبکه خبری تهران نیوز با اشاره بر منطق مقاومت و تجربه مذاکره با دشمن اظهار داشت: منطق مقاومت با تمام عناصر سیاسی عجین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شما در مذاکره نیز باید مقاومت داشته باشید و مذاکره نیز باید در راستای مقاومت باشد تا به احقاق حق برسید اما این موضوع مولفه‌هایی دارد. اگر ایران و یک کشور ضعیف‌تر الان پای میز مذاکره بشیند با اینکه ایران اصلاً اهل ظلم نیست و حق کسی را هم نخورده اما از هر انسان عاقلی بپرسید که نتیجه مذاکره چه خواهد شد مطمئناً به سود ایران رأی خواهد داد. حالا با این مثال ساده اصل مذاکره مشخص شد پس چه طور می‌شود که مسئولان انقدر اصرار به مذاکره دارند؟ بعضی از افراد فکر می‌کنند مذاکره چیز جدیدی است اما از ابتدای انقلاب عده‌ای به دنبال آن بودند که شروع ان با آقای هاشمی رفسنجانی بوده است.

وی ادامه داد: مذاکره زمانی معنا دارد که شما اندازه مذاکره باشید. شما به بحث جنگ تحمیلی نگاه کنید که ما با دست پر به پای میز مذاکره رفته بودیم و برای باز پس گیری وجب به وجب خاکمان جنگیده بودیم اما مذاکره به ضررمان تمام شد. این مذاکره تازه در شرایطی بود که ما و عراق با قواره یکسان به پای میز مذاکره رفته بودیم.

حیدری گفت: آقایان یک مثال بیاورند و بگویند ما در مذاکره فلان چیز را بردیم. اینکه اخلاق را بردیم و این صحبت ها که ملاک نیست، ایران کشوری بوده و هست که به اصول بین الملل پایبند بوده و نیازی به اثبات آن ندارد. اصل مذاکرات زمانی قابل قبول است که شما امتیازی داشته باشید که در قواره قدرت دشمن باشد.

این کارشناس محور مقاومت در ادامه با اشاره به منطق مذاکره‌ی آمریکایی‌ها افزود: دولت فعلی آمریکا تاکنون چند دور مذاکره و گفت و گو با کشورهای مختلف از جمله کره شمالی، چین و اروپا داشته اما نتیجه چه شد؟ چرا دوستان این را نمی‌بینند؟ توافق با دولت قبلی آمریکا که به قول دوستان بهتر از این دولت بود به اینجا رسید وای به حال این دولت و رییس آن، پس مذاکره زمانی قابل قبول است که ما یک قدرتی داشته باشیم که با دشمن برابری کند.

حیدری با اشاره به وضعیت کشور کویت وقبل و بعد از حضور مستقیم آمریکا در آن گفت: در اینکه کلید حل مشکلات را به مذاکره گره بزنیم خیانت است. نباید به مردم دروغ بگوییم. در کشورهای منطقه آنهایی که با آمریکا رابط داشتند چه وضعی دارند؟ کویت یک نمونه بارز از این موضوع است. اکثر مردم ایران کویت را به پول و زندگی راحت می‌شناسند اما واقعیت چیز دیگر است.

کارشناس مسائل خاورمیانه بیان داشت: کویت قبل از ۱۹۹۱ نیروی نظامی و کارمند کویتی نداشت و فقط رییس ادارات کویتی هستند و بقیه اتباع بودند اما از آن سال به بعد ما فقیر کویتی داریم که گدایی می‌کند. از این تاریخ به بعد دیگر اقتصاد در دست دولت کویت نیست و اصلاً استقلالی وجود ندارد. نفت کویت از نفت ما گران‌تر است و صادراتش هم از ما بیشتر و این در حالی است که نسبت جمعیتی آنها به ایران ۱به۲۰ است پس مردم آنها باید به همان میزان نیز از ما درآمد بیش‌تری داشته باشند اما آیا این چنین است؟ آیا کویت ۲۰ برابر ما پیشرفته‌تر است؟ از زمانی که آمریکایی‌ها ورود کردند ما فقیر کویتی داریم و این یعنی چی؟ کویت کاملاً در دامن آمریکا قرار دارد پس چرا عقب گرد داشته است؟

این خبرنگار و کارشناس سیاسی با تشریح منطق مقاومت در سوریه و عراق افزود: با توجه به تجربه شخصی که در سوریه دارم همیشه گفتم که ما از لحاظ تجهیزات قطعاً و یقیناً ضعیف‌تر از طرف مقابل بودیم چون آنها هم تجهیزات ارتش را سرقت کرده بودند و هم از کمک ترکیه، عربستان، قطر و سایر قدرت ها استفاد می‌کردند اما چطور برنده شدیم؟ مقاومت با کم هزینه کردن جنگ به پیروزی رسید یعنی جنگ ارزان به وجود آوردیم.

حیدری عنوان کرد: مقاومت در مرز سوریه و اراضی اشغالی پهباد ساده‌ای را به پرواز در آورد تا آنها را تحریک کند. بعد از چند دقیقه یک بالگرد و دو فروند جنگنده برای تعقیب این پهباد به پرواز در آمد و پهباد را زد اما قافل از این که این طعمه است  و مقاومت هر سه پرنده را سرنگون کرد. با یک هزینه چند ده میلیون تومان خسارتی چند میلیون دلاری به رژیم صهیونیستی وارد شد. شما به اخبار مراجعه کنید و ببینید که این رژیم از آن تاریخ به بعد فقط با موشک به سوریه حمله کرده و دیگر جرأت فرستادن پرنده به آسمان سوریه را نداشته است. طرف مقابل بحث سود و هزینه را در نظر می‌گیرد و بعد عمل می‌کند. شما در همه‌جا این را می‌بینید.

 

مذاکره‌ همراه با مقاومت را راه حل غلبه بر امپریالیست آمریکا

کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: در مذاکره نیز شما می‌توانید با ابزارهایی ولو کوچک مقابل قدرت دشمن بایستید اما به شرطی که ابزارت مقاومت باشد. مذاکره اگر از سر این باشد که کمی فشار را کم کنید نتیجه نمی‌دهد. نگاه خوش بینانه در طول تاریخی جز اینکه سایه جنگ را بیش‌تر کرده حاصلی نداشته است. الان مردم با برجام نگران جنگ هستند اما در گذشته که توافقی در کار نبود وضعیت این طور نبوده است.

حیدری در پایان مذاکره‌ همراه با مقاومت را راه حل غلبه بر امپریالیست آمریکا دانست و در مورد این منطق در عراق گفت: در حدود سال ۲۰۱۱ بود که در عراق قرار بود تا توافق‌نامه‌ای بین دولت عراق و آمریکا موسوم به توافق نامه امنیتی امضا شود و آقای نوری مالکی تحت فشار زیادی قرار داشت اما ایران با این تفاهم نامه مخالف بود. به یاد دارم که در آن برهه رفت و آمد زیادی بین عراق وایران بود و رهبری نیز مخالفت رسمی خود را با طرح پیشنهادی دولت عراق و آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند و عراقی‌ها مانده بودند که چه کنند. ایران با تشریح عواقب این توافق نامه برای طرف عراق آنها را متقاعد کرد که از نو با آمریکایی‌ها به توافق برسند. بعد از بازنگری در توافق نامه آن قرار داد به توافق نامه خروج آمریکا از عراق تبدیل شد و آمریکا عراق را از دست داد. هر جا که دولت با تفنگ جلو رفته هم از لحاظ اقتصادی و هم سیاسی برد کسب کردیم اما دیپلمات‌ها موفقیت چندانی نداشتند. ما در عراق بارها با آمریکا مذاکره داشتیم اما آنجا دست دولت با تفنگ بود و نتیجه آن شد که این کشور را در محور ایران قرار داد و آمریکا را از عراق بیرون کرد. کاش ما از تجربیات درس بگیریم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۱۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

السودانی: داشتن روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است

نخست وزیر عراق با اشاره به اشتراکات کشورش با ایران گفت که داشتن روابط همزمان با تهران و واشنگتن امتیازی برای عراق است.

به گزارش ایسنا، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق که به واشنگتن سفر کرده است در اظهاراتی در حاشیه این سفر گفت: سفرم به آمریکا مهم است، زیرا در راستای بیان رویکردمان درمورد نوع روابط با واشنگتن است.

وی خاطرنشان کرد: عراق امروز با عراق ۲۰۱۴ تفاوت‌های زیادی کرده است، زیرا گروهک تروریستی داعش دیگر خطری برای ما به‌شمار نمی‌رود. بعد از پیروزی بر داعش ما خواهان انتقال به مرحله روابط دیپلماتیک با کشور‌های ائتلاف بین‌المللی هستیم؛ روابطی همانند روابط با کشور‌های منطقه از جمله روابط امنیتی.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: ایران همسایه‌ی ما است و اشتراکات زیادی با آن داریم، آمریکا نیز هم‌پیمان راهبردی ما است و روابط با این کشور برای ما مهم است. داشتن روابط با ایران و آمریکا به‌طور همزمان امتیازی برای عراق است و می‌توان از آن در راستای کاهش تنش استفاده کرد و این چیزی است که در تمام بحران‌های منطقه رخ داد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق قبل از اینکه بغداد را به مقصد واشنگتن ترک کند نیز گفت: سفر من به واشنگتن در شرایطی حساس از نظر روابط با آمریکا و شرایط منطقه و جنایت‌های اسرائیل علیه مردم بی‌گناه فلسطین و نگرانی‌ها درباره گسترش دامنه درگیری صورت می‌گیرد. هدف از سفر به واشنگتن انتقال به مرحله جدیدی از روابط بین ۲ کشور و فعال سازی توافق چارچوب استراتژیک است.

وی افزود: محور دیدار من با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اوضاع منطقه و نقش ما در آتش‌بس غزه خواهد بود. فعالیت کمیته عالی نظامی برای ایجاد جدول زمانی برای پایان مأموریت ائتلاف بین المللی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • همه دلایلی که دولت را پای میز مذاکره مزدی برگرداند!
  • مدیران ناکارآمد مصداق بارز خیانت به نظام و مردم هستند
  • «شهر هزار موشک» چگونه مقاومت کرد؟
  • پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل روحیه همه را تقویت کرد
  • عراق: نباید دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند
  • السودانی: داشتن روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است
  • نخست‌وزیر کویت منصوب شد
  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره روابط با ایران و آمریکا
  • حامیان پوشالی تعرض و خیانت چگونه برای مخاطبان در فضای رسانه‌ها، سناریوسازی می‌کنند؟