Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر سید محمود طاهری روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری نخستین سمینار "استنباط شواهدی"گرامیداشت مرحوم استاد ناصر رضا ارقامی در دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موضوع در گذشته در حاشیه کنفرانس های مرتبط با علم آمار برگزار می شد.

وی ادامه داد: این سمینار دارای ۹ محور کلی است که عبارتند از: نقش معیارهای اطلاع در اندازه گیری میزان شواهد، وجوه تفاوت و تشابه مکتب بیز و مکتب شواهدی، معیارهای پشتیبانی داده ها از فرضیه های آماری، اصل درستنمایی و قانون درستنمایی، اشتباهات رایج در استنباط آماری، اندازه گیری قوت شواهد آماری، قوانین استنباط شواهدی و الگوهای فکری در آمار.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر علمی همایش استنباط شواهدی با اشاره به سابقه مکاتب علمی آمار گفت: دو رویکرد اصلی و قدیمی این علم یکی رویکرد کلاسیک و دیگری استنباط بیزی است که سابقه ۱۵۰ ساله دارند اما نزدیک به دو دهه است که رویکرد جدیدی با عنوان استنباط شواهدی که مبتنی بر شواهدآماری است نیز رایج شده است.

طاهری افزود: استنباط شواهدی نقص ها و معایب گرایش آماری فراوان گرا یا بسامد گرا را ندارد و سعی در حذف مولفه های ذهنی و شخصی در به دست آوردن نتایج داده ها دارد.

وی با اشاره به رونمایی ترجمه کتاب شواهد آماری؛ رویکردی مبتنی بر درست نمایی نوشته ریچارد رویال در این کنفرانس اضافه کرد: ریچارد رویال با ارائه این کتاب آغاز کننده این راه بود و استاد فقید دانشگاه فردوسی مشهد مرحوم دکتر ناصر رضا ارقامی این کتاب را به عنوان یکی از کتاب های اصلی رشته آمار مورد تدریس قرارداد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: حدود هشت سال پیش که در دانشگاه فردوسی مشهد حضور داشتم پیشنهاد ترجمه این کتاب به همراهی دکتر ارقامی مطرح شد و ترجمه آن نزدیک به چهار سال طول کشید و پس از بازبینی های مکرر در اردیبهشت امسال این کتاب توسط مرکز نشر دانشگاهی چاپ و منتشر شد.

طاهری با اشاره به گسترش این رویکرد در علم آمار افزود: تا کنون چندین نفر از دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری پایان نامه های خود را به موضوع استنباط شواهدی اختصاص داده اند و حتی در بعضی از دانشگاه های کشور تدریس این درس مصوب شده است و به مرور زمان شاهد گسترش این گرایش آماری در جوامع علمی و دانشگاهی ایران هستیم.

در ادامه این همایش عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز گفت: دکتر ارقامی در جست و جوی حقیقت بود و به همین علت به تحلیل درست اعتقاد داشت.

علی دست برآورده افزود: مکتب استنباط بیزی مبتنی بر ذهنیت است ولی در روش استنباط شواهدی سعی می شود داده ها بدون دخالت باورها و اعتقادات، خود، نتایج علمی را بیان کنند.

وی با اشاره به علاقه مندی دکتر ارقامی به این گرایش و ترویج آن در محیط های دانشگاهی اضافه کرد: ایشان پس از مطالعات و تحقیق متوجه شدند مکتب استباط شواهدی به حقیقت داده ها نزدیک تر است.

او ادامه داد: نباید کتمان کرد که هر مکتب فکری یک پشتوانه فلسفی دارد و هیچکدام این روشهای آماری برتر از دیگری نیست و هر کدام از آنها گوشه ای از حقیقت را نشان می دهند.

دبیر اجرایی این همایش نیز گفت: آغاز کننده حرکت استباط شواهدی پروفسور ریچارد رویال استاد بازنشسته دانشگاه جان هاپکینز آمریکاست که با تالیف کتاب "شواهد آماری" اصول اولیه این شیوه جدید استنباط را معرفی کرد.

مهدی عمادی افزود: واژه‌های "استنباط شواهدی" و "شواهد آماری" به مکتب نوینی از علم آمار اشاره دارد که متکی به داده‌ها و الگوی احتمالی است و مولفه‌های ذهنی، شخصی و موردی نظیر باورهای پیشین را در نتیجه داده ها نمی‌پذیرد.

وی اضافه کرد: گرچه تاکنون پژوهش‌های زیادی در بارۀ این مکتب جدید انجام نشده است ولی به نظر می‌رسد که این شیوة تحلیل داده‌های آماری در آینده نزدیک جایی در کنار مکاتب تحلیل آماری دیگر خواهد داشت.

عضو هیات علمی گروه آمار دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به برگزاری این سمینار و نکوداشت استاد ناصر رضا ارقامی افزود: در این سمینار که برای اولین بار و به صورت تخصصی برگزار می شود سعی شده است این گرایش آماری به علاقه مندان بیشتر معرفی گردد.

عمادی به حضور استادان مختلف از دانشگاه های دیگر کشور در این سمینار اشاره کرد و گفت: ۱۶ سخنران در محورهای این سمینار مقالات خود را ارائه می دهند.

وی ادامه داد: رشته آمار یکی از رشته های میان رشته ای است که برنامه ریزی را برای مدیرانی که بتوانند از فنون آماری استفاده کنند آسان می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: گستردگی رشته آمار تا حدی است که مربیان ورزشی برای پیدا کردن نقاط قوت و ضعف تیم رقیب از افراد تحلیلگر این رشته کمک می گیرند و سعی در به دست آوردن نتیجه دارند و به عبارتی گمشده یک مدیر، استفاده از فنون آماری در برنامه ریزی است.

عمادی افزود: دانش آمار به سه مکتب کلاسیک، استنباط بیزی و استنباط شواهدی تقسیم می شود که هر کدام از این مکتب ها سعی در برآوردن گوشه ای از نیاز محقان دارد.

مرحوم دکتر ناصررضا ارقامی که سمینار امروز یاد و خاطره و فعالیتهایش گرامی داشته شد در سال ۱۳۲۸ خورشیدی در نیشابور به دنیا آمد. او دکتری رشته آمار را از دانشگاه ایالتی فلوریدا (FSU) دریافت کرد و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با درجه استادی در گروه علوم ریاضی رشته آمار گرایش استنباط بود.

۲۰۳۰/‏۱۹۲۲

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۱۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اولین مسابقه اهداف پروازی سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،اولین مسابقه تیراندازی اهداف پروازی سال ۱۴۰۳ در سایت اهداف پروازی هیات تیراندازی استان، واقع در سه را فردوسی باشگاه سوارکاری و تیراندازی فردوسی برگزار شد.

این مسابقه با حضور غلامحسین نقدیان رئیس هیات، سیده افسانه نادرشاهی نایب رئیس بانوان هیات استان همچنین مدیریت ، مدیر داخلی و مدیر بازرگانی باشگاه سوارکاری فردوسی و حضور جمعی از علاقمندان این رشته ورزشی برگزار شد و در پایان از نفرات برتر قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • حضور نخبگان در لایه‌های حکمرانی
  • آمار داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ کهگیلویه و بویراحمد
  • بحث و گفتگو درباره کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع»
  • نشست «درآمدی به اخلاق قرآنی» برگزار می شود
  • برگزاری اولین مسابقه اهداف پروازی سال ۱۴۰۳
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می‌شود
  • نمایشگاهی به مناسبت روز معلم در کتابخانه مرجع کانون برگزار می‌شود
  • ارائه عنوان بهترین مقاله در کنگره پزشکی هسته‌ای آمریکا به عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می شود
  • آمار اساتید انتقالی پیام نور به فنی و حرفه ای