Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: مرکز آمار ایران هر چند مدت یک بار و در گزارش‌های ماهانه و فصلی وضعیت تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی و مالی در سطح کشور را مطرح می‌کند که در طی یک سال اخیر و بر اساس شاخص‌های اعلام شده کردستان در بخش‌های مختلف تورم، گران‌ترین و … در ردیف استان‌های اول کشور قرار گرفته است.

در حالی که گزارش‌های مرکز آمار به عنوان یک مرجع رسمی همواره مورد توجه ویژه کارشناسان و برنامه ریزان قرار گرفته است ولی گویا مسئولان دولت تدبیر و امید در کردستان این آمارها را قبول نداشته و بدون ذکر حتی یک آمار ساده و ابتدایی تنها در سخنرانی و حرف به تکذیب آن می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تازه‌ترین اقدام و در میانه‌های خرداد ماه سال جاری مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در اردیبهشت ۹۸ را منتشر کرد که طبق آن، تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور ۵۲.۱ درصد و در کردستان ۶۳.۴ درصد است.

نگاهی ساده و بدون هر گونه عملیاتی پیچیده آمار نشان می‌دهد که خانوارهای ساکن کردستان به طور متوسط ۱۱.۳ درصد بیشتر از میانگین کشور و ۱۹.۹ درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به اردیبهشت‌ماه ۹۷ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

در گزارش، بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به کردستان ۴۱ درصد اعلام و تورم نقطه‌ای مواد خوراکی و آشامیدنی هم در کردستان ۸۴.۶ درصد اعلام شده است؛ کردستان بالاترین نرخ تورم ۱۲ ماهه را هم در کالاهای غیرخوراکی و خدمات دارد.

دیروز گزارش شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در فروردین ۹۸ را منتشر کرد؛ کردستان در تورم نقطه به نقطه کل خانوارها، بدترین وضعیت را در بین همه استان‌های کشور دارد.

نرخ تورم در کردستان ۱۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری است

علاوه بر این گزارش دیگری در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری در خصوص وضعیت تورم در کشور از سوی مرکز آمار منتشر شده و نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور ۵۱.۴ درصد و در کردستان ۶۳.۴ درصد است؛ و این یعنی خانوارهای ساکن کردستان به طور متوسط ۱۲ درصد بیشتر از میانگین کشور و ۲۰.۲ درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به فروردین‌ماه ۹۷ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

در بخش دیگری از گزارش آمده که تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای شهری کشور ۵۰ درصد و در کردستان ۶۰.۹ درصد است و این یعنی خانوارهای شهری ساکن کردستان به طور متوسط ۱۰.۹ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و ۱۸.۱ درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به فروردین‌ماه ۹۷ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

در گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای روستایی کشور ۵۹.۴ درصد و در کردستان ۷۱.۸ درصد است؛ و این یعنی خانوارهای روستایی ساکن کردستان به طور متوسط ۱۲.۴ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و ۲۳.۵ درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به فروردین‌ماه ۹۷ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

در گزارش مرکز آمار، تورم نقطه‌ای مواد خوراکی و آشامیدنی در کردستان ۸۶.۷ درصد اعلام شده است؛ نکته تأسف‌بار دیگر در این گزارش رسیدن تورم نقطه‌ای مواد خوراکی و آشامیدنی در روستاهای کردستان به عدد ۹۱.۳ درصد است.

گزارش‌های منتشر شده مرکز آمار ایران در حالی با قاطعیت هر چه تمام تراستان کردستان را گران‌ترین استان کشور اعلامی می‌کنند که تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید و در رأس آنها استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون اقتصادی استاندار این آمار را قبول نکرده و هر بار اعلام می‌کنند که کردستان گران‌ترین استان کشور نیست.

تکذیب آمارهای رسمی منتشر شده از در خصوص گرانی از سوی مسئولان دولتی

در تازه‌ترین واکنش‌ها به گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران، حسین فیروزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در جمع اصناف سنندج حاضر شده و بدون ذکر حتی یک مورد آمار ساده و ابتدای اعلام می‌کند که کردستان گران‌ترین استان کشور نیست.

وی در این نشست عنوان کرد: اخبار نادرستی که کردستان را گران‌ترین استان کشور معرفی می‌کند به اقتصاد استان آسیب می‌رساند و موجب فرار سرمایه از استان می‌شود.

وی ادامه داد: گرانی در کل بازار کشور وجود دارد اما اینکه عده‌ای کردستان را گران‌ترین استان کشور معرفی کنند موجب می‌شود خریدها از داخل استان کم شود که این امر موجب خروج سرمایه از استان شده و در این شرایط تمام اصناف، مردم و در کل حلقه‌های تولید تا توزیع متضرر می‌شوند.

معاون اقتصادی استاندار کردستان ادامه این موضوع را موجب کوچک شدن اقتصاد عنوان کرد و افزود: این اخبار بی اعتمادی‌های فراوانی نسبت به اصناف ایجاد می‌کند و علاوه بر آن بازیابی اعتبار بازاریان کار ساده‌ای نخواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان از بازاریان خواست در مقابل چنین اخباری از حیثیت خود دفاع کنند و نگذارند اعتماد مردم به آنها صلب شود.

نکته تاریک و مبهم داستان جایی است که معاون اقتصادی استاندار کردستان حتی بدون یک مورد اشاره به یک آمار مستند و تنها در حرف گرانی در کردستان را قبول نداشته و اتفاقاً توپ را به میدان دیگران از جمله انتشار دهندگان اخبار نادرست می‌داند.

همزمان با این مهم یکی از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی ضمن قبول وجود مشکلات اقتصادی در این استان، گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار را مستند و قابل قبول می‌داند.

نماینده سنندج: کردستان در ردیف استان‌های گران کشور قرار دارد

سید احسن علوی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در حالی که مسئولان دولتی در کردستان شاخص‌های مشخص و علمی مرکز آمار در خصوص تورم بالای کردستان را قبول ندارند که در یک حساب ساده می‌توان این مهم را ثابت کرد.

وی افزود: بنده شخصاً گوشت را در سنندج با قیمت ۱۲۰ هزار تومان خریداری می‌کنم که قیمت این محصول در تهران، حتی استان‌های همجوار کردستان حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان است و با مقایسه قیمت تنها این محصول می‌توان به وجود گرانی در کردستان اشاره کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ضمن اشاره به اینکه از عملکرد تیم اقتصادی دولت در کردستان رضایت ندارد، یادآور شد: به نظر من دلیل اصلی آمارهای تورم، گرانی و وضعیت نابسامان بازار به عملکرد شخص استاندار و تیم اقتصادی همراه وی مربوط می‌شود.

تقابل بین تیم اقتصادی دولت در کردستان البته در حد حرف و سخنرانی‌ها و آمارهای رسمی منتشر شده از شاخص‌های اقتصادی از سوی مرکز آمار در حالی همچنان ادامه دارد که امروز تفاوت قابل توجه قیمت کالاها و اجناس در کردستان در مقایسه با سال گذشته مردم را آزار می‌دهد.

دولتمردان امروز کردستان که خود تا دیروز و قبل از سوار شدن بر اریکه قدرت مدیران وقت در کردستان را به دلیل پاسخگویی به افکار عمومی و رسانه‌ها متهم می کرده و انتقاداتشان گوش فلک را کر کرده بود که امروز خود رسانه‌ها را در نرخ بالای تورم متهم کرده و اعلام می‌کنند که کردستان گران‌ترین استان کشور نیست.

بدون شک اولین اقدام برای رفع یک مشکل در جامعه، پذیرش وجود آن است و تا زمانی که شخص استاندار و سایر تیم اقتصادی همراه وی در کردستان وجود تورم و گرانی را در این استان قبول نداشته و ندارد پس زیاد امیدی به رفع آن نیست و به همین دلیل مردم باید همچنان تحمل و صبر را در دستور کار قرار دهند.

کد خبر 4638644

منبع: مهر

کلیدواژه: مرکز آمار ایران استانداری کردستان نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۲۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای مشهد امروزچهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ همچنان قابل قبول است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،بر اساس داده‌های مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای مشهد امروز چهارشنبه ۲۹فروردین  با ثبت عدد ۹۶ در شرایط قابل قبول قرار دارد.
همچنین کیفیت هوای شهر مشهد در ۲۴ ساعت گذشته نیز با عدد شاخص کلی ۶۴ در شرایط پاک قرار داشت.
دما در حال حاضر ۹ درجه سانتی‌گراد و آسمان آفتابی است.

دیگر خبرها

  • استان سمنان تشنه است/ ضرورت اهتمام مسئولان در رفع مشکلات مردم
  • تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون نهایی
  • هوای مشهد امروزچهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ همچنان قابل قبول است
  • آمار بیکاری در انگلیس رکورد زد
  • کاهش ۱۴ درصدی نرخ تورم لرستان
  • فعالیت ۲۲ هزار آموزشگاه آزاد و ۶۵۷ مرکز دولتی فنی‌حرفه‌ای در کشور
  • دارویار امسال ۱۲۰ همت بودجه می خواهد/واکنش به آمار مسئولان
  • صعود تورم کالا به سطوح بالا؛ خدمات عقب کشید
  • وزارت اقتصاد: تداوم روند کاهشی تورم دور از دسترس نیست
  • وزارت اقتصاد:تداوم روند کاهشی تورم دور از دسترس نیست