Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های برنا؛ شهرام احمدی  با اعلام این خبر گفت: پیش از این حفاظت محیط زیست استان درجریان پایش های مستمر به این دو شهردار به علت عدم مدیریت مناسب پسماند اخطارهای لازم را داده و در مهلت قانونی هیچکدام درجهت رفع مشکل اقدامی انجام نداده بودند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری تصریح کرد: با توجه به وضعیت توپوگرافی چهارمحال و بختیاری، شیب زمین و آب های روان، دفن سنتی و مکان یابی دفن زباله یکی از معضلات زیست محیطی این استان به شمار می رود،که اگر به خوبی مدیریت نشود سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از این رو توجه به بحث پسماند و مدیریت پسماند و دفن بهداشتی زباله به عنوان یک اولویت در بحث سلامت در استان مطرح است.

احمدی اذعان کرد: روزانه بیش از ۷۰۰ تن زباله در استان تولید می شود که به دلیل نبود کارخانه های بازیافت، کمپوست و اجرایی نشدن طرح های تفکیک از مبداء بخش زیادی از زباله ها به صورت سنتی دفن می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: سلامت جامعه اولویت حفاظت محیط زیست استان است و با این جرایم برابر قانون و با قاطعیت برخورد می شود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اضافه کرد: سال گذشته 24 شهرداری و دهیاری به دلیل تخطی از مدیریت پسماند به مراجع قضایی معرفی شدند.

گفتنی است، تولید زباله روزانه در استان حدود 725 تن و سرانه تولید زباله در استان به ازای هر نفر 700 گرم برآورد شده است. 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جرم چهارمحال و بختیاری حفاظت محیط زیست سلامت قانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۲۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدررفت روزانه یک میلیارد وعده غذایی در جهان + آمار

مطالعات نشان می‌دهد در جهانی با حدود ۸۰۰ میلیون انسان گرسنه، روزانه بیش از یک تریلیون دلار غذا راهی سطل‌های زباله می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مطالعات حاکی از آن است که خانواده‌ها و مشاغل سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ هر روز یک میلیارد وعده غذایی (تقریباً یک‌پنجم کل محصولات موجود در بازار) به ارزش یک تریلیون دلار را دور ریخته‌اند. این در حالی است که بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می‌برند، بنابراین سازمان ملل متحد از این آمار به‌عنوان «تراژدی جهانی هدررفت مواد غذایی» نام برد که نه‌تنها یک شکست اخلاقی بلکه شکست زیست‌محیطی است.

گرد هم آوردن تولیدکنندگان و خرده‌فروشان به کاهش ضایعات و رساندن مواد غذایی به کسانی کمک می‌کند که به آن نیاز دارند، اما در این زمینه اقدامات بیشتری لازم است.

میلیاردها وعده غذایی در سطل‌های زباله

دومین گزارش سازمان ملل در مورد ضایعات غذایی جهانی، کامل‌ترین تصویر تا به امروز را ارائه می‌دهد، با این حال با بهبود جمع‌آوری داده‌ها، مقیاس واقعی مشکل بسیار عظیم‌تر خواهد بود. در اصل رقم یک میلیارد وعده غذایی هدررفته، یک تخمین بسیار محافظه‌کارانه و مقدار واقعی این دورریز بیشتر است.

خدمات غذایی مانند رستوران‌ها، غذاخوری‌ها و هتل‌ها مسئول ۲۸ درصد از کل مواد غذایی هدررفته در سال ۲۰۲۲ بوده‌اند، در حالی که خرده‌فروشی‌ها هم‌چون قصابی‌ها و سبزی‌فروشی‌ها ۱۲ درصد از این دورریز را به خود اختصاص دادند و بزرگ‌ترین عامل این هدررفت خانواده‌ها با آمار ۶۰ درصدی (حدود ۶۳۱ میلیون تن) بودند.

دلیل بسیاری از دورریزها این است که مردم غذای بیشتری نسبت به میزان نیاز خود می‌خریدند، میزان هر وعده غدایی خود را اشتباه ارزیابی می‌کردند و باقی‌مانده غذاها را به‌جای بسته‌بندی برای مصرف مجدد، دور می‌ریختند. مسئله دیگر تاریخ انقضا بود و مردم محصولات منقضی را حتی در صورت مناسب بودن برای مصرف، به‌طور کامل راهی سطل‌های زباله می‌کردند.

علاوه بر این در گزارش آمده است که برخلاف تصور عمومی، ضایعات مواد غذایی تنها یک مشکل در کشورهای ثروتمند نیست و می‌توان آن را در سراسر جهان مشاهده کرد و بسیاری از مواد غذایی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه در زمان حمل‌ونقل اتلاف یا به دلیل کمبود یخچال فاسد شده‌اند. کشورهای گرم‌تر نیز ضایعات بیشتری تولید می‌کنند که احتمالاً به دلیل مصرف بیشتر غذاهای تازه است.

از سوی دیگر کسب‌وکارها هزینه‌های هدر دادن مواد غذایی را دست‌کم می‌گیرند، زیرا تخلیه محصولات بلااستفاده در محل دفن زباله‌ها ارزان‌تر است و دور انداختن غذاها در حال حاضر سریع‌ترین و آسان‌ترین روش است.

اثرات زیست‌محیطی ضایعات مواد غذایی

ضایعات مواد غذایی اثرات مخرب زیست‌محیطی بالایی بر مردم و کره زمین دارد، برای مثال پنج برابر بیشتر از بخش هوانوردی گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند که باعث گرمایش سیاره می‌شود. تبدیل اکوسیستم‌های طبیعی به کشاورزی یکی از دلایل اصلی از بین رفتن زیستگاه‌ها است، اما ضایعات مواد غذایی تقریباً ۳۰ درصد از زمین‌های کشاورزی جهان را اشغال می‌کند.

اگر بتوان ضایعات مواد غذایی را در کل زنجیره تأمین کاهش داد، می‌توان نیاز به زمین‌های بزرگ مورد استفاده برای پرورش محصولاتی را که هرگز مصرف نمی‌شوند، به حداقل رساند.

کد خبر 739935

دیگر خبرها

  • هدررفت روزانه یک میلیارد وعده غذایی در جهان + آمار
  • جمع آوری پسماند ۲ محور پرتردد رشت همزمان با ایام نوروز
  • برخورد قانونی با متخلفان انتقال زباله به سایت پسماند در مـُهر
  • جمع‌آوری ۲۵۰ میلیارد ریال در جشن نیکوکاری چهارمحال و بختیاری
  • یک واحد کشتارگاه دام در ایرانشهر اخطاریه زیست محیطی دریافت کرد
  • پایش بیش از ۶ هزار دستگاه بی خطرساز در مراکز درمانی و بیمارستانی در سطح کشور
  • زنگ خطر برای اکوسیستم زاگرس مرکزی به صدا درآمد
  • توزیع کیسه‌های ویژه پسماند خودرویی بین گردشگران نوروزی کیش
  • تلاش برای ساماندهی مراکز غیرمجاز نگهداری پسماند در قم/ وجود ۳۶۰ مرکز غیرمجاز
  • شیرازِ پس از باران، همچنان پاکیزه و زیبا