Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-25@11:56:20 GMT

ویکی‌فساد راه بندازیم

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۲۹۲۴

فساد پدیده‌ای کلان و در عین حال محلی است. درست است که توزیع ارز 4200تومانی به‌طور کلی فساد تولید می‌کند یا مجوزهای دولتی منشأ تولید رانت هستند، اما برای مبارزه با فساد کافی نیست بدانید که ارز ارزان‌قیمت منشأ فساد است. فساد را باید در اشکال دقیق و متناسب با شرایط محلی شناخت. فساد در عرصه آموزش عالی گونه‌ای است و فساد در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی، واردات محصولات دامی، خودرو، بانک و بیمه، پرداخت قبوض آب، برق، گاز، تلفن، و سایر عرصه‌ها به‌گونه‌های دیگری هستند؛ ارزی که به صورت ترجیحی با قیمت پایین‌تر از بازار توزیع می‌شود مولد فساد است، اما شیوه تبدیل ارز ارزان به فساد در صنعت شیر و لبنیات، با تبدیل همین ارز به فساد در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی، فرق می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه ارز چگونه به جو وارداتی تبدیل می‌شود، و این جو چگونه به شیر، شیر به شیر خشک و شیر خشک به صادرات و تولید رانت مابه‌التفاوت قیمت ارز 4200تومانی و صادرات شیرخشک با دلار آزاد تبدیل می‌شود؛ با چگونگی تبدیل‌شدن ارز ارزان به واردات خودرو، گوشت یا تبدیل آن به سازه‌ها و پروژه‌های ساخت‌وسازی فرق می‌کند. اینکه رانت ارز و واردات چگونه ممکن است سر از ستادهای انتخاباتی دربیاورد یا پولشویی شود هم با بقیه روش‌های فساد فرق دارد. یکی از موارد بسیار مهم که باید به آن آگاه بود آن است که در مقابله با فساد باید بلوغ آگاهی و دانش در بین مبارزه‌کنندگان و البته جامعه خواهان مبارزه وجود داشته باشد وگرنه نمی‌توان با فساد مبارزه و مقابله کرد. اگر بتوانیم دانش درباره همه یا اصلی‌ترین شیوه‌های فساد در نظام اقتصادی، سیاسی و... تولید کنیم، راه برای مقابله با فساد هموارتر می‌شود. ایده من برای این کار، راه انداختن «ویکی‌فساد»(WikiFesad) است. ویکی‌فساد چیست؟ «ویکی»ها سایت‌های اینترنتی دائره‌المعارفی هستند که شاید مشهورترین آنها ویکی‌پدیا است. ویکی‌پدیا دائره‌المعارف اینترنتی است که همه می‌توانند در نوشتن آن سهم داشته باشند. تقریبا توضیحات درباره هر مفهوم، عبارت یا شخصیت مهمی را می‌توانید در ویکی‌پدیا پیدا کنید. خود مردم در نوشتن مقالات این دائره‌المعارف سهم دارند. ویکی‌فساد هم می‌تواند یک دائره‌المعارف اینترنتی شیوه‌های بروز فساد باشد. دائره‌المعارفی که مردم در آن می‌توانند مشاهده کنند که در بانک‌ها، ادارات آب و برق، وزارتخانه‌های کشاورزی، کشور، مخابرات، ارشاد، صنعت و معدن، اتاق بازرگانی، شهرداری‌ها و... ممکن است چه نوع فسادهایی با چه سازوکارهایی صورت بگیرد. همه مردمی که شیوه‌های بروز فسادها را می‌دانند می‌توانند در نوشتن مقالات این دائره‌المعارف عمومی شیوه‌های فساد مشارکت کنند. اکثریت قاطع مردم سالم و اخلاقی هستند و دوست دارند کشورشان پاک باشد. کارمندان دولتی و غیردولتی زیادی هستند که شیوه‌های بروز فساد در ادارات و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را می‌دانند و می‌توانند بنویسند که در محل کارشان فساد چگونه رخ می‌دهد. شهروندانی هستند که به اجبار درگیر فساد و پرداخت رشوه شده‌اند. خیلی‌ها می‌توانند نوشتن درباره شیوه‌های بروز فساد را شروع کنند. شیوه‌های بروز فساد در دستگاه‌ها که مشخص شود، چند پیامد دارد: اول، ذهن مردم فقط روی یکی دو نوع فساد نظیر بانک یا اختلاس متمرکز نمی‌شود، بلکه همه شیوه‌های فساد در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. دوم، آشکارشدن هر شیوه فساد (نه افراد مفسد)، فشار اجتماعی برای مقابله با آن ایجاد می‌کند.

* استاد دانشگاه

 

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۲۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متلاشی شدن باند قاچاق دختران

  به گزارش جام‌جم، سردار سعید  منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا در تشریح دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان‌یافته و شبکه‌ای دراین‌باره گفت:‌ پلیس به‌عنوان مهم‌ترین حلقه در لبه برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، از آخرین وضعیت زیر پوست شهر مطلع بوده و مطابق آن اقدام و عمل می‌کند. اقدامات و ماموریت‌های پلیس به‌ویژه ماموران امنیت عمومی فراجا در راستای حفظ سلامت جامعه و ارتقای امنیت و آرامش در دو بخش جرایم آشکار و پنهان پیگیری می‌شود. 
   
متلاشی شدن باند فساد
 وی افزود: در یکی از این جرایم بین‌بخشی که به شکل نیمه‌آشکار و نیمه‌پنهان فعالیت می‌کرد و به پروژه «سرویسِ اسکورت» معروف بود، شاخه خارجی یک باند فساد و فحشا که اقدام به شناسایی، جذب و انتقال دختران برای خدمات جنسی و قاچاق آنها به خارج از کشور کرده بود، شناسایی و متلاشی شد. در فاز اول رسیدگی به این پرونده ۲۴ نفر و در فاز دوم ۵۷ نفر بازداشت شدند. در فاز سوم نیز تعداد زیادی شناسایی شدند که پرونده آنها در دست اقدام و پیگیری است.
 
قاچاق دختران به ترکیه و گرجستان 
معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در ادامه به پروژه دیگری که به پروژه «کینگ» مشهور است اشاره کرد و گفت: در این پروژه شبکه‌ای سازمان‌یافته برای قاچاق زنان به کشورهای ترکیه و گرجستان فعال بود. ارتباطات اعضای این باند با باندهای تجارت مستهجن و غیراخلاقی خارج از کشور مشخص بود. در این عملیات اعضای اصلی آن در تهران، البرز، پایانه فرودگاهی و گذرگاه مرزی بازرگان بازداشت و تحویل مراجع قضایی شدند.
   
پخش فیلم‌های غیراخلاقی دختران 
سخنگوی پلیس با اشاره به پرونده دیگری موسوم به «چَتِربِیت» نیز گفت: اعضای این گروه مجرمانه اقدام به تهیه فیلم‌های مستهجن و مروج فساد به‌صورت برنامه زنده برای شبکه‌ها و سایت‌های منتشرکننده محتوای غیراخلاقی کرده بودند. دختران عمدتا بین ۱۵ تا ۲۶ ساله بودند که در دام سرکرده شبکه چَتِربِیت که در قالب کارآفرینی برای جوانان در رشته‌های کامپیوتر، زبان انگلیسی، طراحی سایت و شبکه و ... تبلیغ کرده بود، گرفتار شده و پس از شناسایی، ساماندهی و آموزش، اقدام به تولید فیلم‌های جنسی زنده برای مردان با ملیت‌های مختلف آلمانی، فرانسوی، آمریکایی، اوکراینی، روسی، انگلیسی و ... کرده بودند.
   
بازداشت ۵۰ مدل مستهجن 
وی به پرونده بزرگ و چندوجهی «رافائل» نیز اشاره کرد و افزود: اعضای این شبکه با هدف تغییر ذائقه فرهنگی مردم به‌سوی ابتذال و حیازدایی از جامعه عفیف دختران و زنان ایرانی دست به کار شده بودند. پلیس توانست با انواع اقدامات فنی دو سر شبکه اصلی،پنج پل ارتباط داخل و خارج، هشت عکاس و فیلمبردار فیلم‌های مستهجن و ۵۰ مدل را شناسایی و دستگیر و سکوهای تبلیغاتی آنها را مسدود کند. البته کار روی این پرونده به پایان نرسیده است؛ رافائل از سرشاخه‌های اصلی خارج از کشور، تبعه یکی از کشورهای آمریکای‌جنوبی و ساکن کشورهای همسایه است و تعاملات وسیعی با انواع باندهای فساد، فحشا و سایت‌های شرط‌بندی با گردش مالی بالا در خارج کشور دارد. در این سو نیز ارتباط گسترده‌ای با تولیدکنندگان محتواهای مبتذل ایرانی و سطح یک این پرونده که به خارج کشور تردد داشتند دارد. پلیس در این پرونده و به‌طور خاص از مسیر سازمان جهانی اینترپل و سایر راه‌های قانونی و بین‌المللی در حال پیگیری است.
 
قاچاق به بهانه مسابقه دنس
سخنگوی پلیس در ادامه به پرونده دیگری به نام «لِوِل آپ دنس» اشاره و خاطرنشان کرد: در این پرونده گردانندگان به بهانه اجرای مسابقه رقص در کشورهای همسایه اقدام به شناسایی دختران برای اهداف غیراخلاقی، فیلم‌های مستهجن، قاچاق انسان و تشکیل شبکه‌های فحشا و...کرده بودند. پشت پرده برخی از تبلیغات به‌ظاهر مفرح و کم‌خطر، اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی گسترده‌ای است که مستقیما خانواده‌ها را تهدید می‌کند.
   
خانه‌های فساد شمال پایتخت 
وی گفت: پلیس امنیت عمومی به پرونده سایه یا همان خانه‌ فساد در یکی از مناطق مرفه و شمال‌نشین تهران که زیرشاخه‌های متعددی داشت نیز ورود کرد که پس از رصد و پایش اطلاعاتی دقیق صورت‌گرفته در فاز یک این پرونده هشت زن و دو مرد از سرشبکه‌های اصلی و دایرکنندگان فحشا شناسایی، دستگیر و به دستگاه قضا تحویل داده شدند و در فاز دوم که گستردگی جغرافیایی یافته اما تمرکز و عمده فعالیت‌ها در تهران بود نیز پنج زن و یک مرد در تور اطلاعاتی گرفتار و بازداشت شدند.

دیگر خبرها

  • متلاشی شدن باند قاچاق دختران
  • نخست وزیر اسپانیا در فکر کناره گیری از قدرت
  • شیوه حضور پوتین در فیلم زندگی خودش | تصویر
  • طرز تهیه مربای توت فرنگی خوش‌رنگ و لذیذ به شیوه خاله‌ها!
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • پرداخت وام فرزندآوری؛ شیوه جدید کلاهبرداران سایبری
  • کشف بقایای زنان شکنجه شده به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • (تصاویر) شکنجه تکان‌دهنده زنان به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • کشف بقایای زنان شکنجه و خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی ۶ هزار سال پیش
  • پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد