Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@10:00:30 GMT

ابهامات طرح جديد ماليات بر سکه

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۳۴۰۱

ابهامات طرح جديد ماليات بر سکه

خبرگزاري آريا - با اينکه در طرح جديد ماليات بر خريد سکه، جزئياتي مانند تعداد سکه‌ها و نسبت مشموليت آنها قيد شده است اما هنوز جزيئات بيشتري از اين طرح بزرگ مالياتي منتشر نشده است؛ جزئياتي مانند اينکه اين ماليات بر اساس کدام اطلاعات و با چه سازوکاري قرار است اخذ شود؟
به گزارش خبرگزاري آريا، سازمان امور مالياتي با ابلاغيه‌اي ماليات مقطوع دريافت‌کنندگان سکه در سال 1397از بانک مرکزي را تعيين کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اين اساس تمامي خريداران سکه که در سال 1397نسبت به دريافت حداکثر 20سکه از سيستم بانکي اقدام کرده‌اند، مشمول اين دستورالعمل و از نگهداري اسناد و مدارک و تسليم اظهارنامه مالياتي معاف هستند.
از دلالان سکه چگونه ماليات گرفته مي‌شود؟
سازمان امور مالياتي کشور، ماليات مقطوع دريافت کنندگان سکه در سال 1397از بانک مرکزي را تعيين کرد. بر اين اساس براي کساني که بيش از 20سکه دريافت کرده‌اند، نسبت به مازاد 20سکه تا ميزان 60سکه به ازاي هر سکه 150هزار تومان ماليات مقطوع، نسبت به مازاد 60سکه تا ميزان 100سکه به ازاي هر سکه 200هزار تومان ماليات مقطوع و نسبت به مازاد 100سکه تا ميزان 200سکه به ازاي هر سکه 250هزار تومان ماليات مقطوع تعيين شده است.
هر چند که انتشار خبر کليات اين طرح باعث به وجود آمدن انتقادات و البته استقبال‌هايي توسط کارشناسان و فعالان اقتصادي شده، اما واقعيت اين است که هنوز بسياري از جنبه‌ها و جزئيات اين طرح بزرگ مالياتي مبهم مانده است.
سازمان امور مالياتي گفته است از دريافت کنندگان سکه از بانک مرکزي در سال 1397که بيشتر از 20سکه خريده باشند ماليات اخذ خواهد کرد. با اين حال مشخص نيست که اين ماليات بر اساس چه اطلاعاتي قرار است اخذ شود؟ اگر بر اساس حواله‌هاي صادر شده قرار است اين ماليات تعيين شود، پس تکليف کساني که چه بسا تعداد بيشتري سکه را در بدون حواله و در بازار غيررسمي خريد و فروش کرده باشند چه مي‌شود و چگونه قرار است اطلاعات آنها رصد شود؟
ماليات بر سکه بر اساس کدام قانون ابلاغ شد؟
مساله ديگر در ارتباط با طرح ماليات بر سکه مربوط به مباحث قانوني است. در حالي که بعد از يک سال لايحه ماليات بر عائدي سرمايه هنوز توسط سازمان امور مالياتي براي ارائه به مجلس شوراي اسلامي فرستاده نشده است، معلوم نيست که طرح ماليات بر سکه‌ها بر اساس کدام قوانين تدوين شده است؟
از سوي ديگر اين طرح درست قبل از آمدن رئيس جديد سازمان امور مالياتي، توسط سرپرست اين سازمان آن هم دو روز قبل از آغاز تعطيلات نيمه خرداد تدوين و ابلاغ شد. امري که به نظر مي‌رسد مي‌شد آن را به بعد از آمدن رئيس جديد اين سازمان موکول کرد؛ مخصوصاً که اين ابلاغيه در رابطه با معاملات انجام شده در سال قبل صادر شده است و فوريت چنداني هم نداشت.
به گزارش ايسنا، با اين همه، ظاهراً بايد منتظر ماند و ديد که واکنش رئيس جديد سازمان امور مالياتي به طرح ماليات بر سکه که تنها چند روز قبل از ورود او به سازمان امور مالياتي ابلاغ شده است چيست و از طرفي اين سازمان جزئيات بيشتري را در اين رابطه منتشر کند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۳۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش تعطیلی پنجشنبه‌ها به زنجان رسید!

جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی با حضور مسئولان استانی و جمعی از تولیدکنندگان استان زنجان در سالن جلسات اتاق بازرگانی برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوص شامگاه سه‌شنبه با حضور مسئولان استانی و جمعی از تولیدکنندگان استان زنجان در سالن جلسات اتاق بازرگانی برگزار شد.

این جلسه که با حواشی و چالش‌های جدی مواجه بود به قدری جلسه طول کشید که صدای استاندار زنجان را درآورد و اعلام کرد با این وضعیت باید تا فردا صبح در جلسه باشیم.

نخستین موضوع این بود که همه تولیدکنندگان استان زنجان با لایحه مجلس در خصوص تعطیلی روز پنجشنبه ناراضی بودند چرا که معتقد بودند در این صورت فقط سه روز در هفته با دنیا ارتباط دارند و از مسئولان استانی و نمایندگان مجلس استان درخواست داشتند مخالفت خود را با این موضوع اعلام کنند.

موضوع بعدی گلایه‌های بیش از حد تولیدکنندگان از اداره‌کل امور مالیاتی بود که در این زمینه مشکلات خود را بیان کردند.

نکته قابل توجه موضوع اینجا بود با اینکه مدیرکل امور مالیاتی استان به همراه دو معاون خود در این جلسه حضور داشت ولی پاسخ‌های این سه نفر، تولیدکنندگان را راضی نکرد و استاندار زنجان به معاون امور اقتصادی خود دستور داد جلسه دیگری را برای بررسی بیشتر ظرف دو هفته آینده برگزار کنند.

صمد یوسفی‌اصل رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان معتقد بود  که در صورت تعطیلی پنجشنبه و جمعه، و همینطور تعطیل بودن شنبه و یکشنبه در دنیا، فقط 3 روز ارتباط با سایر کشورها باقی می‌ماند که این موضوع ضررهای زیادی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان وارد می‌‌کند.

در ادامه جلسه یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان استان زنجان به خصوص معدن‌داران به آن اعتراض داشتند، موضوع مالیات بود که از مسئولان استانی درخواست داشتند در این زمینه آن‌ها را مساعدت کنند.

نخست باقر محمدی معدن‌دار زنجانی که در حوزه سنگ فعالیت می‌کند، گلایه‌های خود را مطرح کرد.

وی معتقد بود که اداره‌کل مالیاتی استان‌های دیگر از جمله اصفهان، حامی معدن‌داران خود هستند ولی در زنجان بالعکس، با قوانین خاص خودشان ، مالیات‌های سنگینی اخذ می‌کنند.

وی گفت: چرا باید وقتی نقل و انتقال معادن صورت می‌گیرد، کارشناس مالیاتی به آن مالیات تخصیص دهد. این در حالی است که فقط پروانه از یک شخص یا یک شرکت به شرکت دیگر می‌خواهد منتقل شود و نباید شامل مالیات شود.

باقر محمدی عنوان کرد: از سوی دیگر، اداره‌کل مالیاتی از بنده مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌کند در حالی که در استان‌های دیگر معاف هستند. وقتی سنگ‌فروشان از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند چرا باید بنده به عنوان واحد فرآوری سنگ مالیات دهم؟

در ادامه یکی دیگر از بهره‌برداران معدنی استان زنجان در خصوص وضعیت مالیات گلایه داشت و اعلام کرد: 10 سال پیش یک پروانه فعالیت معدن صادر شده است و امروز مسئولان صمت و امور مالیاتی توجهی ندارند که امروز بهره‌برداری از این معدن به اندازه 10 سال گذشته نیست و مالیات را بر اساس همان پروانه صادر شده 10 سال گذشته دریافت می‌کنند.

وی گفت: پروسه تغییر پروانه فعالیت به قدری زیاد است که از این کار منصرف می‌شویم. از این سو هم مسئولان صمت و امور مالیاتی به این موضوع توجهی ندارند. نکته جالب موضوع اینجاست حالا اگر میزان بهره‌برداری از معدن از عدد ثبت شده در پروانه فعالیت بیشتر باشد، کارشناسان این دو اداره با دقت آن را بررسی می‌کنند و مالیات را اخذ می‌کنند ولی حالا که پایین است اعتقادی به بررسی بیشتر ندارند و طبق پروانه دریافت می‌کنند.

در ادامه فیروز شکوری مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان و مهدی محمدی معاون اداره‌کل امور مالیاتی استان پاسخ‌هایی را مطرح کردند که مسئولان استان را در این زمینه متقاعد نکردند.

محسن افشارچی استاندار زنجان و بهروز عباسی دادستان مرکز زنجان به موضوعات فوق ورود کردند و  به اداره‌کل امور مالیاتی استان دستور دادند که هرچه سریعتر این پرونده‌ها را با دقت بیشتری بررسی کنند. حتی پاسخ‌های مدیرکل و معاون امور مالیاتی به قدری با یکدیگر تفاوت داشت که دادستان زنجان به صراحت اعلام کرد که پاسخ‌های مدیرکل امور مالیاتی با معاون امور مالیاتی متفاوت است!

جلسه به قدری چالشی شد که صمد یوسفی‌اصل رئیس اتاق بازرگانی با کنایه به مدیرکل امور مالیاتی گفت: حضرت علی(ع) به مالک اشتر در نامه‌ای گفتند ای مالک؛ در کار خراج (مالیات) نیکو نظر کن، به گونه‌ای که به صلاح خراجگزاران باشد. متأسفانه تولیدکنندگان در استان زنجان از وضعیت مالیات ناراضی هستند و اگر بخواهیم برای مشکلات هر کدامشان جلساتی برگزار کنیم، فرصتی برای دیگر کارهایمان نمی‌ماند.

در پایان مراسم محسن افشارچی استاندار زنجان با ابراز رضایت از برگزاری همچنین جلسه‌ای گفت: جلسه خوبی بود و باید دغدغه‌ تولیدکنندگان را شنید چرا که علاج مشکلات اقتصادی کشور، تولید است و رهبری و مسئولان دولت به این موضوع تأکید دارند.

وی گفت: امروز درآمد دولت‌های دنیا بر روی مالیات می‌چرخد و متأسفانه در کشورمان دیر به سمت نهادینه کردن مالیات رفتیم. باید همانند سایر دولت‌ها، بیشتر درآمد کشور از مالیات باشد و از وابستگی به نفت خارج شویم.

استاندار زنجان تصریح کرد: البته معتقد هستم که برای نهادینه کردن فرهنگ مالیاتی در کشور، باید فرآیند دریافت آن دقیق‌تر باشد و نباید به ناحق از کسی مالیات گرفته شود.

وی در پایان صحبت‌های خود را با طرح کردن یک سؤال از مدیرکل امور مالیاتی استان به پایان رساند و افزود: سخت‌گیری‌های شما از تولیدکنندگان زنجان و اخذ مالیات از آنان، چقدر به نفع زنجان تمام می‌شود؟ این سخت‌گیری‌های شما باید یک خیری برای استان داشته باشد تا تولیدکنندگان از دادن مالیات یک رضایت خوبی داشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد تومان تنها جریمه خانه‌های لوکس و خالی طی ۱۱ ماه گذشته 
  • «دستیار مردمی سازی» رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور منصوب شد
  • دولت سیزدهم گام‌های مثبتی در زمینه مالیات برداشته است
  • پرداخت ۶۴۴ میلیارد تومان عوارض مالیاتی در خراسان جنوبی
  • بخشودگی جرائم مالیاتی برای تکمیل کنندگان اظهارنامه‌های پیش فرض
  • مردمی سازی در مالیات سرعت گرفت
  • اظهارنامه پیش فرض؛گامی تازه در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی
  • مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه پیش فرض مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد
  • تهیه اظهارنامه پیش فرض، گامی مهم در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی
  • چالش تعطیلی پنجشنبه‌ها به زنجان رسید!