Web Analytics Made Easy - Statcounter

عقاب افشان بزرگترین تولیدکننده اتوبوس شهری و بین شهری در بخش خصوصی کشور است که با سابقه ۶۰ ساله در زمینه تولید انواع اتوبوس، توانسته نقش مهمی را در نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ایفا کند.

بیش از ۹۵۰ نفر در این شرکت اتوبوس سازی در شهرک صنعتی بزرگ سمنان مشغول به کار هستند و با وجود کاهش تولید، طرح تعدیل نیرو در این واحد صنعتی مادر در سال ۹۸ اجرا نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارخانه که ظرفیت تولید روزانه ۱۲ دستگاه اتوبوس شهری و بین شهری را دارد، اکنون به دلیل فشار خارجی روزانه ۲ تا سه دستگاه تولید می‌کند. براساس آمار اکنون ۲۵ واحد صنعتی در شهرک صنعتی بزرگ سمنان به طور مستقیم با شرکت عقاب افشان همکاری دارند و این شرکت بزرگ اتوبوس سازی کشور بازار هدف اصلی این واحدهای کوچک صنعتی و در حقیقت فعالیت و رونق اتوبوس سازی به نوعی رونق بخش چرخه حیات واحدهای وابسته آن است.

بعد از توافقنامه برجام شرکت عقاب افشان در سال ۹۶ موفق به تولید بیش از یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری و بین شهری و ۱۰۰ دستگاه مینی بوس شد که رکوردی در تاریخ این شرکت به شمار می‌رفت، اما با خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، تولید در این شرکت در اواخر سال گذشته کاهش چشمگیری یافت. اردیبهشت ۹۸ خط تولید انواع اتوبوس و به نوعی شعبه‌ای از شرکت عقاب افشان، در کشور آذربایجان در همسایگی ایران اسلامی راه اندازی شد که با اجرای این طرح درآمد و ارز قابل توجهی با صادرات و تولید محصولات باکیفیت ایرانی نصیب کشور خواهد شد.

با وجود عزم صاحبان این واحد صنعتی برای رونق تولید با وجود فشارهای خارجی، کاغذبازی‌های اداری، نقص و اجرانشدن قانون حمایت از تولید در کنار تحریم‌های داخلی، در روند تولید دراین واحد صنعتی مادر تأثیر گذاشته است.

اگرچه در روزهای گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی یکی از بانک‌های عامل استان سمنان برای جبران کسری نقدینگی به شرکت عقاب افشان اعطا شد، اما این واحد صنعتی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و بی تاثیرکردن فشارهای اقتصادی خارجی نیاز به حمایت ویژه و جدی مسئولان دارد.

به باور کارشناسان دولت باید با شناسایی و رفع مشکلات واحدهای صنعتی بزرگ به عنوان شناسنامه و هویت بخش تولید ایران، مانع بیکاری کارگران و تعطیلی این واحدها شود.



حمایت از عقاب افشان وظیفه ملی است

استاندار سمنان گفت: حمایت از شرکت اتوبوس سازی عقاب افشان وظیفه ملی است و باید مسئولان تمام قد برای حفظ این میراث ۶۰ ساله در صنعت اتوبوس سازی ایران تلاش کنند.

علیرضا آشناگر افزود: استانداری سمنان آمادگی دارد در چارچوب قانون و اختیار و هرآنچه که در توان دارد برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی بزرگ از جمله عقاب افشان اقدام کند.

وی اضافه کرد: در روزهای گذشته دست کم ۲ هزار میلیارد ریال به این شرکت تسهیلات پرداخت شد که این حجم از تزریق نقدینگی بخش قابل توجهی از مشکلات این واحد را برطرف می‌کند.

استاندار سمنان گفت: تعداد شاغلان در شرکت عقاب افشان بسیار قابل توجه است که با حمایت مستمر از این واحد باید مانع تعدیل نیرو شویم.

آشناگر اضافه کرد: اگرچه به گفته مسئولان شرکت عقاب افشان طرح تعدیل نیرو در سال ۹۸ در این واحد صنعتی انجام نمی‌شود اما باید در کنار توجه به ثبات شغلی به افزایش اشتغال با اجرای طرح‌های توسعه‌ای توجه داشت.

وی اضافه کرد: فشارهای خارجی بخش صنعت و تولید ایران را نشانه گرفته است که با حمایت دولت و درک مشترک مسئولان از جنگ اقتصادی این فشارها بی تأثیر می‌شود.

استاندار سمنان گفت: اکنون واحدهای صنعتی بزرگ کشور نیازمند حامی واقعی هستند که با برنامه ریزی اصولی و اجری طرح‌های اقتصادی این مهم محقق می‌شود.



پشتیبانی دولت از تولیدکنندگان در جنگ تمام عیار اقتصادی

نایب رئیس اتاق بازرگانی سمنان گفت: در این جنگ تمام عیار تولیدکنندگان نیازمند حامی واقعی برای ماندگاری در بازار تجاری هستند.

حمید علوی اضافه کرد: تسهیلات با سود قابل توجه، دریافت مالیات‌های زیاد و مشکلات بیمه‌ای از جمله مشکلات واحدهای صنعتی صادرات محور سمنان است که باید مسئولان امر با تغییر نگرش برای رفع این چالش اقدام کنند.

وی ادامه داد: واحدهای صادرات محور و بزرگ سمنان به معنی واقعی برای حمایت در کشور متصدی ندارند و در سال‌های گذشته دولت به واحدهای متوسط و کوچک توجه بیشتری داشته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی سمنان گفت: توسعه استان با وجود فشارهای اقتصادی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های اجرایی است و مسئولان در این شرایط سخت اقتصادی با تمام وجود به واحدهای صنعتی بزرگ سمنان کمک کنند.



قانون حمایت از تولید در کشور اجرا شود

نایب رئیس هیأت مدیره گروه صنعتی عقاب افشان گفت: قانون حمایت از تولید برای توسعه و بی تاثیرکردن تحریم‌های اقتصادی در کشور اجرا شود.

عبدالله اکبری راد افزود: نقص در اجرای قوانین در بخش‌های مختلف یکی از چالش‌های اساسی در بخش تولید و صنعت ایران است و قوانین جامع و کاربردی در حمایت از فعالان اقتصادی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: تدوین قانون جامع و اساسی برای حمایت از بخش صنعت ضروری است و با این رویکرد می‌توان صنعت ایران را از گزند تحریم‌ها در امان نگه داشت.

وی اضافه کرد: شرکت اتوبوس سازی عقاب افشان به عنوان بزرگترین شریک تجاری اسکانیا در جهان نیازمند حمایت دولت است و باید دستگاه‌های اجرایی برای رونق روافزون این واحد گام بردارند.

اکبری راد تصریح کرد: در سال ۹۶ رکورد تولید انواع اتوبوس توسط شرکت عقاب افشان در یکسال شکسته شد اما خروج آمریکا از برجام باعث کاهش تولید در این شرکت شد.

نایب رئیس هیأت مدیره گروه صنعتی عقاب افشان ادامه داد: این شرکت مهم اتوبوس سازی با تمام وجود برای سربلندی ایران اسلامی تلاش می‌کند و با همدلی و هم افزایی مسئولان، این شرکت اتوبوس سازی به سلامت از تحریم‌ها عبور خواهد کرد.

 

دولت در برابر خودتحریم ها کمک حال عقاب افشان باشد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: واحدهای صنعتی و صادرات محور استان برای حفظ اشتغال پایدار و رونق اقتصادی نیازمند حمایت ویژه دولت هستند.

علی اصغر جمعه‌ای افزود: فشار تحریم‌های اقتصادی به واحدهای صنعتی صادرات محور از جمله عقاب افشان رو به افزایش است و دولت با اتخاذ ساز و کارهای مشخص کمک حال این واحدها باشد.

وی خاطر نشان کرد: واحدهای راهبردی صنعتی مانند اتوبوس سازی در شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان فعالیت دارند که دولت باید به فکر رفع گرفتاری این واحدها باشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان ادامه داد: این واحدها اکنون با مشکلات ارزی، تأمین مواد اولیه و ثبت سفارش کالاهای تولیدی مواجه هستند که با رفع مشکلات این واحدها توسعه استان سمنان نیز شتاب می‌گیرد.

جمعه‌ای تصریح کرد: نگاه دولت به واحدهای صنعتی بزرگ باید ویژه باشد و برای جبران نقدینگی این واحدها، تسهیلات چند میلیارد ریالی در اختیارشان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: حمایت دولت با ارائه تسهیلات هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد ریالی از بخش صنعت سمنان در یکسال گذشته مطلوب بوده و ادامه این روند مانع تعطیلی این واحدها می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی سمنان گفت: افزایش نظارت و سرعت بخشی در برخورد قانونی با سودجویان و متخلفان مانع بروز خودتحریمی در اقتصاد کشور می‌شود.

علی اصغر جمعه‌ای افزود: خودتحریمی و سو استفاده افراد سودجو از شرایط اقتصادی باعث اختلال در بازار کشور شده است.
وی خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای مهم برای کوتاه کردن دست سودجویان از اقتصاد کشور تشدید نظارت‌ها است و با این راهبرد می‌توان تولید و صنعت در کشور را به ثبات نسبی رساند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه فشار خودتحریمی ها بر اقتصاد کشور کمتر از تحریم‌های آمریکا نیست، ادامه داد: هم افزایی دستگاه‌های اجرایی برای گره گشایی از مشکلات بخش صنعت تشدید شود.
جمعه‌ای اضافه کرد: خود تحریمی‌ها و کاغذبازی‌های اداری در ایجاد مشکلات متعدد بر بخش صنعت کشور تأثیر می‌گذارد و در صورت تعطیلی واحدهای تولیدی، بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید کار بسیار دشواری خواهد بود.
وی تصریح کرد: بخش خصوصی و دولت با تلاش مضاعف و عزم مثال زدنی برای توسعه واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ کشور با وجود فشارهای اقتصادی تلاش می‌کنند.
جمعه‌ای افزود: اکنون صنعت کشور بیش از هر زمان دیگر به حمایت نیاز دارد و باید دولتمردان با برنامه ریزی اصولی برای رفع مشکلات این بنگاه‌های اقتصادی بیشتر تلاش کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: دولت تمام امکانات خود را برای حمایت از بخش صنعت و تولید کشور به کار گرفته، اما فرآیند حفظ اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی تلاش بیشتر دولتمردان را می‌طلبد.
 

بانک‌ها به واحدهای صنعتی نگاه ویژه داشته باشند

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان گفت: بانک‌های عامل با ارائه تسهیلات و همکاری با بنگاه‌های اقتصادی بدهکار با نگاه ویژه کمک حال واحدهای صنعتی استان در زمان تحریم‌ها باشند.

امیر خلیلی خواه افزود: ارائه هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به صنعتی استان سمنان از سوی بانک‌های عامل در چند سال گذشته بسیار ارزشمند و کاربردی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات رونق تولید در کنار اتخاذ ساز و کارهای مشخص برای برگرداندان واحدهای صنعتی بدهکار به چرخه تولید در سال ۹۸ با جدیت از سوی بانک‌های عامل دنبال شود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان ادامه داد: تعیین تکلیف واحدهای صنعتی بدهکار بانکی در سال ۹۸ در دستور کار بانک‌های عامل قرار گیرد، نباید واحدهای صنعتی به دلیل مشکلات مالی تعطیل شود.
خلیلی خواه اضافه کرد: پیگری روند اداری برای رفع مشکلات یا واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بدهکار همانند سال‌های گذشته برای سال جاری هم در دستور کار بانک‌های عامل استان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: برنامه ریزی اداره کل امور اقتصادی و دارایی سمنان تحقق رونق تولید است و در شرایط سخت تحریم باید از بنگاه‌های اقتصادی فعال استان حمایت کرد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان گفت: دولت در کنار واحدهای صنعتی است و دستگاه‌های اجرایی استان هرچقدر توان دارند برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان تلاش کنند.

کسب گواهینامه مدیریت کیفیت ۹۰۰۱ ISO در کنار کیفیت ممتاز محصولات، سبب گسترش بازار محصولات شرکت عقاب افشان به خارج از مرزهای کشور شده و هم اکنون اتوبوس‌های عقاب-اسکانیا در جاده‌های کشورهایی همچون مصر، سوریه، عراق تردد می‌کند.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای عقاب افشان در این صنعت، کسب و بومی سازی دانش طراحی و ساخت اتاق انواع اتوبوس منطبق بر استانداردهای جهانی است.

کارخانه این شرکت در شهرک صنعتی سمنان در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار و فضای سرپوشیده بیش از ۶۵ هزار مترمربع قرار دارد.

استان سمنان حدود ۲ هزار و ۱۰ پروانه بهره برداری واحدهای تولیدی و صنعتی دارد، سهم اشتغال سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از ۳۸ درصد و سهم بخش صنعت و معدن از تولید ناخالص استان حدود ۲۲ درصد است.

۷۴۰۸/۷۳۳۹/۶۱۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واحدهای تولیدی رونق تولید وزارت صنعت معدن و تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۳۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای واحدهای راکد و نیمه فعال آذربایجان غربی تداوم می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان عصر شنبه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به نامگذاری سال جاری تحت عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" از سوی مقام معظم رهبری، افزود: با توجه به نقش مؤثر فعالان بخش خصوصی و به ویژه تشکل‌های فعال اقتصادی در تولید و اشتغال، از ارائه راهکارهای این بخش در تحقق شعار سال و تدوین برنامه‌های عملیاتی در این زمینه استقبال می‌کنیم.

وی همچنین تقویت تشکل‌های صنفی و فعالان بخش خصوصی را از اولویت‌های استان در سال جاری عنوان کرده و اظهار داشت: تشکل‌های صنفی به عنوان پل ارتباطی بین فعالان اقتصادی و دولت می‌توانند در احصای موانع و مشکلات موجود در مسیر تولید و شناسایی ظرفیت‌های مهم اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان نقش مؤثری ایفا کنند...

استاندار آذربایجان‌غربی به اهمیت فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار در استان در سال جاری نیز اشاره کرده و افزود: در این زمینه تغییر فرهنگ و نگرش جذب سرمایه‌گذار و استفاده از افراد دغدغه‌مند توسعه استان در مدیریت‌ها و بدنه کارشناسی دستگاه‌های متولی ضروری است.

وی بر روان سازی خدمات جذب سرمایه گذاری، رفع موانع و مشکلات در این حوزه و همچنین فراهم کردم امکانات لازم برای سرمایه‌گذاران از جمله زمین مناسب تاکید کرد.

معتمدیان همچنین ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارومیه - سرو را الگوی مناسبی از مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی استان عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذار منطقه ویژه اقتصادی ارومیه - سرو، بدون دریافت هیچ گونه تسهیلات دولتی و با اتکا به سرمایه خود در آماده‌سازی زیرساخت‌های این منطقه فعالیت می‌کند و امیدواریم با اتمام زیرساخت‌های لازم، زمینه حضور فعالان اقتصادی در این منطقه فراهم شود.

وی در ادامه با قدردانی از دستگاه قضائی استان جهت رفع مشکلات قضائی واحدهای صنعتی مشکل‌دار، افزود: احیای واحدهای راکد و نیمه فعال، به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در دولت سیزدهم با جدیت پیگیری شده و در سال جاری نیز این روند با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی از جمله ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، ادامه خواهد یافت.

استاندار آذربایجان‌غربی بر ضرورت احیای واحدهای راکد و نیمه راکد در استان نیز اشاره کرده و یادآور شد: با فعال شدن این واحدها، سرمایه‌های منجمد بخش خصوصی به چرخه تولید باز گشته و زمینه اشتغال و سرمایه گذاری و همچنین رونق تولید در استان فراهم خواهد شد.

کد خبر 6083865

دیگر خبرها

  • ابتکار جدید یک هسته فناور در سوددهی واحدهای صنعتی
  • پاکستان، شریک استراتژیک/ فرصت ۱۰ میلیارد دلاری برای ایران
  • شرکت طرح‌های مدیریت صنعتی به حوزه‌های جدید اقتصادی وارد می شوند
  • تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا شهریور سال جاری
  • ۵۰ درصد برق کشور در واحدهای صنعتی مصرف می‌شود
  • احیای واحدهای راکد در آذربایجان غربی تداوم می‌یابد
  • واحدهای صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری، رشد ۲۸ درصدی داشته‌اند
  • احیای واحدهای راکد و نیمه فعال آذربایجان غربی تداوم می‌یابد
  • احیای واحدهای راکد و نیمه فعال تداوم می‌یابد
  • شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند