Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@23:40:42 GMT

سهام آسیایی با نگرانی‌های تجاری افت کرد

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۳۶۸۲

سهام آسیایی با نگرانی‌های تجاری افت کرد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، روز چهارشنبه، در حالی که مواضع سختی در مورد توافق تجاری با چین اتخاذ کرده است، سهام آسیایی حالت تدافعی به خود گرفتند. از سوی دیگر به زودی داده‌های تورم آمریکا اعلام خواهد شد که می‌تواند مشخص‌کننده میزان احتمال کاهش نرخ بهره زودهنگام این کشور باشد.

داده‌های تورم چین نشان داد که رشد قیمت‌ها به بالاترین سطح ۱۵ ماهه ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ درصد رسیده است که بیشتر آن به علت گران شدن قیمت گوشت بوده است. بدون مواد غذایی، تورم چین تنها ۱.۶ درصد رشد کرده است که نشان می‌دهد حوزه‌های زیادی برای دریافت مشوق‌های اقتصادی وجود دارد.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، پس از ۲ روز سود، ۰.۶ درصد افت کرد.

شاخص نیکی ژاپن ۰.۳۵ درصد افت کرد.

در بازار چین، شاخص سی‌اس‌آی ۳۰۰، بنچ‌مارک شرکت‌های برتر چین، که دیروز ۳ درصد جهش کرده بود، امروز ۰.۷ درصد افت کرد. کامپوزیت شانگهای ۰.۵۶ درصد پایین آمد.

بازارهای هنگ‌گنگ تحت تاثیر اعتراضات گسترده به قانون استرداد محکومین به چین به شدت افت کردند و شاخص هانگ‌سنگ ۱.۹۲ درصد سقوط کرد.

دونالد ترامپ، سه‌شنبه شب اعلام کرد: در توافق تجاری با چین دست نگاه می‌دارد تا چین ۴-۵ مورد اساسی را حل کند، در غیر این صورت هیچ علاقه‌ای به پیشرفت مذاکرات ندارد.

درحالی که آمارها از احتمال ۸۰ درصدی برای کاهش نرخ بهره در اجلاس ۱۸-۱۹ ژوئن فدرال‌رزرو خبر می‌دهند، بازارها به اعلام داده‌های تورم آمریکا که در ادامه امروز منتشر می‌شوند، چشم دوخته‌اند که ممکن است این احتمالات را بر هم بزند.

در بازار ارز، نرخ شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان در ۹۶.۶۸۳ واحد باقی ماند و دلار با اندکی کاهش نرخ برابری خود با ین ژاپن را به ۱۰۸.۳۸ رساند.

کد خبر 4638881

منبع: مهر

کلیدواژه: بازار سهام بورس دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۳۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس به مدار برگشت؟

پس از کاهش ریسک‌های غیراقتصادی در اقتصاد کشور، اکنون شواهد، حاکی از بازگشت آرامش نسبی به بازار‌ها است. روز گذشته بازار سهام برای سومین روز متوالی سبزپوش شد و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نیز توانست با ثبت عدد ۲میلیون و ۳۱۳هزار واحد، در سقف ۱۰ماهه خود قرار بگیرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، حقوقی‌ها نیز در دو روز بیش از هزارمیلیارد تومان پول به بازار تزریق کردند. به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی و با کاهش جذابیت بازار‌های موازی، بورس توانسته است خود را به رالی بازار‌ها بازگرداند.

معاملات روز یکشنبه با سبزپوشی مجدد بازار سهام به انتها رسید. در این بین نماگر اصلی بورس اوراق‌بهادار با رشد ۱.۱۹‌ درصدی در سقف ۱۰ ماهه خود یعنی ۲‌ میلیون و ۳۱۳ هزار واحد قرار گرفت، کانالی که عبور از آن مانع سختی به حساب می‌آید.

شاخص‌های هموزن بورس و کل فرابورس نیز به ترتیب رشد ۱.۱۳ و ۱.۱۵‌ درصدی را به‌ثبت رساندند و با قرارگرفتن در محدوده ۷۵۳‌هزار و ۴۳۸ واحد و ۲۵‌ هزار و ۴۹۶ واحد به‌کار خود در این روز پایان دادند. به‌علاوه ورود نقدینگی ۲۶۹‌ میلیارد‌ تومانی نیز از جانب حقیقی‌ها صورت‌گرفت. در حالی‌که بیش از ۲۰ روز از شروع ناآرامی‌های اخیر منطقه می‌گذرد و اکنون ابهامات و نگرانی‌های مرتبط با این مساله کاهش یافته‌اند، به‌نظر می‌رسد رفته‌رفته مشکلات و ریسک‌هایی که از گذشته بازار سهام و سودآوری شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند، مجددا شروع به خودنمایی کنند.

پس از رشد چشمگیر شاخص‌های بازار سهام و رکوردشکنی‌های قابل‌توجه در نخستین روز هفته جاری، ساعات معاملاتی روز یکشنبه در حالی به انتها رسید که هر چند محدودتر، اما صعود شاخص‌های اصلی ادامه‌دار شدند، به‌طوری‌که شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در این روز ۲۷‌ هزار و ۲۴۸ واحد معادل ۱.۱۹‌ درصد افزایش یافت و در محدوده ۲‌ میلیون و ۳۱۲‌ هزار واحد قرارگرفت که بالاترین مقدار این شاخص از تاریخ ۳ خرداد ۱۴۰۲ است. لازم به ذکر است که نماد‌های «فولاد»، «فملی» و «نوری» به‌ترتیب بیشترین تاثیر مثبت را بر این شاخص گذاشتند. شاخص هموزن نیز که از جهاتی نماگر مناسب‌تری از وضعیت بازار است و عملکرد شرکت‌های کوچک و متوسط پذیرش‌شده در بورس را به‌طور دقیق‌تر نمایش می‌دهد، با رشد ۱.۱۹‌ درصدی در سطح ۷۵۳‌ هزار و ۴۳۹ واحد قرار گرفت.

وضعیت در رکن دیگر بازار سهام، یعنی فرابورس ایران هم یکسان بود، به‌طوری‌که شاخص‌کل فرابورس نیز رشد ۱.۱۵‌ درصدی را به‌ثبت رساند و با قرارگرفتن در ارتفاع ۲۵‌هزار و ۴۹۶ واحد به‌کار خود در این روز پایان داد. همچنین بورس و فرابورس در این روز مجموعا شاهد ۲۶۹‌ میلیارد‌ تومان ورود پول از جانب سهامداران حقیقی بودند و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با کاهش ۱.۷‌ درصدی نسبت به‌روز ماقبل، در سطح ۴۷۲۱‌ میلیارد‌ تومان قرار گرفت. اکنون که یک هفته از پاسخ نظامی ایران به حمله اسرائیل می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد که شرایط منطقه کمی آرام‌تر شده و هیجانات نیز از بازار تخلیه شده‌اند، بررسی آمار ۷‌ روزه نشان می‌دهد که در این مدت به‌مرور شدت روند خروج پول از بازار کاهش‌یافته و در این روز‌ها حتی جای خود را به ورود پول نیز داده‌است. به طوری که در دو روز نخست اردیبهشت‌ماه ورود پول حقیقی ۱۰۳۲ میلیارد تومان بوده است.

روند صعودی؛ موقت یا ادامه‌دار؟

هر زمان که ریسک سیستماتیک جدیدی به‌وجود می‌آید، کلیت رفتار معامله‌گران و روند بازار با توجه به نوع این ریسک و شدت آن برای مدتی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. بازار سهام در روز‌های انتهایی هفته دوم فروردین ماه با حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در شهر دمشق دچار چنین وضعیتی شد. حال که بیش از ۲۰ روز از این اتفاق می‌گذرد، به‌نظر می‌رسد که ابهامات و نگرانی‌های مرتبط با تنش‌های منطقه کاهش یافته‌اند. در این شرایط کارشناسان عقیده دارند که مشکلات و ریسک‌های اساسی‌تری که مدت‌ها است در بازار وجود دارند و نقشی اساسی در عقب‌ماندگی این بازار نسبت به دیگر بازار‌های موازی ایفا می‌کنند، رفته‌رفته شروع به خودنمایی کرده و تاثیراتشان نمایان می‌شود.

از مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به دلار چند نرخی و فاصله دلار نیما از دلار آزاد که در روز تنظیم این گزارش به بیش از ۲۳‌هزار‌ تومان رسیده‌است، اشاره کرد. به‌علاوه تصمیمات کلان اقتصادی که از سوی دولت اتخاذ می‌شوند و در بسیاری از مواقع پیش‌بینی‌پذیر نبوده و گاهی ضد بورس نیز هستند، سبب به‌وجود آمدن فضایی پر از نااطمینانی شده است که پیش‌بینی در آن نیز گاهی غیر‌ممکن می‌شود و به همین دلیل درصد قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران بالقوه و نقدینگی را به بازار‌های موازی هدایت می‌کند، لذا به‌نظر می‌رسد که تا زمان برطرف‌نشدن مشکلاتی از این قبیل، نتوان روند مثبت این روز‌های بازار را اتفاقی ادامه‌دار دانست.

دیگر خبرها

  • مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد
  • کسب نشان طلای بازارهای سهام FEAS توسط کارگزاری مفید
  • ۱۵ کشور آسیایی که سریعترین روند کاهش جمعیت را دارند
  • تورم نقطه‌ای فروردین به ۳۰.۹ رسید
  • بورس به مدار برگشت؟
  • تورم ۱۲ماهه بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت
  • تورم ۱۲ ماهه بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت
  • تورم بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت
  • کاهش ۱۶.۲ واحد درصدی تورم تولیدکننده در سال ۱۴۰۲