Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی در حاشیه مراسم سی و هفتمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران، درباره اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: کشور و انقلاب اسلامی وارد دومین گام خود شده است و همزمان در دانشگاه آزاد اسلامی با تحول مدیریتی که داشته، گام دومی را در نظر گرفته ایم تا مطابق با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری تبیین شده، حرکت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی، چهار نوع آمایش را در نظر گرفته ایم که شامل آمایش پژوهشی، آموزشی، مهارتی و فناورانه می شود. در این آمایش ها با توجه به اهمیت اقتصاد شهری، دانشگاه آزاد اسلامی این قابلیت را دارد دانشگاهی باشد که به صورت کارآمد در خدمت این نوع اقتصاد و بالابردن بهره وری و بسترسازی اشتغال دانش بنیان باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در حوزه آموزش، هر شهر را احصا کردیم تا ببینیم اقتصاد آن مبتنی بر چیست و بر اساس آن، تغییراتی را در آموزش و رشته های دانشگاهی آن شهرها ایجاد کرده ایم. در واقع می خواهیم دانشجویان هر شهر متناسب با اقتصاد آن شهر تربیت شوند.

دکتر طهرانچی با اشاره به حوزه علوم انسانی خاطرنشان کرد: بومی سازی و تعالی علوم انسانی جزو مهمترین برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در سال 98 است. یکی از ضعف هایی که آموزش عالی کشور به آن مبتلاست، این است که رشته های علوم انسانی از بطن جامعه جدا شده است و به دنبال حل مسائل جامعه نیست. لذا تصمیم گرفتیم توجه ویژه ای به این حوزه در دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم.

وی در مورد نیازمحور کردن پژوهش های دانشگاهی گفت: در این راستا، طرح بزرگ پایش را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کردیم تا پایان نامه های تحصیلات تکمیلی را هدفمند خواهد کرد. مقدمات این طرح آماده شده و بیش از 15 طرح تا به امروز در خصوص نظام موضوعات آن برنامه ریزی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: از سال تحصیلی جدید تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، رساله های خود را در نظام موضوعاتی که در سامانه پایش قرار داده شده است، منطبق خواهند کرد. این موضوع در حل چالش های اقتصادی و دیگر مشکلات کشور تأثیرگذاری قابل توجهی خواهد داشت. در طرح پایش برای حل هر چالش، 600 تا هزار و 500 زمینه پژوهشی برای آن ترتیب داده ایم که یک تحول در به خدمت گرفتن تحصیلات تکمیلی برای حل مسائل محسوب می شود.

دکتر طهرانچی با اشاره به مهارت افزایی در دانشگاه آزاد اسلامی اذعان کرد: متاسفانه در دانشگاه های کشور، مهارت های لازم به دانشجویان داده نمی شود. دانشجویان مدرک لیسانس می گیرند اما توانایی پرداختن به حل مسئله را ندارند. در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفته مدارس عالی مهارت را در کشور گسترش دهد و به صورت گسترده تر در تابستان سال جاری، فعالیت های خود را ادامه خواهد داد.

وی افزود: در آموزشکده های دانشگاه آزاد اسلامی، سرمایه های بسیار خوبی داریم. دانشگاه آزاد اسلامی فضای کالبدی بسیار مناسبی در شهرهای مختلف کشور دارد. این فضاها به تحول اشتغال آن منطقه با همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: سرمایه های دانشگاه آزاد اسلامی که تا به امروز در بانک قرار داده شده بود و واحدهای دانشگاهی از سود آن استفاده می کردند، به سمت صندوق پژوهش و فناوری و صندوق فاند دا فاند که با کمک ستاد اجرایی فرمان امام، آن را تشکیل داده ایم، هدایت خواهد شد. همچنین این سرمایه ها با عنوان پشتوانه ای برای رونق تولید در نظر گرفته می شود.

دکتر طهرانچی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه جنگ اقتصادی تصریح کرد: در این راستا، موضوع اقتصاد غذا و کشاورزی را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد. همچنین طرح تولید بذر ملی در واحد خوراسگان اجرایی خواهد شد و با همکاری وزارت کشاورزی، پیشرفت های خوبی نیز صورت گرفته است. همچنین یک واحد 50 هکتاری از تولید بذر، راه اندازی خواهیم کرد و لذا می توان وابستگی به این حوزه را کاهش داد.

وی ادامه داد: می خواهیم حوزه کشاورزی را از یک حوزه بی رغبت برای دانشجویان به یک حوزه درآمدزا تبدیل کنیم زیرا که امروز دانشجویان به حدی به تقاضاهای ابتدایی جامعه بی رغبت شده اند که آموزش عالی کشاورزی از کنکور سراسری خارج شده است و حتی دانشگاه های سراسری نیز در این حوزه، جذب دانشجو ندارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: لذا برای حل این مشکل، لازم بود فرایند تحصیل در حوزه کشاورزی را تغییر دهیم و تحصیل را از دانش بنیان به فناوری بنیان تبدیل کنیم. در این راستا، کارگروه های زیادی تشکیل شده است و ان شاءالله این حوزه، یکی از حوزه های جدی است که می تواند در مقابله با جنگ اقتصادی به ما کمک کند. می خواهیم در هر استان نیز حداقل یک سرای نوآوری داشته باشیم تا مجموعه ای از محیط تعاملی مرکز رشد، پارک، مراکز نوآوری و آموزش فناوری باشد.

دکتر طهرانچی در پایان تأکید کرد: متأسفانه ما در کشور، فناوری را به پژوهش چسبانده ایم، در حالی که فناوری جزء مستقلی از علم است و کاربردی برای تولید محصول دارد. غفلتی صورت گرفته بود و با ایجاد محیط های جدید، سعی در حل مشکل داریم. معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی (دهقانی)، کمتر از 40 سال سن دارد و یکی از بخش هایی است که اخیرا در آن جوانگرایی صورت داده ایم. او دیگر کاری به بحث پژوهش و تحصیلات تکمیلی ندارد و به طور خاص حوزه فناوری و نوآوری را دنبال می کنند.

انتهای پیام/

168 / 320 دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد اسلامی سی و هفتمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۴۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ است/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی ربوکاپ دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران که صبح امروز (چهارشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۳) در کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: مسابقات ربوکاپ گرداننده آموزش و فناوری دانشگاه‌هاست، یعنی اگر نتیجه آموزش دانشگاه‌ها در حوزه آموزش عالی امتحانات دانشجویان است، در حوزه فناوری نتیجه در جنین مسابقاتی نمایان خواهد شد.

وی افزود: حوزه فناوری در ایران پس از انقلاب اسلامی از مدرسه آغاز شد و امسال برگزاری هجدهمین مسابقات بین المللی ربوکاپ ۱۴۰۳ را شاهد خواهیم بود که نقش تقویت کنندت و جهش دهنده به آموزش‌های دانشگاهی دارد.

طهرانچی تصریح کرد: امروزه هوش مصنوعی و رباتیک به عنوان یکی از پیش برنده‌های حوزه فناوری در دنیا مطرح است. پهپاد‌ها و سیستم‌های کنترل از راه دور در این راستا فعالیت دارند و خلاقیت دانش آموزان و دانشجویان از همین مسابقات بروز پیدا می‌کند که شبیه المپیاد‌های علمی است، اگر المپیاد‌های علمی را برای دانش آموزان و دانشجویان در حوزه علم ببینیم مسابقات ربوکاپ در حوزه فناوری خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تعداد شرکت کنندگان مسابقات ربوکاپ در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است و حدود ۳۱۶ تیم، ۵ کشور خارجی به صورت مجازی و مستقیم، ۵۰ تیم دانشگاهی و بیش از ۲۴۰ تیم دانش آموزی در این مسابقات به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

طهرانچی گفت: شور و نشاط حاصل از تلاش شرکت کنندگان در فهم حوزه فناوری بزرگترین دستاورد این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ دانشگاه آزاد اسلامی است.

سطح کیفی بالای شرکت کنندگان مسابقات ربوکاپ

‌وی با اشاره به استاندارد‌های کیفی شرکت کنندگان مسابقات بین المللی ربوکاپ اظهار کرد: با پیشگامی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مسابقات بین المللی داشته است، تیم‌های ایرانی در سطح بسیار استاندارد برگزار می‌شوند که نتیجه آن این است که دانش آموزان و دانشجویان پس از اعزام به مسابقات بین المللی دست خارجی به کشور بر نمی‌گردند و باعث افتخار بیشتر ایران در سطوح بالاتر خواهند شد.

طهرانچی درباره نقش مسابقات بین المللی ربوکاپ در هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: امروزه فقط با آموزش علم در حوزه آموزشی مواجهه نیستیم، بلکه آموزش فناوری هم از آموزش‌هایی است که باید از مدرسه آغاز شود، شاید بخشی از آموزش فناوری هم شامل بازی کودکان با اسباب بازی‌ها قبل از ورود مدرسه باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در کشور رقیب بازی‌های مبتنی بر نرم افزاری و کامپیوتری در جای خودش اثرات مخربی دارد، اما برگزاری مسابقات بین المللی ربوکاپ کمک کننده تربیت نوجوانان و جوانان بر بستر کار عملیاتی در صحنه حقیقی و شور و نشاط حقیقی و جمعی آینده دانش آموز را می‌سازند؛ بنابراین تمام این موارد بخشی از تربیتی است که در فضای مسابقات بین المللی ربوکاپ انجام می‌شود.

جایگاه ارزنده فناوری رباتیک در عصر هوش مصنوعی

طهرانچی گفت: امروزه با ظهور فضای مجازی و هوش مصنوعی شاید خیلی از آموزش‌های داده مبنا جای خود را با آموزش‌های خلاق و نوآور عوض می‌کنند که بحث رباتیک از این منظر جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال جایگاه و موقعیت جهانی مسابقات بین المللی ربوکاپ بیان کرد: سال‌هاست در حوزه دانش آموزی و دانشجویی جایگاه خوبی را کسب کرده ایم، البته هزینه این بخش بالاست و طبق صحبتی که با شرکت کنندگان داشتم، گفتند که برای حضور در مسابقات بین المللی ربوکاپ چند ده میلیون هزینه می‌کنند؛ بنابراین باید حوزه تربیت فناوری و دولت به این امر توجه کند تا بتواند در عدالت آموزشی آن را به سراسر کشور برساند، مسابقات فعلی کار تزئینی و اضافی نیست، بلکه متن آموزش است.

طهرانچی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با سما هم بزرگترین مجموعه غیر دولتی آموزش و پرورش را داراست و خود دانشگاه حمایت جدی از طریق باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان جوان دارد تا این کار ادامه داشته باشد و اصل کار ما در برگزاری این مسابقات برای بخش‌های وابسته به دانشگاه حمایت است، اما نظام تعلیم و تربیت باید به این مسئله توجه داشته باشد تا برای تربیت فناور که نیاز امروز جامعه است بخش‌هایی فعالیت کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در آموزش و پرورش تقریبا با جدیت به مسابقات بین المللی ربوکاپ نگاه نشده است و جای آن خالی است و ما تربیت علمی و فناوری را شاهد هستیم، نه فقط تربیت علمی.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • قاسمی: سند تحول دانشگاه آزاد سکوی جهش از دانایی به توانایی است
  • نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ است/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است
  • آغاز به کار هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران
  • سند تحول و تعالی دانشگاه نظام فناوری را به جامعه نوآور تبدیل می‌کند
  • سند تحول و تعالی دانشگاه نظام فناوری به جامعه نوآور تبدیل می‌کند
  • «محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد
  • دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد
  • سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شد
  • دکتر طهرانچی: ساخت مسکن در ۹۵۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد
  • هجدهمین دوره مسابقات روبوکاپ ایران با ۱۸۰۰ شرکت‌کننده آغاز به‌کار می‌کند