Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، «صادق واعظ زاده» در هشتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت «الگوی پیشرفت؛ پیشران‌ها، چالش‌ها و الزامات تحقیق» در دانشگاه تهران اظهار کرد: انسجام نظام تصمیم گیری کشور و هماهنگی تصمیمات اساسی ملی از جمله موضوعات مورد توجه در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: کشورهایی که با موضوع توسعه دست به گریبان هستند، معمولاً نیاز به پیشرفت و آرزوی پیشرفت دارند، از این رو در بسیاری موارد رشد سریع را طلب می‌کنند.

به گفته رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کشور در شرایط عادی بدون طلب پیشرفت شتابمند، در فرآیند طبیعی امور ناهماهنگی تصمیمات را تعدیل می‌کند، نمونه بارز این موضوع کشورهای صنعتی هستند که ظرفیت‌های شکوفا شده و در نهایت تعاملات تصمیم گیری به موقعیت آنها صدمات چندانی وارد نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه کشور از نظر نظام تصمیم گیری دچار مشکل است، یادآورشد: نظام تصمیم گیری از یک سو انسجام ندارد و از سوی دیگر تصمیمات به اندازه کافی هماهنگ نیست، این موضوع باید در اولین گام‌های پیشرفت مورد توجه قرار گیرد و در راستای رفع آن تلاش‌های جدی انجام شود.

واعظ زاده خاطر نشان کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌تواند ذیل قانون اساسی انسجام بخشی و هماهنگی ساختاری داشته باشد، در واقع یک نوع ظرفیت بخشی است که با حضور رهبر معظم انقلاب به عنوان حافظ سیاست‌های کلی انقلاب انجام می‌شود.

به اعتقاد وی، دولت به عنوان اجرا کننده نیز باید با بررسی دقیق آسیب شناسی کند و عملیاتی بودن نقشه را مورد توجه قرار دهد و از سوی دیگر نقصان را یادآوری کند.

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در درجه اول باید به صورت منسجم تدوین شود و در مرحله دوم باید ساختاری هماهنگ با سیاست‌های کلی برای آن در نظر گرفته شود تا در نهایت انگیزه تلاش از میان نرود.

به گفته واعظ زاده، ابتدای تهیه الگو مشخص بود که جایگاه سند در حوزه برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسب است.

وی با اشاره به اینکه نحوه تهیه سند یک ابداع به صورت باز بود که با یک فراخوان و به صورت جمعی صورت گرفت، ابراز امیدواری کرد پس از مشارکت نخبگان کشور، مسئولان هم وارد این عرصه شوند، به طور مثال مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند کفایت برنامه‌های سند را به درستی مورد بررسی قرار دهد و علاوه بر یادآوری نقصان، موضوعات مورد نظر خود را نیز پیشنهاد دهد.

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یادآورشد: اجرای الگو احتیاج به یک جدیت دارد که امروز در کشور کمتر دیده می‌شود، امروز در کشور مشکل کوتاه بینی ایجاد شده، در واقع کشور با مشکلات اساسی و با ریشه عمیق مواجه است اما یک نوع بی صبری و کوتاه مدت نگری و دست پاچگی در زندگی روزمره نیز دیده می‌شود.

واعظ زاده اضافه کرد: به دلیل نبود سرمایه و امکانات لازم اجرای مسائل مهم و عمقی کشور در زمان کوتاه عملی نیست ضمن اینکه طرح ضربتی انتقال و پرداختن به یک کار اساسی هم به لحاظ فوریتی دشوار است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایران دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۴۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه های آبی توسط مهندسان ایرانی در ۲۰ کشور جهان

سخنگوی صنعت آب گفت: حضور در مجامع بین‌المللی از افتخارات مهندسی ایرانی است و هم‌اکنون در ۲۰ کشور جهان صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب داریم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب در نشست خبری افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا اظهار داشت: این مگاپروژه چندمنظوره در کشور سریلانکا توسط مهندسان توانمند ایرانی اجرا شده است.
وی افزود: به‌رغم تحریم‌های ظالمانه، شرکت‌های توانمند ایرانی توانسته اند از هند تا آفریقا و از آمریکای چوبی تا آسیای میانه، پروژه های متعدد صنعت آب را در حوزه پیمانکاری و مشاوره اجرا کنند‌.
بزرگ‌زاده اذعان داشت: بزرگترین و پیچیده‌ترین پروژه های مهندسی مثل تونل‌هایی به طول 50 کیلومتر در زیر زمین در شرایط خاص جغرافیایی، سدهای بزرگ و ... توسط متخصصان ایرانی تاکنون اجرایی شده که این مهارت و دانش را به‌دنبال داشته که امروز پیچیده‌ترین پروژه‌های صنعت آب و برق مثل پروژه چندمنظوره اومااویا توسط مهندسان ایرانی با موفقیت اجرا شود.
وی ادامه داد: حضور در مجامع بین‌المللی از افتخارات مهندسی ایرانی است و هم‌اکنون در 20 کشور جهان صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب داریم.
سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: سالی 3.5 میلیارد دلار ظرفیت صادرات خدمات مهندسی بین‌المللی داریم که تحریم‌های ظالمانه، سختی‌هایی را ایجاد کرده است‌.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • نماینده مردم اصفهان: از نظرات نخبگان استفاده خواهیم کرد
  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • مدل دانشگاهی تمدن ایرانی الگوی ۲۰۰ دانشگاه در دنیا است
  • استقبال 95 درصدی مردم از طرح کالابرگ الکترونیکی
  • اصلاح الگوی کشت برنج در کهگیلویه و بویراحمد
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نبود توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • بهره برداری از بیمارستان اسلامشهر ۵۰۰ میلیارد اعتبار نیاز دارد
  • الگوی مطالبه‌گری در چارچوب قانون
  • اجرای پروژه های آبی توسط مهندسان ایرانی در ۲۰ کشور جهان