Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@18:14:30 GMT

مشخص شدن ساز و کار پرداخت حقوق به ورزشکاران المپیکی

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۴۳۰۰

مشخص شدن ساز و کار پرداخت حقوق به ورزشکاران المپیکی

با تدوین آیین‌نامه پرداخت حقوق به ورزشکاران المپیکی ساز و کار این موضوع مشخص شد. ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵ ورزشی رشته های ورزشی نظرات - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم،  باتشکیل کارگروهی ویژه در کمیته ملی المپیک با حضور نصرالله سجادی سرپرست کاروان ایران در المپیک 2020، پیمان فخری رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی و علی رغبتی نماینده وزارت ورزش و جوانان آیین‌نامه‌ای برای پرداخت حقوق به ورزشکاران المپیکی تدوین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آیین‌نامه ضمن برابری حقوق همه ورزشکاران المپیکی، تکلیف حقوق ورزشکارانی که در ماه‌های آینده سهمیه دریافت می‌کنند نیز مشخص شده است.

طبق این آیین‌نامه ورزشکاران گروه A که شانس کسب سهمیه بالایی دارند اما در ماه‌های نزدیک به المپیک و در آغاز سال 2020 تکیلف سهمیه آنها نهایی می‌شود از همان زمان قطعی شدن کسب سهمیه مبلغ کامل حقوق خود را دریافت می‌کنند. در واقع این عده از ابتدای تیر سال 98 به صورت علی‌الحساب بخشی از حقوق خود را دریافت خواهند کرد و پس از اعلام نهایی کسب سهمیه‌شان ما به التفاوت این ماه‌ها را نیز دریافت می‌کنند.

به عنوان مثال برخی از ورزشکاران در رشته‌های رزمی کسب سهمیه‌شان با توجه به جایگاهی که در رنکینگ جهانی دارند قطعی به نظر می‌رسد اما تا ابتدای سال 2020 فدراسیون جهانی این اسامی را اعلام نمی‌کند. این ورزشکاران مشمول این بند از آیین‌نامه خواهند شد.

ورزشکارانی که احتمال کسب سهمیه برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود، در صورت کسب سهمیه علاوه بر دریافت حقوق کامل از همان زمان به دلیل تلاش‌هایی که در ماه‌های گذشته انجام داده‌اند بخشی از این حقوق در ماه‌های گذشته را دریافت می‌کنند. در واقع این دسته از ورزشکاران درصدی از حقوق کامل را برای ماه‌هایی که سهمیه نگرفته بودند، دریافت می‌کنند نه همه آن را.

آیین‌نامه پرداخت حقوق ورزشکاران روز شنبه در نشست ستاد عالی المپیک 2020 بررسی و نهایی خواهد شد.

گفته می‌شود مبلغ 6 میلیون تومان حقوق ماهیانه‌ای ورزشکارانی است که بتوانند سهمیه المپیک 2020 را کسب کنند.

موضوع پرداخت حقوق به ورزشکاران المپیکی چه بود؟

 

انتهای پیام/

R7890/P/S3,33/CT11 واژه های کاربردی مرتبط کمیته ملی المپیک

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کمیته ملی المپیک کمیته ملی المپیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۴۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ بلیت روی میز ورزشکاران ایران / امیدواری به رشته‌های غیرتوپی برای افزایش سهمیه

در فاصله کمتر از چهارماه تا آغاز مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس، کماکان سهمیه‌های متعددی مانده که ورزشکاران کشورمان کسب نکرده‌اند.

به گزارس خبرگزاری ایمنا، سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک طی روزهای چهارم تا بیستم مردادماه ۱۴۰۳ (۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست ۲۰۲۴) در پاریس برگزار می‌شود. میادین انتخابی برای این المپیک همچنان در حالی برگزاری است و تا یک‌ماه مانده به این بازی‌ها ادامه خواهد داشت؛ طی این مدت ورزشکاران ایران هم حضور در این میادین را ادامه می‌دهند، نتیجه این حضور وضعیت نهایی کاروان را از نظر کمی و حتی کیفی مشخص خواهد کرد.

برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو، ایران در ۱۶ رشته صاحب سهمیه شد (۶۸ سهمیه) و از این حیث یک رکورد را به ثبت رساند. البته از میان آن‌ها کاراته که رشته مهمان در آن دوره بازی‌ها بود برای المپیک پاریس حذف شده است. با این اوصاف روی این رشته که سه نماینده در توکیو داشت و حتی توسط سجاد گنج‌زاده به مدال طلا هم رسید، نمی‌توان حسابی برای کسب سهمیه داشت، اما دیگر رشته‌ها که البته خیلی دور هستند شانس ورود به المپیک دارند.

تشکیل کاروان المپیک پاریس از سال ۱۴۰۱

شکل‌گیری کاروان ورزش ایران برای حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ به مهرماه سال ۱۴۰۱ بازمی‌گردد؛ زمانی‌که هانیه رستمیان از حضور در جام‌جهانی تیراندازی (مصر) و قرار گرفتن در جایگاه پنجم تپانچه ۲۵ متر به عنوان نخستین ورزشکار ایرانی موفق به کسب سهمیه شد آن هم به لطف تیرانداز آلمانی، نفر اول گروه اول در دور دوم مسابقات که پیش‌تر در مسابقات قهرمانی اروپا صاحب سهمیه المپیک پاریس شده بود.

۱۰ ماه فاصله بین دو سهمیه کسب‌شده المپیک

بدین ترتیب ورزش ایران در فاصله یک‌سال تا بازی‌های المپیک پاریس حضور خود در این بازی‌ها را از حیث کسب سهمیه قطعی کرد اما در ادامه این روال خیلی کند و ملایم پیش رفت به‌طوری که دومین سهمیه ۱۰ ماه بعد و البته بازهم توسط تیراندازان به‌دست آمد. این‌بار شرمینه چهل‌امیرانیِ ۲۴ ساله مرداد سال گذشته در مسابقات قهرمانی جهان (باکو) در ماده تفنگ‌بادی صاحب سهمیه شد. وی در اولین حضورش در مسابقات قهرمانی جهان که دومین تجربه بین‌المللی‌اش به حساب می‌آمد، در جایگاه پنجم ایستاد و سهمیه گرفت.

کشتی‌گیران طبق روال در صف موفقیت‌ها

در ادامه کشتی‌گیران هم از حضور در نخستین رویداد انتخابی المپیک به صف دارندگان سهمیه المپیک اضافه شدند؛ آن‌ها شهریورماه سال گذشته در مسابقات جهانی بلگراد شرکت کردند و توانستند هفت سهمیه از مجموع سهمیه‌های توزیعی در این رقابت‌ها را به نام ایران کنند. بر این اساس رحمان عموزاد (۶۵ کیلوگرم)، حسن یزدانی (۸۶ کیلوگرم) و امیر حسین زارع (۱۲۵ کیلوگرم) در کشتی آزاد همراه با مهدی محسن نژاد (وزن ۶۰ کیلوگرم)، محمدرضا گرایی (وزن ۷۷ کیلوگرم)، محمدهادی ساروی (وزن ۹۷ کیلوگرم) و امین میرزازاده (وزن ۱۳۰ کیلوگرم) در کشتی فرنگی نفراتی بودند که برای کشتی ایران سهمیه المپیک گرفتند.

کشتی که تا به امروز هفت سهمیه خود را برای المپیک قطعی کرده است همچنان شانس دارد تا در هشت وزن آزاد و فرنگی دیگر هم صاحب سهمیه شود و مانند همیشه با ترکیب کامل در المپیک شرکت کند. برای این مهم دو رویداد پیش روی کشتی‌گیران است. اول رقابت‌های گزینشی قاره‌ای که ۳۱ فروردین تا دوم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ و سه‌روز بعد از مسابقات قهرمانی آسیا در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شود، سپس آخرین مرحله کسب سهمیه المپیک که بیستم الی بیست‌وسوم اردیبهشت‌ماه در شهر استانبول ترکیه و در سطح جهانی برگزار خواهد شد. ۸۶، ۶۵ و ۱۲۵ کیلوگرم اوزانی هستند که کشتی‌آزاد می‌تواند در آنها سهمیه جدید کسب کند. در کشتی‌فرنگی هم این فرصت برای اوزان ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم باقی است.

دوچرخه‌سواری هم نسبتاً سربلند شد

دوچرخه‌سواری هم سومین رشته‌ای است که موفق به ورود به المپیک شد. اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری طی نامه‌ای رسمی به ایران از اختصاص تنها یک سهمیه به تیم ملی جاده ایران برای بازی‌های پاریس خبر داد. این سهمیه با احتساب مجموع امتیازات مسابقات قهرمانی آسیا، رقابت‌های قهرمانی کشور و بازی‌های آسیایی و لحاظ کردن رنکینگ بین‌المللی در اختیار ایران گذاشته شد و با این سهمیه نماینده ایران در دو ماده تایم تریل انفرادی و استقامت جاده المپیک ۲۰۲۴ شرکت می‌کند.

شانس پایین دوومیدانی‌کاران برای اخذ بلیت پاریس

رقابت‌های دوومیدانی المپیک در ۲۱ ماده برگزار می‌شود و ایران تجربه کسب سهمیه در پرتاب دیسک، پرش طول، پرتاب وزنه، پرتاب چکش دوی ۱۰۰ متر و دوی ماراتن را دارد. برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ اما شرایط به گونه‌ای نیست که بتوان روی المپیکی شدن دوومیدانی کاران حساب جدی باز کرد چرا که بالاترین رکورد فعلی دوومیدانی کاران کشورمان با حد نصاب‌های تعیین شده برای المپیک فاصله زیادی دارد.

حسین رسولی در حال حاضر به واسطه طلایی که در بازی‌های آسیایی به دست آورد بهترین پرتابگر دیسک ایران به حساب می‌آید. بالاترین رکوردی که او در هانگژو ثبت کرد ۶۲.۰۴ متر بود درحالی‌که ورودیه تعیین شده برای المپیک در این ماده ۶۷ متر است. ورودیه المپیک در دوی ۱۰۰ متر بانوان ۱۱.۰۷ ثانیه است درحالی‌که در ایران رکورد این ماده در اختیار حمیده اسماعیل‌نژاد آن‌هم به میزان ۱۱.۳۳ ثانیه است.

گفتنی است ورودیه المپیک دوی ۱۰۰ متر برای مردان ۱۰ ثانیه است، بهترین رکورد این ماده در ایران را حسن تفتیان در اختیار دارد آن هم به میزان ۱۰.۰۳ ثانیه. در پرتاب وزنه هم بهترین رکورد ثبت شده در ایران ۲۰ متر و ۶۶ سانتی متر است درحالی‌که ورودیه المپیک در این ماده ۲۱ متر و ۵۰ سانتی‌متر است و عملاً دوومیدانی ایران کار سخت و حتی بعیدی برای کسب سهمیه المپیک دارد مگر اینکه با خوش‌شانسی از سهمیه وایلد کارت برخوردار شود. ترکیب دوومیدانی‌کاران در المپیک توکیو متشکل از چهار نفر، برای بازی‌های لندن و ریو ایران ۱۰ نفر و در المپیک پکن هم پنج نفر بودند.

کما اینکه در المپیک لندن و در پرتاب دیسک احسان حدادی صاحب مدال نقره شد. در المپیک ریو حسن تفتیان موفق شد برای نخستین‌بار راهی نیمه‌نهایی دوی ۱۰۰ متر شود و جعفر مرادی هم از خط پایان دو ماراتن بگذرد. با این وجود دوومیدانی ایران برای پاریس فعلاً سهمیه‌ای ندارد و شانس این رشته نیز برای کسب سهمیه در ماه‌های آینده هم نزدیک به صفر است.

ژیمناستیک ایران ضعیف و بدون سروسامان

ژیمناستیک ایران برای المپیک توکیو تا یک‌قدمی سهمیه پیش رفت، اما با بدشانسی نتوانست آن را قطعی کند. برای المپیک پاریس هم امید زیادی به کسب سهمیه وجود دارد به‌خصوص اینکه نمایندگان ایران در چندسال اخیر حضور مدال‌آوری در سطح جهانی داشته‌اند. مدال‌آوری ژیمناستیک در بازی‌های آسیایی که بعد از ۸۰ سال رقم خورد هم این امید را محکم‌تر و پررنگ‌تر کرد.

وضعیت این‌روزهای ژیمناستیک و کش‌وقوس‌های ادامه‌دار انتخاباتی که پای فدراسیون جهانی را هم وسط آورده، داستان کسب سهمیه در این رشته را به اما و اگر کشانده است.

نمایندگان ژیمناستیک ایران از حضور در چهار رویداد گزینشی می‌توانند شانس خود را برای کسب سهمیه امتحان کنند. این رقابت‌ها از اسفندماه سال گذشته آغاز شد و تا اوایل سال جاری ادامه دارند. مشکل اینجاست که برای ثبت‌نام ورزشکاران به امضای اینچه‌درگاهی نیاز است. کسی که رئیس فدراسیون ایران نیست اما فدراسیون جهانی ریاست وی را به رسمیت می‌شناسد. اینچه‌درگاهی برای مرحله نخست ثبت‌نام ورزشکاران پیش‌قدم شده اما برای تأیید مرحله نهایی ثبت‌نام‌ها که آذرماه انجام شد، حرف از نیامدن زد و ثبت‌نام نمایندگان ژیمناستیک به مشکل خورد تا تقریباً ژیمناستیک‌کاران قید المپیکی‌شدن این رشته را بزنند.

تیم‌ملی بوکس امیدوار به سفر به پاریس

بوکسورهای ایران که در بازی‌های آسیایی ناکامی بزرگی را تجربه کردند هنوز سهمیه‌ای برای المپیک نگرفته‌اند، اما با توجه به میادین انتخابی المپیک و تعداد بالای سهمیه‌های توزیعی در آن‌ها، موقعیت خوبی برای دستیابی به آن دارند. یک میدان گزینشی پیش روی بوکس است که خردادماه سال جاری در تایلند برگزار می‌شود. این رویداد در سطح جهانی و ویژه بوکسورهایی برگزار می‌شود که از طریق رقابت‌های قاره به سهمیه نرسیده‌اند.

امیدواری استعدادهای شنا به المپیکی‌شدن

حضور شناگران در بازی‌های المپیک بر اساس کسب ورودیه OQT و OST محقق می‌شود. شناگرانی که به رکورد OQT دست پیدا می‌کنند به‌طور مستقیم وارد فهرست المپیکی‌ها می‌شوند، اما شناگران دارای رکورد OQT باید منتظر بمانند تا فدراسیون جهانی بعد از اتمام رقابت‌های گزینشی و بر اساس فاکتورهای مورد نظر خود، برای تکمیل ترکیب شناگران حاضر در المپیک از میان آن‌ها اقدام به گزینش کند.

تاکنون شنای ایران در هشت دوره بازی‌های المپیک نماینده داشته اما هیچ‌یک از آن‌ها با ورودیه OQT انجام نشده است. شنای ایران حتی سابقه حضور در المپیک بدون دستیابی به رکورد OST را هم دارد. این‌گونه که از سهمیه وایلدکارت فدراسیون جهانی برخوردار شده است مانند المپیک پیشین که متین بالسینی با این سهمیه راهی توکیو شد. برای المپیک پاریس هم امیدی به ورود مستقیم شناگران ایران نیست چرا که شنا ایران با ورودیه OQT فاصله زیادی دارد.

هنوز شناگری هم به ورودیه OST نرسیده است. البته هستند شناگرانی مانند سامیار عبدلی و مهرشاد افقری که در ماه‌های اخیر آماده نشان دادند اما با توجه به تغییرات اعمال شده در جمعیت شناگران حاضر در المپیک و همچنین سیستم گزینشی، دستیابی به ورودیه خیلی سخت‌تر از همیشه شده چرا که تعداد شناگران المپیک پاریس نسبت به ادوار گذشته کاهش داشته و از طرفی رکوردگیری‌ها هم سخت‌گیرانه تر شده است. با این اوصاف امیدی به المپیکی شدن دوباره شنا نیست مگر اینکه با توسل به وایلدکارت بتوان امیدوار ماند.

کمان‌های روی دوش به هدف می‌خورد؟

کمانداران ایران از بازی‌های ۲۰۰۸ پکن موفق به ورود به المپیک شدند و این حضور را تا المپیک ۲۰۲۱ توکیو ادامه دادند و حالا هم امید خیلی کمرنگی نسبت به آن‌ها و حضور دوباره‌شان در المپیک وجود دارد. تیروکمان برای المپیک پکن و لندن دو سهمیه گرفت اما موفقیتش برای بازی‌های المپیک ریو و توکیو به یک سهمیه تقلیل پیدا کرد.

برای المپیک پاریس هم تا به امروز سه رویداد کسب سهمیه (مسابقات قهرمانی جهان، بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیا) بدون نتیجه برای ایران تمام شده است. تنها امید تیروکمان ایران برای المپیکی‌شدن مسابقات ترکیه است که خردادماه سال جاری در سطح جهانی برگزار می‌شود و شاید تیم ریکرو ایران از این رقابت‌ها سهمیه بگیرد.

تنیس روی‌میز و سهمیه‌ای که دور نیست

از بازی‌های ۲۰۰۰ سیدنی تنیس روی‌میز پای‌ثابت کاروان اعزامی به ادوار مختلف المپیک بوده است و حتی برای المپیک ریو سه سهمیه انفرادی در هر دو بخش مردان و بانوان گرفت. این رشته اما امیدوار و مصمم است برای نخستین‌بار سهمیه تیمی بگیرد و به‌واسطه این سهمیه سه نماینده در پاریس داشته باشد.

رقابت‌های تیمی تنیس روی میز المپیک با حضور ۱۶ تیم برگزار می‌شود و تنها شانس ایران برای کسب یکی از این سهمیه‌ها حضور در مسابقات قهرمانی جهانی (بهمن - بوسان) و قرار گرفتن در جمع هشت تیم برتر این رقابت‌هاست. اگر ایران در بوسان صاحب سهمیه تیمی نشود دیگر شانسی برای دستیابی به این سهمیه ندارد و امیدش محدود به سهمیه انفرادی می‌شود.

مسابقات آسیای‌میانه اواخر فرودین سال جاری برگزار می‌شود و بهترین‌های آن در هر دو بخش مردان و بانوان سهمیه المپیک می‌گیرند. تنیس روی‌میز ایران همیشه از این رقابت‌ها به سهمیه انفرادی دست یافته است. در بخش مردان نوشاد عالمیان نفر اول رنکینگ‌جهانی کشورمان با نظر کادر فنی برای حضور در مسابقات آسیای‌میانه انتصاب و دومین ملی‌پوش برای حضور در رقابت‌های آسیای‌میانه پس از عبور از مسیر ذیل راهی رقابت‌های آسیای‌میانه شود.

در دور اول رقابت‌ها، ۱۶ نفر دسته برتر آقایان کشور با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت، در ادامه چهار نفر برتر دسته برتر به‌همراه امیرحسین هدایی و نیما عالمیان شش بازیکن نهایی خواهند بود که به‌صورت دوره‌ای با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت که در پایان نفر اول این رقابت‌ها به همراه نوشاد عالمیان دو نماینده ایران در رقابت‌های آسیای‌میانه برای کسب سهمیه انفرادی المپیک ۲۰۲۴ پاریس خواهند بود.

در بخش بانوان نیز با توجه به گزارش سرمربی تیم ملی بانوان از عملکرد ملی پوشان بانوی کشورمان در رقابت‌های قهرمانی جهان و با تأیید اعضای حاضر در جلسه و موافقت رئیس فدراسیون، ندا شهسواری و مهشید اشتری هر دو انتصاب و دو نماینده تنیس روی‌میز کشورمان برای رقابت‌های آسیای‌میانه که حکم انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس را دارد انتصاب شدند.

سهمیه دور از دسترس برای جودوکاران ایران

جودو که در بیشتر ادوار المپیک نماینده داشته است، به‌خاطر چالش‌هایی که از سر گذرانده برای المپیک پیش‌رو تا به امروز سهمیه‌ای نگرفته و شانسی هم جهت کسب سهمیه ندارد. البته قول‌وقرارهایی از طرف فدراسیون‌هایی جهانی مطرح شده که جودو ایران را نسبت به حضور در المپیک امیدوار کرده است. اگر این قول و قرارها به قوت خود باقی بماند، جودو ایران در پاریس نماینده خواهد داشت در غیر این‌صورت همچون المپیک توکیو غایب خواهد بود.

والیبال با سرمربی جدید در سودای سفر پاریس

سال گذشته رقابت‌های انتخابی المپیک به‌صورت همزمان در سه گروه هشت تیمی در برزیل، ژاپن و چین برگزار شد، اولین و بهترین فرصت برای والیبال ایران بود تا برای سومین دوره متوالی صاحب سهمیه المپیک شود. تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان هر گروه این رقابت‌ها صاحب سهمیه می‌شدند اما تیم ملی ایران در گروه خود آخر شد و نتوانست صاحب یکی از ۶ سهمیه توزیعی شود.

گفتنی است مسابقات والیبال المپیک با حضور ۱۲ تیم برگزار می‌شود. علاوه‌بر فرانسه که به عنوان میزبان سهمیه‌اش قطعی است، لهستان، آمریکا، برزیل، ژاپن، آلمان و کانادا هم صاحب سهمیه شده‌اند. پنج سهمیه دیگر نیز پس از پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ بر اساس دو اولویت مبنی بر اینکه همه قاره‌ها در المپیک پاریس نماینده داشته باشند و همچنین تیم‌های برتر رده‌بندی جهانی که تا پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ به المپیک صعود نکرده باشند، مشخص می‌شوند.

در این میان با توجه به اینکه قاره آفریقا تنها قاره‌ای بود که از این مسابقات سهمیه مستقیم کسب نکرد، یک سهمیه جداگانه به قاره آفریقا تعلق می‌گیرد. بدین ترتیب چهار سهمیه باقی می‌ماند که طبق رنکینگ به تیم‌هایی تعلق می‌گیرد که سهمیه مستقیم کسب نکرده‌اند. با این شرایط تیم ملی والیبال ایران با جایگاه پانزدهم جهانی کار بسیار دشواری پیش رو دارد. به‌طوری که کسب سهمیه را تقریباً بعید کرده است. مسابقات مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها خردادماه سال جاری برگزار می‌شود و ایران باید صعود پنج یا شش پله‌ای در رنکینگ داشته باشد تا به کسب سهمیه امیدوار شود.

کورسوی امید وزنه‌برداری ایران قبل از شروع المپیک

حضور وزنه‌برداری ایران در بازی‌های المپیک حداکثر با سه سهمیه مجاز است. از طرفی ۱۰ نفر اول هر یک از اوزان وزنه‌برداری بر اساس رده‌بندی جهانی صاحب سهمیه المپیک می‌شوند؛ در حال حاضر رضا دهدار، میرمصطفی جوادی، علی داودی، آیت شریفی و رسول معتمدی این شانس را دارند که از این سهمیه‌ها استفاده کنند.

سهمیه‌های ایران برای حضور در المپیک:

تکواندو

وزن منفی ۴۹ کیلوگرم: مبینا نعمت‌زاده
وزن منفی ۵۷ کیلوگرم: ناهید کیانی
وزن منفی ۸۰ کیلوگرم: مهران برخورداری
وزن مثبت ۸۰ کیلوگرم: آرین سلیمی

تیراندازی

تفنگ‌بادی ۱۰ متر زنان: شرمینه چهل‌امیرانی
تفنگ‌بادی ۱۰ متر زنان: فاطمه امینی
تپانچه ۲۵ متر زنان: هانیه رستمیان
اهداف‌پروازی (تراپ): محمد بیرانوند

دوچرخه‌سواری

جاده مردان: نامشخص

کشتی‌آزاد

وزن ۶۵ کیلوگرم: رحمان عموزاد
وزن ۸۶ کیلوگرم: نامشخص
وزن ۱۲۵ کیلوگرم: امیرحسین زارع

کشتی‌فرنگی

وزن ۶۰ کیلوگرم: نامشخص
وزن ۶۷ کیلوگرم: نامشخص
وزن ۹۷ کیلوگرم: هادی ساروی
وزن ۱۳۰ کیلوگرم: امین میرزازاده

شمشیربازی

انفرادی: علی پاکدامن، نامشخص، نامشخص
تیمی: تیم‌ملی سابر ایران

به گزارش ایمنا، بازی‌های المپیک پاریس با حضور ۱۰۵۰۰ ورزشکار در ۳۸ رشته برگزار می‌شود و ایران تا به امروز صاحب ۱۰ سهمیه در سه رشته شده است. با اعلام برگزارکنندگان بازی‌های المپیک پاریس، این بازی‌ها با حضور ۱۰ هزار و ۵۰۰ ورزشکار از ۳۸ رشته برگزار می‌شود، اما ایران تا به امروز تنها توسط ۱۳ ورزشکار در سه رشته صاحب سهمیه المپیک شده است.

فوتبال (تیم‌ملی امید)، بسکتبال، والیبال، هندبال، تیروکمان، دوچرخه‌سواری، سنگ‌نوردی و قایقرانی ازجمله رشته‌هایی هستند که تیم‌ها و همچنین ورزشکاران‌شان در همین یک‌سال گذشته که از تشکیل کاروان جدید ورزش ایران می‌گذرد، در میادین کسب سهمیه شرکت کردند اما دست خالی از آن بازگشتند و باعث شدند امروز و در فاصله کمتر از چهار ماه به شروع بازی‌ها کاروان ایران امیدوار نباشد.

بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی، کاروان اعزامی به المپیک توکیو رکورد بیشترین نفرات را با ۶۸ سهمیه در ۱۶ رشته به خود اختصاص داد. پیش از آن کاروان المپیک ریو با ۶۴ سهمیه در ۱۵ رشته بزرگ‌ترین کاروان ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود. در هر یک از دو المپیک اخیر والیبال با کسب مجوز لازم به‌تنهایی ۱۲ سهمیه به ترکیب کاروان اضافه کرد. بسکتبال هم در المپیک توکیو مشابه همین تعداد سهمیه را وارد فهرست کاروان ایران کرد. ضمن اینکه در توکیو کاراته به عنوان رشته مهمان سه سهمیه هم داشت. غیبت این رشته، تعداد سهمیه‌های کاروان ایران را با افت شدیدی مواجه خواهد کرد.

بررسی وضعیت سایر رشته‌ها هم نشان می‌دهد که امیدواری زیادی به آن‌ها نیست و با این اوصاف وضعیت کاروان ایران از حیث تعداد سهمیه برای بازی‌های پاریس بسیار ضعیف‌تر از المپیک‌های اخیر خواهد شد. البته که نتیجه‌گیری و کسب مدال به مراتب مهم‌تر از وضعیت کمی کاروان است اما همین وضعیت است به نوعی بیان‌گر شرایط کیفی ورزش خواهد بود. تا به امروز ۳۲ دوره بازی‌های المپیک برگزار شده و کاروان ایران در ۱۷ دوره بازی‌ها شرکت کرده است.

کمتر از چهار ماه دیگر بازی‌های المپیک در پاریس آغاز به کار می‌کند و کاروان ایران برای حضور در این دوره المپیک با کسب «حداقل سهمیه ممکن» در «حداقل رشته» تشکیل شده و روند تکمیل آن همچنان ادامه دارد.

کد خبر 739817

دیگر خبرها

  • مهران برخورداری؛ دشت اولین سهمیه تکواندو در پاریس | سهمیه‌های المپیکی
  • ورزشکاران مازندرانی ۸ سهیمه المپیک پاریس را کسب کردند
  • ۱۳ بلیت روی میز ورزشکاران ایران / امیدواری به رشته‌های غیرتوپی برای افزایش سهمیه
  • ۸ ورزشکار مازندران سهمیه المپیک پاریس را کسب کردند
  • محمدرضا گرایی؛ مرد یخی در پاریس طلا می‌خواهد؛ سهمیه‌های المپیکی
  • رقابت سخت ۷۴ کیلو‌ها در باکو و دورخیز المپیکی تانک روسی
  • رقابت سخت ۷۴ کیلوها در باکو و دورخیز المپیکی تانک روسی
  • بازگشت ملی پوشان المپیکی اسلحه سابر با استقبال نماینده وزارت ورزش
  • مبینا نعمت زاده؛ الماس تکواندوی ایران به دنبال طلا در پاریس | سهمیه‌های المپیکی
  • بازگشت ملی‌پوشان المپیکی اسلحه سابر با استقبال نماینده وزارت ورزش