Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر شاهین آخوندزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: همکاری‌های علمی بین‌المللی ایران در نشر مقالات در ۲۰۱۸ بیشتر شده است. در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب درصد همکاری‌های بین‌المللی ایران در نشر مقالات برابر با ۱۹.۹۵ درصد، ۲۲.۱۹ درصد و ۲۴.۶ درصد بوده است.

وی اظهار داشت: رتبه کلی ایران در این زمینه ۲۲ جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقالات سال ۲۰۱۸ ایران در همان سال ۴۲ هزار و ۶۳۶ ارجاع دریافت کرده که از این نظر رتبه ایران ۱۶ دنیا و اول خاورمیانه است. رتبه ایران از نظر شاخص اچ اندیکس ۴۱ در دنیا و چهارم در خاورمیانه است.

** بررسی تعداد کلی مقالات ایران در دنیا و خاورمیانه

آخوندزاده ادامه داد: ایران با نشر ۶۰ هزار و ۲۶۸ مقاله در سال ۲۰۱۸، رتبه ۱۶ دنیا را کسب کرد. تعداد مستندات علمی ایران در ۲۰۱۷ برابر با ۵۶ هزار و ۲۹ مقاله بود که ایران در این یکسال توانسته ۴ هزار و ۲۳۹ مقاله به تعداد مستندات علمی سال قبل خود اضافه کند. ایران از سال ۲۰۱۶، رتبه ۱۶ خود را حفظ کرده است.

وی افزود: ایران در مجموع طی سال‌های ۱۹۹۶- ۲۰۱۸ تعداد ۵۱۴ هزار و ۴۹۶ مقاله یا مستندات علمی منتشر کرده است. از این نظر رتبه کل ایران ۲۲ جهان است. دوره قبل نیز رتبه ایران ۲۲ بود.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان داشت: ایران در خاورمیانه در سال ۲۰۱۸ با اقتدار رتبه اول در نشر مقالات را دارد. از این نظر رتبه دوم ترکیه است که ایران در سال ۲۰۱۸ توانسته ۱۴ هزار و ۶۸۶ مقاله بیش از ترکیه دارای رتبه دوم، منتشر کند.

** بررسی تعداد مقالات علوم پزشکی ایران در دنیا و خاورمیانه

وی گفت: ایران در سال ۲۰۱۸ در علوم پزشکی نیز ۱۶ هزار و ۷۷۴ مقاله منتشر کرده که رتبه ۱۶ دنیا و اول خاورمیانه را دارد. رتبه دوم خاومیانه از این نظر ترکیه با ۱۶ هزار و ۲۱۷ مقاله است.

آخوندزاده افزود: همچنین ایران در رشته‌هایی همچون Biochemistry, Genetics and Molecular Biology و Health Professions و Immunology and Microbiology و Pharmacology, Toxicology and Pharmaceutics و Neuroscience و Nursing در سال ۲۰۱۸ در خاورمیانه رتبه اول نشر مقاله را دارد و فقط در رشته‌ی Dentistry بعد از ترکیه قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: ایران در فاصله سال‌های ۱۹۹۶-۲۰۱۸ در علوم پزشکی تعداد ۱۳۰ هزار و ۱۹۸ مستند علمی منتشر کرد که از این نظر ایران رتبه ۲۳ جهان و دوم خاورمیانه را دارد. این در حالی است که تعداد مقالات ترکیه ۲۵۵ هزار و ۴۱۲ مورد است.

** بررسی تعداد ارجاعات مقالات ایران در تمامی رشته‌ها و در دنیا و خاورمیانه

به گفته آخوندزاده، مقالات سال ۲۰۱۸ ایران در همان سال تعداد ۴۲ هزار و ۶۳۶ ارجاع دریافت کرده است. از این نظر رتبه ایران ۱۶ دنیا و اول خاورمیانه است. از ۴۲ هزار و ۶۳۶ ارجاع کسب شده توسط مقالات سال ۲۰۱۸ ایران، ۲۰ هزار و ۲۱۵ تعداد یا بیش از ۴۷ درصد موارد، خود ارجاعی بوده است.

وی بیان داشت: ایران از نظر نسبت خود ارجاعی در ۲۰۱۸ و در بین ۴۸ کشوری که در ۲۰۱۸ حداقل ۱۰ هزار مقاله منتشر کرده‌اند، رتبه پنجم را دارد. اندونزی، چین، آمریکا و روسیه رتبه‌های اول تا چهارم هستند. هند رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

آخوندزاده افزود: رتبه ایران از نظر مقدار همه ارجاعات در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۸، ۴ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۵۴۷ مورد و برابر با ۳۲ جهان و سوم خاورمیانه است. درصد خود ارجاعی برای ایران در این سال‌ها برابر با ۳۶ درصد بوده است. از این نظر ایران در بین ۶۰ کشوری که حداقل ۵۰ هزار مقاله در ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۸ منتشر کرده‌اند جایگاه سوم خود ارجاعی را دارد.

** بررسی تعداد ارجاعات مقالات علوم پزشکی ایران در دنیا و خاورمیانه

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: مقالات علوم پزشکی منتشر شده توسط ایران در ۲۰۱۸ تعداد ۹ هزار و ۴۲۳ ارجاع کسب کرده است که از این نظر رتبه ۲۱ دنیا و اول خاورمیانه را دارد. در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۸ اما در خاورمیانه بعد از رژیم اشغالگر صهیونیستی و ترکیه، ایران رتبه سوم را دارد. ایران در همین فاصله در جهان رتبه ۳۷ را دارد.

وی افزود: در بین ۴۱ کشوری که در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۸ حداقل ۵۰ هزار مقاله پزشکی منتشر کرده‌اند، ایران رتبه سوم از نظر میزان خود ارجاعی (۳۳.۶۱ درصد) در رشته پزشکی را دارد.

آخوندزاده ادامه داد: ترکیه ۱۸.۳۲ درصد و عربستان ۱۲.۸۶ درصد خود ارجاعی دارد. این رتبه برای مقالات سال ۲۰۱۸ ایران در پزشکی و در بین ۴۰ کشور با حداقل ۵ هزار مقاله در ۲۰۱۸ سوم است.

** بررسی شاخص اچ ایران

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: به صورت کلی در تمامی رشته‌ها و از ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۸، مقدار این شاخص برای ایران برابر با ۲۹۲ است که رتبه ایران از این نظر ۴۱ در دنیا و چهارم در خاورمیانه می شود. ترکیه (۴۰۲) و عربستان (۳۰۹) رتبه‌های بهتر از ایران هستند.

وی افزود: در رشته پزشکی و در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۸، مقدار شاخص اچ ایران برابر با ۱۹۱ است. رتبه ایران از این نظر در دنیا سوم (به صورت مشترک با عربستان) در خاورمیانه است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۴۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد

صادرات نفت خام ایران در ماه مارس ۲۰۲۴ به خاطر تقاضای بالای چین به طور متوسط برابر با ۱.۶۱ میلیون بشکه در روز بوده است، یعنی بالاترین طی ۱۰ ماه گذشته. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ایران به عنوان سومین تولید کننده بزرگ اوپک حدود 3 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که 3 درصد از کل تولید نفت جهان را تشکیل می‌دهد.

با توجه به نگرانی‌های موجود در مورد مختل شدن عرضه نفت ایران و تاثیر آن بر قیمت نفت به خاطر تنش‌های خاورمیانه، در ادامه به برخی حقایق در مورد صنعت نفت این کشور می‌پردازیم:

تحریم‌ها و اوپک

تولید نفت ایران مدت‌هاست هدف امواج متمادی تحریم‌ها قرار گرفته است. آمریکا از زمان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور از قرارداد اتمی ایران در 2018 ،بارها تحریم‌هایی جهت محدود کردن صادرات نفت ایران و کاهش درآمد کشور وضع کرده است.

صادرات نفت ایران در زمان ریاست جمهوری ترامپ کاهش شدیدی داشت.

اما صادرات نفت این کشور در زمان بایدن رو به افزایش بوده چون بسیاری عقیده دارند دولت بایدن سختگیری کافی را در اجرای این تحریم‌ها نداشته و ایران توانسته به راحتی آنها را دور بزند. چین حالا بزرگترین خریدار نفت ایران است.

با وجود اینکه ایران عضوی از اوپک و ائتلاف اوپک پلاس است، اما از طرح کاهش تولید این گروه جهت حمایت از بازار نفت معاف شده است.

رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کندتولید نفت ایران به 3میلیون و 250هزار بشکه در روز رسید

افزایش تولید

طبق گزارش موسسه کپلر، صادرات نفت خام ایران در ماه مارس به خاطر تقاضای بالای چین در سال گذشته و سال جاری میلادی به طور متوسط برابر با 1.61 میلیون بشکه در روز بوده است، یعنی بالاترین رقم طی 10 ماه گذشته. ایران در آن ماه 1.68 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد که بالاترین رقم از 2018 بود.

قرارداد اتمی و تاثیرات آن

کاهش تحریم‌ها در 2018  به دنبال بسته شدن قرارداد اتمی، صادرات نفت ایران را به اوج رساند. صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه مه 2018 به 2.8 میلیون بشکه در روز رسید، یعنی بالاترین میزان صادرات از سال 2013.

طبق گزارش کپلر، صادرات نفت خام ایران در ماه مه 2018 برابر با 2.51 میلیون بشکه در روز بود. اطلاعات اوپک نشان می‌دهد صادرات ایران در آن زمان به طور متوسط برابر با 2.54 میلیون بشکه در روز بوده، یعنی بالاترین رقم از 2011.

طبق گزارش اوپک، تولید نفت ایران در دهه 1970 به بالاترین رقم رسیده بود و در سال 1974 رکورد 6.02 میلیون بشکه در روز ثبت شده است. این رقم برابر با بیش از 10 درصد تولید نفت دنیا در آن زمان است.

ترامپ و بایدن

آمریکا در ماه مه 2018 تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ به طور یک جانبه از قرارداد اتمی برجام بیرون رفت و تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت ایران با هدف صفر کردن فروش نفت این کشور وضع کرد.

ایران ارائه اطلاعات در مورد صادرات نفت خود را متوقف کرده اما بررسی ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد صادرات نفت این کشور در دو سال بعد از آن به شدت کاهش یافته و در برخی ماه‌های 2020 به کمتر از 200 هزار بشکه در روز رسیده است،  یعنی پایین‌ترین رقم از 1980.

جو بایدن در اواخر 2020 برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد.

چین در سه ماهه اول 2021 واردات نفت ایران را تا حدود 800 هزار بشکه در روز در ماه ژانویه و تقریباً یک میلیون بشکه در روز در ماه مارس افزایش داد.

ایران و آمریکا در 2021 بر سر میز مذاکره جهت بستن یک قرارداد اتمی جدید بازگشتند. صادرات ایران طی 2022 افزایش یافت و آن سال را با بیش از یک میلیون بشکه در روز به پایان رساند.

تحلیلگران عقیده دارند افزایش صادرات نفت ایران تا حدی نتیجه موفقیت این کشور در دور زدن تحریم‌های آمریکاست.

ایران سال‌هاست از طریق انتقال کشتی به کشتی یا خاموش کردن فرستنده نفتکش‌ها تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند. البته برخی تحلیلگران عقیده دارند افزایش صادرات ایران تا حدی نتیجه کوتاهی آمریکا در اجرای سختگیرانه تحریم‌هاست.

انتهای پیام/28

 

دیگر خبرها

  • واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان
  • عملیات ترکیبی «وعده صادق» ایران نه تنها معادلات خاورمیانه بلکه معادلات نظامی جهان را تغییر داد
  • فراتی، استاد دانشگاه: طرح خاورمیانه جدید بعد از حمله ایران شکل می‌گیرد
  • کسب رتبه چهارم ایران در تولید علم طب سنتی در جهان
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • روسیه: آمریکا مقصر افزایش تنش در خاورمیانه است
  • واکنش جهان به عملیات موشکی و پهپادی وعده صادق
  • نخست وزیر انگلیس: تشدید تنش ها در خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست
  • سوناک: تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به نفع هیچ‌کس نیست
  • سوختگی؛ رتبه دوم سوانح در کشور