Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@18:31:31 GMT

نقش همایش CICA در تبدیل آسیا به قاره‌ای باثبات و شکوفا

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۵۷۵۱

نقش همایش CICA در تبدیل آسیا به قاره‌ای باثبات و شکوفا

سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران تاکید کرد: کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا (CICA) همایشی بین‌المللی است که به دنبال تحکیم همکاری‌ها جهت تأمین صلح و امنیت و ثبات در آسیا است.

به گزارش ایسنا، نظام الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان در تهران طی نشست خبری در خصوص برگزاری پنجمین همایش سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا در شهر دوشنبه اظهار کرد: مقام یا نهاد عالی تصمیم گیرنده (CICA) ، همایش سران کشورهای این سازمان به شمار می‌رود که هر ۴ سال یک بار در کشور ریاست کننده برگزار می‌شود و تاکنون هم ۴ همایش سران کشورهای (CICA) در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در آلماتی، ۲۰۱۰ در استانبول، و در سال ۲۰۱۴ در شانگهای برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن برگزاری جلسه مخصوص امور خارجه کشور (CICA) در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸، ریاست CICA تا سال ۲۰۲۰ بر عهده جمهوری تاجیکستان گذاشته شد.

این دیپلمات تاجیکستانی همچنین بیان کرد: در حال حاضر ۲۷ کشور اعضای با حقوق کامل این سازمان و ۸ کشور دیگر از جمله بلاروس، اندونزی، لاوس، مالزی، فیلیپین، اوکراین و آمریکا و ژاپن به عنوان کشور ناظر در آن حضور دارند. همچنین ۵ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا در سیکا مقام ناظر را دارند.

وی با بیان اینکه امروز کشورهای عضو سیکا تقریباً ۹۰ درصد جمعیت قاره آسیا را تشکیل می‌دهند گفت: با هدف ایجاد فضای اعتماد و تفاهم میان کشورهای عضو سیکا فهرستی از تدابیر اعتماد سازی تهیه شده است که این تدابیر ۵ بعد اساسی همانند اقتصادی، اکولوژی و بشر دوستانه، مبارزه علیه تهدیدها و چالش‌های معاصر و بعد سیاسی و نظامی را شامل می‌شود.

زاهدی با بیان اینکه تاکنون کشورهای قزاقستان، ترکیه و چین ریاست در سیکا را بر عهده داشته‌اند گفت: ریاست تاجیکستان در این سازمان در حالی صورت می‌گیرد که در منطقه وسیع آسیا چالش‌های گوناگونی از جمله گسترش تروریسم و افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر، و جرایم سازمان یافته دائماً ادامه دارد و امنیت و ثبات منطقه را تحت خطر قرار می‌دهند. تاجیکستان بر این باور است که رشد و توسعه پایدار آسیا بدون تأمین صلح و ثبات فراگیر غیر ممکن است. همچنان که تأمین صلح ثبات فراگیر بدون رشد و توسعه پایدار نیز امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: جمهوری تاجیکستان در دوره‌ی ریاست خود در CICA تلاش خواهد کرد که همکاری کشورهای عضو این سازمان برای تأمین صلح، ثبات و رشد و توسعه پایدار در منطقه استحکام بیشتری پیدا کند. در این راستا جمهوری تاجیکستان به تجربه (CICA) و امکانات و توانمندی‌های کشورهای عضو سازمان تکیه خواهد کرد.

سفیر تاجیکستان در تهران اظهار کرد: مهمترین اقدام تاجیکستان به عنوان رئیس کنونی (CICA) بدون تردید برگزاری همایش پنجم سران کشورهای عضو این سازمان در تاریخ ۱۴ و ۱۵ ژوئن سال جاری در شهر دوشنبه خواهد بود. دعوت نامه دولت تاجیکستان به رهبران اول ۲۶ کشور عضو در سطح رؤسای جمهور، ۸ کشور ناظر و ۵ سازمان منطقه‌ای و بین‌الملی ارسال شده و تاکنون نیز حضور ۱۲ کشور در سطح سران آنها، سه کشور در سطح سران دولت و سایر کشورها در سطح وزرا و فرستادگان ویژه تأیید شده است.

زاهدی گفت: همایش سران کشورهای عضو سیکا با سخنرانی رؤسای هیأت‌ها برگزار شده و نهایتاً با پذیرش اعلامیه نهایی به پایان می‌رسد. در اعلامیه و سند نهایی همایش بیش از ۶۰ بند ذکر می‌شود که در آن مهمترین مسائل سیاسی و امنیتی، اقتصادی و محیط زیستی و فرهنگی و بشر دوستانه موجود در قلمرو کشورهای CICA و راه حل‌های آنها را منعکس شده است. جمهوری تاجیکستان به عنوان میزبان این همایش اعتماد کامل دارد که همایش مذکور صحنه بی بدیل و مساعد برای بررسی مشکلات موجود در قلمرو سازمان مذکور خواهد بود و در تبدیل آسیا به قاره‌ای امن و باثبات و شکوفا نقشی خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اجلاس سیکا سفر روحانی به تاجیکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۵۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت AFC از سرمربی تیم ملی و مدیر توسعه فدراسیون فوتبال

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال دعوتنامه ای به فدراسیون فوتبال ایران از امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی بزرگسالان و مجید جلالی رئیس کمیته توسعه و پیشرفت دعوت کرد تا در سومین اجلاس مربیان ملی قاره کهن شرکت کنند.

کنفرانس مربیان تیم‌های ملی قاره آسیا که در جام ملت‌های ۲۰۲۳ قطر نیز حضور داشتند از هفتم تا نهم ماه می میلادی (۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در کوالالامپور مالزی برگزار می‌شود.

کد خبر 6084320

دیگر خبرها

  • استقبال کشورهای غرب آسیا از اکسپو ۲۰۲۴
  • فوتبال تاجیکستان ۵ ستاره می‌شود؟ + جدول
  • ژاپن از جام ملت‌های فوتسال آسیا حذف شد!
  • واکاوی راه‌های توسعه تجارت با آفریقا
  • صادرات یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خراسان رضوی
  • آفریقا ظرفیت جذب انواع کالاهای ایرانی را دارد
  • دعوت AFC از قلعه‌نویی برای یک همایش
  • دعوت‌ ای اف سی از سرمربی تیم ملی و مدیر توسعه فدراسیون فوتبال
  • دعوت از قلعه‌نویی در گردهمایی بزرگ مربیان قاره
  • دعوت AFC از سرمربی تیم ملی و مدیر توسعه فدراسیون فوتبال