Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-23@20:22:03 GMT

جایگاه نخست ایران در تولید گل محمدی در جهان

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۷۳۳۷

جایگاه نخست ایران در تولید گل محمدی در جهان

پول‌نیوز - حسین زینعلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی امروز در جمع خبرنگاران گفت: ایران جایگاه نخست تولید گل محمدی را در جهان دارد و ۲۴ هزار هکتار از این محصول در کشور کشت می‌شود و ۱۰ میلیون دلار ارز از محل صادرات فرآورده‌های گل محمدی به دست می‌آید.


وی که در حاشیه بازدید از شرکت ایران گلاب در منطقه نیاسر کاشان در جمع خبرنگاران گفت: ۳۵۰۰ هکتار گل محمدی در کاشان کشت می‌شود و این گیاه دارویی به دلیل ارزش بسیار بالایی که در صنایع دارویی و بهداشتی دارد به کشورهای منطقه خلیج فارس و کشورهای اروپایی ازجمله آلمان صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که طی سال گذشته با ارائه یارانه به تولیدکنندگان و مدیریت صحیح ۵۰۰۰ هزار هکتار به سطح زیر کشت این محصول اضافه شده است، گفت: سال گذشته به روش کشت بافت ۳ میلیون نهال از رقم برگزیده کاشان ۹۳ در کشور تولید شد و تحویل گل‌کاران شده است.

زینعلی گفت: در حال حاضر عمده تولید کشور در منطقه کاشان است، اما در حال حاضر به صورت پایلوت از رقم برگزیده در تمام استان‌های کشور کشت می‌شود.

به گفته این مقام مسئول هر کیلو گلاب ۸ تا ۱۰ دلار، هر کیلو غنچه ۱۰ تا ۱۲ دلار و هر کیلو اسانس ۵ الی ۱۰ هزار یورو به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

به گفته این مقام مسئول سالانه ۱۶۸ کیلوگرم اسانس به کشورهای دیگر صادر می‌شود و در این زمینه ایران رتبه چهارم دنیا را دارد.

وی همچنین گفت: ایران سهم ۹۰ درصدی در تأمین گلاب جهان و ۸ الی ۱۰ درصدی در تأمین اسانس گل محمدی را دارد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حال حاضر تقاضای بازار جهانی به ۳ الی ۴ تن اسانس گل محمدی است که بیشتر آن توسط دو کشور بلغارستان و ترکیه تأمین می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار که چرا به‌رغم ارزآوری بالای اسانس در این زمینه جایگاه خوبی نداریم، گفت: کشاورزان بیشتر به دلیل مشکل بازارهای صادراتی به دنبال صادرات گلاب و غنچه گل محمدی هستند، ضمن این‌که برگشت پول صادرات برای آنها مشکل‌ساز شده است.

به گفته زینعلی ایران به رغم این‌که جایگاه نخست تولید گل محمدی را در دنیا دارد و صادرات خوبی در زمینه گلاب و غنچه گل محمدی دارد، اما از نظر صادرات اسانس در جایگاه چهارم قرار گرفته است، این در حالی است که هر کیلو اسانس تا ۱۰ هزار یورو در بازارهای جهانی خرید و فروش می‌شود.

همچنین صحبت‌های این مقام مسئول حاکی از این بود که به رغم جایگاه نخست سطح زیر کشت جهان، عملکرد هکتاری ایران تقریبا پایین بود؛ یعنی عملکرد دنیا حدود ۵ الی ۸ تن در هکتار اما متوسط عملکرد در ایران ۲ تن در هکتار است.

زینعلی در پاسخ به این سوال که دلیل پایین بودن عملکرد در کشور ما چیست، گفت: اکثر زمین‌هایی که برای گل محمدی استفاده می‌شود، در شرایط دیم و سطح شیب‌دار است؛ بنابراین عملکرد پایین‌ترین نسبت به میانگین جهانی دارد، اما در شرایطی که وضعیت اقلیم و بارشها بهتر است، میانگین تولید ما به حد استاندارد جهانی هم رسیده است.

وی به مشکل برگشت ارز صادراتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صادرکنندگان گل محمدی درباره برگشت ارز با مشکل مواجه‌اند. در همین زمینه مجید راهب مدیرعامل شرکت ایران گلاب هم که تقریبا در همه دولت‌های پس از انقلاب مدال افتخار و تولیدکننده برتر را از دستان مسئولان دولتی گرفته است به مشکل مبادلات پولی و بازگشت ارز اشاره کرد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر چرخش پولی تجارت گل محمدی در جهان تا ۵۰۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر ۴۰ هزار نفر در زمینه پرورش و تولید گل محمدی و صنایع آن فعالیت دارند، اضافه کرد: قرار است، صنایع تبدیلی این صنعت را توسعه دهیم، که ارزآوری بیشتری خواهد داشت و اشتغال بیشتری ایجاد خواهد شد.

زینعلی گفت: توافقی با کشور فرانسه داریم که کارخانه تولید عطر در کشور ما راه‌اندازی شود و از محصول اسانس گل محمدی برای تولید عطر در کشور استفاده کنیم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به حمایت‌های دولت برای کشاورزان گل محمدی اشاره کرد و گفت: دولت به کشاورزانی که در مناطق شیب‌دار اقدام به کشت گل محمدی می‌کنند ۵۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه نهال آنها را پرداخت می‌کند. همچنین از محل صندوق توسعه ملی وام‌های ۴ الی ۶ درصدی تا سقف ۲۰ میلیون تومان برای هر هکتار پرداخت می‌شود.

وی در ادامه به توسعه گیاهان دارویی در کشور و ظرفیت‌های بی‌شمار آن اشاره کرد و گفت: ۲۰۶ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور است و سال گذشته ۵۷۰ میلیون دلار صادرات داشتیم.

زینعلی پیش‌بینی کرد که امسال ۶۷۵ هزار تن میزان تولید گیاهان دارویی باشد و سطح صادرات به ۷۰۰ میلیون دلار برسد.

به گفته این مقام مسئول در سال گذشته سطح صادرات گیاهان دارویی ۱۲۰ میلیون دلار رشد داشته است.

زینعلی تأکید کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشور سالانه به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار گیاهان دارویی تولید می‌شود و حدود یک میلیارد دلار آن در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار که چرا عطاری‌های کشور سروسامان نمی‌گیرند، گفت: وزارت بهداشت مسئول نظارت بر آنها است و قیمت‌گذاری آنها را صنف عطاری تعیین می‌کند و حتی معاونت علمی فناوری رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز برای ساماندهی عطاری‌ها وارد شده و نتیجه‌ای نگرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار که چرا با وجود این‌که ایران ۷۰۰۰ گونه گیاهی دارد، اما در زمینه گیاهان دارویی پیشرفت مناسبی نداشته است، گفت: ما در زمینه طب سنتی عقب افتاده‌ایم و همچنین برای تولید گیاهان دارویی اعتبارات کافی داشته نمی‌شود. تحقیقات ما هم به دلیل کمبود اعتبارات جا مانده‌اند.

زینعلی گفت: تنها با انتخاب مجری گیاهان دارویی طی دو سال گذشته ۳۰ هزار هکتار به سطح زیرکشت این محصولات اضافه شده است و قرار است در افق ۱۴۰۰ سطح زیر کشت ۲۸۰ هزار هکتار افزایش یابد.

امروز اکیپ خبرنگاران از شرکت ایران گلاب در منطقه نیاسر کاشان بازدید کرد. این مجموعه علاوه بر تولید گلاب تقریبا همه صادرات اسانس کشور را تولید می‌کند. ایران جایگاه نخست تولید گل محمدی در دنیا را دارد و کشورهای اروپایی به‌ویژه فرانسه و آلمان طالب این محصول بسیار ارزشمند ایرانی هستند. طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی برای توسعه سطح زیرکشت گل محمدی انجام شده و برنامه‌هایی هم وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه آن دارد.

مجید راهب مدیرعامل این مجموعه از عمده مسئولان ارشد کشور در همه دولت‌ها، لوح افتخار و تقدیر دریافت کرده است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: گیاهان دارویی گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۷۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای هفت هزار هکتار گیاهان دارویی در هرمزگان


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس، سید محمدنور موسوی افزود: بندرعباس، بشاگرد، میناب، رودان و بستک از شهرستان‌هایی هستند گیاهان دارویی در آنها کشت می‌شود.
وی گفت: پارسال ۹ فقره طرح مصوب بهره برداری گیاهان دارویی با همکاری بهره برداران و تعاونی‌های مردمی به مساحت ۲۲۰ هزار هکتار پوشش داده شد که شامل دوگونه دارویی آویشن و آنغوزه است.
موسوی افزود: عملیات اصلاحی و احیایی در مراتع با همکاری بهره برداران شامل احداث هلالی آبگیر، بذرکاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: سالانه حدود ۲۰ تن آویشن و آنغوزه از مراتع و رویشگاه‌های استان برداشت می‌شود که ارزش اقتصادی بیش از ۱۲۱ میلیارد ریال است.

بیشتربخوانید:برداشت دمنوش چای ترش در میناب
وی افزود: گونه‌های دارویی و خوراکی شامل آویشن، آنغوزه تلخ، بادام کوهی، بنه، گیشدر، پونه، مور خوش، مور تلخ، کلپوره، گلدر و آلوئه ورا بیشترین مصرف را در استان هرمزگان دارند.
موسوی گفت: این گونه‌های دارو‌های گیاهی پس از برداشت به استان‌های فارس، اصفهان، تهران ارسال و بعد از فرآوری و بسته بندی به خارج از کشور صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی در هرمزگان
  • احیای هفت هزار هکتار گیاهان دارویی در هرمزگان
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی صنعتی در عرصه‌های طبیعی
  • وجود بیش از دو هزار گونه گیاهی در گنجینه گیاه شناسی کردستان
  • الوند همدان زادگاه گیاهان دارویی