Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ بیست و سومین همایش بزرگداشت ملاصدرا صبح امروز 22 خردادماه در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد. زکریا بهارنژاد، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی در این نشست به تبیین حکمت خسروانی و تأثیر آن بر حکمت متعالیه پرداخت و اظهار کرد: عنوان مقاله بنده عناصر حکمت خسروانی در حکمت صدرایی است. بنده در 10 محور این عناصر را بررسی کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما قبل از اینکه به عناصر حکمت خسروانی بپردازم، مقدمه‌ای در خصوص حکمت خسروانی و زمینه‌های شکل‌گیری آن عرض خواهم کرد. مردم ایران همواره متصف به گوهر فلسفه بودند تا آنجا که برخی آنان را بانی علوم عقلی در جهان می‌دانند. حکمت خسروانی را از آن جهت به این نام می‌نامند که منتسب به کی‌خسرو است. با بررسی این حکمت می‌توان دریافت که برخی عناصر آن برگرفته از آیین زرتشت است.

جایگاه ایرانیان در فلسفه

وی افزود: پیامبر اسلام نیز ایرانیان را به سبب برخورداری از حکمت ستودند و فرمودند: اگر دانش در ثریا باشد، مردانی از پارس آن را به دست خواهند آورد. البته ابن‌عربی این روایت را این گونه بیان می‌کند که اگر ایمان در ثریا باشد، مردانی از پارس آن را به دست خواهند آورد. البته بین این دو اختلافی وجود ندارد، چراکه بازگشت ایمان نیز به علم و معرفت است. ابن‌خلدون هم درباره اتصاف ایرانیان به علم و دانش سخن گفته است. وی می‌گوید همه متکلمان ایرانی‌نژاد هستند. چنانکه صحاح سته و کتب اربعه را ایرانیان تألیف کرده‌اند. حتی سه فلسفه مشاء، اشراق و متعالیه نیز توسط ایرانیان بنا نهاده شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین اظهار کرد: سهروردی بیشترین نقش را در احیای تمدن ایرانی باستان ایفا کرده است. به بیان دیگر، پس از انقراض سلسله ساسانی، اوضاع اجتماعی ایرانیان رو به پریشانی نهاد، اما روح ایرانی همواره زنده و جاوید بود و در دوران اسلامی، ایرانیان توانستند رستاخیزی نوین به پا کنند و علوم یونانی را به زبان تازی ترجمه کردند. باید به این نکته توجه داشت که آثار فرهنگی و تمدنی ما در دو مرحله از بین رفت. مرحله اول در زمان تهاجم اسکندر مقدونی بود. پس از این تهاجم، اردشیر بابکان مجددا آثار فرهنگی ایرانیان را جمع کرد و آنها را بر 10 هزار پوست آهو نگاشته کرد. در حمله اعراب به ایران، این آثار از بین رفت. کتاب‌سوزی اعراب یک واقعیت تاریخی است که نمی‌توان در آن تردید روا داشت. ابن خلدون نیز بر این مطلب تصریح کرده و گفته است «أین الکتب الفرس؛ کتاب‌های فارسی کجاست»؟!

ایرانیان در معرض بیشترین نفوذ اعراب

وی در ادامه تصریح کرد: ایرانیان در معرض بیشترین نفوذ اعراب بودند. اعراب به هر سرزمینی راه پیدا می‌کردند، دو چیز را با خود به همراه می‌بردند؛ یکی فرهنگ عربی و دیگری زبان عربی. بسیاری از کشورها مانند مصر و عراق  که الآن عربی هستند، در حقیقت نژاد عرب نیستند. وقتی اسلام به ایران آمد، نه تنها ایرانیان زبان خود را از دست ندادند و آن را حفظ کردند، بلکه اعرابی که به ایران آمدند در فرهنگ ایرانی هضم شدند. اگر امروزه آثاری از فرهنگ ایرانی داریم، به برکت بزرگانی مانند فردوسی است. با ظهور سهروردی جان تازه‌ای در تمدن و فرهنگ باستانی ایران دمیده شد و او احیاگر فرهنگ باستانی بر اساس وحی اسلامی است.

در ادامه نشست، عباس بخشنده، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با موضوع روش‌شناسی فلسفه سهروردی در به کارگیری حکمت خسروانی به ایراد سخن پرداخت و گفت: در روش‌شناسی فلسفه صدرا اختلاف نظر شدیدی وجود دارد. برخی معتقدند فلسفه او التقاط اندیشه‌ها است، اما برخی دیگر فلسفه او را امتداد ابن‌سینای اشراقی می‌دانند. هانری کربن تصریح دارد که صدرا با آثار ابن سینا آشنا بوده است، ولی او پیرو ابن‌سینای اشراقی بر طبق روش سهروردی است. یعنی روش او روش سهروردی است. با همین روش، صدرا به بررسی آثار ابن سینا پرداخت و زیرکانه حکمت متعالیه را سامان داد. با این توصیف، یکی از منابع مورد نظر صدرا، مجموعه آثار سهروردی بوده است. حتی صدرا تعلیقه‌ای دارد بر کتاب «حکمه الاشراق» که مهم‌ترین اثر سهروردی است.

سهروردی و حکمت ایران باستان

وی ادامه داد: یکی از منابع مورد استفاده سهروردی، حکمت ایران باستان است. من در این سخنان، از صدرا به سهروردی رسیدم و از سهروردی به ایران باستان. در خصوص استفاده سهروردی از ایران باستان دیدگاه‌های ضد و نقیضی وجود دارد. برخی تلاش دارند اثبات کنند سهروردی یک فیلسوف ایرانی بوده است و از این جهت، جنبه اسلامی او را کمرنگ جلوه دهند. سهروردی نمی‌خواهد کاملاً ایرانی باشد. مرحوم آشتیانی گفته است سهروردی هم ایرانی است و هم مسلمان است. یعنی هر دو خصوصیت را دارد. سهروردی نمی‌خواهد اسلامیت را از ایران حذف کند، به همین دلیل بر جمع بین ایران و اسلام توجه کرده است.

بخشنده با تبیین سه اقدامی که در قبال منابع ایران باستان باید انجام شود، گفت: یکی اینکه درک عمیقی از اطلاعات قابل دسترسی از ایران باستان پیدا کرده است. در گام دوم، بین آموزه‌های مختلف در یک مسئله هماهنگی ایجاد کرده است. در گام سوم نیز بین ایران باستان درست و ایران باستان غلط تفکیک ایجاد کرده است. بنابراین روشن شد یکی از منابع صدرا، سهروردی بوده و یکی از منابع سهروردی، ایران باستان بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا ملاصدرا همایش همایش ملاصدرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۷۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوران جشنواره طنزپهلو معرفی شدند

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، داوران بخشامید مهدی‌نژاد و سعید سلیمانپور در بخش شعر و داوود امیریان، رضا ساکی در بخش داستان، امیر اسماعیلی و مهدی واقفی در بخش چندرسانه‌ای، احمد عربانی و مجید خسرو انجم در بخش کاریکاتور و محسن فراهانی، علی‌اکبر قاضی‌زاده در بخش نثر، مجموع آثار رسیده به این جشنواره ملی طنز پهلو را ارزیابی می‌کنند.

به گفته دبیرخانه حشنواره ملی طنز پهلو؛  در این جشنواره به ۱۵ نفر از برگزیدگان در ۵ بخش داستان کوتاه طنز، شعر طنز، نثر طنز، طنز چندرسانه‌ای، کاریکاتور و کارتون جوایزی ارزنده اهدا خواهد شد.

دبیر خانه حشنواره ملی طنز پهلو پیشتر اعلام کرده بود  متقاضیان تا روز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ فرصت دارند آثار خود را با موضوعات انتخابات، یک بام و دو هوای حمایت غرب از مردم غزه، بسته شدن پنجره جمعیتی در آینده نزدیک و پیر شدن ایران، توهمات اپوزوسیون جمهوری اسلامی ایران، ورزش به ویژه فوتبال، گرانی خودرو، مصائب اینترنت، گرانی خانه و کرایه خانه، آفت‌های فضای مجازی (اعتیاد به گوشی، فودبلاگرها، بلاگر‌های بی‌سواد، فیک‌نیوز‌ها و…)، جهان‌گردی ایرانی‌ها و ایران گردی جهانیان، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، بروکراسی اداری و آزاد به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

بنابر این گزارش، دارندگان رسانه‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و روزنامه‌نگاران، نویسندگان، شاعران، طنزپردازان و هنرمندان‌ می‌توانند با ورود به سامانه جشنواره و ثبت مشخصات به نشانی الکترونیکی https://tanz.pressfestival.ir  آثار منتشر شده خود را ارسال کنند.

گفتنی است؛ آیین پایانی هشتمین جشنواره ملی طنز پهلو به همت معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد استان گیلان ۱۱ اردیبهشت ماه در استان گیلان، شهر فومن (زادگاه گل‌آقا) برگزار خواهد شد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی
  • بزرگان ادب فارسی سرچشمه‌های حکمت هستند
  • المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است
  • هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است
  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • ریشه های عشق در زندگی گرایی ایرانیان / بدیو: عشق در آثار کگور در زندگی رخ می دهد
  • نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • داوران جشنواره طنزپهلو معرفی شدند