Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- بیست و دومین روز از خرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهار نظر دو تن از نویسنگان برجسته درباره بحران کاغذ اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، بیست و دومین روز از خرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهار نظر دو تن از نویسنگان برجسته درباره بحران کاغذ اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور سلبریتی‌ها ضربه مهلکی به بدنه تئاتر زده است/ستاره‌های پوشالی عرصه نمایش را فرا گرفته‌اند

بازیگر عرصه تئاتر گفت: همان طور که پیش‌تر گفته شد حضور چهره‌ها خواه و ناخواه ضربه مهلکی بر بدنه تئاتر زده چرا که پول و تجارت با ماهیت تئاتر ضدیت دارد. علت این است که تمامیت یک اثر تحت تاثیر شهرت و چهره بودن یک بازیگر قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، این روزها تئاتر بیش از گذشته شاهد حضور چهره های سینمایی، ورزشی و موسیقی در قامت بازیگر هنرهای نمایشی است. افرادی که شاید گیشه را برای خود و تهیه کننده اثر تضمین کنند اما به همین نسبت فضا و فرصت کافی برای ظهور و بروز جوانان را از آنها می گیرند.

سالانه تعداد زیادی از جوانان در رشته‌های مختلف هنرهای نمایشی از قبیل ادبیات نمایشی، بازیگری، طراحی صحنه، کارگردانی و سایر شاخه‌ها، فارغ التحصیل می‌شوند اما نکته مهم آنجاست که زیرساخت‌های تئاتر به هیچ عنوان نتوانسته در قیاس با تعداد هنرمندان جوان بستر اجرایی فراهم آورد.

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، با یکی از هنرجویان، فارغ التحصیلان و هنرمندان جوان عرصه تئاتر به گفت و گو نشسته و جویای دغدغه‌ها و مشکلات وی برای حضور در عرصه هنرهای نمایشی شده است. امیرعلی گودرزی بازیگر جوان تئاتر از جمله بازیگرانی است که سال‌ نسبتاً پرکاری را پشت سر گذاشته و هم اکنون سه نمایش را در شرف اجرا می بیند.

میزان: از نظر شما در حال حاضر تئاتر در مسیر رشد قرار دارد و آیا می توان تئاتر امروز را تئاتری پویا دانست؟

گودرزی: متاسفانه در حال حاضر تئاتر ما در ورطه رخ دادن ایده‌های تکراری و یا کپی‌های دست چندمی از کار‌های موفق گذشته گرفتار شده که صرفا با هدف پول سازی به اسم هنر و در حوزه تئاتر صورت می‌گیرند و همچنین به طرز وحشتناکی شاهد نادیده گرفتن گروه‌هایی هستیم که بدون داشتن پشتوانه‌ای مالی و فقط به شوق اتفاق افتادن تئاتر حقیقی در پوچی حل می‌شوند.

میزان: با آمدن تماشاخانه‌های خصوصی امید بها دادن به نسل جوان به شدت قوت گرفت، اما بعد از چند سال این تماشاخانه‌ها تغییر رویه دادند. آیا به نظرتان تماشاخانه‌های خصوصی امروزه برای نسل جوان وقتی می‌گذارند و یا اینکه باعث رشد آنها شدند؟

گودرزی: ماهیت پول باعث تغییر در ماهیت اصول تمامی همین تماشاخانه هایی است که حرف و عملشان به طرز غریبی متضاد از آب در می‌آید. در اینجا تماشاخانه‌های خصوصی به جای حمایت از تئاتر مستقل و تجربی مسیر تئاتر تجاری را می‌پیمایند.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.

وزارت ارشاد جلوی احتکار کاغذ را بگیرد/برای خروج از بحران کاغد به ناشران یارانه دهند

نویسنده کتاب «تو تمام نمی‌شوی» گفت: متصدیان امور، مسئولین فرهنگی و وزارت ارشاد باید جلوی احتکار کاغذ را بگیرند و با متخلفین برخورد جدی‌تری نمایند، یارانه‌هایی برای کاغذ در نظر گرفته شود و قیمت تمام‌شده کاغذ در بازار را پایین بیاورند.

سهیلا راجی کاشانی نویسنده کتاب در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان در مورد اثر جدید خود با نام «تو تمام نمی‌شوی» گفت: این کتاب به همت انتشارات روایت فتح به چاپ رسیده و شامل خاطرات «سید اسدالله میر محمدی» است، وی پیش از انقلاب سرگرد ژاندارمری بوده و بعد از انقلاب اسلامی ایران نیز جزو اولین افرادی بود که به جرگه‌ انقلابیون پیوست.

وی در همین راستا ادامه داد: «سید اسدالله میر محمدی» بعد از شروع جنگ تحمیلی بااینکه در مخابرات مشغول به کار بود، به‌صورت داوطلب وارد جبهه می‌شود و در قسمت عملیات و فرماندهی عملیات نقش داشت و حتی با «شهید چمران» نیز همکاری نزدیکی داشت، وی در اوایل جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹ در جریان یک عملیات شناسایی متأسفانه به اسارت برده شد و جزو ۵۷ اسیری بود که به مدت ۱۰ سال یعنی تا آخر جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۹ در اسارت ماند.


راجی کاشانی تصریح کرد: «سید اسدالله میر محمدی» همچنین جزو افسرانی بود که به دستور صدام حتی بعد از صدور قطعنامه نیز بدون اینکه کسی اطلاعی از اسارت وی داشته باشد به‌صورت مخفی نگهداری می‌شد که اگر می‌خواستند برای معاوضه‌ای از افسران ارشد استفاده کنند از وی استفاده کنند و سرانجام وی در سال ۱۳۶۹ آزاد شد و به ایران بازگشت.

این نویسنده در خصوص انگیزه خود از نگارش کتاب «تو تمام نمی‌شوی» افزود: «سید اسدالله میر محمدی» در سال ۱۳۷۰ خاطرات خود را در محافل مختلف مخصوصاً خانواده‌های شهدا عنوان می‌کرد و دریکی از این محافل با دیداری که با «شهید آوینی» داشت، شهید اهل‌قلم از وی پرسید که چرا خاطرات خود را مکتوب نمی‌کنی که میرمحمدی در جواب پاسخ داد، هر موقع زمانش برسد این کار را انجام می‌دهم و بعد‌ها خاطرات وی در مجموعه روایت فتح ثبت و ضبط  شد.

وی ادامه داد: چند سال قبل این افتخار نصیب بنده شد، پیشنهاد نگارش این کتاب به من داده شد و من هم باکمال میل پذیرفتم و نگارش آن را انجام دادم که امیدوارم کار خوبی شده باشد.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.

با تخصیص ۱۰ درصدی بلیت کنسرت‌ها به شدت مخالفم/باید مردم را با موسیقی آشتی دهیم

خواننده قطعه "کجا می روی" گفت: به نظر من این قانون که به تازگی تصویب و اجرا شده به شدت خام دستانه و سرسری بوده و ایرادات بسیار زیادی دارد که اگر رفع نشود جبران ناپذیر است، مشخصاً در طرح اجرای این قانون هیچ تمهید و تصمیم گیری درستی در کار نبوده و هیچ فکری پشت آن نبوده است.

محمد معتمدی خواننده موسیقی پاپ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص طرح تخصیص ۱۰ درصد از فروش بلیت‌های کنسرت به وزارت ارشاد گفت: من به شدت با این طرح مخالفم، زیرا معتقدم این طرح مخالف جریان موسیقی اصیل ایران بوده و در آینده تاثیرات جبران ناپذیری بر موسیقی دارد.

وی در همین راستا ادامه داد: به نظر من این قانون که به تازگی تصویب و اجرا شده به شدت خام و سرسری بوده و ایرادات بسیار زیادی دارد که اگر رفع نشود جبران ناپذیر است، مشخصاً در طرح اجرای این قانون هیچ تمهید و تصمیم گیری درستی در کار نبوده و هیچ فکری پشت آن نیست.

 

این خواننده موسیقی سنتی با اشاره به دریافت مالیات از خوانندگان اضافه کرد: در حال حاضر خوانندگان بابت کنسرت‌های خود ۹ درصد مالیات می‌دهند و مشخص نیست چرا باید باز هم ۱۰ درصد از فروش خود برای وزارت ارشاد در نظر گیرند، من با این طرح مخالفم و بار‌ها هم مخالفتم را بسیار واضح با مسئولین مطرح کرده ام.

وی ادامه داد: در اینکه این طرح اتفاق ضربه زننده ای به موسیقی است که شکی نیست اما حال باید با مشورت و گفتمان به دنبال راهی بود تا بتوان مشکلات حاضر را حل کرد و پشت سر گذاشت.

خواننده قطعه "کجا می روی" درباره عدم تمایل اکثریت جامعه برای تماشای کنسرت اضافه کرد: بدون شک وضعیت اقتصادی باعث می شود که فرهنگ اولین چیزی باشد که از سبد خرید خانوار حذف می شود، در حال حاضر اگر یک خانواده چهار نفری بخواهد یک کنسرت ببیند باید بخش اعظمی از در آمد یک ماه حقوق خود را کنار بگذارد که طبیعتاً ممکن نیست.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.

قرار بود کتاب جزو کالای اساسی خانواده‌ها باشد/گرانی کاغذ به ناشران صدمه جدی می‌زند

نویسنده کتاب «آن بیست و سه نفر» گفت: قرار بود کتاب جزء کالای اساسی خانواده‌ها باشد، اما در حال حاضر و با توجه به گرانی ها، خانواده‌ها خرید کتاب را در اولویت‌های بعدی خود قرار می‌دهند. این مسئله باعث ایجاد جامعه‌ای خالی از اطلاعات می‌شود.

احمد یوسف زاده نویسنده کتاب «آن بیست و سه نفر» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری میزان اظهار داشت: به زودی و پس از پایان پایان نامه دکتری، نوشتن جلد سوم کتاب خاطراتم را که به دوره پنج ساله پایانی اسارتم متعلق است را آغاز می‌کنم.

این نویسنده کتاب با اشاره به اکران فیلم سینمایی آن بیست و سه نفر» تصریح کرد: من در ساخت این فیلم سینمایی به عنوان مشاوره نویسنده و کارگردان حضور داشتم و این فیلم پس از تایید این فیلم به جشنواره فیلم فجر راه یافت و بنا بر اخباری که شنیده ام این فیلم اواخر تابستان اکران می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: «آن بیست و سه نفر» پاسخ منطقی و قانع کننده‌ به کسانی است که مخالف حضور دانش آموزان و نوجوان در جنگ هستند. در این فیلم شاهد سطح شعور و درک نوجوانان و انگیزه‌شان برای حضور در جبهه‌ها و عشقی که به دفاع از وطن دارند، خواهیم بود.

یوسف زاده اظهار کرد: فیلم سینمایی «آن بیست و سه نفر» همچنین در یونسکو نیز برگزیده اعلام شد، بنابراین امکان اکران آن در سایر کشور‌ها نیز وجود دارد.

این نویسنده کتاب با اشاره به معضل گرانی کاغذ بیان کرد: این مشکل عمدتا متوجه انتشارات است نه نویسندگان، اما می‌تواند انگیزه نویسندگان برای نوشتن را را نیز کاهش دهد.

برای مشاهده ادامه این خبر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سینما تئاتر تلویزیون موسیقی کتاب کاغذ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۸۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس اصلاح می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، ولی‌الله جعفری درباره اقدام‌های مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۴۰۲ گفت: تهیه نمونه گزارش تفسیری مدیریت، تهیه نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره، تدوین دستورالعمل امتیازدهی به ناشران و اصلاح دستورالعمل‌های پذیرش در بورس و فرابورس از جمله اقدام‌هایی بود که در سال گذشته انجام شد.

وی با تأکید بر جزئیات تهیه نمونه گزارش تفسیری مدیریت افزود: سال ۹۶ دستورالعمل افشا مورد اصلاح قرار گرفت و حذف الزام انتشار EPS یکی از مهم‌ترین اصلاحات انجام شده بود و گزارش تفسیری مدیریت در واقع جایگزین آن شد.

جعفری با بیان این که در سال ۹۶ تدوین راهنمای به‌کارگیری و ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت را در دستور کار قرار دادیم، اعلام کرد: در این زمینه یک نمونه راهنما برای ارائه نحوه تهیه گزارش تفسیری مدیریت ارائه کردیم اما ناشران این گزارش را مطابق خواسته ما تهیه نکردند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: امسال نمونه را به‌صورت کامل به ناشران ارائه دادیم تا حداقل اطلاعات مشخص شده و جداول تعیین شده را تکمیل کنند.

وی با تأکید بر جزئیات تهیه نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره گفت: آخرین نمونه گزارش مربوط به سال ۸۹ می‌شود که به شرکت‌ها ابلاغ شد و در این بازه زمانی اتفاقات زیادی رخ داد. به دلیل اصلاح دستورالعمل‌های مرتبط با ناشران در سنوات اخیر، آغاز فعالیت بازارگردان‌ها و تدوین مصوباتی همانند افشای زمین و ساختمان و افشای دعاوی حقوقی و سایر موضوعات ضروری بود که نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره مورد بازبینی قرار گیرد.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه در این زمینه نمونه گزارشی ارائه شد تا شرکت‌ها اطلاعات مهم و موردنیاز را به سهام‌داران ارائه دهند، گفت: باید در گزارش‌ها یک حداقلی در نظر گرفته شود تا انتظارات بازار را برآورده کند و جزئیات فعالیت بازارگردان در زمینه حمایت از سهام و میزان نقدشوندگی سهم در اختیار سهام‌داران قرار گیرد. نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است و برای مجامع پیش رو شرکت‌ها باید گزارش فعالیت هیات مدیره را مطابق نمونه تهیه کنند.

جعفری، همچنین با اشاره به تدوین دستورالعمل امتیازدهی به ناشران اعلام کرد: سازمان بورس دستورالعملی را در خصوص امتیازدهی به ناشران اوراق بهادار تدوین و به تصویب رسانده است.

وی با بیان این که در این دستورالعمل فعالیت ناشران بر اساس برخی از معیارهای مشخص بررسی و رتبه‌بندی خواهد شد، گفت: ناشران تا قبل از سال ۹۶ رتبه‌بندی می‌شدند؛ اما از سال ۹۶ تاکنون به دلیل حذف الزام به انتشار اطلاعات پیش‌بینی درآمد هر سهم و در نتیجه نبود امکان رتبه‌بندی بر اساس معیارهای قبلی، ناشران اوراق بهادار رتبه‌بندی نشده بودند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در صورت ایجاد زیرساخت‌های سامانه موردنیاز در شهریورماه ۱۴۰۳ همه ناشران را پس از هفت سال طبقه‌بندی و پس از آن برای هر سال اجرا خواهیم کرد.

اصلاح دستورالعمل‌های پذیرش در بورس و فرابورس

وی در ادامه به اصلاح دستورالعمل‌های پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس اشاره کرد و گفت: طبق این دستورالعمل قرار بر این شد تا شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس بر اساس برخی متغیرهای مشابه با یکدیگر (همانند میزان سهام شناور آزاد) دسته‌بندی شوند.

راه‌اندازی بازار نوآفرین در فرابورس

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در این زمینه دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در فرابورس ایران نیز مورد اصلاح قرار گرفت و مهم‌ترین خروجی اصلاحات انجام شده است، راه‌اندازی بازار نوآفرین در فرابورس بود.

وی با اعلام این که این بازار دارای ۲ تابلوی رشد و دانش‌بنیان است، ادامه داد: تابلوی رشد برای شرکت‌های نوآفرین است که تاکنون مشابه آن در بازار نبوده است.

به گفته جعفری، اکنون یک بیمارستان پذیرش شده و امکان‌پذیرش مجموعه‌های دیگری که مشابه آن قبلاً در بازار وجود نداشته، فراهم شده است.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: تاکنون تعدادی از شرکت‌ها در تابلوی رشد پذیرش شدند و در این میان شرکت‌های دیگری هم به دنبال پذیرش هستند. این شرکت‌ها از جمله شرکت‌هایی تلقی می‌شوند که مشابه آن‌ها در بازار سرمایه وجود نداشته است.

وی با اشاره به تابلوی دانش‌بنیان در بازار نوآفرین افزود: شرکت‌های خلاق، نوپا و مبتنی بر اقتصاد دیجیتال در این بازارپذیرش می‌شوند.

جعفری گفت: در میان اصلاح دستورالعمل پذیرش، سرمایه‌ها به‌روز شدند و حداقل سرمایه شرکت‌هایی که متقاضی پذیرش هستند یا اکنون در بازار بورس و فرابورس هستند، افزایش پیدا کرده است.

عرضه اولیه شرکت‌ها در بورس تهران و فرابورس

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به پذیرش شرکت‌ها در بورس تهران و فرابورس اشاره کرد و گفت: تقریباً هر هفته جلسات هیات پذیرش در بورس و فرابورس برگزار می‌شود.

وی با اعلام این که در فرابورس شرکت‌های فعال در اقتصاد دیجیتال، نوپا، خلاق و دانش‌بنیان پذیرش می‌شوند، خاطرنشان کرد: از میان شرکت‌های مذکور در بورس تهران صرفاً شرکت فعال در اقتصاد دیجیتال پذیرش می‌شود؛ بنابراین دامنه شمول شرکت‌هایی که در بورس تهران پذیرش می‌شوند محدودتر است.

به گفته مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، دیجی‌کالا متقاضی پذیرش در بورس تهران است؛ اما هنوز فرایند پذیرش آن به اتمام نرسیده است.

نمادهای متوقف در بورس تهران و فرابورس

وی به تعداد نمادهای متوقف در بورس تهران و فرابورس اشاره کرد و گفت: نماد متوقف در بورس تهران فقط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت است که از حدود ۳۸۵ نماد بهابازاری، ۲۸ نماد طبق مصوبه شورای‌عالی بورس متوقف هستند. در فرابورس نماد متوقف وجود ندارد اما در بازار پایه حدود ۱۶ نماد متوقف هستند. در سال ۱۴۰۲ نماد معاملاتی بانک آینده بعد از ۲ سال توقف مورد بازگشایی قرار گرفت.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ماده‌واحده‌ای در حال تصویب است که نمادهای معاملاتی با توقف طولانی‌مدت به‌تدریج با انتقال به بازار توافقی مورد بازگشایی قرار می‌گیرد.

برنامه‌های بخش ناشران در سال ۱۴۰۳

جعفری به برنامه‌های این بخش مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و افزود: اصلاح دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، رتبه‌بندی ناشران بعد از حدود هفت سال، تداوم برگزاری میز صنایع، اصلاح دستورالعمل معاملات با اشخاص وابسته و تدوین دستورالعمل ارزش‌گذاری اوراق بهادار از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • تصمیم ناگهانی برای موزه ها/واکنش وزارت میراث به انتقاد از گرانی!
  • هیات خادم الرضا (ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • هیات خادم الرضا(ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • «رواق خدمت» با هدف ارائه گزارش آستان قدس رضوی منتشرشد
  • اقدامات و خدمات آستان قدس رضوی در «رواق خدمت»
  • مجله «رواق خدمت» منتشر شد
  • کتاب «رواق خدمت» منتشر شد
  • کاربرد‌های متفاوت گیره کاغذ + فیلم
  • دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس اصلاح می‌شود
  • دستورالعمل افشای اطلاعات و رتبه‌بندی ناشران اصلاح می‌شود