به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بیست‌وسومین همایش بزرگداشت ملاصدرا، امروز، 22 خردادماه با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در مجتمع آدینه برگزار شد.

حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این همایش بیان کرد: داد و ستد عظیمی میان اندیشه ایرانی و هندی به ویژه در جهان باستان بوده است. گرچه تاریخ گزارش‌های کاملی از این داد و ستد به ما نداده است، اما هرکه از جهان مشرقی اوپانیشادها به اندیشه ایرانی بنگرد، شباهت‌های عظیمی می‌یابد و محال است دست‌کم به ریشه مشترک این دو فرهنگ اقرار نکند.

وی در ادامه افزود: بر این بنیاد، محور بحث خود را «اوپانیشادها» قرار دادم و می‌گویم که بحث من، متن‌محور است تا تحلیل‌محور و از این متون، استناداتی دارم و مایلم که برخی از متون ناب را از ایران باستان و هند باستان بخواهم تا نتیجه بگیریم که آیا حقیقت، آبشخور مشترکی بوده و آیا می‌توان منابع مکنون و مفقود حکمت‌الاشراق نوری شیخ اشراق را با استناد به خوانش متون هند باستان دریافت و بازیافت؟

بلخاری بیان کرد: کلیدواژه بنیادی بحث نیز حضرت نور است. نور در ایران باستان، تنها عنوان و مفهومی است که می‌توان به واسطه آن، بطن و جان حکمت ایرانی را دریافت و این معنا بود که توسط سهروردی احیا شد و بدون تردید، حلقه واسط حکمت اسلامی شیخ اشراق و تلالؤ آن در حکمت متعالیه، بازتاب حضرت نور است.

وی افزود: خود حضرت سهرودی می‌گوید که حکمت، خسروانی است و نام هم می‌برد. اما کجا ارجاع داده که از کدام متن ایران باستان مطلبش را گرفته است؟ در کجای حکمت‌الاشراق ارجاع ایرانی می‌بینید؟ و این ارجاع به کدام منابع است. درست است که حلقه واسط حکمت ایرانی باستان و اشراق نور است، اما اینکه نور ایران باستان چطور در حکمت اشراق وارد شده، روشن نیست.

بلخاری تصریح کرد: راه شناسایی این مسئله، رجوع به متون ایران باستان است. راه دوم، بازخوانی نور در اندیشه افلاطون و پیش از او، فیثاغورس است. یقین بدانید اگر تلاش کنیم، می‌توانیم رد پای حکمت ایران را در یونان بررسی کنیم. راه سوم نیز شرق است و مسیر سخن من همین راه است که هیچ اشاره‌ای به آن نداشته‌ایم. در این چند سال، تلاش‌های گران‌قدر مرحوم شایگان را داشته‌ایم که شیفته قرآن و اوپانیشادها بود و آثاری نوشته شد، اما غیر از این آثار، کدام اثر است که ریشه‌های مشرقی حکمت ایرانی را مطرح کرده باشد. بر بنیاد مسئله سوم، باید نگاهی به شرق داشته باشم و بر بنیاد مسئله نور به آن اشتراک برسیم. ابتدا باید بنا را بر این بگیریم که متأثر از اوستا، حکمتی در ایران باستان ظاهر شده است که آیین‌محور است و نه صرفاً عقل‌محور. گرچه در متن آیین شرقی، عقل حضوری برجسته دارد، اما حکمتی آیین‌محور است. البته اینکه آن آثار حکمی که از متون این چنینی بوده، چطور به گزاره‌های حکمی رسیده است را نمی‌دانیم و شاید به تعبیر اوستای متأخر، به دلیل آنکه اسکندر بجستک، این منابع را از بین برد و دست ما را از حکمت ایرانی قطع کرد.

وی در ادامه افزود: در کل گاتاها، یک‌جا به فروغ حق از نورالانوار اشاره شده که به واسطه آن، هستی آفریده شده است. اما در جایی از اوستا آمده است که چطور خورشید، عالی‌ترین تجلی نورالانوار است. لکن ابتدا نسبت نورالانوار با خورشید مطرح است. در یشت‌ها، خورشید یشت داریم، اما آیا این خورشید یشت، می‌توانست مبنای حکمت نوری ایران باستان باشد؟

بلخاری تصریح کرد: در اوپانیشادها آمده است که برخی نادانان می‌گویند که عالم، اول نیست بود و پس از نیست، هست شد و ای نیکوخو، از نیست هست چون تواند شد. مگر نمی‌شود از عدم وجود بزاید؟ و می‌دانید این از جمله مهم‌ترین سخنان ابن عربی است که ایجاد خلق را از عدم نمی‌داند. مگر عدم می‌تواند مولد وجود باشد. در اوپانیشادها و در مورد نور آمده است که آن هستِ یگانه خواست که من بسیار شود و صورت‌های گوناگون شد. نور، ذات آتش پیدا کرد و آن آتش، خواست که بسیار شوم و صورت‌های گوناگون شد و پس از ذات خود، آب پیدا کرد و از این است که هر گاه گرمی بر آدمی غالب شود، گرمی پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: اما در ادامه دارد که آفتاب چون نورانی است و برهما نیز عین نور است و همه چیز از نور ذات به وجود آمده و تعبیر نور ذاتی که در آفتاب است، اینجا است که در فکر نمی‌گنجد و بی‌صورت است و در قید حواس ظاهری و باطنی در نیاید و بی‌صفت است و آن نور ذات، از قید ثواب و ... منزه است و حکمت چون بخواهد آیین را تفسیر کند، به این زبان سخن می‌گوید. ذات از عذاب و ثواب منزه است و قمست‌‌پذیر نیست و در بیان درنیاید و روشن‌تر از همه چیز است و از سه صفت به هم رسیده است. رساننده، سرور محض و داننده همه است و در عقل درنیاید و اول و آخر ندارد و زیبنده است و از چیزی پیدا نشده است و بی‌‌مثل است و پیداکننده همه است و صاحب همه است و باطن باطن‌ها است.

بلخاری در ادامه افزود: در مقام نتیجه‌گیری باید بگویم که شاید زمان آن رسیده باشد که حکمت ما نظری به شرق کند، نه اینکه از غرب روی برگرداند، اما این موارد نشان می‌دهد که اگر داستان شرق در نور خوانده شود، شاید بتوان برخی از منابع مکنون حکمت ایرانی را بازیافت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه فلسفه صدرا حسن بلخاری شرق حکمت نور سهروردی

منبع این خبر، وبسایت iqna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۴۰۴۰۸۲۷ را به همراه موضوع به آدرس info@khabarban.com ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

میانگین حقوق بازنشستگان ۴ میلیون تومان شد /اینفوگرافیک

روحانی: مشاغل از ۲۳ فروردین فعال می‌شوند/ تعطیلی مدارس تا ۳۰ فروردین/ عبور و مرور در استان‌ها آزاد

روحانی: مشاغل از ۲۳ فروردین فعال می‌شوند| تعطیلی مدارس تا ۳۰ فروردین| عبور و مرور در استان‌ها آزاد

نماینده اصولگرا: در پرونده شلیک به هواپیمای اوکراینی کسی بازداشت نشد/ هواپیما تحت کنترل آمریکا قرار گرفته بود/ نیروهای نظامی وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌‌اند!

آزمایش واکسن کرونا در قاره آفریقا «نژادپرستانه و استعماری» است

خبر بعدی:

تلاش همه‌جانبه بسیجیان شهرستان نور برای ضدعفونی معابر/ سپاه با همه ظرفیت پای کار است + فیلم

گروه استان‌ها ـ جمعی از جوانان بسیجی شهرستان نور در جنگ مقابله با کرونا ویروس، جانانه تلاش کردند. ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲ استانها مازندران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نور، خدمتی از جنس نور، واژه‌ای که می‌توان به بسیجیان و سپاهیان غیور شهرستان نور لقب داد. آنانی که در جنگ مقابله با کرونا محبوس در بسته‌های اراده بسیجیان شدند.

سرهنگ نعمت اسدی، فرمانده سپاه شهرستان نور با اشاره به تشکیل قرارگاه پدافند زیستی در سپاه شهرستان نور به تشریح اقدامات پدافند زیستی سپاه این شهرستان پرداخت و اعلام کرد: 14 هزار ماسک بهداشتی تا به امروز توسط ستاد پشتیبانی از مدافعان سلامت تولید و در اختیار مراکز درمانی و بیمارستانی، بنیاد‌هایی مثل جانبازان و نیز پایگاه‌های مقاومت بسیج جهت توزیع بین مردم قرار گرفت.

فرمانده سپاه شهرستان نور با اشاره به اینکه با همت خیرین 70 توپ پارچه مخصوص در اختیار سپاه برای تولید ماسک بهداشتی قرار گرفت:، افزود:‌ با توجه به جمعیت 120 هزار نفری شهرستان تصمیم گرفتیم نیاز 90 هزار مردم به ماسک بهداشتی را با تولید 700 هزار ماسک بهداشتی تا آخر سال داشته باشیم.

اسدی از راه اندازی چهارکارگاه خیاطی به طور رسمی و کارگاه‌های خانگی در شهرستان داد و اضافه کرد:‌ با سپاه استان جهت صدور یک کارگاه دیگر در سپاه ناحیه هماهنگ کردیم تا بتوانیم خیاطان حوزه‌های مقاومت بسیج شهری را یک جا تجمیع کرده تا روزانه سه هزار و 400 ماسک در روز تولید و در اختیار مردم قرار دهیم.

نگاهی بر اقدامات سپاه شهرستان نور در مقابله با شیوع ویروس کرونا را در ویدئو زیر مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام/ 681/ش

R41358/P/S6,74/CT16

دیگر خبرها

  • تامین نیازمندی‌های بیمارستان امام(ره) شهرستان نور
  • نیمه شعبان کرمانشاه نور باران می شود/ ۲۰ کاروان «مهر مهدوی» شادی را به خانه کرمانشاهیان می برند
  • دانشگاه پیام نور گیلان در ارایه آموزش های آنلاین پیشگام شد
  • رانندگی در شب با رانندگی در روز تفاوت زیادی دارد
  • کمک خیر تهرانی به مدافعان سلامت در نور
  • کرونا و آرامش بناهای تاریخی
  • شب نورانی تهران همزمان در ۱۴ نقطه از پایتخت/ جشن متفاوت نیمه شعبان در بالکن‌ها
  • برگزاری مجازی تمام کلاس‌های دانشگاه پیام نور
  • برگزاری کلاس های دانشگاه به صورت الکترونیکی و طبق جدول زمانبندی
  • دانشگاه پیام نور گیلان پیشگام در ارائه آموزش‌های الکترونیک و آنلاین دروس به دانشجویان
  • ۳۰۰ عنوان درسی در دانشگاه پیام نور اصفهان به‌صورت آموزش مجازی ارایه شد
  • پویش «نور، شهر، امید» همزمان با نیمه شعبان در تهران اجرا می‌شود
  • جهادگران دانشگاه پیام‌نور خرم‌آباد در ایستگاه سلامت به مردم خدمت می‌کنند
  • ماجرای نور تاباندن روی تحریم‌های سیاه / «نه» ایران به طمع قلدر!
  • تولد نوزاد دختر از مادر کرونایی در زنجان
  • تقویت زیرساخت‌های اینترنت در کردستان
  • شب نورانی تهران همزمان در ۱۴ نقطه از پایتخت انجام می شود
  • در ایام کرونایی حتما ویتامین D مصرف کنید
  • توافق گروه‌های سیاسی بر سر جایگزین «الزرفی»