به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بیست‌وسومین همایش بزرگداشت ملاصدرا، امروز، 22 خرداد با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در مجتمع آدینه برگزار شد.

قاسم پورحسن، دانشیار و عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در این همایش با موضوع «حکمت ایرانی و صلح»، به ایراد سخن پرداخت و در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به ابیاتی از فردوسی بیان کرد: ترسیم فردوسی از ایران نشان از دغدغه او به آینده ایران است.

هایدگر مصاحبه‌ای دارد که بعد از مرگش چاپ شد که در آنجا از او پرسیدند که آینده چه می‌شود؟ و آیا راه نجاتی وجود دارد؟ او در پاسخ عنوان کرد، مگر اینکه خدایی نجاتمان بدهد. با توجه به وضعی که الآن به سر می‌بریم، تلقی من این است که شاید حکمت ایرانی بتواند برای آینده راه نجاتی را ترسیم کند.

وی در ادامه به بحث پیرامون حکمت ایرانی پرداخت و تصریح کرد: با توجه به گزارشی که سهروردی از حکمت ایرانی به دست می‌دهد، نکاتی را می‌گویم. او در مطارحات، بحثی در مورد میراث معنوی ایران دارد که با عنوان سلوک حکمای متأله است که سهروردی، تبارنامه معنوی این حکمت را بیان می‌کند. قبل از آنکه تبارنامه را بیان کند، می‌گوید که ما واجد شجره حکمت ازلی هستیم و سهروردی از خمیره مقدسه نام می‌برد، اما تبارنامه این است که او بیان می‌کند که این حکمت، در شرق و غرب جوانبی دارد.

پورحسن بیان کرد: جانب شرق به دیدگاه او، حکمت خسروانی است و در جانب غرب فیثاغورس است که ایشان از هر دو به عنوان خمیره نام می‌برد. خمیره خسروانی و فیثاغوری. البته اگر ندانیم که سهروردی، دست به مطالعه گسترده‌ای زده، تلقی ما این است که بر اساس دلدادگی این‌ها را بیان می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه تصریح کرد: برخی از مورخین، مانند فورفوریوس نشان می‌دهند که فیثاغورس به ایران سفر کرده است و این گزارش کامل شده است و عنوان شده که یونانیان، تمایل داشتند که نخستین فلاسفه خود را شاگردان شرقیان بدانند، اما در مورد فیثاغورس، تأثیر کلی ارتباط او با زرتشت و پارسای فرزانه، مسلم است. مورخان بزرگی این را گزارش داده‌اند که فیثاغورس آمد و نزد یک ایرانی شاگردی کرد و کلمنت اسکندرانی از حکمای پارس، از جانب فیثاغورس ستایش می‌شود. گزارش‌هایی نیز وجود دارد که از سفر فیثاغورس به ایران و گفت‌وگوهایش با مغان ایرانی گزارش داده بودند. فیثاغورس، دوستی داشت که دولت‌مرد، ریاضی‌دان و اهل حکمت بود و من مدت‌ها در نوشته‌های سهروردی، اسمی به نام ارخوطس را می‌دیدم که تلقی‌ام این بود که سهروردی اشتباه کرده و این حکیم را نداریم، اما گورمن می‌گوید، یکی از کسانی که در باب نظریه پادشاه ـ فیلسوف، بر افلاطون تاثیر گذاشت، ارخوطس بود.

پورحسن با اشاره مجدد به نظر سهروردی در مورد خمیره‌ خسروانی و فیثاغوری بیان کرد: لذا سهروردی بیان می‌کند که یک خمیره خسروانی و یک خمیره فیثاغوری داریم. در باب خسروانی که حکمت ایرانی لقلقه زبان و تاریخ نیست، یکی از بحث‌های مهمی که داریم، نسبت میان گذشته و آینده است. آینده بدون بازخوانی میراث گذشته، محال است و اساساً نمی‌توانید در مورد آینده، بدون خواندن گذشته، بحث کنید. برای اینکه گذشته حیث وجودی دارد و ناظر وجودی است و نمی‌توانید در مورد آینده بدون گذشته بیندیشید.

وی در ادامه افزود: اما سؤال این است که چرا باید از منظر ابن‌سینا و سهروردی این میراث بخوانیم؟ یکی از مورخان بیان می‌کند که فلسفه یعنی یونان و یونانیان مدیون هیچ‌کس نیستند. البته بلافاصله نکاتی می‌گوید که دیدگاه خود را برمی‌گرداند. هگل نیز فرمود، ابتدا ایران است و می‌گوید اولین‌بار ظهور دولت را در ایران دیدم، اما هگل و هایدگر می‌گویند که فلسفه یعنی یونانیت، اما این فهم نادرست از کجا می‌آید؟ نه تنها آنها بیان می‌کنند، بلکه در میان مورخان عرب نیز متفکرانی مانند الجابری وجود دارد که می‌گوید، اگر نتوانسیم از حکمت ایرانی بیرون آییم، آینده‌ای به نام عقل عربی نداریم و می‌گوید آینده اسلام کنار گذاشتن حکمت ایرانی است.

پورحسن بیان کرد: دانشجویان ما تنها بخشی از سهروردی که نمی‌خوانند، گزارش‌های تاریخی او است. سهرودی می‌گوید که آغازگران طریق سلوک، حکمای فارس هستند. سهروردی در مطارحات دسته‌بندی سه‌گانه‌ای از نور می‌دهد که نخستین مورد آن، میر است که صاحبان نور جلال‌اند، ولی صاحب فره پهلوانی هستند. دومین آنها پیر هستد که صاحب فره فرزانگی‌اند و اگر به فرزانگی دست نیابید، راهی برای صلح ندارید و سوم شهریاران‌اند که صاحبان فر جلال و جمال هستند.

وی در ادامه افزود: سهروردی هفت شرط برای نیل به مقام حکمت و فرزانگی دارد و می‌گوید هر که حکمت بداند و بر تقدیس نورالانوار مداومت نماید، او را فر نورانی ببخشند و بارقه الهی را کسوت هیبت و بها بپوشانند و رئیس طبیعی شود عالم را و او را از عالم اعلی نصرت رسد و سخن او در عالم علوی مسموع باشد. این عبارت او نشان دهنده اهمیت حکمت است. همچنین باید توجه داشت که ما صاحب گسست معرفتی بنیادین با سنت یونانی هستیم و ارسطو برای سعادت مواردی را مطرح می‌کند، ولی فارابی می‌گوید لذت و ثروت و ... سعادت حقیقی نیستند و یافتن مرتبه وجود، موجب سعادت است. بنده معتقدم که اگر حکمت ایران به درستی خوانده شود، می‌تواند بنیان مهمی برای صلح باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه قاسم پورحسن فلسفه حکمت ایرانی صلح سهروردی

منبع این خبر، وبسایت iqna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۴۰۴۰۸۳۲ را به همراه موضوع به آدرس info@khabarban.com ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

افزایش ۲۱ درصدی حداقل دستمزد کارگران تصویب شد

جنجال «شوخی تلخ» کرونایی ایران با چین؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

چین باید هزینه مالی برای دروغ‌هایی که درباره ویروس کرونا گفته را بپردازد

میانگین حقوق بازنشستگان ۴ میلیون تومان شد /اینفوگرافیک

۱۰ برنامه برتر کاربردی اندروید؛ ویرایش عکس ، دستور العمل ها ، تناسب اندام و موارد دیگر+ عکس

خبر بعدی:

تولید بیش از 15 نوع نانو مواد توسط یک شرکت دانش‌بنیان

ابراهیم اکبرزاده مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه این شرکت دانش‌بنیان فعالیت اصلی خود را از سال 96 شروع کرده و در حال حاضر در زمینه نانوذرات فعالیت می‌کند، اظهار کرد:در حال حاضر بیش از 15 نانوماده را در لیست محصولات عرضه شده به بازار داریم که برای تمامی این محصولات به منظور گرفتن گواهی‌نانومقیاس اقدام شده و چندی پیش گواهی‌نانومقیاس برای نانوذرات طلا دریافت شد. امیدوارم به زودی برای باقی محصولات نیز این گواهی‌نامه صادر شود. هرچند ما تجاری‌سازی این نانومواد را آغاز کرده و در حال حاضر فروش آن‌ها انجام می‌شود.

اکبرزاده تصریح کرد: از این 15 نانوذرات یکی دو مورد در حوزه نانو مس و نقره بوده که شیوع کووید 19 هم اکنون در تولید مواد ضدعفونی‌کننده سطوح و محلول دست استفاده می‌شود و مابقی در کیت و دارویی و غیره کاربرد دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره بازار نانوذرات طلا اظهار کرد: نانوذرات طلا به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارند. پزشکی و سلامتی یکی از مهم‌ترین این کاربرد‌ها است. خواص آنتی‌باکتریال و ضدقارچ این نانوذرات موجب شده تا بتوان از آن‌ها در بخش‌های مختلف حوزه سلامت استفاده کرد. کیت‌های تشخیص پزشکی یکی از کاربرد‌های این نانوذرات است که ما مشتریانی از این بخش برای نانوذرات طلا داریم و در حال حاضر از نانوذرات طلای شرکت مهندسی پایدار ابتکار آرمینا در ساخت این کیت‌ها استفاده می‌شود. البته بخش پژوهشی و دانشگاهی نیز از نانوذرات طلای ما استفاده می‌کند و مقالات متعددی با استفاده از این نانوذرات به چاپ رسیده است.

وی افزود: در مورد نانوذرات طلا با توجه به شیفت کاری بین 2تا3 لیتر و در مورد نقره ماکزیمم 100 لیترکلورئد با غظلت 4هزار ppm را تولید می‌کنیم و درصورت نیاز بیشتر می‌توان ظرفیت تولید را افزایش داد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان قیمت پایین و خلوص بالا را دو مزیت اصلی این نانوذرات دانست و گفت:علاوه بر تبلیغات و شرکت در نمایشگاه، ما از طریق پایگاه اینترنتی شرکت تلاش داریم تا محصولات را به مشتریان معرفی و عرضه کنیم. فعالیت‌هایی نیز برای صادرات انجام شده است.

اکبرزاده ادامه داد: تمام این متریالی که کار کردیم در مجموع با دانش بومی خودمان بوده تا جایی که اکثر تجهیزات را به صورت داخلی طراحی و تولید کردیم. همچنین در کنار این امر مهم از تجربیات کشورهای موفق در این عرصه نیز استفاده کرده‌ایم.

وی در مورد جهش تولید گفت: چالشی که هم اکنون در کشور وجود دارد این است که مسئولان به صورت جزیزه‌ای در کشور عمل می‌کند در حالیکه در هیچ جای دنیا بدین صورت نیست. وقتی صحبت از صادرات می‌شود باید به صورت گسترده باشد ما محصولات تولیدی خودمان را خیلی پایین تر از محصول تولیدی چین در بازار به فروش می‌رسانیم.باید این موانع برطرف تا شاهد جهش تولید در کشور باشیم.

انتهای پیام/

169 / 336 تولید نانو مواد نانوذرات طلا دانش بنیان تجاری سازی بیماری کووید 19 مواد ضدعفونی کننده

دیگر خبرها

  • طرح‌هاي وزارت صمت براي توسعه دانش بنيان‌ها
  • ترامپ به دنبال جايزه صلح نوبل از افغانستان
  • توسعه دانش بنیان‌ها از محورهای اصلی تحقق اهداف جهش تولید
  • ادعاي متجاوزان سعودي به صلح، فقط يک مانور سياسي است
  • براي مقابله با هر بازي جديد متجاوزان آماده ايم
  • گوترش: کرونا صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند
  • چرخش اقتصاد ایران در پساکرونا به سمت اقتصاد دانش بنیان
  • اقتصاد ایران در پساکرونا/ تغییر شکل تقاضا و چرخش گسترده به سمت اقتصاد دانش بنیان
  • «جنگ بدون صلح» نوشته می‌شود
  • تاکید انصارالله یمن بر اجرای آتش بس در این کشور
  • لندن برای رسیدن به آتش‌بس پایدار در یمن ابراز امیدواری کرد
  • ترامپ به دنبال جایزه صلح نوبل از افغانستان
  • ۱۰۰ نفر دیگر از زندانیان طالبان در افغانستان آزاد شدند
  • بهره گیری از ظرفیت های مدنی عامل مهمی در کنترل ویروس کرونا در کیش
  • محققان دانشگاه علم‌وصنعت ۱۳۰ هزار شیلد محافظ صورت تولید کردند
  • فراخوان یادداشت کوتاه درباره «زنان و سایه‌بانی صلح در عصر پساکرونا»
  • دولت افغانستان زندانیان طالبان را آزاد کرد
  • امنیت پایدار و اقتدار آفرین نیازمند عزم ملی و تلاش دانش بنیان نیروهای امنیتی است/ بوشهر؛ پیشگام و پیشتاز عرصه دفاع مقدس امنیتی در حوزه بین المللی
  • فراخوان یادداشت کوتاه درباره زنان و سایه‌بانی صلح در عصر پساکرونا