Web Analytics Made Easy - Statcounter

«دانشکده خصوصی»

(بحثی درباره عناصر داستان)

نویسنده: علی مؤذنی

ناشر: علمی و فرهنگی، چاپ اول 1397

۱۵۰ صفحه 15000 تومان

 

****

 

در اوایل دهه شصت شمسی، کتابهای آموزش نویسندگی و مبانی داستان‌نویسی به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسید؛ از میان داستان‌نویسان شناخته شده تنها جمال میرصادقی بود که کتابهایی در این حوزه به صورت تالیف و ترجمه، منتشر کرده بود که  در آن شرایط، منابع بی رقیب این حوزه محسوب می شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما از میانه دهه هفتاد بدین سو بازار این نوع کتابهای رونق چشمگیری پیدا کرد و سالی نبود که چندین عنوان تازه  ترجمه و منتشر نشوند. اگر تا پیش از آن مخاطبان کمتر کتابهای مناسبی در این حوزه پیدا می کردند، در این سالها مشکل برعکس شده بود و مخاطبان میان آن که از این همه کتاب، کدامیک ارزش خواندن دارند، سردرگم مانده بودند.

در این میان کتاب «دانشکده خصوصی» نوشته علی مؤذنی را که اخیرا به همت نشر علمی و فرهنگی به بازار آمده، شاید از منابع جامع و کاملی این حوزه، نتوان محسوب کرد که مخاطب را از مراجعه به دیگر منابع بی‌نیاز سازد؛ اما در نوع خود از جمله کارهای خواندنی و سودمند برای علاقمندان داستان نویسی محسوب می‌شود که نکات آموختنی کار آمد برای علاقمندان داستان‌نویسی کم ندارد.  این ویژگی کتاب را تا حد زیادی می توان، نتیجه نیتی دانست که عامل اصلی شکل گیری کتاب محسوب می شود.

بنابراین مهمترین ویژگی کتاب حاضر آن است که متن آن برآمده از تجربیات نویسنده‌اش بوده و همچنین در راستای انتقال دانشی است که خود مؤذنی، به واسطه تجربه عملی (هم به عنوان نویسنده و هم به عنوان خواننده‌‌ی حرفه‌ای آثار شاخص جهان ادبیات) کسب کرده است؛ کتابی که به اعتراف نویسنده‌اش حاصل سال‌هایی است که نوشتن مهمترین دغدغه و پیشه او بوده است. و از همین روست که نویسنده از عنوان «دانشکده‌ی خصوصی» به جای عناوین رایج این قِسم کتابها استفاده کرده است. مؤذنی در مقدمه کتاب بر این نکته تاکید می‌کند که خود نیز  در دانشکده‌ای خصوصی داستان‌نویسی را آموخته که  استادانش تولستوی و داستایفسکی و تورگنیف و چخوف و بسیاری دیگر بودند.  در واقع مؤذنی با خواندن چندباره آثار این نویسندگان بزرگ و غور در آثار آنان، به تکنیک نوشتن دست یافته است؛ نویسندگانی  که به زعم مؤذنی به او آموخته‌اند که از ما تقلید نکن، بلکه مارا کشف کن! به این ترتیب نویسنده به جای آن قصد داشته باشد به شیوه‌ای آموزشی مباحث کتابش را در اختیار مخاطب قرار دهد از شگرد شریک کردن آنها در تجربیاتش بهره برده است.

مؤذنی در مقدمه کتاب مختصرا به اهداف خود از نگارش کتاب و چگونگی شکل گیری آن در خلال تجربیات نویسندگی اش پرداخته است و در ادامه طی پنج فصل به سراغ مهمترین جنبه‌های داستان‌نویسی رفته است که عناوین این پنج فصل بدین قرار است:  زبان، روایت، طرح، گفت و گو و شخصیت.

«دانشکده خصوصی» کتابی است درباره عناصر داستان که هم نویسندگان و هم علاقه‌مندان به نویسندگی و داستان می‌توانند مخاطب این کتاب باشند، البته بیشتر توجه مؤذنی در این کتاب به علاقه‌مندان مباحث تئوریک در حوزه داستان بوده است، اما به نوعی کار کرده که مخاطب عام نظریه‌های داستان بتوانند  از آن استفاده کنند.

علی مؤذنی از جمله نویسندگان با سابقه ادبیات معاصر محسوب می شود. او لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم می‌زند. در حوزه فیلم‌سازی نیز شش تله فیلم برای تلویزیون ساخته‌است. در دسته بندی های رایج در ادبیات معاصر او را در میان طیف نویسندگان جریان موسوم به ادبیات ارزشی یا ادبیات انقلاب جای می دهند که از جمله چهره های موفق این جریان نیز هست. اما او در این کتاب خود نشان داده که ورای این دسته بندی ها به ادبیات می نگرد و برخلاف سنت معمول در انتخاب شاهد مثال ها به چنین چهارچوب هایی خود را محدود نکرده است.

یکی از مهمترین ویژگی های کتاب حاضر نیز در همین زمینه شکل می گیرد. مؤذنی برای شرح و تبیین نکاتی که در کتاب مطرح کرده است به سراغ کتابهای معروفی رفته که یا به فارسی نوشته شده اند و یا ترجمه آنها به زبان فارسی در دسترس است کتابهای معروفی که اغلب علاقمندان داستان نویسی آنها را خوانده و یا با آنها آشنا هستند. در مجموع اینکه علی مؤذنی در دانشکده خصوصی‌اش بیشتر از آنکه به شیوه آموزشی آکادمیک و مبتنی بر توضیح و توصیف بپردازد، از شگردهای عملی و تجربه نوشتن سخن گفته است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۱۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی رحماندوست اظهار داشت: از مدت‌ها پیش قطعه شعرهایی تهیه کرده‌ام و به دنبال نشر یک مجموعه از این اشعار هستم، در این مجموعه به ویژه روی انبیا در کربلا کار می‌کنم؛ تقریبا پیامبری نیست که رد پایی در کربلا نداشته باشد.

نویسنده کتاب «رای حلال» گفت: اکنون اثری برای کودک و نوجوان در دست تالیف و نگارش ندارم، اما همچنان در این زمینه علاقه‌مند به نوشتن هستم؛ پس از اتمام مجموعه جدید شعرم به سراغ ادبیات کودک و نوجوان هم خواهم رفت.

رحماندوست در پاسخ به این سوال که آیا ایده جدیدی برای نوشتن درباره و برای کودکان و نوجوانان در زمان حاضر دارید، گفت: برای ارتباط با کودکان باید آنها را به خوبی تحویل گرفت و این که خودمان را به عالم کودکان درآوریم تا احساس نکنند تافته جدابافته‌ای هستند.

وی اظهار داشت: اگر ما کودکان را به گونه‌ای تحویل بگیریم و همبازی آنها شویم، آنقدر صمیمی می‌شوند که ما را در فضاهای فکری، خیالی و بازی خودشان راه می‌دهند. فکر می‌کنم همانند بچه بودن، حرف زدن و رفتار کردن در ارتباط با آنها سخت و نیازمند خلاقیت است.

نویسنده لنگه کفش تصریح کرد: تلاش می‌کنم خلاقیت‌هایی را در آثارم برای کودکان بگنجانم تا با گرفتن ارتباطی درست با کودکان و نوجوانان بتوانم آثاری بی‌نظیر و مطابق با ذائقه و مخاطبان خلق کنم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نویسنده‌ای که سوژه غافلگیرش کرد | در ستایش و نکوهش غافلگیری نویسنده
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی + فیلم