Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@19:07:19 GMT

چه کسی برنده جنگ تجاری چین و آمریکا می شود؟

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۴۲۴۸۶

چه کسی برنده جنگ تجاری چین و آمریکا می شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، هرچند به تازگی وزیر خزانه‌داری امریکا دلیل فشار‌های این کشور به شرکت هواوی را مرتبط با امنیت ملی امریکا عنوان کرده و یادآور شده است که در صورت پیشرفت مذاکرات تجاری ایالات متحده با چین، احتمال اینکه «دونالد ترامپ» فشار‌ها بر هواوی را کاهش دهد، وجود دارد ولی ماجرا هرچه که هست، این فشارهای امریکا نه تنها شرایط را برای چین تغییر داده بلکه برخی کشورهای دیگر فعال در حوزه تکنولوژی که در چین فعال هستند نیز از آن تأثیر گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این کشورها تایوان است که برخی آن را در شرایط فعلی یک بازنده می‌دانند و در مقابل، گروهی معتقدند این کشور با اتخاذ تدابیری ویژه می‌تواند از تنش بین امریکا و چین بیشترین بهره را بگیرد.

  تایوان، قطب تولید نوت بوک در جهان

جنگ تجاری امریکا و چین تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی دارد و یکی از کشورهایی که در این زمینه نگرانی‌های زیادی پیدا کرده تایوان است اما در مقابل، برخی با توجه به سخت‌تر شدن شرایط برای چین، آن را یک فرصت اقتصادی می‌دانند.

با توئیت ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه 25درصدی برای کالاهای وارداتی از چین که بخش عمده آن را تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ، نوت بوک و... تشکیل می‌دهد، بسیاری از شرکت‌های تایوانی که در چرخه تولید این کالاها در چین، نقشی اساسی دارند نگران شده و حتی تصمیم به خروج از چین و بازگشت به تایوان یا مهاجرت به کشورهای دیگر گرفته‌اند. تایوان جزیره‌ای با اقتصادی مناسب است که مابین چین و امریکا دو غول اقتصادی جهان گرفتار شده است و فعالان حوزه تکنولوژی دغدغه دارند که پس لرزه‌های جنگ این دو کشور به تایوان نیز برسد.

«تریسی سای» یک محقق تایوانی معتقد است از آنجا که تایوان هاب(قطب) تولید نوت بوک در جهان محسوب می‌شود، این تعرفه‌های سنگین می‌تواند دردسر بزرگی برای اقتصاد این کشور ایجاد کند. وی می‌گوید: سه برند برتر امریکایی اپل، دل(Dell)وHewlett Packard برای 90درصد از تولید و همچنین مونتاژ لپ تاپ و نوت بوک‌های خود به کمپانی‌های تایوانی نیاز دارند و این افزایش تعرفه، به این کمپانی‌ها نیز آسیب می‌رساند. با توجه به افزایش تعرفه و بالا رفتن قیمت محصولات، کمپانی‌های بزرگی مانند اپل یا اچ پی، فروش و سود کمتری خواهند داشت بنابراین سفارش کمتری برای تولید کالا می‌دهند که این موضوع به نفع تایوان نیست.

  ارتش فناورانه تایوان در چین

اما کدام یک از کمپانی‌های تایوانی به تولید قطعات و کالا در چین و در نهایت ارسال آن به امریکا می‌پردازند؟ طبق گزارش مرکز داده‌های مالی تایوان، 40درصد کالاهای تولید شده در تایوان به چین صادر می‌شود و در 10 ماهه سال 2018، مواد نیمه رسانا 62.6درصد از کل صادرات فناوری پیشرفته تایوان را به خود اختصاص داده است. کمپانی تایوانی فاکسکان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات و تراشه‌های الکتریکی و تأمین‌کننده اصلی قطعات برای اپل است که به تازگی اعلام کرده در نتیجه جنگ تجاری امریکا و چین با چالش‌های زیادی مواجه شده است. شرکت تایوانی پگاترون نیز تلفن‌های هوشمند را برای کمپانی‌های امریکایی ازجمله اپل در چین مونتاژ کرده و به امریکا صادر می‌کنند. برخی کمپانی‌های تایوانی ازجمله Largan Precision و همچنین TDK هم تأمین‌کننده برخی قطعات تلفن‌های هوشمند برای اپل هستند.

 Quanta Computer دیگر کمپانی تایوانی است که برای اپل وHewlett-Packard نوت بوک تولید می‌کند و بازاری 6.9میلیارد دلاری دارد. Compal Electronics دیگر شرکت تایوانی با ارزش 2.8میلیارد دلار نیز کامپیوترهای خانگی را برای کمپانی Dell و همچنین شرکت چینی لنوو تولید می‌کند.

 ویسترون هم یک شرکت کوچک تایوانی است که به مونتاژ کامپیوترها در چین می‌پردازد و همه این موارد نشان می‌دهد که جنگ امریکا و چین می‌تواند به‌دلیل کاهش تقاضا در امریکا، کمپانی‌های تایوانی را نیز به مرز ورشکستگی برساند مگر اینکه فکری برای تغییر این شرایط بکنند.

   مهاجرت، یک تیغ دو لبه

در 30سال گذشته 48هزار کمپانی تایوانی بیش از 120میلیارد دلار در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بخش عمده آنها در حوزه قطعات الکترونیکی، تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ و... کارخانه‌هایی در چین راه انداخته‌اند و بیشتر این تولیدات هم راهی بازار امریکا می‌شود. پیش از این، کمپانی‌های تایوانی ازجمله ایسر(Acer)، ایسوس، Hon Hai و MSI از تایوان راهی چین شدند تا بتوانند از نیروی کار ارزان و ماهر موجود در چین استفاده کنند و هزینه‌ها را کاهشی محسوس بدهند تا این تجارت برایشان پرسودتر شود. همچنین کمپانی‌های ایسوس و ایسر با کمپانی‌های فناوری بزرگ امریکایی همچون اپل، دل، اچ پی و مایکروسافت قراردادهایی مشخص بستند تا قطعات مورد نیاز برای آنها را با کیفیت مناسب و قیمتی متعادل تولید کنند ولی حالا امریکا معادلات آنها را به هم ریخته است و کمپانی‌های تایوانی بهترین راهکار را خروج از چین و بازگشت به سرزمین مادری یا سایر کشورهای آسیایی که در آن نیروی کار ارزان وجود داشته باشد، می‌بینند.

هرچند این انتقال و مهاجرت، بی‌شک بسیار هزینه بر است ولی فعالان این حوزه اطمینان دارند که اگر در چین باقی بمانند یکی از بازنده‌های اصلی جنگ بین دو ابرقدرت خواهند بود اما این مهاجرت می‌تواند یک فرصت اقتصادی ویژه برای آنها رقم بزند و حتی از جنگ و تنش بین واشنگتن و چین بیشترین سود را ببرند. حالا قرار است کمپانی‌های فناوری تایوانی که به‌دلیل نیروی کار ارزان در چین به تولید می‌پرداختند مقاصدی ارزان‌تر در میان کشورهای آسیایی و هندوستان انتخاب کنند.

اما تایوانی‌ها کدام کشور را جایگزین چین می‌کنند؟ برخی از کمپانی‌های تایوانی، به کشور خود یعنی تایوان بازگشتند.البته بازگشت این کمپانی‌های تایوانی به تایوان، هزینه‌ها را افزایش می‌دهد ولی برخی معتقدند تجهیز خط تولید کارخانجات این کمپانی‌ها به اتوماسیون، کمبود نیروی متخصص و همچنین کارگران ارزان قیمت را به مشکلی کوچک تبدیل خواهد کرد. البته آنها لازم نیست که همه کارخانه‌ها را انتقال دهند و برخی همچنان به فعالیت در چین ادامه می‌دهند تا سایر نقاط جهان را پوشش دهند و تنها بخشی از تولید که برای تأمین نیاز امریکا لازم است منتقل خواهد شد.

از مقاصد دیگری که برخی تولیدکننده‌ها به آن چشم دوخته‌اند می‌توان به ویتنام اشاره کرد. تایوانی‌ها می‌خواهند به ویتنام به‌عنوان یک کشور با نیروی کار ارزان در آسیا که هدف تحریم‌های امریکا نیست، مهاجرت کنند. به اعتقاد این گروه، ویتنام بیشترین منفعت را از جنگ بین دو ابرقدرت می‌برد و بر تولید ناخالص داخلی این کشور 7.6درصد افزوده خواهد شد چرا که کمپانی‌های تایوانی از چین به این کشور مهاجرت می‌کنند و میزان صادرات آن به چین و امریکا افزایش می‌یابد.در ویتنام قطعات تلفن همراه، ماشین‌های پردازش اطلاعات، اتوماسیون، مدارهای یکپارچه الکترونیکی و وسایل نیمه رسانا تولید می‌شود. مالزی نیز یکی دیگر از مقاصدی است که انتظار می‌رود تایوانی‌ها به آن روی خوش نشان دهند و این کشور نیز همچون ویتنام و تایوان به جمع برنده‌های جنگ تجاری چین و امریکا بپیوندد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: جنگ چین آمریکا هوآوی نوت بوک جنگ تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۲۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش تایوان به تخصیص بسته کمک‌های مالی جدید آمریکا

رییس جمهور منتخب تایوان در دیدار با نمایندگان کنگره آمریکا با اشاره به رقیب خود، چین، گفت که این امر بازدارندگی تایوان در قبال «توسعه‌طلبی‌های مستبدانه» را تقویت می‌کند.

به گزارش مشرق، «لای چینگ ته» رییس جمهور منتخب تایوان، امروز (سه‌شنبه) با اشاره به رقیب خود چین، گفت که بسته کمک‌های دفاعی ۸ میلیارد دلاری تاییدشده مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، موجب «تقویت بازدارندگی در قبال خودکامگی در میان زنجیره متحدان در غرب اقیانوس آرام» می‌شود.

لای که در حال حاضر، معاون رییس جمهور تایوان است در دیدار با «لیزا مک‌کلِین» نماینده جمهوری‌خواه و «دن کیلدی» نماینده دموکرات ایالت میشیگان در دفتر ریاست‌جمهوری تایوان در تایپه، گفت که این کمک مالی همچنین موجب «کمک به تامین صلح و ثبات در تنگه تایوان و بالا بردن اعتماد بنفس در این منطقه خواهد شد.»

او افزود: تایوان در مواجهه با توسعه‌طلبی مستبدانه مصمم به صیانت از دموکراسی و میهن‌مان است.

لایحه کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان که در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده، قرار است امروز در سنا نیز به رای گذاشته شود.

این بسته کمک‌های نظامی شامل طیف گسترده‌ای از دسته‌بندی‌ها و خدماتی است که هدف آن نگهداری و ارتقای سخت‌افزارهای نظامی تایوان است. افزون بر این، تایوان قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار با آمریکا برای خریداری آخرین نسل جنگنده‌های «اف-۱۶وی»( F-۱۶V)، تانک‌های آبرامز «ام۱»( M۱) و سامانه‌های موشکی «هیمارس»( HIMARS) امضا کرده است.

چین مصمم است جزیره تایوان را حتی با متوسل شدن به اعمال قدرت، الحاق کند که آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند. چین به واسطه ورود به حریم آبی و هوایی اطراف تایوان با ناوها و هواپیماهای جنگنده، بر عزم خود در این زمینه تاکید کرده است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • (ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • سنای آمریکا بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد
  • درخواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • بسته تسلیحاتی یک میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • غرب فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکند
  • واکنش تایوان به تخصیص بسته کمک‌های مالی جدید آمریکا