Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اصغر جمعه‌ای روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بخش معدن یکی از ظرفیت‌های ممتاز سمنان برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی است که تاکنون از این ظرفیت بهره چندانی نبردیم.

وی خاطر نشان کرد: شکوفایی اقتصاد معدنی در سمنان نیازمند برنامه ریزی است و باید با توجه به منابع و ذخایر برای بهره وری اصولی از بخش معدن اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با بیان اینکه راه دسترسی، آب و ماشین آلات استخراج سه مؤلفه اصلی برای توسعه بخش معدن است، گفت: توجه به این ظرفیت‌ها می‌تواند توسعه اقتصادی استان را هموار کند.

جمعه‌ای تصریح کرد: واحدهای معدنی همانند دیگر بخش‌های تولیدی استان سمنان اکنون به دلیل نوسان قیمت ارز با مشکل نقدینگی مواجه هستند که مسئولان با تلاش مستمر برای رفع گرفتاری این واحدها تلاش کنند.

وی ادامه داد: خام فروشی چالش جدی در توسعه نیافتگی بخش معدن سمنان است که با توجه به مقوله بهره وری از شرایط خام فروشی در این بخش از اقتصاد کشور فاصله گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: معادن استان برای شکوفایی نیازمند توجه بیشتری هستند و توسعه این بخش نیازمند تغییر نگرش است.

سالانه بیش از ۲۳ میلیون تن انواع مواد معدنی مستعد از نظر منابع معدنی مانند سیلیس، آهک، گچ، سولفات سدیم، نمک، منگنز، آهن در سمنان استخراج می‌شود و دست کم چهار هزار نفر در این بخش از اقتصاد استان اشتغال دارند.

۵۹۳ معدن در استان پروانه بهره برداری دارند که ۶۰ درصد آن فعالیت استخراجی، ۱۰ تا ۱۵ درصد به صورت تجهیز و بقیه به صورت فصلی فعالیت می‌کنند.

استان سمنان از ذخایر غنی و متنوع معدنی از قبیل معادن گچ، سولفات سدیم، سنگ آهک، سنگلاشه، گرانیت، مرمریت، سنگ آهن، نمک، بوکسیت، سلستین، زئولیت، زغالسنگ، باریت، طلا، مس، کائولن، کرومیت، روی و فلورینو برخوردار است.
حدود ۹۵ درصد سلستین، ۱۵ درصد سولفات سدیم، ۲۰ درصد کرومیت و ۱۵ درصد زغال سنگ کشور نیز از معادن استان سمنان تامین می‌شود.
۷۳۳۹/۶۱۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اشتغال صنعت و معدن معدن و صنایع معدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۲۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدجعفر عظمائی افزود: ۴۹ فقره پروانه بهره‌برداری معدن (بهره‌برداری از معدن جدید) با میزان سرمایه‌گذاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۲۰۰ نفر در سال گذشته صادر شده که درمقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۳ درصدی داشته است.

وی گفت: پارسال ۲۹ فقره گواهی کشف معدن با مساحت حدود ۱۶۲ کیلومتر مربع صادر شده است که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳برابر در مساحت افزایش یافته که این موضوع نیز افزایش علاقه مندی برای توسعه فعالیت‌های معدنی در استان را نشان می‌دهد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به احیا و فعال سازی ۳۰ معدن در سال ۱۴۰۲ افزود: پارسال حدود ۲.۳ همت حقوق دولتی معادن در این استان وصول شد.

دیگر خبرها

  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور
  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی
  • ۵ میلیارد دلار منابع برای رشد ۸ درصدی در آذربایجان‌شرقی
  • عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت: با تعطیل شدن پنجشنبه ۲۵ درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می دهیم
  • بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق
  • ذخیره کانسنگ منگنز معدن ونارچ قم به ۱۲ میلیون تُن رسید
  • برگزاری سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون