Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصور منصوری روز گذشته (سه‌شنبه) در مراسم گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو اصفهان، با اشاره به سال رونق تولید، اظهار کرد: متأسفانه در این سال درگیر تحریم از جمله تحریم‌های داخلی و خارجی هستیم که صنعت خودرو و قطعه سازی را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است، اما امیدواریم تحریم‌ها موقعیتی برای هم افزایی باشد تا با همدلی گام‌های مؤثری در خودروسازی برداشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برای ایجاد خود اتکایی، استان اصفهان ظرفیت و پتانسیل بالایی در بخش قطعه سازی دارد، گفت: ایران خودور از نظر میزان وابستگی ایران خودرو به قطعه سازان، در رتبه چهارم کشور و از بابت مواد اولیه با توجه به اینکه ٨٥ درصد ورق فولاد خودروسازی از فولاد مبارکه تأمین می‌شود، در رتبه اول وابستگی به اصفهان قرار داریم.

مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) با اشاره به سه رویکرد اصلی فعالیت ایران خودرو در سال جاری، اظهار کرد: شرکت ایران خودرو درصدد خودکفایی قطعاتی است که از خارج وارد می‌شود و در این راستا برنامه‌ریزی و اقداماتی انجام شده است.

وی افزود: به همین منظور برای خودروهای جاری ۲۰۰ پروژه تعریف شده که ۱۸۰ میلیون یورو برای تأمین قطعاتی که سازندگان وارد می‌کنند، در نظر گرفته شده است که این رقم جهت یک میلیون تولید برای دو سال در نظر گرفته شده است.

منصوری ادامه داد: شرکت ساپکو همچنین ۵۵ میلیون یورو در قالب ١٠٠ قطعه برای قطعاتی که خرید خارج می‌شود، در نظر گرفته که اکنون ٢٠ مورد از قطعات، بومی سازی و به تولید انبوه رسیده است.

وی با بیان اینکه مواد اولیه سهم زیادی از تولید قطعات خودرو را شامل می‌شود، گفت: از نظر ارزشی بین ۵۵ تا ۶۰ درصد قطعات مربوط به مواد اولیه است که اکنون شاهد خودکفایی ٨٥ درصدی خودروهای جاری هستیم.

مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) با اشاره به تعریف ۵۰ پروژه برای تأمین مواد اولیه ایران خودرو، اظهار کرد: نیمی از این پروژه‌ها مربوط به مواد اولیه فلزی و بقیه مربوط به مواد اولیه پلیمری است، همچنین حدود ۶۵ میلیون یورو به این حجم از قطعات باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه علیرغم تحریم‌ها، نگاه شرکت ایران خودرو توسعه‌ای است، تصریح کرد: بخش خودکفایی، آیتم بسیار مهم این شرکت برای انجام تعهداتش در تحویل به موقع خودرو به مشتریان است.

منصوری در ادامه با اشاره به نگاه توسعه‌ای به عنوان رویکرد دیگر این شرکت در دوران تحریم‌ها، اظهار کرد: در این بخش پروژه‌های جدیدی از جمله خودرو ۲۰۷ پاناروما تعریف شده و امیدواریم پیش فروش آن به زودی انجام شود، همچنین خودرو دناپلاس با گیربکس اتوماتیک از دیگر محصولات توسعه‌ای این شرکت است که پیش فروش آن روز شنبه هفته جاری انجام شد.

وی اضافه کرد: تولید خودروی ۳۰۱ از دیگر خودروهایی است که سرمایه‌گذاری خوبی برای آن انجام شده، اما نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر برای تکمیل پروژه است تا بتوانیم تا پایان سال جاری آن را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) صادرات را رویکرد دیگر شرکت ساپکو دانست و اظهار کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزایش آن، می‌توانیم برای صادرات قطعات خودرو برنامه‌ریزی کنیم و به همین منظور برنامه‌ای با قطعه سازان خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز قطعه سازان داخلی را با چالش بسیاری مواجه کرد، گفت: در این شرایط ما ناچار به ادامه تولید محصولات خود بودیم که نتیجه آن کسری قطعات و ایجاد مشکل در زنجیره تولید بود، اما با برنامه‌ریزی وزارتخانه، کسری برخی قطعات جبران شد و اواخر هفته گذشته ۱۶ هزار خودرو از سوی ایران خودرو تحویل مشتریان داده شد.

منصوری ابراز امیدواری کرد با تجاری سازی و خودکفایی تعهدات خود به مشتریان را به موقع تحویل دهیم و میزان تعهداتمان کمتر شود.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط میزان خودکفایی ایران خودرو ۸۷ درصد است، تصریح کرد: البته میزان خودکفایی به صفر نمی‌رسد، چرا که همچنان در تأمین برخی مواد اولیه خاص نیاز به خرید از خارج هستیم.

مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) در خصوص میزان مطالبات قطعه سازان از شرکت ایران خودرو، اظهار کرد: آمار دقیقی در این خصوص ندارم، اما سال گذشته از سوی دولت ۴ هزار میلیارد تومان در قالب کمک به خودروسازان تعیین شد که برای پرداخت بدهی خود بین قطعه سازان تقسیم شود و امیدواریم این رقم تخصیص یابد تا سازندگان، تولید خود را رونق دهند.

کاهش ۵۰ درصدی نرخ قطعات سایپا از سال گذشته

مدیر ارتباطات شرکت خدمات فنی رنا (خدمات پس از فروش سایپا دیزل) نیز گفت: شرکت سایپا از سال گذشته با تغییر رویکرد خود و بومی سازی قطعات موجب کاهش ۵۰ درصدی نرخ قطعات و افزایش رضایتمندی مشتریان خود شده است.

در ادامه محمدرضا محمدبیگی اظهار کرد: شرکت خدمات فنی رِنا با بیش از ۶۰ سال قدمت به عنوان ارائه کننده خدمات پس از فروش سایپا دیزل در صنعت حمل و نقل کشور جزو شرکت‌های خوشنام عرضه محصولات خودرو محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دغدغه شرکت‌های خدمات پس از فروش برای تأمین قطعات در دوران گارانتی سعی در رضایت مشتریان خود دارد، گفت: البته در سال‌های پس از اتمام گارانتی برای مشتریان این امکان وجود ندارد تا بتوانند از قطعات اصلی خودرو استفاده کنند.

وی ادامه داد: به همین منظور از سال گذشته با تغییر رویکرد خود و بومی سازی قطعات موجب کاهش ۵۰ درصدی نرخ قطعات و افزایش رضایتمندی مشتریان خود شده است.

مدیر ارتباطات شرکت خدمات فنی رنا (خدمات پس از فروش سایپا دیزل) با بیان اینکه به خصوص از سال گذشته به دنبال بومی سازی قطعات این شرکت هستیم، اظهار کرد: به همین منظور بیش از ۱۰۰ قطعه مورد نیاز محصولات سایپا را با همکاری قطعه‌سازان داخلی بومی سازی کردیم.

وی با اشاره به استقبال قطعه سازان از رویکرد شرکت سایپا، گفت: در نظر داریم اصفهان را به زنجیره مصرف کنندگان اضافه کنیم.

عطش مردم در بازار خودرو به دلیل حاشیه بازار است

در ادامه محمدرضا جبار زارع با بیان اینکه اگر اختیارات صنعت خودرو بیشتر شود، شرایط خوب خواهد شد، اظهار کرد: متأسفانه صنعت خودرو ایران، سیاسی است به گونه‌ای که حتی مجلس نیز درگیر خودرو است.

به اعتقاد وی، موضوعات مربوط به صنعت خودرو ارتباطی به مجلس ندارد و قیمت آن باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود.

مدیرعامل گروه صنعتی همگام خودرو با تاکید بر اینکه اگر قیمت خودرو به موقع افزایش یافته بود، امروز حاشیه بازار نداشتیم، تصریح کرد: اگر سال گذشته بعد از افزایش نهاده‌ها و مواد اولیه، نرخ خودرو ۱۵ درصد افزایش می‌یافت، امروز شاهد مشکلات این چنینی نبودیم.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو باید از شکل سیاسی خارج و رقابتی شود، تاکید کرد: پیش فروش خودروها که در مدت کمتر از یک ساعت انجام می‌شود، نشان از عطش بازار است، چرا که حاشیه بازار خودرو بیش از دو برابر شده است.

جبار زارع گفت: دو سال پیش پارکینگ‌های سایپا و ایران خودرو پر از خودرو بود و مردم حاضر به خرید نبودند، اما امروز با وجود افزایش دو تا سه برابری خودرو و به دلیل نگاه مردم به خودرو در قالب سرمایه گذاری و همچنین حاشیه بازار به دنبال خرید هستند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۲۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید قطعات پیچیده صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی «ایران ساخت»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، یک شرکت دانش بنیان، نخستین سازنده پرینتر سه بعدی فلزی (SLM) در کشور است که ساخت آن تا پیش از این تنها در انحصار چهار کشور آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه بوده و به دلیل تحریم‌ها، واردات این تجهیزات امکان‌پذیر نبوده است.

احمد فروزمهر، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در توضیح عملکرد این چاپگرها گفت: تکنولوژی SLM که از پودر آلیاژ به عنوان ماده اولیه و لیزر به عنوان ابزار ساخت استفاده می‌کند، امکان تولید قطعات با هر پیچیدگی را به طور مستقیم از فایل سه‌بعدی آن‌ها فراهم می‌کند. در این روش، محصول فلزی نهایی با هرگونه پیچیدگی، مستقیما بدون نیاز به عملیات ثانویه خاصی از فایل سه بعدی آن ساخته می شود. در این فرآیند لیزر توان بالا برای ذوب پودر فلزی و آمیختن آنها به هم استفاده می شود. زمانی که یک لایه تشکیل می شود، یک لایه پودر جدید بر روی سطح ساخت گسترده می شود. ضخامت لایه های از حداقل ۲۰ تا ۱۰۰ میکرون متقاوت است.

وی خاطرنشان کرد: از جمله موادی که در فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند فولاد ابزار، فولاد زنگ نزن، کبالت کروم و تیتانیوم هستند. زمانی که مواد واکنش زا مانند تیتانیوم یا آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرند، میزان اکسیژن در محفظه مهر و موم شده باید به حداقل برسد تا از اکسید شدن ماده و نقص های بعدی جلوگیری کند. برای کاهش اکسیژن کافی است که محفظه با گاز آرگون خلوص بالا پر شود.

وی خاطرنشان کرد: این دستگاه برای ساخت قطعات مورد نیاز صنایع نیروگاهی، هوافضا، خودرو، ساخت قالب‌های صنعتی، پزشکی و دندانپزشکی کاربرد دارد. این دستگاه همچنین در زمینه تحقیقات در حوزه علوم مهندسی مکانیک و متالورژی نیز قابلیت‌های متعددی دارد.

وی تصریح کرد: ما متعهد به ارائه این تکنولوژی پیشرفته به تمامی نقاط ایران هستیم تا سهم خود را در ارتقای صنعت کشور و رفع نیازهای مختلف صنایع مختلف ایفا کنیم. به همین منظور، دانشگاه‌های سراسر کشور، حتی دانشگاه‌های واقع در مناطق دور افتاده، می‌توانند از طریق ارسال فایل و ایمیل، از خدمات ما بهره‌مند شوند. همچنین، با حضور فعال در نمایشگاه ساخت ایران، فرصتی را برای معرفی این تکنولوژی به طیف وسیع‌تری از مخاطبان فراهم کرده‌ایم.

فروزمهر افزود: علاوه بر این، از آنجا که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یارانه‌های مناسبی برای حضور در این نمایشگاه ارائه می‌دهد، دانشگاه‌های مناطق کم‌برخوردار نیز می‌توانند از این فرصت برای آشنایی با این فناوری و استفاده از خدمات ما بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به صادرات موفق این دستگاه‌ها به بازارهای بین‌المللی گفت: تلاش بی‌وقفه ما برای توسعه و ارتقای این محصولات، منجر به دریافت جایزه طراحی صنعتی ایران در سال ۱۴۰۱ شد که افتخاری دیگر برای مجموعه ما به شمار می‌رود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان این که در این مجموعه ۴۰ نفر به صورت مستقیم فعالیت داشته و چند صد نفر نیز به صورت غیرمستقیم از طریق فعالیت‌های این شرکت مشغول به کار شده‌اند، اظهار داشت: دستیابی به این محصول با حمایت هشت ساله معاونت علمی از این شرکت حاصل شده و با توجه به کمبود نقدینگی که بخش‌های دولتی با آن روبرو هستند درخواست دارم در کنار حمایت از نمایشگاه ایران ساخت، امکان استفاده از تسهیلات لیزینگ صندوق نوآوری و شکوفایی را هم برای این شرکت فراهم کنند. استفاده از این تسهیلات، به ما امکان می‌دهد تا با سرمایه‌گذاری اولیه کمتر، به تولید انبوه محصول خود دست پیدا کنیم و سهم خود را در ارتقای سطح فناوری کشور ایفا کنیم

کد خبر 6063417

دیگر خبرها

  • قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا / پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۹۹۰ میلیونی شد
  • ◄ بده و بستان عجیب بین دو کامیون ساز بزرگ و باسابقه ایران!
  • تولید قطعات پیچیده صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی «ایران ساخت»
  • منظور: بودجه ۱۴۰۳ بدون کسری است/ بیشترین تخصیص ارز برای واردات خودرو و قطعات صورت گرفته است +فیلم
  • بارش‌ها در ایران ۲۱ درصد کاهش یافت/کاهش ۱۷ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • کاهش ۶۴ درصدی تلفات جاده‌ای نوروزی در بوشهر
  • کیفیت خدمات و تیراژ قطعات یدکی سایپا افزایش می یابد
  • قیمت خودروهای داخلی امروز، سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • ترخیص قطعی ۱۱ هزار و ۲۳۶ خودرو سواری از گمرکات در سال گذشته
  • کاهش ۲۶ درصدی ترددها در محورهای فارس