Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و داشتن ظرفیت های لازم توانایی تامین ۵۰ هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور را دارد و هیچ استانی از این ظرفیت برخوردار نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، غلام حیدر زورقی  در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت: وجود کشتارگاه‌ها و قرنطینه دامی از جمله ظرفیت‌های مهم سیستان و بلوچستان است که می‌تواند نقش مهمی در واردات و کشتار دام داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان تنها استان کشور است که در آن واردات دام انجام می‌شود گفت: سال گذشته مجوزهای واردات دام محقق نشد اما امسال تعداد زیادی از این مجوزها منجر به واردات دام و زمینه ساز رونق اشتغال و توسعه استان شده است.

۵۷ پروژه بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان آماده بهره برداری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۵۷ پروژه بخش کشاورزی با اعتباری بیش از ۲۸۳ میلیارد و ۱۲۷ میلیون ریال در هفته جهاد کشاورزی در این استان به بهره برداری می‌رسد.

زورقی اظهار داشت: با بهره برداری کامل از این پروژه‌ها که سه هزار و ۱۷۵ خانوار روستایی و عشایری از مزایای آنها بهره‌مند خواهند شد برای هزار و ۵۱۸ نفر شغل دائم و ۱۰ هزار و ۷۹۵ نفر روز شغل موقت در سیستان و بلوچستان ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: طرح‌های قابل افتتاح در سیستان و بلوچستان شامل ۸۵ طرح آب و خاک، ۲۸ طرح تولیدات گیاهی، ۹ طرح تولیدات دامی، ۲ طرح صنایع کشاورزی و غذایی، ۱۱ طرح شیلات آب‌های داخلی، ۱۹ طرح عشایری و سه طرح آبخیزداری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برای راه‌اندازی این طرح‌ها بیش از ۵۵ میلیارد و ۸۶ میلیون ریال توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

خشکسالی تولیدات بخش زراعی سیستان و بلوچستان را ۳۲ درصد کاهش داد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: سال گذشته به دلیل خشکسالی شدید در استان سطح زیر کشت محصولات کشاورزی به ویژه زراعی با کاهش ۳۲ درصدی رو به رو بود.

وی افزایش ۶۴ درصدی تولیدات باغی، رشد ۱۱۲ درصدی ماهیان سرد آبی و ۱۹ درصدی ماهیان گرم آبی را از جمله دستاوردهای حوزه کشاورزی با وجود خشکسالی در استان ذکر کرد.

زورقی سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی سیستان و بلوچستان در سال گذشته را ۲۴۲ هزار هکتار ذکر کرد و گفت: این در حالیست که اگر خللی در تأمین منابع آبی وجود نداشته باشد این سطح به بیش از ۴۰۰ هزار هکتار قابل افزایش است.

صدور ۲۲۵ مجور صنعت طیور در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون حدود ۲۲۵ مجوز صنعت طیور در استان صادر شده است که حدود ۴۹ واحد آن غیر فعال است.

زورقی افزود: این استان با وجود تمامی مجوزهای صادر شده هنوز در تأمین گوشت مرغ مورد نیاز خودکفا نشده است و حتی اگر ظرفیت تمام مجوزهای صادر شده بکار گرفته شود تنها تأمین کننده حدود ۶۱ درصد نیاز استان به گوشت مرغ است.

وی از تشکیل کارگروه ساماندهی مرغداری‌های در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: این کارگروه بزودی بمنظور تکمیل چرخه صنعت مرغ استان راه اندازی خواهد شد تا وابستگی به خارج استان کمتر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: هم اینک دان مورد نیاز مرغداری‌ها با قیمت مصوب در اختیار آنان قرار می‌گیرد به طوری که فعالان این عرصه می‌توانند از دان مرغی و فروش تضمینی بهره مند شوند.

وی برخورد با مرغداری‌های غیر فعال در سیستان و بلوچستان را از اولویت‌های این سازمان برای ساماندهی وضعیت گوشت سفید تولیدی در استان عنوان کرد.

سیستان و بلوچستان جزو استان‌های قنات خیز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان جزو استان‌های قنات خیز کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که رتبه ششم کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی به آب قنات را دارد.

زورقی افزود: هزار و ۹۲۵ رشته قنات با ۲ هزار و ۳۲۷ کیلومتر طول در سیستان و بلوچستان وجود دارد که بیشترین آنها مربوط به شهرستان‌های خاش، نیکشهر، سراوان و ایرانشهر است.

وی گفت: سیستان و بلوچستان از مناطق خشک و کم باران کشور است که شرایط جغرافیایی و اقلیمی موجود و نبود منابع آب سطحی سبب گسترش فناوری قنات در گستره پهناور استان شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به گستردگی و پراکنش قنوات استان می‌طلبد که با مشارکت بهره برداران و افزایش اعتبارات دولتی طرح مرمت قنوات با جدیت بیش از پیش پیگیری و اجرا شود تا بهره گیری از این موهبت بزرگ که منشأ برکات بیشماری در کشاورزی استان است به شرایط مطلوب خویش نزدیک شود.

پایان پیام/516

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان مجلس استان بوشهر اردبیل وهابیت مسجد بیرجند شبستان بیرجند روزنامه مریم داوری خشکسالی شدید واردات دام صنایع کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۳۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۹۰۰ هزار تن هندوانه خارج از فصل در سیستان و بلوچستان تولید شد

عباس اشکانی گفت: در سال زراعی جاری ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به کشت هندوانه اختصاص یافته که برابر میزان سطح تعریف شده در الگوی کشت است.

وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان کشت هندوانه خارج از فصل و هندوانه بهاره مرسوم است، افزود: عمده مناطق کشت هندوانه خارج از فصل در شهرستان‌های زرآباد، کنارک، چابهار، دشتیاری، نیکشهر، راسک، دلگان بمپور و ایرانشهر است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: برداشت هندوانه خارج از فصل از شب یلدا در نیکشهر آغاز تا سوم اردیبهشت ماه به اتمام می‌رسد و برداشت هندوانه بهاره از اواخر اردیبهشت ماه در مناطق مرکز و شمال استان شروع و تا دهه اول تیر ماه پایان می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ۲ هزار قطعه زمین نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان سنددار شد
  • زیرساخت‌های طرح نهضت ملی مسکن به موقع در سیستان و بلوچستان تامین شود
  • آغاز برداشت محصولات زراعی پاییزه در شهرستان کارون
  • بیش از ۹۰۰ هزار تن هندوانه خارج از فصل در سیستان و بلوچستان تولید شد
  • ایران اسلامی از توانایی نظامی بالایی برخوردار است
  • فراوانی کالا‌های اساسی راهبرد ستاد تنظیم بازار قم است
  • خرید بیش از دوهزار تن گندم از کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان
  • برداشت ۱۷ هزار تن حنا ازمزارع جنوب سیستان وبلوچستان
  • تامین آب صنایع سیستان و بلوچستان، از محل پساب
  • تامین نهاده‌های دامی در سال جاری به موقع انجام خواهد شد