Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@19:17:46 GMT

چرا تاکنون ایران عضو دائم سازمان شانگهای نشده است؟

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۴۳۴۸۵

چرا تاکنون ایران عضو دائم سازمان شانگهای نشده است؟

وخشیته علت عدم عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای را شرح داد.

خبرگزاری شبستان، گروه سیاست خارجی- پریسا رهنما: ایران از سال 2008 تمام تلاش خود را برای عضویت در سازمان همکاری های شانگهای به کار گرفته اما تنها توانسته از سال 2012 عضو ناظر این سازمان باشد. عدم عضویت دائم ایران در سازمانی با همکاری های کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان بر خلاف روابط مثبتی که با این کشورها دارد مساله ای مبهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور دست یافتن به پاسخ این سوال به سراغ «احمد وخشیته» سردبیر وبسایت خبری دیده بان روسیه رفته ایم که مشروح مصاحبه با او را در زیر می خوانید:

 

سوال: چرا ایران تاکنون نتوانسته به عضویت دائم سازمان همکاری های شانگهای درآید؟

ایران از سال 2012 عضو ناظر سازمان همکاری های شانگهای بوده و بین همه این سال ها موضوع عضویت دائم کشورمان هم مطرح شد. حتی از سوی مقامات ایرانی اعلام شد که در این مسیر مشکلی وجود ندارد اما اعضای سازمان شانگهای گفته اند که براساس اساسنامه این سازمان کشوری که تحریم باشد نمی تواند به عضویت دائم در آید در واقع تحریم های ایران مانع از عضویت دائم می شود.

 

سوال: اما تحریم های ایران از سال 2015 با امضای برجام از میان رفت. چرا در این مدت ایران نتوانست عضو دائم سازمان همکاری های شانگهای شود؟

پس از برجام که موضوع تقابل ایران و امریکا در مسئله هسته ای حل شد و پرونده ایران از شورای امنیت خارج شد؛ دیگر مشکل تحریم ها برای ممانعت عضویت دائم ایران وجود نداشت و روسیه هم از این موضوع استقبال کرد. قزاقستان هم که روابط خوبی با ایران دارد نیز موافقت کرد و حتی ازبکستان هم با عضویت دائم ایران در این سازمان مشکلی نداشت. ابتدا چین مخالف بود که در نهایت راضی شد؛ ولی در نهایت تاجیکستان مخالفت کرد و چون نیاز به اجماع وجود داشت این موضوع انجام نشد.

 

سوال: خب روسیه نیز به عنوان یکی از اعضای این سازمان مورد تحریم قرار گرفته، چرا بین ایران و روسیه تفاوت وجود دارد؟

روسیه هم تحریم است اما تحریم های روسیه زمانی صورت گرفته که این کشور عضو دائم سازمان شانگهای بوده و بعد از آن بدلیل مشکلاتی که با اوکراین داشت از سوی غرب تحریم شد. اما ایران پیش از عضویت دائم در این سازمان تحریم بوده است و این مساله تفاوت ایران و روسیه در این سازمان را تشکیل می دهد.

 

 

سوال: عضویت ناظر ایران در این سازمان چه دستاوردهای اقتصادی می تواند برای کشور داشته باشد؟

با توجه به اینکه این سازمان یک قطب مقابل سمت غرب است و فلسفه شکل گیری آن ایجاد سازمانی موازنه ای برای نفوذ ناتو و آمریکا در منطقه شرق بوده ایران هم در این شرایط می تواند از قدرت اقتصادی این سازمان بهره ببرد. گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عضو این سازمان می تواند بر ایجاد یک فاز مثبت در اقتصاد ایران تاثیر گذار باشد.

 

سوال: آیا در خصوص دور زدن تحریم ها، ایران می تواند چشم امیدی به این سازمان داشته باشد؟

ایران نیازمند این است که با این کشورها ارتباط خوبی داشته باشد تا بتواند در دور زدن تحریم ها گام بلندی بردارد. از این رو آقای روحانی به بیشکک می رود تا در نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری های شانگهای شرکت کند. اینکه ایران عضو ناظر است اما در همه اجلاس ها شرکت می کند این پیام را به این کشورها می دهد که ایران در سیاست خارجی به گسترش همکاری با بلوک شرق نگاه دارد. قطب بلوک شرق روسیه و چین هستند که ایران رابطه خوبی با آن ها دارد.

گسترش روابط اقتصادی با روسیه، چین و قزاقستان پنجره ای به روی ایران است تا بتواند در این ایام بهتر از گذشته اقدام کند. به خصوص اینکه تراز تجاری خوبی در سال های دولت روحانی با قزاقستان و دیگر اعضای شانگهای داشته ایم. همچنین روابط تجاری ما در اوراسیا هم مهم است.

 

سوال: همکاری های امنیتی ایران با کشورهای عضو شانگهای چگونه است؟

ایران با کشورهای عضو سازمان شانگهای در حوزه های امنیتی هم همکاری دارد و این سازمان به یکی از موضوعاتی که توجه دارد مبارزه با تروریسم و افراطی گری است.فلسفه وجو این سازمان تقابل با ناتواست البته نه اینکه با هم جنگ داشته باشند. از این رو ایران هم با توجه به مقابله ای که با افراط گرایی داشته همکاری های خوبی در این زمینه با این سازمان دارد.

 

سوال: همکاری های سیاسی ایران با اعضای شانگهای چه تاثیرات مثبتی می تواند داشته باشد؟

رویکرد سیاسی ایران نه شرقی نه غربی بوده اما بالاجبار به واسطه تقابل با ایالات متحده به سمت روسیه و چین حرکت کرده است. اگرچه در برجام کمی به سمت غرب رفت اما در این سال ها هم تاکید داشت که روابطش با چین و روسیه حفظ شده است. این اقدام برای این بود تا طرف مقابل این احساس را نکند که ایران زمانی که با چراغ قرمز آمریکایی ها مواجهه بوده به ناچار به سمت چین و روسیه رفته است.

بعد از برجام هم ایران با اروپا روابط بهتری داشت اما همچنان همکاری با اوراسیا و شانگهای را دنبال کرد و این پیام سیاست نه شرقی و نه غربی را به صورت ایجابی نشان می دهد. امروز هم که روابط ایران و آمریکا تیره شده است گسترش روابط با روسیه و چین می تواند جایگزین بهتری باشد. به خصوص اینکه روس ها هم از برجام به طور کامل حمایت کردند و برای کمک به فرآیند بحث اقتصادی ایران و اروپا هم اعلام آمادگی کرده اند.

این که ایران بخواهد به سمت اروپا برود شاید باعث شود که سریع عضو دائم سازمان شانگهای شود زیرا ایران از نگاه این کشورها بازار بزرگی است که در مسیر کانال شمال به جنوب قرار دارد. اینکه آن ها در پذیرش ایران دست به عصا راه می روند شاید به دنبال آن هستند تا تقابل ایران با اروپا و غرب کاهش یابد./

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان مجلس استان بوشهر مسجد اردبیل استان همدان روزنامه مریم داوری بیرجند نیروی انتظامی فارس سفر روحانی به بیشکک عضویت ایران در سازمان شانگهای سازمان شانگهای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۳۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع عازم قزاقستان شد

امیر آشتیانی به منظور شرکت در اجلاس وزاری دفاع پیمان شانگهای عازم قزاقستان شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به‌منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، تهران را به مقصد آستانه پایتخت قزاقستان ترک کرد.

سخنرانی و گفت‌وگو با وزرای دفاع حاضر در این اجلاس از برنامه‌های امیر آشتیانی در این سفر خواهد بود.

بر اساس این گزارش،‌ سازمان همکاری‌های شانگهای(SCO) سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌ است، استفاده از ظرفیتهای سازمان شانگهای به منظور تحکیم و اعتماد سازی بیشتر به منظور توسعه وگسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی با کشورهای عضو، فرصتهای جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها در حوزه دفاعی و نظامی قرار داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع وارد قزاقستان شد
  • سفر وزیر دفاع به قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای
  • سفر وزیر دفاع به قزاقستان
  • سفر وزیر دفاع به قزاقستان برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای
  • امیر آشتیانی عازم قزاقستان شد
  • وزیر دفاع به قزاقستان سفر کرد
  • وزیر دفاع عازم قزاقستان شد
  • نشست کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای
  • روسیه:مخالف استفاده از تحریم جهت مداخله در کشورهای آفریقایی هستیم
  • چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه