Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی فارس، خسرو شهبازی در بازدید از پروژه کنترل سیلاب و آبخوانداری مشکان شهرستان نی ریز، گفت: طی ده سال گذشته به طور متوسط در کشور ۱۱ میلیمتر کاهش بارندگی و ۵۴ میلیمتر افزایش تبخیز و تعریق را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: این موضوع موجب بیلان منفی سفره های آب زیر زمینی شد؛ یکی از راهکارهای علمی برای جبران این کسری، اجرای پروژه های آبخیز و آبخوانداری، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: خوشبختانه سال گذشته با عنایت ویژه مقام معظم رهبری ٢٠٠ میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص یافت که ٦٠٠٠ نقطه در کشور از برکات این پروژه ها بهره مند شدند.

شهبازی افزود: با توجه به اثرگذاری پروژه های اجرا شده، امسال نیز رقمی معادل ١٥٠ میلیون یورو برای انجام پروژه های آبخیزداری در ١٠ هزار نقطه از کشور پیش بینی شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این بازدید به انجام ٣٥ پروژه آبخیزداری و آبخوانداری در سال گذشته اشاره و اضافه کرد: خوشبختانه فارس از استانهای بهره مند و پیشتاز در زمینه جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی بوده و در سال گذشته بیش از ٢٨ میلیارد تومان تنها به انجام پروژه های سازه ای آبخیزداری اختصاص یافته است.

منتصری ضمن اشاره به ظرفیت بالای استان برای جذب اعتبار و انجام پروژه های آبخیزداری افزود: با توجه به مطالعات انجام شده، در صورت تخصیص اعتبارات حتی تا میزان ٨٠٠ میلیارد تومان، آمادگی اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری را داریم.

وی ابراز امیدواری کرد که این مهم با حمایت اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، محقق شود.

بازدید از باغات پسته شهرستان سروستان، کارخانه فرآوری انجیر و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان استهبان، بازدید از نهالستان نمونه بهرام مشکان نیریز و ایستگاه نمونه پرورش دام شهرستان خرامه از دیگر بخش های سفر یکروزه معاون سازمان جنگلها و اعضای کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به استان فارس بود.

کد خبر 4639670

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز منابع طبیعی فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۴۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها

ترحم بهزاد اظهار داشت: میانگین بارندگی در شرایط عادی (نرمال) در بلندمدت اگر ۲۴۰ میلی‌متر باشد میزان تولید علوفه در سطح مراتع کشور به ۱۰.۷ میلیون تن می‌رسد.

وی اظهار داشت: با توجه به کاهش بارش‌ها در سال‌های گذشته، خشکسالی‌های متوالی و تغییر نزولات جوی از برف به باران موجب کاهش تولید علوفه شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: با توجه به ارزش‌های حیاتی و اکوسیستمی مراتع از جمله تامین آب، اکسیژن، تلطیف هوا و ضرورت حفظ و مدیریت پایدار مراتع کشور، ایجاد تعادل بین دام و مرتع و اجرای مدیریت چرای دام ضروری است.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط و ضعف مراتع؛ تامین علوفه مورد نیاز واحد‌های دامی از سوی دستگاه‌های متولی از جمله معاونت امور دام، شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان امور عشایر الزامی است.

بهزاد سطح عرصه‌های طبیعی کشور را ۱۳۴.۴ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان عرصه‌های طبیعی ۸۴.۸ میلیون هکتار معادل ۶۳ درصد منابع طبیعی را مراتع تشکیل می‌دهد که ظرفیت ۳۸ میلیون واحد دامی را در شرایط نرمال به مدت هفت ماه (چهارماه در مراتع قشلاق و سه ماه در مراتع ییلاق) را دارد در حالی که امروزه ۸۰ میلیون واحد دامی وابسته به مراتع هستند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: براساس آمار‌های موجود هم اکنون بیش از ۲.۱ برابر ظرفیت مراتع کشور دام مازاد در سطح مراتع کشور وجود دارد.

بهزاد یادآور شد: وجود این تعداد دام مازاد در سطح مراتع کشور باعث از بین رفتن پوشش گیاهی، لگد کوبی و فشرده شدن خاک، نفوذناپذیری آب، تخریب و فرسایش خاک، افزایش سیل‌خیزی، تضعیف سفره‌های آب‌های زیرزمینی، ایجاد ریزگرد، طوفان و گرد و غبار، تهدید سلامت انسان، دام و حیات وحش، کاهش تولیدات دامی در بلندمدت و به مخاطره افتادن امنیت زیستی و غذایی را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: به خطر افتادن تاسیسات زیربنایی از جمله پرشدن مخازن زیرزمینی و اختلال در سیستم حمل و نقل، تهدید معیشت ذینفعان، مهاجرت ناپایدار از روستا‌ها به شهر‌ها از دیگر عوارض از بین رفتن مراتع به شمار می‌رود.

بهزاد با اشاره به وابستگی بیش از یک میلیون خانوار روستایی و عشایری به مراتع ادامه داد: با توجه به روند رو به رشد جمعیت در دهه اخیر که منجر به افزایش تقاضای گوشت قرمز، فرآورده‌های دامی و افزایش وابستگی معیشت جمعیت بهره‌بردار در کشور شده است نیاز به برنامه ریزی دقیق و حمایت و پشتیبانی از سوی دستگاه‌های ذیربط در عرصه‌های مرتعی دارد.

بیشتر بخوانید

جذب ۷۷۴ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به نزدیک شدن به زمان کوچ عشایر گفت: اجرای پروژه مدیریت چرا، کنترل پروانه چرای دام و ساماندهی کوچ با ماهیت مدیریتی و پیشگیرانه دارای هزینه کمتر و اثربخشی بیشتری نسبت به سایر پروژه‌های اصلاح و احیای مراتع در سطح وسیع است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: کوچ عشایر یک مساله فراسازمانی و ملی است و رعایت تقویم کوچ با هدف حفظ مراتع باید مورد توجه قرار گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • ترویج اهمیت درختداری بین دانش آموزان بافتی
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه
  • توانایی پیش‌بینی بلایای طبیعی توسط Bellwether، هوش مصنوعی آلفابت،
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها
  • برنامه جدید هوش مصنوعی شرکت آلفابت، Bellwether، توانایی پیش‌بینی بلایای طبیعی را دارد
  • بررسی علل وقوع سیل های اخیر در جنوب ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس
  • ضرورت مشارکت مردمی برای اجرای آبخیزداری در ۹۰ میلیون هکتار