Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:14:59 GMT

افزایش چشمگیر تولید گل محمدی در وامنان آزادشهر

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۴۴۲۲۱

افزایش چشمگیر تولید گل محمدی در وامنان آزادشهر

ذبیح الله عادلی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کشت گل محمدی در روستای وامنان فعالیتی نوپا محسوب می شود که در اجرای طرح ترسیب کربن از سه سال پیش به صورت محدود آغاز شده وهم اکنون حدود ۳۰ هکتار از اراضی وامنان زیر کشت گل محمدی هستند.

وی افزود: هرساله از ابتدای اردیبهشت ماه برداشت گل آغاز می شود ولی امسال به دلیل سرما این موضوع با کمی تاخیر انجام شد و تاکنون پنج تن از این محصول برداشت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به برداشت دو تن محصول گل محمدی در سال گذشته، افزود: با توجه به تداوم برداشت گل محمدی، پیش بینی می شود، برداشت امسال گل محمدی به حدود هفت تن برسد و شاهد تولید بیش از ۳ برابری این محصول در مقایسه با سال گذشته باشیم.

مدیر شرکت تعاونی روستای وامنان خاطرنشان کرد: شرایط آب و هوایی مناسب این روستا بستر مناسب برای کشت گل محمدی ایجاد کرده و نهال این گیاه، نسبت به دیگر نقاط کشور سریعتر رشد کرده و به گلدهی می رسد و به همین دلیل میزان برداشت بالای گل از مزارع تازه کشت شده یک ساله و دو ساله منطقه وامنان در کل کشور امری کم سابقه است.

وی افزود: سال گذشته ۴۸ هزار نهال گل محمدی در مزارع این روستا کاشته شد که با احتساب زمین‌های کشت شده در سال پیش از آن، هم اکنون حدود ۳۰ هکتار از اراضی وامنان زیر کشت گل محمدی هستند و با توجه به بازار فروشی که دارد، سود آوری مناسبی را برای کشاورزان به همراه داشته است.

وی گفت: درحال حاضر به دلیل خرید تضمینی گل محمدی توسط شرکت تعاونی روستای وامنان، استفاده از کارگر کمتر برای چیدن محصول و مراحل نگهداری این گیاه، تقاضا برای کاشت گل محمدی بالا رفته از همین رو تلاش داریم با خرید نهال‌های جدید و توسعه کشت آن، به افزایش درآمد مردم روستا و توسعه منطقه کمک کنیم.

عادلی به نصب دو دستگاه دیگ عرقگیری با هزینه ۳۰۰ میلیون ریال در روستا و انجام عملیات گلابگیری اشاره کرد و گفت: از دوتن محصول گل محمدی پارسال، حدود ۵ تن گلاب در ۴ درجه کیفیت به دست آمد که با برند وامنان روانه بازار شد.

وی افزود: عمده محصول گلاب تهیه شده در داخل استان گلستان فروخته و مقداری نیز به تهران و کاشان صادر شد و از ۶۰۰ میلیون ریال عایدی شرکت تعاونی، نیمی از آن سود بود.

رضا عجم نوروزی ناظر طرح ترسیب کربن شهرستان آزادشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پس از جلسات فراوان با روستاییان این منطقه توانستیم علاقه ساکنان این منطقه را به کشت گل محمدی جلب کنیم و امروز شاهد پیشرفت اجرای طرح ترسیب کربن و کسب سود مناسب برای ساکنان و کشاورزان این منطقه هستیم.

شهرستان آزادشهر با ۹۶ هزار نفر جمعیت در شرق استان قرار دارد و پایلوت طرح ترسیب کربن در گلستان است.

کربن عمده ترین عنصر گازهای گلخانه ای محسوب می شود که ترسیب آن توسط فرآیند فتوسنتز و از طریق گیاهان ساده ترین و ارزان ترین راهکار ممکن برای کاهش سطح این گاز اتمسفری است؛ طرح ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا، در خاک و گیاهان گفته می‌شود و هدف نهایی این طرح نیز ارائه یک الگوی اقتصادی برای رسوب دادن کربن موجود در جو و کاهش گازهای گلخانه‌ای است.
طرح ترسیب کربن با رویکرد محیط زیستی شروع می شود و با بررسی ظرفیت‌های اکولوژیکی ادامه پیدا کرده و با احصای نیازهای اجتماعی و برنامه اجتماعی- اقتصادی برای ترسیب کربن و معرفی مشاغل جایگزین به روستاییان ختم می شود.

افق اجرای طرح ترسیب کربن در کشور ۲,۵ میلیون هکتار است.

/ ۱۸۶۰/‌۹۴۳۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصادی کشاورزی گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۴۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چشمگیر سطح اجراها در جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، سید مجتبی ذبیحی با اشاره به اینکه جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی که هر ساله با هدف حفظ و ارتقاء فرهنگ و هنر روستایی و عشایری برگزار می‌شود، امسال شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بود، اظهار کرد: امسال ۵۰ گروه فیلم برای شرکت در جشنواره ارسال کردند که از این تعداد، ۲۳ اثر برای مسابقه در روستای کردر رضوی انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه پیشرفت گروه‌ها بسیار خوب بود و سطح برگزاری نیز بسیار بالا بود، افزود:. این پیشرفت به دلیل متقاعد کردن مربیان تراز اول کشور برای کار در روستاها بود. همچنین، برای اولین بار شاهد حضور دختران در این بخش جشنواره بودیم که باعث ایجاد انگیزه شد.

دبیر جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی تأکید کرد که پخش زنده تلویزیونی اجراها از شبکه استانی خلیج فارس، باعث شد که بعضی از مسائل فنی گروه‌ها انجام نشود و اشاره کرد: اگر این پخش زنده قرار است طی سال‌های آینده نیز باشد، باید این مسائل حل شود و مسائل فنی را فدای پخش تلویزیونی نکنیم.

در ادامه، دبیر جشنواره به جوایز اشاره کرد و گفت: اعزام‌ها با کمک استانداری‌ها، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها انجام شد و اسکان گروه‌ها توسط مردم مهربان و خونگرم روستای کردر رضوی بر عهده داشتند.

دیگر خبرها

  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • افزایش چشمگیر سطح اجرا‌ها در جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی
  • افزایش چشمگیر سطح اجراها در جشنواره سرود روستایی و عشایری رضوی
  • جشنواره ورزشی مادر و دختری در آزادشهر + فیلم
  • جشنواره ورزشی مادر و دختری در آزادشهر
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • افزایش چشمگیر آمار سرطان در استان
  • انتشاردهندگان ۸۰درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر
  • انتشاردهندگان ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر
  • رشد چشمگیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی