Web Analytics Made Easy - Statcounter

هم اکنون حزب دموکرات کردستان عراق پست‌های اصلی چهارگانه ریاست اقلیم، نخست وزیری، ریاست پارلمان و ریاست شورای قضایی را در اختیار گرفته و بدین ترتیب دیگر احزاب مهم و تاثیرگذار از جمله اتحادیه میهنی کردستان به حاشیه رفته‌اند. ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با برگزاری مراسم تحلیف نچیروان بارزانی به عنوان رئیس جدید اقلیم کردستان عراق و مامور شدن مسرور بارزانی برای تشکیل کابینه محلی، حزب دموکرات کردستان پست های اصلی و چهارگانه این منطقه از عراق را در اختیار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان – حزب دموکرات کردستان عراق

مسرور بارزانی نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان – حزب دموکرات کردستان عراق

والا فرید رئیس پارلمان محلی اقلیم کردستان – حزب دموکرات کردستان عراق

بنگین قاسم رئیس شورای قضایی اقلیم کردستان – حزب دموکرات کردستان عراق

تصاحب پست های مهم چهارگانه در اقلیم کردستان عراق در حالی است که حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی تنها دارای 45 کرسی از مجموع 111 کرسی پارلمان محلی است و دیگر جریان های سیاسی این منطقه سهمی در تقسیم پست های مهم و اصلی نداشته اند.

فرزند مسعود بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق شد

اگرچه بر اساس توافق مشترک حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی باید پست ریاست پارلمان محلی به اتحادیه ای ها برسد، اما اختلافات دو حزب در خصوص وزارت دادگستری عراق و استانداری کرکوک مانع معرفی نامزد اتحادیه میهنی به عنوان رئیس پارلمان شده است و به فرض قبول این پست از سوی اتحادیه، قدرت اصلی تصمیم گیری پارلمانی همچنان نزد حزب بارزانی خواهد بود. حزب دموکرات کردستان عراق نایب رئیس پارلمان اقلیم را در اختیار دارد، دبیر هیئت رئیسه پارلمان از اقلیت ترکمانی به این حزب نزدیک است، 45 کرسی پارلمان در اختیار نمایندگان حزب دموکرات کردستان است، تنها کرسی حزب سوسیالیست دموکرات کردستان در ائتلاف حزب بارزانی است و 11 کرسی اقلیت های قومی و مذهبی هم به مانند ادوار گذشته در خدمت منافع این حزب قرار خواهد داشت، بنابراین تسلط حزب دموکرات کردستان بر پارلمان محلی در هر شرایطی محفوظ خواهد بود.

حزب دموکرات کردستان عراق کنترل پرونده های حساس اقلیم کردستان را در دستان خود می بیند:

پرونده تصمیم گیری های کلان سیاسی

پرونده قدرت اجرایی

پرونده روابط خارجی

پرونده امنیتی

پرونده نفت، درآمد و بودجه

پرونده داخلی

و پرونده قضایی

در این دوره نیز حزب دموکرات کردستان عراق به حاکم اصلی اقلیم کردستان تبدیل شده است. این در حالیست که شمار زیادی از وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای این منطقه نیز در کنترل حزب دموکرات کردستان خواهد بود.

اتحادیه میهنی کردستان ماههاست در تلاش است توافق شراکت حقیقی در حکمرانی اقلیم را با حزب دموکرات کردستان ، امضاء و اجرایی کند. اگرچه این توافق در مراسمی به امضای نچیروان بارزانی و کوسرت رسول علی به عنوان معاونین دو حزب رسید اما در عمل ثمره چندانی برای یاران جلال طالبانی نداشته است. جنبش تغییر هم که سالها شعار تغییر در حکمرانی اقلیم را سر داده بود اینک به مکمل فعالیت های حزب دموکرات کردستان در راه تشکیل کابینه تبدیل شده است. احزاب اسلامی اتحاد و جماعت نیز در ترکیب کابینه شرکت نخواهند داشت. جریان نسل جدید هم از همان اوان پیدایش به صراحت اعلام کرده است که هیچ گاه همراه حکام اقلیم کردستان نخواهد بود. در چنین فضایی است که بارزانی با وجود کناره گیری از منصب ریاست اقلیم، همچنان زمامدار پشت پرده این منطقه خواهد ماند.

انتهای پیام/.

R36355/P/S8,90/CT7 واژه های کاربردی مرتبط کردستان عراق مسعود بارزانی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کردستان عراق مسعود بارزانی کردستان عراق مسعود بارزانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۵۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال

وزیر نفت عراق اعلام کرد بغداد و اربیل در حال مذاکره در مورد از سرگیری صادرات نفت از شمال این کشور هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از عراق نیوز، حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق اخیرا اعلام کرده بغداد و اربیل در حال مذاکره در مورد از سرگیری صادرات از شمال این کشور هستند.
عبدالغنی گفت:«ما صادرات نفت از میادین نفتی کردستان عراق را از سر می‌گیریم».
وی اضافه کرد اخیراً قراردادی بین وزارت برق عراق و یک شرکت فعال در بخش گاز این کشور در منطقه کردستان بسته شده است.

وزیر نفت عراق تاکید کرد هدف این قرارداد تسهیل انتقال 100 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی است.

اقتصاد و سیاست عراق روی پایه چاه نفتتمدید 5ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

عبدالغنی توضیح داد دولت فدرال بغداد از دولت اقلیم کردستان خواسته نفت تولید شده در شمال این کشور را به شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) تحویل دهد تا بتوانند صادرات نفت شمال را از طریق ترکیه از سر بگیرند.
وی گفت:«ما با دولت اقلیم کردستان برای تحویل نفت تولید شده در شمال به سومو صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم آن را از طریق بندر جیهان ترکیه و خط لوله‌ای که عراق و ترکیه را با هم متصل می‌کند صادر کنیم».

ترکیه از 25 مارس 2023 صادرات 450 هزار بشکه در روز نفت عراق را از این خط لوله که از منطقه کردستان عراق به بندر جیهان ترکیه می‌رسد، متوقف کرده است.
این تصمیم ترکیه برای توقف صادرات نفت عراق به دنبال رای اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس گرفته شد.
طبق این رای، ترکیه باید 1.5 میلیارد دلار غرامت به بغداد به خاطر آسیب‌های ایجاد شده توسط صادرات نفت کردستان بدون اجازه دولت فدرال عراق بین 2014 و 2018، پرداخت می‌کرد.
کردستان در 2013 صادرات مستقل نفت خام را آغاز کرد که از نظر بغداد غیرقانونی بود.
انتهای پیام/42

دیگر خبرها

  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق
  • اردوغان پس از دیدار با مقامات بغداد، وارد کردستان عراق شد
  • پرچم کردستان عراق در خانه‌‌ای ویران شده در غزه خبرساز شد (فیلم)
  • سفر اردوغان به بغداد/ دیدار با مقامات کردستان عراق در دستور کار
  • نماینده پارلمان عراق: ترکیه ۵۰۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده است