Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ، فرهاد غلامعلی فلاح مدیر کل دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور هم، اظهار داشت: در سال ۹۵ با دو هزار طرح فرصت شغلی شهری و روستایی ایجاد کردیم.

وی افزود: در سال ۹۶ سامانه کارا شروع به ثبتنام کرد و از سال ۹۷ طرح‌ها را بررسی کردند و منجر به ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان جذب تسهیلات اشتغال پایدار شهری و ۲۱۵ میلیارد تومان تومان جذب تسهیلات روستایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در بخش مشاغل خانگی هم به عنوان دومین ایستگاه ۱۱۴ میلیارد تومان جذب شده است.

فلاح ادامه داد: در سال ۹۷، ۳۱ هزار فرصت شغلی ایجاد و اداره حمایت از تولید، مجوز تولید و صادرات را صادر و اجازه فعالیت داد.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته از محل صدور مجوز‌ها ۵۸ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد کردیم.

وی تصریح کرد: با ایجاد تفاهم نامه با صندوق بیمه عشایر روستایی توانستیم حدود ۴ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهیم.

وی بیان کرد: از دیگر فعالیت‌های این اداره کل، حمایت تولید استاندارد سازی بوده برای اینکه صادرکنندگان و تولیدکنندگان بتوانند نشان استاندارد رو داشته باشند در این زمینه در سال ۹۷، ۱۵۷ رشته را تدوین و امسال هم ۹ رشته دیگه به ان افزوده شد.

فلاح ادامه داد: با توجه به حادثه سیل و ابگرفتگی در برخی استان‌های کشور، با هماهنگی‌های انجام شده با دبیرخانه مشاغل خانگی وزارت رفاه، بنا شد برای متقاصیانی که تسهیلات دریافت کردند مهلت تمدید گرفته شود.

فلاح با بیان اینکه در سال ۹۷

طبق اعلام امار گمرکات کشور ۲۸۹ میلیارد دلار صادرات رسمی داشتیم که قیمت زیادی از صنایع دستی از طریق چمدانی منتقل میشود که امار دقیقی نداریم.

وی در پایان تصریح کرد که با راه اندازی ۳۰ بازارچه موقت تابستانی با همکاری بانک ها، بیش از ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محصولات صنایع دستی به عنوان جایزه بانک‌ها به صاحبان سپرده‌ها پرداخت شود.

انتهای پیام/پ

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی صنایع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۵۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش بیکاری در شهر‌ها بیش از روستا‌ها است

مقایسه روند نرخ بیکاری در پنج سال اخیر در شهر‌ها و روستا‌های کشور نشان می‌دهد نرخ بیکاری چه در شهر‌ها و چه در روستا‌ها کاهش یافته و کاهش نرخ بیکاری در شهر‌ها بیش از روستا‌ها بوده است. به طوری که به طور متوسط در شهر‌ها یک نفر بیش از روستا‌ها از وضعیت بیکاری خارج شده است.

به گزارش اکوایران، نرخ بیکاری از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است تعداد افراد بیکار در کل جمعیت فعال در بازار کار را نشان می‌دهد. یعنی افرادی که با وجود اینکه در سن کار بوده‌اند و بر خلاف تمایل خود موفق به یافتن شغل مناسب نشده‌اند.

میزان بیکاری در مناطق شهری و روستایی متفاوت است. دلیل مهم این تفاوت ساختار متفاوت بازار کار در شهر و روستاست. روند چند سال اخیر نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در شهر‌ها همواره بیش از روستا‌ها بوده است. مطابق گزارش مرکز آمار در زمستان ۱۴۰۲ از هر ۱۰۰ نفر فرد فعال در بازار کار ۹ نفر در مناطق شهری و ۷.۱ نفر در مناطق روستایی بیکار بوده‌اند.

در این گزارش روند نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی در پنج سال اخیر بررسی شده است. این بررسی نشان می‌دهد نرخ بیکاری چه در مناطق شهری کشور و چه در مناطق روستایی نزولی بوده است. هر چند افت بیکاری در مناطق شهری بیشتر بوده است.

نرخ بیکاری شهر‌ها و روستا‌ها در زمستان ۱۴۰۲

نرخ بیکاری به معنای تعداد افراد بیکار در کل جمعیت فعال در بازار کار است. منظور از جمعیت فعال همه افراد بالای ۱۵ سال است که یا شاغل هستند یا در جستجوی شغل که هنوز موفق به یافتن آن نشده‌اند.

ساختار متفاوت بازار کار، در مناطق شهری و روستایی که در تنوع مشاغل، فصلی بودن یا نبودن، سطح دستمزد‌ها و دیگر مسائل نمود پیدا می‌کند سبب می‌شود که نرخ بیکاری در آن‌ها نیز فرق کند. در چند سال گذشته نرخ بیکاری در مناطق شهری همواره بیش از مناطق روستایی بوده است.

نرخ بیکاری در شهر‌ها از ۱۲.۲ درصد در بهار ۱۳۹۸ به ۹ درصد در زمستان ۱۴۰۲ کاهش یافته است. همچنین نرخ بیکاری در روستا‌ها نیز از ۷.۴ درصد در بهار ۱۳۹۸ به ۷.۱ درصد در زمستان این سال افت کرده است.

اما از آنجا که بازار کار یک بازار فصلی است، یعنی تغییرات آن وابستگی زیادی به تغییر فصل دارد، شاید بهتر است برای مقایسه بهتر بیکاری در مناطق شهری و روستایی فقط فصل زمستان را در نظر گرفت.

بهبود بیشتر بازار کار در شهر‌ها

روند نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی در فصل زمستان ۵ سال اخیر نشان می‌دهد نرخ بیکاری در این فصل چه در شهر‌ها و چه در روستا‌ها کم شده است. اما این افت در شهر‌ها پررنگ‌تر بوده است.

در مناطق شهری کشور نرخ بیکاری از ۱۱.۴ درصد در زمستان ۱۳۹۸ به ۹ درصد در زمستان ۱۴۰۲ رسیده و بنابراین ۲.۴ واحد درصد کاهش یافته است. به عبارتی در این پنج سال ۲.۴ نفر از شمار بیکاران خارج شده‌اند.

این در حالی است که افت بیکاری در مناطق روستایی تنها ۱.۴ واحد درصد بوده است. در این مناطق نرخ بیکاری از ۸.۵ درصد در زمستان ۱۳۹۸ به ۷.۱ درصد در زمستان ۱۴۰۲ رسیده است؛ بنابراین در روستا‌ها ۱.۴ نفر از شمار بیکاران کم شده است؛ بنابراین می‌توان گفت اگرچه بازار کار به طور کلی در سطح کشور بهبود یافته، این بهبود در شهر‌ها بیش از روستا‌ها بوده است و در شهر‌ها به طور متوسط یک نفر بیش از روستا‌ها از وضعیت بیکاری خارج شده است.

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۸ درصدی ایجاد اشتغال با راه اندازی تعاونی‌های جدید
  • ایجاد ۱۲ هزار و ۵۸۵ فرصت شغلی برای مددجویان لرستان
  • هدفگذاری برای ایجاد ۶۰ تعاونی با ۱۶۰۰ فرصت شغلی طی امسال
  • کاهش بیکاری در شهر‌ها بیش از روستا‌ها است
  • خبر خوش درباره طرح نهضت ملی مسکن
  • فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌شود
  • آخرین فرصت بهره‌مندی بانوان روستایی و عشایری از بیمه رایگان دولت
  • اشتغالزایی برای بیش ۳۰۰ مدد جوی کمیته امداد شوش
  • معرفی فرصت‌های شغلی دانش بنیان‌ها در ایستگاه کار اینوتکس ۲۰۲۴
  • ۳۰ فروردین؛ آخرین فرصت بهره‌مندی بانوان روستایی و عشایری از بیمه رایگان دولت