Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@06:27:59 GMT

آثار باستانی آذربایجان غربی پایش و مستندنگاری می شود

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۴۵۹۷۹

آثار باستانی آذربایجان غربی پایش و مستندنگاری می شود

حسن سپهرفر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه شروع این پروژه از شهرستان اشنویه و در سال ۱۳۹۷ بود، افزود: این طرح شامل بخش های میدانی و مطالعاتی بود که در بخش اول همه ۱۰۴ محوطه ثبت شده در محدوده شهرستان با هدف برداشت مختصات جغرافیائی و همچنین تهیه تصاویر جدید مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در مرحله بعدی، شیپ فایل های ( لایه های جغرافیائی ) شهرستان از سازمان نقشه برداری کشور اخذ و برای تولید پایگاه اطلاعاتی جی آی اس شهرستان، از دو برنامه ARC GIS۱۰ و Global.mapper استفاده شد.

سپهرفر افزود: با استفاده از این روش، همه اطلاعات مورد نیاز محوطه ها از قبیل مختصات جغرافیائی، نام محوطه و اثر و فاصله آن تا روستا و شهر، وسعت و دوره بندی، سال و شماره ثبت، اقلیم و زمین شناسی و سایر ویژگیها در یک جدول کامل و توصیفی دسته بندی شده است.

وی گفت: یکی از اقدامات تکمیل کننده این پروژه، تهیه عکس های قدیمی از ماهواره (کورونا، ۱۹۶۹) و عکسهای جدید از ماهواره (بینگ، ۱۰۱۶ تا ۲۰۱۷) بود که با رصد عکسهای هوایی می توان مقدار آسیب وارد شده به آثار از سال ۶۹ میلادی تا ۲۰۱۷ را مشاهده کرد.

سپهرفر با اشاره به اهمیت این طرح گفت: داده های این پایگاه می تواند پاسخگوی برخی از دغدغه های فرهنگی استان از قبیل برنامه ریزی مطالعات باستان شناسی و برنامه ریزی در زمان بحران های طبیعی برای نجات بخشی و کم کردن آسیب های وارده به آثار باشدبنابراین تلاش می شود تا این پروژه را برای سایر شهرستان ها تعمیم داد.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفت: مستندنگاری و جمع آوری داده های دقیق با استفاده از سیستم های جدید و پیشرفته در برنامه ریزی های این معاونت قرار دارد و در همین راستا، سال گذشته فضاهای معماری بنای تاریخی تخت سلیمات تکاب و همچنین تعدادی از آثار و اشیای تاریخی موجود در موزه ارومیه فتوگرامتری (عکسبرداری تخت) شد.

به گزارش ایرنا سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ساز و کاری جهت ذخیره ، مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی مهیا می سازد و جهت کار همزمان با اطلاعاتی که وابستگی مکانی (جغرافیایی) و توصیفی دارند، طراحی شده است.

آذربایجان غربی دارای ۱۶۰۰ اثر تاریخی، تپه و محوطه باستانی است که در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده اند.

۷۱۲۵/‏۷۱۲۹

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۵۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به ۱۷۰ نفر از متاثرین برف و کولاک در شهرستان تکاب

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی گفت:۱۷۰ نفر از متاثرین برف و کولاک در شهرستان تکاب امدادرسانی شدند.

حمید محبوبی افزود: در پی برف و کولاکِ محور تکاب - شاهین دژ، از ساعت ۰۸:۲۵ دقیقه روز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ ،نجاتگران پایگاه امداد و نجات مائین بلاغ  هلال احمر شهرستان تکاب به ۱۷۰ نفر متاثر از برف و کولاک در محور تکاب - شاهین دژ امداد رسانی کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی هلال احمر آذربایجان‌غربی، وی  ادامه داد: بارندگی در محور مذکور و کولاک متناوب برف ادامه دارد و رانندگان جهت تردد از این محور حتما آمادگی لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقبال ازجشنواره نوروزی در حاشیه تپه باستانی کُنارصندل جیرفت
  • بهره مندی ۱۳۸ زندانی آذربایجان غربی از ارفاقات قانونی
  • هوای آذربایجان‌غربی تا ۷ درجه گرم‌تر می‌شود
  • هوای آذربایجان‌غربی تا هفت درجه گرم‌تر می‌شود
  • پایش وضعیت منابع و کیفیت آب شرب شهرستان اشنویه
  • پاسخ گمرک به انتقاد رانندگان از توقف طولانی در مرز سِرُو
  • ایجاد واحد واکنش سریع و رصد و پایش فضای مجازی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرائم در دادگستری آذربایجان غربی 
  • امدادرسانی به ۱۷۰ نفر از متاثرین برف و کولاک در شهرستان تکاب
  • رصد و پایش فضای مجازی در دادگستری آذربایجان غربی
  • ایجاد واحد واکنش سریع و رصد و پایش فضای مجازی در دادگستری آذربایجان غربی