Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول‌نیوز - محمد حاج رسولی‌ها در بیست و نهمین نشست کمیته فنی تخصصی نیروگاه‌های برق‌آبی کشور که با حضور مدیران عامل سازمان آب و برق خوزستان، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، معاونان شرکت مدیریت شبکه برق کشور، مدیران ارشد نیروگاه‌های برق‌آبی سراسر کشور و تعدادی از شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه، به ریاست فربد استیری مدیر کل مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور برگزار شد، از طریق ارسال پیام تصویری اظهار داشت: درسال آبی جاری به‌دلیل نزولات خوبی که داشتیم، حجم مخازن عمده سدها، خصوصاً سدهای نیروگاهی کشور افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود، در سال ۹۷ بیش از ۱۵ هزار و ۷۰۰ گیگاوات ساعت تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی کشور داشته‌ایم که ۵۰ درصد از این عدد در ۳ ماهه زمستان سال ۹۷ تولید شده است.

حاج‌رسولی‌ها افزود: این میزان از تولید در فصل زمستان که کشور با محدودیت تأمین سوخت برای نیروگاه‌های حرارتی و گازی مواجه است، عدد قابل توجهی است و توانسته بیش از ۲ میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف سوخت در این نیروگاه‌ها را به‌همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر بهره‌گیری از تجارب وقایع روی داده در سال‌های گذشته، به اهمیت وجود برنامه منسجم و هماهنگ بین دیسپاچینگ ملی برق و مرکز نیروگاه‌های برق‌آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران اشاره کرد و گفت: باید سعی کنیم انسجام مناسب‌تری در این بخش داشته باشیم.

وی اظهار داشت: با استفاده از همین تجارب، در سیلاب‌های اخیر، مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی نقش مؤثر و فعالی در ستاد ملی فرماندهی و مدیریت سیلاب شرکت مدیریت منابع آب ایران در زمینه مدیریت مخازن و خروجی سد از باب تولید انرژی داشت و به هیمن دلیل تا این لحظه شرایط خوبی داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه استفاده بهینه از منابع موجود در مخازن سدها، محور اصلی تولید انرژی در پیک تابستان سال جاری است، ادامه داد: چون ظرفیت نیروگاه‌های منصوب شده در کشور از سال ۹۶ به بعد تغییر زیادی نداشته و حدوداً بالای ۱۲ هزار مگاوات است و آن سال هم سال خوبی در تولید انرژی بود، ارقام آن سال را به عنوان شاخص مد نظر قرار می‌دهیم و می‌بایست نسبت به سال ۹۶ توان لحظه‌ای را حداقل ۱۰ درصد افزایش داده و بالای ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات توان لحظه‌ای را در اختیار شبکه قرار دهیم.

حاج‌رسولی‌ها اضافه کرد: باید بتوانیم با مدیریتی که انجام می‌دهیم و با توجه به شرایطی که در چند سال اخیر شاهد بودیم، ۱۲ ساعت پیک مصرف را برای تولید نیروگاه‌های برق‌آبی مد نظر داشته باشیم. به علاوه، با توجه به پتانسیل منابع آبی موجود حتماً بالای ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۶ انرژی تولید کنیم و توان تولید را نیز حداقل ۷۰ درصد افزایش دهیم.

وی همچنین تاکید کرد: هماهنگی کامل با دیسپاچینگ ملی برق در ایام پیک و تنظیم خروجی‌ها با نگاه حفظ منابع آبی برای سال آینده به‌عنوان یک اصل باید مد نظر همه شرکت‌ها و نیروگاه‌ها باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای احداث نیروگاه‌های جدید را بسیار مهم برشمرد و گفت: متوقف ماندن این ظرفیت‌ها شایسته نیست و استان‌ها حتماً این گونه موارد، از جمله طرح‌های معرفی شده برای واگذاری در قالب تبصره ۱۹ را جدی گرفته و پیگیری بیشتری داشته باشند.

حاج رسولی‌ها نظام مدیریت ایمنی و بهداشت در نیروگاه‌های برق‌آبی را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: اگر چه در نیروگاه‌های برق‌آبی نسبت به سایر تأسیسات آبی شرایط بسیار خوبی را در بحث مدیریت ایمنی و بهداشت شاهد هستیم، اما حفظ این شرایط باید استمرار یابد.

وی تشکیل کارگروه‌هایی برای مدیریت عبور از پیک سال جاری در شرکت‌های تابعه و شرکت مادر را نیز ضروری دانست و تأکید کرد: با رعایت این موارد باید به‌گونه‌ای پیش برویم که در تابستان سال جاری رکورد بی‌نظیری را از نظر تولید برق‌آبی ثبت کنیم.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: تولید برق نیروگاه برق آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۷۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت مطالبات جاری نیروگاه‌های برق به روز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا باقری اظهار کرد: با توجه به نتایج و بازخورد مناسب دریافت شده از اجرای مکانیزه کردن فرآیند آرایش تولید بازار برق، معاونت بازار برق قصد دارد در سال آتی این شیوه را در صدور صورتحساب‌های بازار برق نیز پیاده سازی کند.

معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: در نتیجه پیاده سازی این روش، ضمن اجرای تمام مصوبات جاری هیأت تنظیم بازار برق، اطمینان کامل برای همه بازیگران بازار برق و نهادهای نظارتی از اجرای امن و بدون خطای تمامی فرآیندهای بازار برق در فضای رقابتی از ابتدا تا انتها حاصل می‌شود.

باقری از به روز شدن پرداخت مطالبات جاری نیروگاه‌ها خبر داد و گفت: با اصلاح روابط مالی صنعت برق، انتظار می‌رود پرداخت مطالبات جاری نیروگاه‌ها تا حد ممکن به روز شده و از انباشت بدهی‌های صنعت برق به تولید کنندگان برق جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: در زمینه جلب مشارکت نیروگاههای صنایع نیز تلاش می‌شود تا با پیشنهاد مقررات مورد نیاز به وزارت نیرو و اخذ اطلاعات مولدهای مستقر در حوزه مشترکین و انعقاد قرارداد با نیروگاههای جدید صنایع، مشارکت بیشتر این گروه از نیروگاه‌ها برای تولید در ایام اوج بار سال ١٤٠٣ جلب شود.

بر اساس اعلام توانیر، باقری همچنین توسعه معاملات بورس از سطح یک مگاوات به بالا تا سطوح مشترکین خانگی و تجاری کوچک به واسطه شرکت‌های توزیع و خرده فروشان پس از اصلاح روابط مالی صنعت برق را از دیگر برنامه‌های در دست اجرای این معاونت برای سال جاری اعلام کرد.

کد خبر 6062778

دیگر خبرها

  • ضرورت یکپارچگی پتروشیمی‌ها دراجرای راهبرد جهش تولید بامشارکت مردم
  • ضرورت همکاری و یکپارچگی پتروشیمی‌ها در اجرای راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • رشد ۲۵ برابری ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده برق
  • رشد ۲۵ برابری ظرفیت نصب شده نیروگاه های تولید پراکنده برق
  • امضای قرار داد پنج ساله صادرات گاز به عراق
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر
  • پرداخت مطالبات جاری نیروگاه‌های برق به روز شد
  • تولید بیش از ۸ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • تولید ۸ میلیارد و ۳۸۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند متوقف شده است