Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز انتقال خون شهرستان رفسنجان توضیحات مفصلی راجع به اهدا خون داد و بانک اطلاعاتی انتقال خون این شهرستان به عنوان دومین بانک جامع کشور را مورد اشاره قرار داد و توضیحاتی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان، مهدی محمدحسینی امروز( ۲۳ خرداد) به مناسبت روز جهانی انتقال خون در نشست خبری بیان کرد: انتقال خون یکی از سازمان های حیاتی جهت جلب افراد و اهداکنندگان برای تامین خون مورد نیاز بیماران و تحویل خون به مراکز درمانی است و  ۱۴ ژوئن نیز به نام روز جهانی انتفال خون نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 


وی با اشاره به اینکه ۳ دسته از افراد خون خود را اهدا می کنند افزود: اهداکنندگان بار اول، اهداکنندگان با سابقه و اهداکنندگان مستمر جزو این سه دسته اند و اهداکنندگان مستمر هر سال حداقل دو مرتبه خون خود را اهدا می کنند.

 


محمدحسینی با اشاره به اینکه نوزادان نارس، بیماران تالاسمی، دیالیزی ها، بیماران ام اس،  تصادفی ها، بیماران خاص و  افراد کهنسال وابسته به خون و فرآورده های خونی هستند، تصریح کرد: روزانه در جهان بیش از ۸۰۰ زن بر اثر عوارض ناشی از حاملگی جان خود را از دست می دهند که ۹۹ درصد از این زنان در کشورهای در حال توسعه هستند.

 


وی با تاکید بر اینکه ایران رتبه اول منطقه در زمینه تامین و تولید فرآورده های خونی و سلامت خون را دارد، ادامه داد: شاخص اهدای خون به معنی میزان اهدای خون به ازای ۱۰۰۰ نفر است که این شاخص در کشورهای با درآمد بالا، کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا و کشورهای با درآمد متوسط رو به پایین به ترتیب ۳۲.۶ ، ۱۵.۱  و ۸.۱  درصد است و این شاخص در کشورهای عضو مدیترانه شرقی که ایران هم جزو این کشورهاست ۱۴.۹ درصد است و این شاخص در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲۵ نفر است.

 

 


محمدحسینی با بیان اینکه جمعیت رفسنجان و انار ۳۴۰ هزار نفر است، تصریح کرد: طبق شاخص اهدای خون،  هر ساله بالای ۱۱ هزار واحد خون گیری در  رفسنجان انجام می شود و مردم این شهرستان از فرهنگ خوب اهدای خون برخوردارند؛ اهدای خون در دنیا به ۳ روش داوطلبانه و بدون چشم داشت، جایگزینی و روش پولی انجام می شود که ۸۳.۳ درصد اهدای خون در جهان به صورت داوطلبانه است و ۱۶.۴ درصد خون های اهدایی به صورت جایگزینی و ۰.۳ درصد هم اهداکنندگان پولی هستند و در ازای خون خود وجه دریافت می کنند.

 


رئیس مرکز انتقال خون رفسنجان با بیان اینکه ۵۸ کشور در جهان وابسته به اهدای خون به صورت پولی هستند، خاطرنشان کرد: ایران از آن دسته اهداکنندگان خون به صورت داوطلبانه است به طوری که در سال ۲۰۰۷ رتبه اول در منطقه را در راستای ۱۰۰ درصد خون گیری به صورت داوطلبانه را کسب کرد.

 

 

وی اشاره کرد:  از سال ۸۲ نیز رفسنجان سیستم جایگزینی اهدای خون را حذف کرد و به سمت جلب افراد و اهداکنندگان خون داوطلبانه رفت و به همین منطور اولین واحد سیار اهدای خون در استان در این سال در رفسنجان راه اندازی شد و در مناطق نوق، کشکوئیه، سرچشمه، بهرمان، انار و کارخانه مس و ... به صورت سیار از مردم خون  دریافت می کند ، همچنین این اتوبوس سیار چون از رده خارج است و راهنمایی رانندگی اجازه تردد این اتوبوس را نمی دهد اتوبوسی جدید از شهرداری رفسنجان گرفتیم و به دنبال جذب اعتبارات و تجهیز آن هستیم این تجهیزات اعتباری حدود ۲۰۰ میلیون تومان نیاز دارد.

 


محمدحسینی بیان کرد: به جایی‌ رسیدیم که علاوه بر تامین خون مورد نیاز رفسنجان و انار ،  به مراکز درمانی جنوب استان و دیگر شهرهای استان کرمان هم ارسال می کنیم؛ هر بیمار تالاسمی در سال ۲۵ بار خون دریافت می کند و مرکز انتقال خون رفسنجان جزو مراکز خون کشور است که توانایی تهیه و فرآوری انواع خون را دارد ضمن اینکه در جهان به طور متوسط ۸۵ درصد خون به محصولات و  فرآورده های خونی تبدیل می شود.

 


وی ادامه داد: در رفسنجان سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۴۷ واحد اهدای خون داشتیم که از این واحد ها ۲۶ هزار و ۱۲۵ واحد انواع فرآورده خونی شامل گلبول قرمز متراکم، گلبول قرمز فیلتر شده برای بیماران خاص، کرایو، پلاسما و پلاکت است که تهیه و در اختیار مراکز درمانی شهرستان های استان قرار دادیم؛ بانک اطلاعاتی انتقال خون رفسنجان دومین بانک اطلاعاتی کشور است که به صورت جامع اطلاعات افراد و اهداکنندگان را ثبت کرده و در رفسنجان و انار ۴۵ هزار و ۲۶۹ نفر اطلاعاتشان در این بانک ثبت شده است.

 

 


مهدی محمدحسینی یادآور شد: سال گذشته ۱۳ هزار و ۴۸۹ نفر جهت اهدای خون به پایگاه‌ های انتقال خون رفسنجان و انار مراجعه کردند که از این تعداد ۱۸ درصدشان به دلیل نداشتن شاخص های اهدای خون که یا برای خودشان مضر بود یا برای گیرندگان خون مضر بود از اهدای خون معاف شدند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: شاخص اهدای خون بانوان رفسنجان نسبت به متوسط استان پایین است و در ایران  این شاخص ۸ درصد است در تمام دنیا ثابت شده که خون خانم ها از ضریب سلامت بالایی نسبت به آقایان برخوردار است لذا باید فرهنگ سازی شود تا باورهای‌ غلطی‌ از جمله کم خونی خانم ها کم رنگ شود و خانم ها خون خود را اهدا کنند تا در مواقع نیاز از آن استفاده شود؛ سال گذشته ۶۲.۳ درصد از اهداکنندگان رفسنجان و انار جز اهداکنندگان مستمر بودند که از متوسط کشوری که عددی حدود ۵۴ درصد است بالاتر است.

 

 


محمدحسینی بیان کرد: از میزان فرآورده های خونی تولیدی‌ سال گذشته در رفسنجان که ۲۱ هزار و ۵۹۰ واحد جمع آوری و به واحدهای درمانی شهرستانی و استانی توزیع شد  ۷ هزار و ۸۰۱ واحد خون به مرکز درمانی علی ابن ابیطالب رفسنجان، ۳۵۸ واحد خون به زایشگاه نیک نفس رفسنجان، ۲۶۶ واحد به بیمارستان ولیعصر انار و نیز ۱۰ هزار و ۵۲۹ واحد انواع فرآورده خونی از جمله پلاسما، کرایو و ... به کرمان ارسال شد.

 

 


وی با اشاره به اینکه کرمان از استان هایی است که پلاسمای‌ خون را جهت فرآوری داروهای مشتق از پلاسما به آلمان می فرستد‌، گفت: متاسفانه تکنولوژی فرآوری این داروها در ایران وجود ندارد  بهترین راهکار هم همین است که پلاسما خون به آلمان برود و پس از فرآوری برگشت داده می شود تا در ایران از آن استفاده شود و وزارت بهداشت هزینه فرآوری را به آلمان پرداخت می کند؛ استان کرمان ۱۳۰۰ بیمار تالاسمی دارد که بیشتر از ایران هستند و به طور متوسط ۲۵۰۰ واحد خون در ماه نیاز هر کدام از این بیماران است.

 

 


محمدحسینی بیان کرد:  به اهداکنندگان مستمر هر کس ۱۰ بار خون اهدا کرده باشد کارت سفید، کسی که بین ۱۰ تا ۲۵ بار اهدا کننده خون باشد کارت سبز، فردی که ۲۵ تا ۴۰ مرتبه خون اهدا کرده کارت قرمز، کسی که ۴۰ تا ۱۰۰ مرتبه خون اهدا کرده کارت نقره ای و شخصی هم که بیش از ۱۰۰ مرتبه خون اهدا کرده باشد کارت طلایی اهدا می کنیم.

 

 


این مسئول ادامه داد: واکسیناسیون علیه هپاتیت B برای اهداکنندگان خون مستمر را داریم که با توجه به تفاهم نامه ای که با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان منعقد کرده آیم و تا کنون ۲۴۷۲ نفر از اهداکنندگان مستمر در رفسنجان به این‌ معاونت ارجاع دادیم و این واکسن را دریافت کرده اند.

 

 


وی خاطرنشان کرد: هرچه جامعه به سمت پیشرفت برود معاف شوندگان از اهدای خون نیز بیشتر می شوند و این امر تامین خون سالم‌ را سخت می کند چون رفتارها پرخطر، طب های سوزنی، خالکوبی و ... جز مواردی هستند که فرد را از اهدای خون معاف می کند.

 

 


محمدحسینی با اشاره به اینکه اتباع بیگانه جزو اهداکنندگان نیستند ولی این اتباع جزو گیرندگان و مصرف کنندگان اهدایی خون هستند‌، گفت: ۸۰ درصد از اتباع بیگانه در رفسنجان تالاسمی دارند که خون مصرف می کنند و ما خون مورد نیاز آنها را نیز تامین می کنیم.

 

 


وی با بیان اینکه روزانه ۴۰ تا ۵۰ نفر برای اهدای خون به مرکز انتقال خون رفسنجان مراجعه می کنند؛ تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان امسال ۹۱۹ نفر مراجعه کننده داشتیم که از ۷۰۲ نفر که واجد شرایط اهدای خون بودند خون گرفته شد.

 

 

 

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس اردبیل خبرگزاری شبستان بیرجند وهابیت مسجد شبستان بیرجند دهه کرامت روزنامه مریم داوری رفسنجان تالاسمی پایگاه انتقال خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۸۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآیند پرورش و فرآوری شیر هزاران بز توسط کشاورزان استرالیایی (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نحوه کشت و پرورش درخت موز با کمک میوه موز و نوشابه کوکاکولا (فیلم) مراحل پرورش و فرآوری میلیون‌ها قورباغه توسط کشاورزان تایلندی (فیلم) فرایند کاشت و پرورش طالبی ارگانیک در خانه (فیلم)

دیگر خبرها

  • از اولین پیوند کلیه در ایران تا حس و حال اهداکنندگان
  • اهدای ۱۷۹ واحد خون در مهربان
  • تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم| حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید
  • کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم صنعتی‌ترین شهر‌های کرمان/ سال گذشته در بخش تولید ارائه تسهیلات نداشته‎ایم
  • نیاز اصفهان روزانه به ۶۴۰ اهداکننده خون
  • فرآیند پرورش و فرآوری شیر هزاران بز توسط کشاورزان استرالیایی (فیلم)
  • دیدار مدیرکل انتقال خون یزد با فرمانده سپاه الغدیر استان 
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • اهدای ۴۰ دستگاه شوک الکتریکی قلب به سازمان اورژانس ایران
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای 40 دستگاه دفیبریلاتور