Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@12:36:55 GMT

ایران ۵۰۰ میلیون دلار صنایع دستی صادر کرده است

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۴۹۲۸۹

ایران ۵۰۰ میلیون دلار صنایع دستی صادر کرده است

فرهاد فلاح، پنجشنبه در ویژه برنامه نکوداشت هفته صنایع دستی در شیراز افزود: طبق آمار گمرک کشور در یک سال گذشته میزان صادرات رسمی صنایع دستی ۲۸۹ میلیون دلار بود که از بخش زیادی از این صادرات که به صورت چمدانی صورت گرفته اطلاع دقیقی در دست نیست اما بنا به اطلاعات غیر رسمی، سال ۹۷ حدود ۵۰۰ میلیون دلار صنایع دستی به خارج از ایران صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: همچنین در سال ۹۷ در مجموع با صدور مجوزها ۵۸ هزار و ۵۰۰ شغل در حوزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ایجاد شده است.

فلاح ادامه داد: در یک سال اخیر به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی با مشکلاتی نظیر کمبود و گرانی مواد اولیه مواجه شدند اما این سازمان با تشکیل کارگروهی با عنوان رفع موانع تولید برای کاهش تبعات ناشی از این وضعیت، اقداماتی نظیر تأمین مس و مفتول برنج برای هنرمندان قلم زنی و خاتم ساز انجام داده است.

مدیرکل آموزش و حمایت از تولید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کشور در یک سال گذشته در ۳۰ نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده اند و همچنین ۸۴۶ بازارچه نوروزی در نوروز ۹۸ در سراسر کشور دایر شد.

وی عنوان کرد: بانک‌های کشور نیز ظرف یک سال گذشته به ارزش ۲۴۷ میلیارد ریال کالای صنایع دستی خریداری و به عنوان جایزه به مشتریان خود اعطا کردند.

این مقام مسئول اظهار داشت: در پنج سال گذشته نیز نتوانستیم اعتباراتی برای بیمه صنعتگران صنایع دستی جذب کنیم اما با پیگیری‌های انجام شده در سال ۹۷ مبلغ ۳۰ میلیارد ریال از ردیف متفرقه برای این کار جذب شد و با این بودجه ۸۱۲ نفر از میان ۳۰ هزار نفر متقاضی بیمه شدند.

وی اضافه کرد: برای رفع این نقیصه با صندوق بیمه عشایری، کشاورزی و روستایی تفاهم نامه‌ای منعقد شد که بر اساس آن حدود چهار هزار نفر از صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع دستی زیر پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گرفتند.

مدیرکل آموزش و حمایت از تولید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نشان استاندارد محصولات صنایع دستی در خریداران داخلی و خارجی این کالاها ترغیب بیشتری برای خرید این محصولات ایجاد می‌کند، گفت: تا پایان سال گذشته، ۱۵۹ رشته صنایع دستی با کمک سازمان ملی استاندارد، نشان استاندارد کسب کرده اند.

وی افزود: استادکاران و تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی برای مطلع شدن از اینکه کالای تولید شده آنها در گروه کسب نشان ملی استاندارد قرار دارد یا خیر، می‌توانند به سایت سازمان ملی استاندارد مراجعه و همچنین برای دریافت نشان استاندارد به نمایندگی‌های این سازمان در سراسر کشور رجوع کنند.

فلاح همچنین در مورد خسارت ناشی از سیلاب اخیر به واحدهای تولید صنایع دستی بیان داشت: پرداخت تسهیلات اشتغال خانگی از تیرماه ۹۸ آغاز می‌شود و مقرر شده واحدها و تولیدکنندگان صنایع دستی که از سیلاب متضرر شده اند به صورت ویژه در این طرح دیده شوند و در روند پرداخت این تسهیلات به آنها حداکثر سرعت اعمال شود.

صنایع دستی با حوزه اقتصاد ارتباط بیشتری داشته باشد

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس هم در این آیین گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس باید تمرکز بیشتری برای هم افزایی و ارتباط گیری با بخش‌های اقتصادی به خرج دهد.

محمدابراهیم فروزانی افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به سمت توسعه اقتصاد خلاق پیش رفت و صنایع دستی یکی از این نمونه‌هاست که می‌توان با ایجاد رونق در آن و با صرف هزینه ای اندک، اشتغال ایجاد کرد.

وی ادامه داد: ایجاد شهرک صنایع دستی که در حوزه‌های مختلفی نظیر تولید، بسته بندی و صادرات فعالیت کند یکی از راهکارهایی است که می‌توان از طریق آن در این بخش رونق ایجاد کرد.

فروزانی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بتازگی تفاهم نامه‌ای با شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید کشور منعقد کرده که بر اساس آن زیرساخت های مورد نیاز تولید صنایع دستی نظیر شهرک‌های صنایع دستی در شهرهای جدید ایجاد شود و این طرح می‌تواند کمک شایانی به رونق این حوزه کند.

طرح آموزش صنایع دستی به سه هزار نفر از فعالان این حوزه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این مراسم بیان کرد: طرح آموزش صنایع دستی به سه هزار نفر از فعالان این حوزه در سال ۹۸ از سوی این اداره کل دنبال خواهد شد.

مصیب امیری با بیان اینکه احیای ۲ رشته صنایع دستی منسوخ شده نیز در سال ۹۸ در دستور کار این اداره کل قرار دارد، افزود: همچنین ثبت نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سازمان مالکیت فکری و معنوی و ثبت شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی کشور از جمله طرح‌های در حال پیگیری این نهاد است که پیش بینی می‌شود در سال جاری محقق خواهد شد.

وی، با اشاره به اینکه بازاریابی صنایع دستی نیز امری مهم است که باید از سوی همه نهادهای ذی ربط پیگیری شود، اظهار داشت: تا پایان سال جاری، ۶ خانه تاریخی در شیراز به هنرمندان صنایع دستی واگذار می‌شود تا آنان در این مکان ها به ساخت و عرضه محصولات صنایع دستی بپردازند.

امیری عنوان کرد: طرح ایجاد کیوسک‌های عرضه صنایع دستی با کمک شهرداری شیراز یکی دیگر از طرح‌هایی است که به صورت ویژه در سال ۹۸ دنبال می‌شود.

مستمری بگیران و از کارافتادگان صنایع دستی به حمایت نیاز دارند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس هم گفت: مستمری بگیران و از کار افتادگان صنایع دستی نیاز به حمایت هایی دارند که امیدواریم طرح تکریم این قشر در دستور کار دستگاه‌های ذی ربط قرار گیرد.

حسین همتی افزود: مصوبه‌ای در هیات دولت در سالیان گذشته به تصویب رسیده که بر اساس آن باید یک صدم هزینه طرح‌های عمرانی به خرید کالاهای صنایع دستی اختصاص یابد اما این طرح تا کنون مسکوت مانده و اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: مبلغ ۱۱ هزار میلیارد ریال برای بیمه بافندگان فرش اختصاص داده شده اما صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع دستی در این طرح دیده نشده اند.

در ادامه این آیین از تمبر یادبود استاد احمد شیشه گر، هنرمند استادکار کاشی هفت رنگ که در پنجم اسفند ۹۷ درگذشت و همچنین از سه اثر برتر صنایع دستی استان فارس نیز رونمایی شد.

افتتاح نخستین مرکز تجارت جهانی صنایع دستی کشور در شیراز

همچنین در ادامه این مراسم، نخستین مرکز تجارت جهانی صنایع دستی کشور در شیراز افتتاح شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در فاز نخست این مرکز، ۶۵ واحد فروش صنایع دستی در این مجتمع تجاری که مهستان نام گرفته به بهره برداری رسید اما در فاز دوم، تعداد واحدهای فروش صنایع دستی این مجتمع به ۱۲۰ واحد افزایش می‌یابد.

مصیب امیری افزود: این واحدها با پرداخت هزینه اندک شارژ ماهیانه و سهم بردن از درصدی از فروش، در اختیار هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی استاد فارس قرار گرفته است.

۹۸۷۳ / ‏‬ ۶۱۱۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی رونق تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۴۹۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس متروکه گلستان به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می شوند

محمدجواد ساوری گفت: این اداره‌کل در راستای شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید با مشارکت مردم» نام‌گرفته تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا با ظرفیتی که در اختیار دارد به مردم استان ارائه خدمت کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با اشاره به این‌که بحث تبدیل مدارس متروکه در روستا‌های ییلاقی استان به اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شورای برنامه‌ریزی سال گذشته مطرح شد، افزود: در این جلسه تأکید شد در گام نخست این مدارس شناسایی و سپس مردم روستا در قالب واحد بوم‌گردی از این اداره‌کل اخذ مجوز کنند.

او با تأکید بر این‌که این موضوع یکی از برنامه‌های مورد پیگیری این اداره‌کل برای امسال است، ادامه داد: این کار با مشارکت و کار ائتلافی بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اداره‌کل آموزش‌ و پرورش و اداره‌کل دفتر امور روستایی استانداری گلستان اجرایی خواهد شد.

ساوری یادآور شد: درصورتی‌که مدارس متروکه‌ای قابلیت تبدیل‌شدن به اقامتگاه بوم‌گردی را دارند مردم روستا می‌توانند آن را به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و یا اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان معرفی کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانیم عملیات صدور مجوز و مهیاسازی آن را برای بهره‌برداری به‌عنوان واحدی اقامتی اجرایی کنیم.

او  افزود: با اجرای این اقدام علاوه بر تحقق شعار سال، زمینه رونق اقتصاد روستا‌های استان و ایجاد اشتغال فراهم خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد
  • مدارس متروکه گلستان به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می شوند
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد