Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:17:14 GMT

استاندار قم درگذشت آیت‌ الله کابلی را تسلیت گفت

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۰۴۴۶

استاندار قم درگذشت آیت‌ الله کابلی را تسلیت گفت

به گزارش روابط عمومی استانداری قم، در این پیام آمده است: خبر ارتحال عالم فرزانه حضرت آیت الله حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی (رحمت الله علیه) موجب تاثر و تالم گردید.

عالم مجاهدی که طی سالیان متمادی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی پرداخته و در دوران جهاد و مبارزه مردم مسلمان و مظلوم افغانستان نیز نقش کلیدی و بی‌بدیلی را در هدایت و رهبری این مبارزات برعهده داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجانب ارتحال این عالم فرهیخته را به حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای آن مجاهد نستوه، طلب غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز صبر و اجر جمیل خواستارم.

مرحوم آیت الله قربانعلی محقق کابلی از علمای افغانستانی مقیم قم از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس، تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و در دوران جهاد مردم افغانستان در سطوح رهبری مبارزات مردم مسلمان این کشور قرار داشت.

وی در تابستان سال ۱۳۰۷ هجری خورشیدی در استان پَروان افغانستان دیده به جهان گشود؛ تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفت و دوره عالی را در کابل ادامه داد.

آیت الله کابلی برای ادامه تحصیل در سال ۱۳۲۲ هجری شمسی روانه نجفِ اشرف شد و دوره عالی علمی را نزد استادانی همچون سید عبدالعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی و امام خمینی فرا گرفت.

وی در سال ۱۳۵۱ هجری خورشیدی پس از ۲۰ سال تحصیل و کسب درجه اجتهاد به افغانستان و کابل بازگشت و به تبلیغ دین پرداخت؛ آیت الله کابلی در سال ۱۳۵۷ به شهر قم مهاجرت و به تدریس پرداخت.

او پیشینه جهادی نیز داشته است و پس از پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ دوباره به افغانستان رفت و یک سال در کابل ماند و سپس به ایران بازگشت و با پذیرش مرجعیت، تدریس خارج فقه را در حوزه علمیه قم پی گرفت.

۷۴۰۶/ ۶۱۳۳/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان استاندار قم بهرام سرمست قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۰۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه برای درگذشت پرویز داوودی

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پیامی درگذشت پرویز داوودی معاون اول دولت نهم را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

درگذشت مرحوم پرویز داوودی از کارگزاران خدوم نظام جمهوری اسلامی ایران را که سال‌ها در سمت‌های اقتصادی و اجرایی و مدیریتی مختلف منشأ اثر بودند، به جامعه علمی و دانشگاهی کشور، ‌اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، عموم دوستداران و به‌ویژه خانواده مکرم ایشان تسلیت گفته و برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند مسئلت دارم.

غلامحسین محسنی اژه‌ای

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت محسن رضایی در پی درگذشت پرویز داوودی
  • نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند
  • واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد
  • قالیباف درگذشت پرویز داوودی را تسلیت گفت
  • پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»
  • پیام تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پی درگذشت دکتر پرویز داوودی
  • پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه برای درگذشت پرویز داوودی
  • پیام تسلیت رییس قوه قضاییه در پی درگذشت پرویز داوودی
  • نشست سازوکار ارتباطی کابل و پکن برای کمک‌ به افغانستان
  • محسن مهرعلیزاده عزادار شد /پیام سیدمحمد خاتمی