Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@18:10:58 GMT

اندیشگاه رضوی در حرم مطهر امام رضا (ع) راه اندازی شد

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۳۰۸۰

اندیشگاه رضوی در حرم مطهر امام رضا (ع) راه اندازی شد

حجت الاسلام سید جلال حسینی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: راه اندازی این اندیشگاه، حرکتی برای تحقق مرجعیت علمی آستان قدس رضوی و بهره گیری از حضور و اندیشه پژوهشگران و متفکران جامعه در سایه مضجع شریف ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) است.

وی اضافه کرد: تداوم شیوه گفت و گو و بحث عالمانه برای دستیابی به حقیقت با توجه به سیره امام رضا (ع)، تحقق عملی کرسی‌های آزاد اندیشی، شناسایی روشمند مهمترین پرسشها و فرضیه‌های موجود در آثار مکتوب متفکران حوزه علوم انسانی و فراهم ساختن شرایط و امکانات لازم برای گفت و گوی نقادانه درباره آنها از دیگر اهداف راه اندازی این اندیشگاه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: با ایجاد اندیشگاه می‌توان بستر و فضای مناسب برای تعاطی افکار و ارائه یافته‌های نوپدید و تجارب پدیدآورندگان، مؤلفان، مترجمان، مصححان، ناشران، کتابداران، سندپژوهان، نسخه پژوهان، انجمن‌های علمی و همچنین زمینه ارتباط دوسویه میان سازمان کتابخانه ها و انجمن‌های علمی و جامعه را فراهم کرد.

حسینی همچنین از راه اندازی کتابخانه دیجیتال فهرست‌های کتابهای خطی دنیا توسط سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خبر داد.

وی اضافه کرد: در این راستا تاکنون سه میلیون و ۱۰۰ هزار فریم از فهرست‌های نسخ خطی جهان به زبان‌های مختلف توسط سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی در راستای راه اندازی کتابخانه دیجیتال فهرست‌های کتب خطی جهان تهیه شده است.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به وجود ۱۰۰ هزار نسخه خطی در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی گفت: امسال فهرست نویسی هفت هزار نسخه باقیمانده از نسخه‌های خطی این گنجینه به پایان می‌رسد و حداقل ۱۰ جلد از مجلدات فهرست کتاب‌ها و مخطوطات کتابخانه های آستان قدس منتشر می‌شود.

حسینی افزود: کتابخانه های آستان قدس رضوی ۳۰ میلیون منبع مطالعاتی در اختیار دارند که همه آنها دیجیتال سازی شده و فریم آن در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.

نخستین بارقه پیدایش کتابخانه آستان قدس رضوی شش قرن پیش از این با خیرخواهی و ایمان راستین واقفان و اهدا کنندگان با اخلاص و بی نام و نشان درخشیدن گرفت و از حدود سال ۱۱۵۰ هجری قمری، مکان ویژه ای برای کتابخانه در نظر گرفته شد اما توجه جدی به جایگاه کتابخانه به اوایل قرن ۱۴ شمسی بر می‌گردد.

گرچه در طول سالیان بارها محل این کتابخانه تغییر یافته اما همواره در جوار مرقد مطهر و داخل حوزه اماکن متبرکه قرار داشته است و نخستین بنای جامع و مستقل کتابخانه در سال ۱۳۳۰ شمسی در ضلع شمال غربی رواق امام خمینی (ره) کنونی (صحن امام خمینی سابق) ساخته شد و سپس در سال ۱۳۵۶ به ساختمان جدید و وسیعی واقع در طبقه فوقانی موزه آستان قدس رضوی واقع در ضلع شرقی همان رواق انتقال یافت.
ساخت بنای با شکوه ساختمان کنونی کتابخانه آستان قدس رضوی نیز که از سال ۱۳۶۰ شمسی آغاز شده بود در سال ۱۳۷۲ با مساحت ۸۰۰/۲۸ متر مربع زیربنا به پایان رسید و از نیمه دوم سال ۱۳۷۳ به بهره برداری رسید.
۷۴۸۹/‌۱۹۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتاب و کتابخوانی کتابخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۳۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی

یک قرآن نفیس ویژه فلسطین که در حمایت از مردم غزه به چاپ رسیده است به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی به کشور مالزی اهدا شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، امیر مهدی حکیمی، مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری، مسعود فرزانه، مدیر عامل موسسه چاپ و انتشارات و جعفر مروارید، معاون طرح و برنامه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به دعوت بنیاد کتابت و نشر قرآن «رستو» به کشور مالزی سفر کردند.

هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در پی سفر بنیاد رستو به ایران و دیدار با برخی از مدیران آستان قدس رضوی که سال گذشته صورت گرفت، در راستای پیگیری تفاهمات صورت گرفته در زمینه تبادل تجربیات مشترک، چاپ قرآن، آموزش‌های هنر اسلامی و مرمت نسخ خطی و همچنین چاپ کتب مشترک در خصوص فلسطین به کشور مالزی سفر کردند.

این هیئت اعزامی، ضمن حضور در بنیاد کتابت و نشر قرآن «رستو» از نزدیک با فعالیت‌های مختلف و دستاوردهای قرآنی این مجموعه آشنا شدند. 

در این بازدید هیئت اعزامی آستان قدس رضوی با پروفسورعبداللطیف، و رئیس بنیاد رستو دیدار و گفت وگو کردند و قرآن ویژه مردم فلسطین که به منظور حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده غزه به چاپ رسیده است به این هیئت اهدا شد. 

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • ببینید | حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی
  • اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی
  • جشن‌های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • مراسم صبحگاه یگان حفاظت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد
  • ۴۳ هزار نفر در نوروز ۱۴۰۳ از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
  • 43 هزار نفر در نوروز 1403 از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
  • همکاری های بهزیستی و آستان قدس رضوی در استان بوشهر تقویت شود