Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- آخرين اخبار از تحولات ميداني جنگ يمن از تغيير معادله اين جنگ حکايت دارد و به گفته عضو شوراي سياسي جنبش انصارالله يمن، جنگ بن سلمان در يمن به سود وي نخواهد بود.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين؛ محمد البخيتي، عضو شوراي سياسي جنبش انصارالله يمن گفت: جنگي که محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي در يمن به راه انداخت به سود وي نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد البخيتي تاکيد کرد: از نقاط قوت و دلايل پيروزي ما بالا بودن سطح آگاهي مردم يمن است. سياست کُرنش "ضعيف" در مقابل "قوي" در يمن قابل اجرا نيست.

جنگ يمن به کدام سو مي رود؟
مقام سابق نظامي يمن مي گويد: وارد مرحله بازدارندگي شده ايم.
به گزارش المسيره، سخنگوي سابق نيروهاي مسلح يمن گفت: نيروهاي مسلح اين کشور امروز به مرحله توازن رعب رسيده اند و به همين علت اماراتي ها از ترس حملات يمني ها سکوت کرده اند.
سرتيپ راشد عزيز افزود: نيروهاي مسلح يمن امروز از مرحله ضربات ويژه به مرحله توازن رعب و وحشت و فرستادن پيام‌هاي نظامي منتقل شده اند. نصيحت و تهديد به حملات راهبردي فايده اي نداشت اما امروز که دشمن ضربات ويژه، راهبردي و زيانبار براي سياست و اقتصاد و نيز وجهه خود دريافت مي کند، داد و فرياد و نعره هايش بلند شده است. دشمن در سطح اقتصادي صدايش در آمده است. رهبر انقلاب يمن ( عبد الملک بدر الدين دبير کل جنبش انصار الله يمن)، شوراي عالي سياسي يمن و نيروهاي مسلح يمني بارها به دشمن نصيحت کرده بودند اما دشمن فاقد عقلانيت، خردورزي و دور انديشي راهبردي است و براي نيروهاي نظامي اش نيز ارزشي قائل نيست. دشمن امروز دچار رسوايي بزرگي شده است. اين در حالي است که توانمندي هاي نظامي ما باعث توليد سامانه هاي راهبردي نظامي و تاکتيکي شده است به گونه اي که ما بيش از هفت نوع موشک تاکتيکي و بيش از 9 نوع موشک بالستيکي توليد کرده ايم که کاملا يمني و با مهارتهاي يمني ها ساخته شده اند. انتقال به توازن وحشت يک موفقيت ويژه است که صداي متجاوزان و نعره هاي آنان را در آورده است و به اين ضربات راهبردي اعتراف کرده اند.
دشمن تصور چنين واکنشي نداشت و فکر مي کرد که ما توانايي نداريم .
هنگام آغاز تجاوز، بيش از 40 روز يمن را آماج حمله قرار دادند اما سازمان ملل متحد و هيچ کشور ديگري صدايش در نيامد و رهبري انقلابي و سياسي و وزارت دفاع يمن متوجه شدند اين دشمن به هيچ يک از ملاحظات غير نظامي و همسايگي و منطقه اي پايبند نيست و در نتيجه يمني ها به ايجاد مرکز تحقيقات نظامي و مدارس حرفه اي اقدام و توانايي هاي نظامي کسب کردند، انواع موشکها را ساختند، موشکهاي بالستيک را ارتقا دادند و سامانه هاي ضد موشک ساختند.
راشد عزيز با اشاره به اسامي شماري از موشکهاي ساخته شده به دست يمني ها گفت ساخت موشکهاي بالدار و استفاده از آنها در حمله به رئاکتور هسته اي امارات يک سال و نيم پيش، از جمله اين پيشرفتها است. فرودگاه ابها نيز با اين موشک بالدار هدف قرار گرفت. جنگنده ها از فرودگاه ابها بلند مي شدند و يمن را بمباران مي کردند. الان حمله به فرودگاه را با حمله به فرودگاه و حمله به پايتخت را با حمله به پايتخت پاسخ مي دهيم.
امروز مي بينيم که اماراتي ها و انور قرقاش وزير مشاور در امور خارجه امارات زبان در کام گرفته و خاموش شده اند زيرا مي ترسند چرا که منتظر حملات هستند.
ارتش و کميته هاي مردمي يمن در زمان و مکان مشخص اقدام به حمله مي کنند. اين حملات داراي پيامهاي نظامي، سياسي و اقتصادي دردناکي است. امارات بيشتر در معرض اين حملات قرار دارد به خصوص به اين علت که به ميزان زيادي به گردشگري و تجارت وابسته است.

تغيير روند جنگ يمن با ورود پهپادهاي مقاومت
از زمان ورود پهپادها به صحنه جنگ در يمن، نيروهاي يمني با به دست گرفتن ابتکار عمل و فرصت سازي و تقويت توانمنديهاي خويش ‏، بر برتري دفاعي سعوديها و امارات غلبه کردند و برخلاف گذشته، مي توانند تعيين کننده معادلات در روند جنگ باشند.
روزنامه اينترنتي راي اليوم که در لندن به روز مي شود، در مقاله اي به قلم زين العابدين عثمان نوشت از زماني که ارتش يمن پهپادها را وارد خط رويارويي مستقيم و بازدارندگي راهبردي عليه ائتلاف سعودي و امارات کرد، روند جنگ کاملا تغيير کرد و به تدريج روندهاي نظامي و ميداني متفاوتي، به ويژه در توازن قدرت و برتري راهبردي آغاز شد؛ به طوري که بر اساس اطلاعات، ابتکار عمل در همه ابعاد آن ديگر در دست ائتلاف سعودي و امارات نيست، بلکه يمني ها ابتکار عمل را در دست گرفتند و توانستند جنگ ويرانگر و گسترده عليه يمن را به فرصتي براي تقويت توانمندي هاي اصلي دفاعي و تجهيز انبارهاي راهبردي ارتش با تسليحات و سامانه هاي تهاجمي مدرن و پيشرفته و در راس آنها موشک هاي بالستيک و پهپادها تبديل کنند.
ويژگي هاي فناوري و نظامي پهپادها، موثر بودن آن براي اصابت دقيق به اهداف و استفاده آسان و کم هزينه بودن آن، موجب تحقق نقاط قدرت ايده آل براي يمن، غلبه آن بر برتري دفاعي سعودي و امارات و خنثي کردن سامانه پدافند هوايي ساخت آمريکا است؛ آن هم در حالي که اين سامانه ها بسيار پرهزينه هستند و هزينه يک موشک از آن به دو ميليون دلار مي رسد.
پهپادها موجب تحولات بي سابقه اي در زمينه بازدارندگي شدند و سعودي و امارات را به تغيير رفتارهاي بچگانه و اذعان به شکست و ناتواني زرادخانه دفاعي خود در همه ابعاد واداشت. همين موضوع يمن را از حالت دفاعي خارج کرد و در وضعيت تهاجمي قرار داد تا جايي که جنگ را به سطح برابري نظامي يعني آتش در برابر آتش و حمله در برابر حمله رساند و حوادث اخير همين موضوع را تثبيت کرد. به طوري که فرماندهي ارتش و کميته هاي مردمي يمن در صنعا از آغاز عمليات بازدارنده قاطعانه عليه فرودگاه هاي سعودي، به علت بسته شدن فرودگاه صنعا و ادامه تحريم ملت يمن خبر دادند. هدف قرار گرفتن فرودگاه نجران نشان مي دهد يمن عملا وارد مرحله اي شده است که معادلات را تحميل مي کند و بر روند جنگ مسلط شده است و با حملات راهبردي، از نظر نظامي به روند جنگ فيصله مي دهد.

عربستان به توافقنامه صلح با يمن، تن مي دهد؟
تغيير تاکتيک هاي نظامي انصار الله ،متجاوزان را در شرايط دشواري قرار داده است.
تغيير تاکتيک هاي نظامي کميته هاي مردمي يمن و جنبش انصار الله به احتمال زياد رياض را مجبور به يافتن گزينه هاي ديگري نظير پايان دادن جنگ در يمن و امضاي توافقنامه صلح پايدار با يمني ها وادار خواهد کرد و اگر سعوديها به خواسته هاي انساني و عقلاني يمني ها پاسخ ندهند، جنبش انصار الله تهديدات خود را مبني بر هدف قرار دادن سيصد نقطه مهم در عربستان و امارات عملي خواهند کرد و اوضاع دشواري را براي اين کشورها رقم خواهند زد.
روزنامه اينترنتي راي اليوم در يادداشتي به قلم فوزي بن يونس بن حديد نوشت: عربستان سعودي در چهار سال گذشته با اعمال شديدترين حملات عليه حوثي ها و يمني ها با استفاده از سلاح هاي پيشرفته و متنوع و همچنين ادامه محاصره ظالمانه اين کشور و همزمان با افزايش شمار قربانيان در ميان غير نظاميان بي پناه اعم از زن، کودک و سالخوردگان و خرابي هايي ايجاد شده توسط ائتلاف سعودي اماراتي نتوانسته است حوثي ها را مجبور کند در اين جنگ تسليم شوند.
حوثي ها گاهگاهي با حملات موشکي دردآور به خاک عربستان و امارات، باعث ناراحتي شديد حکومت هاي اين کشور ها شده اند تا جايي که امکان دارد اين حکومت ها از پايان جنگ در يمن خبر دهند. حوثي ها پس از آنکه متوجه شدند حملات آنها به مناطق مرزي عربستان نظير جيزان و نجران، نتايج خوبي ندارد و آسيب مستقيمي به اين کشور وارد نمي کند، تاکتيک نظامي خود را تغيير دادند و به جستجوي گزينه هايي پرداختند که ممکن است باعث تغيير و تحول بنيادين در مواضع عربستان شود و رياض را مجبور کند به طور جدي به گزينه هاي ديگري نظير پايان دادن جنگ در يمن و امضاي توافقنامه صلح با حوثي ها فکر کند .
قطعا، حکومت عربستان به طور جدي به خطرات موشک هاي حوثي ها فکر مي کند، موشک هايي که مي تواند تاسيسات حياتي عربستان و امارات نظير فرودگاه ها و تاسيسات نفتي اين کشورها را هدف قرار دهد. البته اين حملات، واکنشي طبيعي به اقدامات نيروهاي ائتلاف در نقض آشکار حقوق يمني ها در سال هاي گذشته بويژه پس از بسته شدن فرودگاه صنعا، تلاش هاي مکرر نيروهاي ائتلاف براي حمله به صنعا پايتخت يمن، تقسيم اين کشور و حمله به افراد بيگناه در مناطق مختلف يمن به شمار مي رود به طوري که باعث شده است حوثي ها براي مقابله با تجاوزات سعودي ها و اماراتي ها نيروهاي خود را براي وارد کردن حملات شديد و دردناک به آنها بسيج کنند تا آنها را مجبور کنند هر چه سريعتر به جنگ خود عليه يمن پايان دهند و توافقنامه بلند مدتي با حوثي ها امضاء کنند.
حتي اگر عربستان همه حوثي ها را تار و مار کند، حوثي ها تسليم رياض نخواهند شد زيرا مساله يمن مربوط به حوثي هاست و آنها صاحبان کشوري هستند که در آن زندگي مي کنند و بر اساس نظريه هاي ايدئولوژي، منطقي و روانشناسي، اشغالگران قادر به نابودي چنين روحيه انقلابي قدرتمندي نخواهند بود و در نتيجه حملات انتقام جويانه و دردناک حوثي ها به عربستان باعث توقف کامل جنگ سعوديها عليه يمن يا مذاکرات رياض با آنها براي امضاي يک صلح حقيقي خواهد شد، صلحي که با نظارت سازمان ملل به اختلافات و درگيري هاي دو طرف پايان دهد ضمن آنکه احتمال دارد دولت فعلي يمن که از حمايت مجامع بين المللي برخوردار است به اين توافقنامه صلح بپيوندد و در نتيجه در آينده شاهد گشايش مساله يمن باشيم. اگر عربستان به اين خواسته انساني و عقلاني پاسخ ندهد، حوثي ها همانطور که قبلا تهديد کرده اند سيصد نقطه مهم در عربستان و امارات را هدف حملات خود قرار خواهند داد و در اين کار جدي هستند، شايد اين حملات نه تنها باعث ايجاد وضعيت دشواري براي عربستان و امارات در برابر شهروندان اين کشورها و جامعه جهاني شود بلکه ممکن است سازمان هاي مدافع حقوق بشر نيز با طرح مسائلي عليه عربستان و امارات اقدام به محاکمه اين کشورها به اتهام ارتکاب جنايات جنگي در يمن کنند.
 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: يمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۴۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، کاخ سفید اعلام کرده است که ما نسبت به هرگونه تهدید علیه نیروهای خود به ویژه در عراق و سوریه آگاه هستیم.

وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون نیز اعلام کرده است که گروه‌‎های متحد با ایران روز گذشته برای اولین بار از ۴ فوریه دو حمله به نیروهای ما در عراق و سوریه انجام دادند. پنتاگون ادعا کرده که این حملات نافرجام بوده است.

پنتاگون همچنین افزود: ما از دولت عراق می‌خواهیم تمام اقدامات را برای تضمین امنیت نیروهای آمریکایی در برابر حملات گروه‌های مسلح انجام دهد.

ادعاهای پنتاگون در حالی مطرح شده است که دو روز پیش، نیروهای مقاومت عراق اعلام کردند که عملیات‌های خود علیه نیروهای آمریکایی را باردیگر آغاز می‌کنند.

در همین ارتباط نیز گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند که گروه‌های مسلح عراق به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خروج آمریکا، عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر خواهند گرفت.

به گفته گردان‌های حزب الله عراق، از سرگیری عملیات علیه آمریکایی‌ها در نتیجه عدم پیشرفت مذاکرات در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سفر «شیاع السودانی»، نخست وزیر به واشنگتن صورت می‌گیرد.

هفته گذشته محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در جریان سفر خود به ایالات متحده با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرده بود. در این دیدار السودانی با اشاره به مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفته بود: ما پیرامون مشارکت پایدار بر اساس توافق چارچوب راهبردی رایزنی خواهیم کرد. ما به مصوبات کمیته عالی هماهنگی میان عراق و آمریکا پایبند خواهیم بود. دولت من در اجرای این توافق جدیت دارد.

چند ماه پیش نیز، یک رسانه شاخص آمریکایی در تحلیلی با اشاره به حملات فزاینده گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه نظامیان آمریکایی در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه نوشت: افزایش تلفات نظامی و شمار بالای مجروحان آمریکایی در عراق، واشنگتن را بر آن داشته که درباره چالش پرمخاطره حضور نظامی نیروهایش در خاک عراق وارد مذاکرات اولیه با مقامات عراقی شود.

روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به زمزمه آغاز مذاکرات میان مقامات بغداد و واشنگتن درباره خروج احتمالی دست‌کم ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی از خاک عراق افزود: با شدت گرفتن جنگ در غزه و حملات پی‌درپی گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه طی ۳ ماه گذشته، اکنون در پارلمان عراق نیز مطالبات برای خروج آمریکا از خاک این کشور افزایش یافته است.

این گزارش افزوده بود: «طبق اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات برای کاهش تدریجی و حساب شده مستشاران نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق با هدف پایان دادن به مأموریت نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به زودی آغاز خواهد شد.»

به نوشته واشنگتن تایمز، مقامات آمریکایی با اذعان به ده‌ها مجروح و آسیب مغزی نیروهای نظامی تحت امر خود به دنبال حملات گروه‌های مقاومت عراقی به محل استقرار نظامیانش فاش ساختند که از زمان آغاز حملات از سه ماه گذشته تاکنون، برخی از نیروها نیز دارای جراحت عمیق و وضعیت وخیمی دارند.

از سوی دیگر، «سابرینا سینگ»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بهمن ماه گذشته در سخنانی با اذعان به شدت یافتن دامنه حملات به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق طی ماه‌های جاری در مقایسه با ۱۰ سال گذشته با فرافکنی آشکار درباره موضوع کاهش حضور نیروهای این کشور در عراق مدعی شده بود که مسئله خروج آمریکا به میزان آمادگی نیروهای نظامی عراق در دفاع از حاکمیت ملی و سرزمینی در برابر تهدیدها بستگی دارد.

این روزنامه مطرح آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود درباره چالش آینده حضور نظامی آمریکا در عراق با استناد به ادعاهای دولتمردان آمریکایی که تاکنون درخواست رسمی از سوی بغداد برای ترک این کشور دریافت نکرده‌اند؛ افزود: «اما نیروهای آمریکایی احتمالاً در اقلیم نیمه خودمختار شمال کردستان که دولت آن روابط نزدیک‌تری با واشنگتن دارد، باقی خواهند ماند.»

کد خبر 6087135

دیگر خبرها

  • ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا، جنگ اوکراین را به کدام سو می برد؟
  • 60 میلیارد دلاری آمریکا، جنگ اوکراین را به کدام سو می برد؟
  • همراه داشتن کدام داروها در عربستان ممنوع است؟
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار درباره خطر حملات پهپادی برای امنیت ملی آمریکا
  • آغاز رزمایش چندملیتی «پرچم صحرای ۹» در امارات
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند
  • آغاز رزمایش چندملیتی «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • کدام کشور بیشترین هزینه نظامی را ثبت کرد؟
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم