Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر رای الیوم با اشاره به احتمال دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در انفجار‌ نفتکش‌ها در دریای عمان و بندر الفجیره امارات، هرگونه مسئولیت تنش آفرینی در منطقه خلیج فارس را متوجه شخص دونالد ترامپ دانست و تاکید کرد زمانیکه ترامپ تصور کرد ایرانی‌ها لقمه‌ای آسان هستند که می‌تواند آن‌ها را با آوردن ناو هواپیما بر و چند بمب افکن بترساند؛ دچار اشتباه محاسباتی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر جنگ در منطقه خلیج فارس آغاز نشده است پس حمله به شش نفتکش غول پیکر در خلیج عمان در یک ماه قبل و روز گذشته و حمله جنبش «انصارالله» حوثی و متحدانش به فرودگاه بین المللی ابهاء و زخمی شدن بیست و شش نفر را چه بنامیم؟ نتایج تحقیقاتی که قدرت‌های بزرگ مثل آمریکا و انگلیس در کنار امارات و عربستان سعودی درباره انفجار چهار نفتکش در بندر الفجیره انجام دادند، هنوز مشخص نشده است و تعمدی در کار است و تلاش می‌شود که این نتایج مسکوت گذاشته شود و شاید برای اینکه در زمان مناسب آن را آشکار سازند در حالیکه هیچ مدرک و سندی علیه ایران درباره انجام این حمله آنگونه که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا مطرح کرده است، ارائه نشد.

زمانی که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران حمله صبح روز گذشته به دو نفتکش بزرگ را «مشکوک» و شبهه بر انگیز توصیف کرد این توصیف مبتنی بر منطق است. چرا ایران و متحدانش دو نفتکش حامل نفت برای ژاپن را منفجر کنند در حالیکه آبه شینزو، نخست وزیر آن در تهران حضور دارد و با آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران و حسن روحانی، رئیس جمهور در چارچوب میانجیگری برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا و جلوگیری از آغاز جنگ دیدار می‌کند؟

زمانی که جنگ نفتکش‌ها بین ایران و آمریکا در سه سال آخر جنگ عراق و ایران بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ آغاز شد رهبری ایران تردید به خرج نداد که آشکارا اعلام کند مین‌های دریایی کار گذاشته است و به کشتی‌های غیر نظامی و نظامی در منطقه خلیج فارس حمله کرد و حتی این مین‌ها به دریای سرخ و کانال سوئز رسید و زمانی که متحدانشان یعنی انصارالله به فرودگاه جده، ریاض و اب‌ها و ایستگاه پمپاژ نفت در غرب ریاض حمله کردند یک لحظه هم تردید به خود راه ندادند که اعلام کنند مسئولیت این حملات را بر عهده می‌گیرند.

آیا همزمانی حمله روز گذشته با سفر نخست وزیر ژاپن به تهران در قالب اعمال فشار بر ایران برای پذیرش پیشنهاد آمریکا برای بازگشت به مذاکرات بدون قید و شرط انجام شد؟ ایرانی‌ها حملاتی را که علیه آن‌ها انجام شد صرفنظر از منابع آن فراموش نمی‌کنند. برای ما پیش بینی واکنش آمریکا به این حملات که منجر به افزایش چهار درصدی قیمت نفت شد، دشوار است و تمامی آنچه که کاخ سفید اعلام کرد این بود که ترامپ از اوضاع با خبر است و نهاد‌های آمریکایی این موضوع را پیگیری و اطلاعات لازم را جمع آوری می‌کنند.

نمی‌دانیم این پیگیری و عملیات جمع آوری اطلاعات تا چه زمانی ممکن است ادامه یابد، اما براساس تجربیات قبلی و موثق می‌دانیم آمریکا یا برخی از متحدانش شاید در حمله به این نفت کش‌ها دخالت داشتند تا از آن به عنوان بهانه‌ای برای توجیه هر نوع حمله احتمالی به ایران استفاده کنند و برای ما غافلگیر کننده نیست اگر دستگاه‌های اطلاعات آمریکا و اسرائیل در سرهم کردن این حوادث نقش داشته باشند و همین امر تفسیر کننده اعلام نشدن نتایج تحقیقات حمله به نفتکش‌ها در الفجیره است که شش هفته از انجام آن می‌گذرد.

رسیدن موشک‌ها و پهپاد‌های حوثی به فرودگاه اب‌ها و لوله‌های عظیم نفت در غرب ریاض و وارد کردن خسارات سنگین در این دو حمله، به معنی یک انقلاب در همه موازنه‌های قدرت و معادلات منطقه است و صرفا پیش غذا برای باز کردن اشتها برای غذای اصلی است که شاید برای بسیاری غافلگیر کننده باشد. ترامپ شخصا مسئول تنش آفرینی کنونی در منطقه خلیج فارس است همانطور که متحدانش یعنی عربستان و امارات مسئولیت جنگ در یمن را بر عهده دارند، زیرا وی زمانی که فکر کرد ایرانی‌ها یک لقمه آسان هستند که می‌تواند آن‌ها را با آوردن ناو هواپیما بر و چند بمب افکن عظیم بترساند مرتکب اشتباه محاسباتی شد دقیقا همان اشتباهی که متحدانش در حمله به یمن مرتکب شدند و در محاسباتشان درباره حوثی‌ها مرتکب اشتباه شدند و توانمندی‌های حوثی‌ها را دست کم گرفتند.

با این وجود، به طور مکرر شاهد موشک‌ها و پهپاد‌های حوثی‌ها بودیم و قبل از این نیز در حمله اخیر به غزه شاهد موشک‌های حماس و جهاد اسلامی بودیم که تا تل آویو رسید و سه میلیون شهرک نشین را به پناهگاه برد، اما هنوز شاهد موشک‌های بالستیک نقطه زن «حزب الله» نبودیم که تعداد آن ده‌ها یا صد‌ها هزار عدد است و اگر به زودی تعرضات به نفت کش‌ها در خلیج فارس به جنگ فراگیر تبدیل شود، قطعا شاهد این موشک‌ها نیز خواهیم بود.

عطوان در پایان تاکید کرد: تنش‌ها در منطقه بالا گرفته و جنگ نفت کش‌ها و فرودگاه‌ها بطور آشکار آغاز شده است و جنگ آینده یک طرفه نخواهد بود و اگر جنگ عراق - ایران یک تریلیون دلار هزینه داشت و خسارت‌های آمریکا در اثر اشغال عراق به هفت تریلیون دلار رسید... معلوم نیست هزینه جنگ آینده که شکل منطقه و نقشه جغرافیایی و سیاسی اش را تغییر خواهد داد، چقدر باشد؟ پاسخ این پرسش و پرسش‌های بعدی برآمده از آن را باید ترامپ و دستیاران جنگ طلبش مثل جان بولتون و مایک پمپئو بدهند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خاورمیانه ایران آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۶۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین شکست بزرگ اطلاعاتی اسرائیل پس از طوفان الاقصی چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، پیش بینی غلط آمان (اداره اطلاعات ارتش اسرائیل) از واکنش احتمالی ایران در برابر حمله به کنسولگری دمشق، به دومین اشتباه مهلک این اداره در ۶ ماه اخیر مبدل شد.

روزنامه پرتیراژ یدیعوت آحارونوت اعلام کرده تصمیم ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله به کنسولگری ایران در دمشق پس از ارائه برآوردهای امنیتی شدیداً اشتباه درباره سطح واکنش احتمالی ایران گرفته شد. اداره اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی، پیش از اتخاذ این تصمیم، به فرماندهان نظامی و اعضای کابینه جنگی اطمینان داد که احتمال واکنش مستقیم جمهوری اسلامی ایران به چنین حمله‌ای اندک است. اما عملیات وعده صادق ثابت کرد دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل پس از خوردن ضربه هفتم اکتبر ۲۰۲۳ هنوز هم دچار اشتباهاتی در این سطح می‌شوند.

این روزنامه در ادامه نوشته کارشناسان و آهارون هالیوا، فرمانده این اداره تصور می‌کردند که اگر به کنسولگری ایران در دمشق حمله کنند، ایران پاسخ مستقیمی به آنها نخواهد داد. برآورد امنیتی این اداره تأکید می‌کرد که ایران از طریق گروه‌ها و هم‌پیمانان نزدیک به خود و به صورت نیابتی چنین حمله ای را از سوی تل آویو پاسخ خواهد داد.

حمله انتقامی ۱۴ آوریل ایران نشان داد که اداره اطلاعات ارتش اسرائیل یک بار دیگر دچار اشتباهی بزرگ شده است. اعلام استعفای آهارون هالیوا، فرمانده این اداره چند روز پس از این حمله نشان می‌دهد، این کناره‌گیری با اقدام ایران ارتباط دارد. اداره اطلاعات ارتش یکی از متهمان ردیف اول شکست امنیتی اسرائیل در هفتم اکتبر هم به حساب می‌آید. این اداره نتوانست گسترده‌ترین و آفندی‌ترین حمله نیروهای مقاومت فلسطین در تاریخ را پیش‌ بینی کند.

هالیوا چند هفته پس از آغاز جنگ اعلام کرد که در پایان جنگ غزه از سمت خود کناره گیری خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد پس از دومین اشتباه مهلک این اداره بعد از حمله انتقامی ایران، او بیش از پیش احساس شکست و ناکامی می‌کند و لذا در شرایطی استعفای خود را اعلام کرده که هنوز جنگ در غزه در جریان است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • رأی الیوم:حاکمیت اردن استمرار جغرافیای راهبردی رژیم صهیونیستی است
  • بی اعتمادی اسراییل به بی‌بی‌سی در لاپوشانی حمله ایران
  • در شش ماه گذشته در یک جنگ دو مرتبه شکست اطلاعاتی خوردیم + فیلم
  • اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند
  • درخواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • فیلم| اعتراف مشاور اسبق نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شکست اطلاعاتی در برآورد حمله ایران!
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها استفاده نمی‌کنند | عده ای آب ژرف می خواهند و عده ای دیگر از آب دریای عمان !
  • دومین شکست بزرگ اطلاعاتی اسرائیل پس از طوفان الاقصی چیست؟
  • ژنرال حلیوا رئیس سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل کیست و چرا استعفا داد؟
  • مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟! / اعتراف مسوولان اصفهانی؛ آبی که از دریای عمان به اصفهان برسد وارد رودخانه نمی‌شود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)