Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@20:34:26 GMT

کاهش ۴۰ درصدی قیمت میوه‌های نوبرانه در بازار

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۶۲۶۱

حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار درباره دلایل افزایش قیمت سیب زمینی در بازار اظهار کرد: وقوع سیل در ابتدای سال در کنار صادرات محصول موجب شده است که عرضه نسبت به تقاضا کاهش یابد که همین امر عامل اصلی نوسان قیمت سیب‌زمینی در بازار به شمار می‌رود.

وی افزود: در حال حاضر سیب زمینی گرگان، کرمانشاه و دزفول به بازار عرضه می‌شود که متأسفانه میزان عرضه نسبت به تقاضا کافی نیست؛ اما پیش بینی می‌شود حداکثر تا یک ماه آینده با ورود سیب زمینی از استان اصفهان و همدان به بازار قیمت این محصول متعادل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صابری نرخ هر کیلو سیب زمینی کهنه در میدان مرکزی را ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان و سیب زمینی نو را ۴ تا ۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه محصول با نرخ ۹ هزار تومان در خرده فروشی‌ها جای تعجب است.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی را ۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: اگر چه قیمت محصول با ورود سیب زمینی از استان‌های اصفهان و همدان تا حدودی تعدیل خواهد شد، اما به هیچ عنوان به نرخ‌های قبل باز نمی‌گردیم چرا که در بخش کشاورزی همانند سایر بخش‌ها هزینه‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه پیاز به میزان فراوان در میدان موجود است گفت: هم اکنون هر کیلو پیاز با نرخ یک هزار تا حداکثر دو هزار تومان در میدان خرید و فروش می‌شود که این نرخ جوابگوی هزینه تولیدکنندگان هم نیست و از طرفی تقاضای چندانی برای صادرات محصول از سوی عراق وجود ندارد چرا که پیاز کشور عراق در حال برداشت است.

صابری از کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نرخ میوه‌های نوبرانه در چند روز اخیر خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو توت سفید ۴ تا ۷ هزار تومان، توت فرنگی سنندج ۷ تا ۱۲ هزار تومان، توت فرهنگی کرج ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان و توت فرنگی گرگان ۵ تا ۱۰ هزار، زردآلو ۶ تا ۱۸ هزار، گلابی جنگی ۶ تا ۱۸ هزار، گیلاس ۱۵ تا ۲۸ هزار تومان، هلو ۵ تا ۱۲ هزار، گوجه سبز شمال ۳ تا ۷ هزار، گوجه سبز برغان ۵ تا ۱۲ هزار، طالبی ۲ تا ۴ هزار، خربزه ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰، ملون ۲ تا ۴ هزار تومان و هندوانه یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار قمت میوه را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به فراوانی تولید کمبودی در عرضه محصولات نخواهیم داشت که با این وجود نوسان چندانی در بازار رخ نخواهد داد.

اخبار داغ همتی: منتظر اتفاقات مهم در حوزه مسکن باشید پنهان‌کاری درباره یک اتفاق تلخ در استقلال؟ آیا مغز هسته زردآلو به درمان سرطان کمک می‌کند؟ شاکی جدید پرسپولیس از راه رسید آمار ناامیدکننده بازیکنی که قرار است جانشین مسی و رونالدو باشد

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۶۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟

اصغر سمیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره پیش‌بینی بازار ارز در سال جدید اظهار داشت: قیمت ارز هم مانند هر کالای دیگری که قابلیت خرید و فروش دارد، از قانون معروف عرضه و تقاضا پیروی می کند، البته خود عرضه و تقاضا از قانون نیاز و ارزش تبعیت می‌کنند، یعنی عرضه‌کننده اگر ارزش کالای خود را بیش از قیمت آن در بازار بداند، به تبع عرضه را محدودتر می‌کند و از طرف دیگر متقاضیان نیز اگر قیمتی را بیش از آنچه باید و شاید ببینند، سعی می‌کنند با کم کردن مصرف تقاضا در بازار را کاهش داده و باعث تعدیل قیمت شوند.

وی افزود: در مورد ارز هم همین‌طور است، با این تفاوت که عرضه کننده عمده ارز در ایران بانک مرکزی است که یعنی دولت و تقاضا هم گاهی غیرواقعی است یعنی در اثر سوءمدیریت یا فشارهای خارجی یا تبلیغات غلط یا ایجاد جو ترس و التهاب روانی، تقاضای کاذب ایجاد می‌شود.

رئیس اسبق کانون صرافان عنوان کرد: برعکس ممکن است دولت با وضع قوانین و مقررات واردات برخی از کالاها را ممنوع یا بسیاری از کالاها را محدود کند، و به این طریق تقاضا را به طور مصنوعی و البته موقت، کاهش دهد.

سمیعی متذکر شد: در شرایط ایجاد تقاضای کاذب وظیفه عرضه‌کننده عمده ارز این است که با تزریق صحیح و به موقع و بدون این‌که باعث تلاطمات در بازار شود به کنترل نرخ اقدام کند.

وی تصریح کرد: البته همیشه با محاسبه نرخ تورم و بهره در کشور ما و کشورهای حوزه دلار مراقبت کند که قیمت بازار تفاوت زیادی با بهای واقعی پیدا نکند. و البته همواره شرط اصلی واحد و واقعی بودن قیمت‌ها خواهد بود.

سمیعی گفت: نکته دیگر اینکه اگر اصلاح نظام اقتصادی کشور مدنظر مسوولین باشد، به نظر من قدم اول حمایت از کاهش نرخ تورم و بهره است که آن هم البته برمی‌گردد به جلوگیری از افرایش بی‌رویه حجم نقدینگی.

وی افزود: یعنی اگر دولت مالیات ها را افزایش دهد، یارانه‌ها برای حامل‌های انرژی و دیگر موارد غیرضروری را حذف کند، حتی سطح خدمات و ارز ساختن زیرساخت‌ها را هم کاهش دهد، بهتر است از اینکه دائم از بانک مرکزی استقراض کند و حجم نقدینگی را بدون اینکه برای جذب آن برنامه ریزی کرده باشد، افزایش دهد.

او عنوان کرد: بارها گفته‌ام، هر کالا یک قیمت واقعی دارد،‌ یک قیمت فشرده که در اثر تزریق بیش از تقاضا حاصل می‌شود و یک قیمتی که دارای حباب است. قیمتی که فنر آن فشرده یا دارای حباب باشد غیرواقعی تلقی می‌شود و قیمت واقعی نیز قیمتی است که ارزش و علامت واقعی آن کالا را نشان می‌دهد.

سمیعی متذکر شد: پیش‌بینی من درمورد نرخ ارز در سال گذشته این بود که بر اساس نرخ تورم و نرخ بهره در کشور سال ۱۴۰۲ را با دلار ۴۵ هزار تومان آغاز کنیم که البته با حدود ۵۰ هزار تومان شروع شد ولی مطابق با نرخ تورم، با شیب مناسب و منطقی افزایش نیافت، تا این‌که در بهمن‌ماه طاقتش تمام شد و قدری تعدیل شده و افزایش یافته به حدود ۶۰ هزار تومان رسید.

او خاطرنشان کرد: اگر فرض کنیم که قیمت برای شروع سال جدید حدود ۶۰ هزار تومان صحیح باشد، و اگر فرض کنیم نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ به طور متوسط حدود ۴۰ درصد باشد، و اگر فرض کنیم دولت تصمیم بگیرد که به طور منطقی با نرخ ارز برخورد کند، نرخ‌های غیرواقعی و مصنوعی و رانتی را کنار بگذارد، برای اول تابستان نرخ ۶۷ هزار تومان، و برای اول پائیز ۷۵ هزار تومان منطقی به نظر می رسد و در ادامه البته تا آخر سال آینده دلار ۹۵ هزار تومانی هم دور از ذهن نیست. این البته به شرطی است که فروض ما محقق شود.

سمیعی گفت: یادآوری می کنم، اگر به هر بهانه‌ای مقادیری از ارز کشور به قیمت‌های دستوری و مصنوعی و ارزان‌تر از قیمت واقعی به هر مصرف‌کننده‌ای، مسافر باشد یا واردکننده و یا غیره داده شود، بارش بر دوش قیمت در بازار آزاد قرار می‌گیرد، و تاثیر مخرب خود را بر کلیت نظام اقتصادی نشان خواهد داد.

وی عنوان کرد: ولی البته آرزوی من و همه میهن دوستان این است که نرخ تورم به شدت کنترل شده و نرخ ها هم بالا نرود، و احتمالات دیگری هم هست که خدای نکرده اگر اتفاق بیافتد، می تواند وضعیت را خیلی بدتر از پیش‌بینی ها حادث کند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888473

دیگر خبرها

  • میوه با قیمت مناسب در کهگیلویه توزیع می شود
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • راه اندازی شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی در قم با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین 
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • پیش‌بینی مهم نرخ ارز در ۱۴۰۳؛ تغییر قیمت دلار تا پایان سال
  • یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟
  • افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳