Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@11:51:56 GMT

انتقاد تند آیت‌الله سیستانی از دولت و احزاب عراق

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۶۹۹۱

ساعت 24- در پنجمین سالگرد صدور فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله العظمی سیستانی، مواضع مرجع عالی شیعیان توسط «حجت الاسلام و المسلمین احمد صافی» در خطبه های امروز نماز جمعه و در حرم مطهر امام حسین(ع) قرائت شد.

در پنجمین سالگرد صدور فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله العظمی سیستانی، مواضع مرجع عالی شیعیان توسط «حجت الاسلام و المسلمین احمد صافی» در خطبه های امروز نماز جمعه و در حرم مطهر امام حسین(ع) قرائت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مواضع که از سوی دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی صادر شده، آمده است: در روزی نظیر دیروز برابر با ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی یعنی پنج سال پیش، از همین مکان مقدس ندای مرجعیت عالی دینی و فتوای مشهور ایشان مبنی بر وجوب دفاع کفایی قرائت شد؛ جایی که عراقی های قادر به حمل سلاح برای دفاع از عراق، مردم این کشور و مقدسات آن، در برابر حمله تروریست های داعش که مساحت وسیعی از چندین استان عراق را درنوردیده بودند و به تهدیدی برای بغداد و دیگر استان ها تبدیل شده بودند، فرا خوانده شدند.

پس از صدور فتوای جهاد کفایی، مردان عراق از اقشار مختلف جامعه اعم از پیر و جوان آماده شدند و با شور و اشتیاق وصف ناپذیر راهی میدان های نبرد شدند و بیشتر از ۳ سال با شایستگی تمام و بهره وری بالا وارد نبردهای شدید شدند و در آنها از خود قهرمانی ها به جای گذاشتند ودر راه نجات کشور و فداکاری برای حریم ها و مقدسات، دهها هزار شهید و چندین برابر آن مجروح و مصدوم تقدیم کردند تا اینکه خداوند پیروزی را به آنها ارزانی داشت و توانستند تروریست ها را نابود گردانند و اراضی اشغالی را از لوث تجاوزگران پاک کنند و دولت موهومی آنها را نابودکنند.

واگر یکپارچگی عراقی ها، انسجام و اتحاد آنها، غلبه نیروهای سیاسی بر اختلافات و درگیری های فیمابین و ترجیح دادن منافع عالی وطن و شهروندان بر منافع شخصی، گروهی، قومیتی و منطقه ای و همچنین همکاری کشورهای برادر و دوست و مشارکت فعال آنها در نابودی تروریسم داعشی نبود، چنین دستاورد بزرگ تاریخی حاصل نمی شد.

اما پس ازپایان جنگ و تحقق پیروزی آشکار و پاک سازی مناطق مختلف از لوث تروریست ها، بار دیگر اختلافات – گاهی آشکار و گاهی پنهان- به صفوف احزابی که زمام امور را در دست داشتند، رخنه کرد و درگیری میان نیروهایی که خواهان حفظ موقعیت سابق خود بودند و نیروهای دیگری که در طول جنگ علیه داعش سربرآوردند و برای تثبیت حضور و دستیابی به دستاوردهای مشخص تلاش می کردند، بالا گرفت و همچنان رقابت بر سر پست ها و موقعیت ها از جمله دو وزارتخانه دفاع و کشور و سهمیه بندی های نامطلوب، مانع تکمیل کابینه می شود و اقدامات عملی برای جلوگیری از فساد شایع در نهادهای دولتی و محاکمه عاملان آن در پیش گرفته نشده و بروکراسی اداری، فرصت های شغلی محدود، کمبود شدید خدمات اساسی – به استثتای بهبود اخیر در برخی از آنها- باعث رنج و مشقت شهروندان شده و زندگی را برای آنها سخت کرده و قوانینی که به گروههای خاصی از مردم به ضرر سایر اقشار ملت، امتیازهای ناعادلانه خاصی اعطا کرده، همچنان پا برجاست و اصلاح نشده است.

همه این موارد در سایه اوضاع بسیار حساس منطقه و تشدید تنش ها در آن پس از دوران آرامش نسبی ناشی از جنگ علیه داعش، صورت گرفته است.

تداوم منازعه بر سر غنیمت ها، دستاوردها، تحریک مشکلات امنیتی و قبیله ای و فرقه ای در گوشه و کنار کشور به هدف دستیابی به اهداف مشخص و عدم تسریع در حل و فصل مشکلات مناطقی که از جنگ علیه تروریسم آسیب دیده اند، به بقایای داعش فرصت مناسب حمله به امنیت و ثبات کشور را می دهد و ممکن است با آغوش باز برخی افراد کینه جو و ضعیف النفس روبرو شوندو باعث شود بر پیچیدگی اوضاع افزوده گردد.

عادی کردن اوضاع در مناطق آسیب دیده و تامین امنیت آنها بر پایه اصول حرفه ای که باعث حفظ حرمت شهروندان شود و فرصت زندگی کریمانه را برای آنها مهیا کند و مانع تجاوز به حقوق قانونی آنها شود جزو ضرورت های اساسی است که در غیر این صورت، خطر بازگشت کشور به شرایط بغرنج فراموش نشدنی را دو چندان می کند.

جناح های مرتبط با پرونده امنیتی باید بسیار مراقب باشند که در نتیجه عوامل مذکور چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد و با حرفه ای گری کامل با این پرونده مهم رفتار کنند و به تلاش های اطلاعاتی برای ناکام گذارادن طرح های تروریست ها پیش از اجرای آن، اهتمام ویژه ای قائل شوند و مناطقی که ممکن است پایگاه تحرکات آنها باشند را به دقت زیر نظر بگیرند و اجازه هیچ گونه کوتاهی در این زمینه را ندهند.

مقام والای شهدای بزرگ و خانواده های عزیز آنها و همینطور عزیزان مبارز مجروح و جانباز، قهرمانان نیروهای مسلح وسرویس های امنیتی را که برای امنیت وطن، ثبات آن و محافظت از جان شهروندان چشم روی هم نمی گذارند، ارج می نهیم و از خداوند متعال می خواهیم که حافظ آنها باشد و اشتباهات آنها را تصحیح گرداند و همگان را به آنچه که خیر و صلاح کشور و بندگان در آن است، هدایت کند که او ارحم راحمین است.

شفقنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: آیت الله سیستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۶۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال

وزیر نفت عراق اعلام کرد بغداد و اربیل در حال مذاکره در مورد از سرگیری صادرات نفت از شمال این کشور هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از عراق نیوز، حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق اخیرا اعلام کرده بغداد و اربیل در حال مذاکره در مورد از سرگیری صادرات از شمال این کشور هستند.
عبدالغنی گفت:«ما صادرات نفت از میادین نفتی کردستان عراق را از سر می‌گیریم».
وی اضافه کرد اخیراً قراردادی بین وزارت برق عراق و یک شرکت فعال در بخش گاز این کشور در منطقه کردستان بسته شده است.

وزیر نفت عراق تاکید کرد هدف این قرارداد تسهیل انتقال 100 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی است.

اقتصاد و سیاست عراق روی پایه چاه نفتتمدید 5ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

عبدالغنی توضیح داد دولت فدرال بغداد از دولت اقلیم کردستان خواسته نفت تولید شده در شمال این کشور را به شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) تحویل دهد تا بتوانند صادرات نفت شمال را از طریق ترکیه از سر بگیرند.
وی گفت:«ما با دولت اقلیم کردستان برای تحویل نفت تولید شده در شمال به سومو صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم آن را از طریق بندر جیهان ترکیه و خط لوله‌ای که عراق و ترکیه را با هم متصل می‌کند صادر کنیم».

ترکیه از 25 مارس 2023 صادرات 450 هزار بشکه در روز نفت عراق را از این خط لوله که از منطقه کردستان عراق به بندر جیهان ترکیه می‌رسد، متوقف کرده است.
این تصمیم ترکیه برای توقف صادرات نفت عراق به دنبال رای اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس گرفته شد.
طبق این رای، ترکیه باید 1.5 میلیارد دلار غرامت به بغداد به خاطر آسیب‌های ایجاد شده توسط صادرات نفت کردستان بدون اجازه دولت فدرال عراق بین 2014 و 2018، پرداخت می‌کرد.
کردستان در 2013 صادرات مستقل نفت خام را آغاز کرد که از نظر بغداد غیرقانونی بود.
انتهای پیام/42

دیگر خبرها

  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • انتقاد از تعطیلی برخی مساجد در شهرهای کشور
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو کشور
  • انتقاد شورای اروپایی و سازمان ملل از قانون ضد مهاجرتی انگلیس
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقتنامه امنیتی دو کشور
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • نابودی ۱۲ تروریست مرتبط با داعش در فیلیپین
  • اردوغان: به مبارزه علیه تروریست‌ها ادامه می‌دهیم/ نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال