Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@21:01:12 GMT

ساخت قوی ترین آهنربای دنیا در آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۷۴۹۳

ساخت قوی ترین آهنربای دنیا در آمریکا

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ قوی ترین آهنربای دنیا با چگالی شار مغناطیسی ۴۵ تسلا (۱۰ برابر قوی تر از یک دستگاه MRI بیمارستانی) پیشتر در اختیار آزمایشگاه عالی میدان مغناطیسی ملی آمریکا موسوم به MagLab در دانشگاه فلوریدا بود و حالا دانشمندان این آزمایشگاه اعلام کرده اند که موفق به ساخت آهنربایی با چگالی شار ۴۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ تسلا شده اند. البته این پیشرفت چندان قابل توجه نیست اما مسیر را برای ساخت آهنرباهای قوی تر براساس اصول ابررسانایی هموار می کند.

مغناطیس از خواص ماده است که عموما نیز به واسطه حرکت بار الکتریکی در آنها ایجاد می شود. دانشمندان برای ساخت میدان های مغناطیسی قوی از کوئل های سیمی کمک می گیرند و با عبور دادن بار الکتریکی از درون این ساختارهای سیمی میدان های مغناطیسی مورد نظرشان را می سازند. در واقع هر چه جریان عبوری از درون این سیم ها متراکم تر باشد میدان مغناطیسی ایجاد شده نیز قوی تر خواهد بود.

برق مورد نیاز این آهنربا از خروجی یک زیردریایی هسته ای هم بیشتر است

حدودا دو دهه است که میدان مغناطیسی جریان مستقیم ۴۵ تسلا (یعنی میدانی که تغییر جهت نمی دهد) در آزمایشگاه MagLab قوی ترین آهنربای دنیا به شمار می رود. این میدان مغناطیسی در کنار اجزای مختلفی که دارد یک آهنربای مقاومتی از جنس مس دارد که ۳۳.۶ تسلا را درون یک کوئل ساخته شده از ابررسانای Nb3Sn (نیوبیوم ۳ قلع) تولید میکند. سیم های مسی همزمان با عبور جریان گرما تولید می کنند که برای این کار نیز به برق ۳۱ مگاواتی نیاز است (این رقم بیشتر از خروجی برق برخی از زیردریایی های هسته ای است) و به هزاران لیتر آب سرد برای خنک سازی نیاز دارد.

سئونگ یانگ استادیار کالج مهندسی FAMU-FSU و از دانشمندان MagLab است که سرپرستی تیم سازنده آهنربای جدید با ابعاد یک قوطی نوشابه را بر عهده داشت.

قوی ترین آهنربای دنیا که Little Big Coil 3 نام دارد حاوی یک آهنربای ابررساناست که درون یک آهنربای مقاومتی جای داده شده و به جای استفاده از نیوبیوم- قلع از نوعی نوار پوشیده شده با ابررسانا به نام REBCO (متشکل از باریوم-مس-اکسید) ساخته شده که در دماهای بالا خاصیت ابررسانایی پیدا می کند. این نوار قطری به اندازه تار موی انسان دارد و می تواند حجم بالایی از جریان را از خود عبور دهد.

دانشمندان همچنین از عایق کاری این ساختار هم صرفنظر کردند چراکه مواد عایق باعث از دست رفتن خواص ابررسانایی یا کاهش آن می شود. در واقع آنها با این کار امکان انتقال حجم بیشتری از جریان را از طریق ماده ابررسانا و خنک سازی سریعش فراهم کردند.

اما میدان های مغناطیسی قدرتمندی مانند این مصارف علمی متعددی دارند که از آن جمله میتوان به درک خواص مواد جدید اشاره کرد. نکته دیگر آنکه این آزمایش صرفااثبات مفهوم بوده؛ یعنی دانشمندان هنوز یک ابزار قابل اعتماد برای استفاده در آزمایشات خود نساخته اند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برق زیردریایی هسته ای نوشابه هسته ای برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۷۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از هر لحاظ پیروز میدان عملیات وعده صادق بود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید عمرانی حسینی‌نسب در خطبه‌های این هفته نماز جمعه زنجان با گرامی‌داشت دوم اردیبهشت، سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با بیان اینکه سپاه دو ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به فرمان امام راحل تشکیل شد، افزود: این نهاد در همه مراحل در خدمت مردم و انقلاب بود، به طوری که عملیات عزت‌مندانه و دشمن‌شکن وعده صادق یکی از اقدامات انقلابی این نهاد انقلابی است.

وی به تبیین عملیات وعده صادق پرداخت و با اشاره به اینکه این عملیات از هر لحاظ فراتر از جنایت رژیم صهیونیستی بود، اظهار کرد: تعداد موشک‌های پرتاب شده ایران در این عملیات بیش از ۵۰ برابر است و در خسارت مالی نیز اگر چه رژیم صهیونیستی با حمله به کنسولگری ایران در سوریه یک ساختمان چهار طبقه‌ای که در نهایت یک میلیون دلار قیمت داشته را ویران کرد اما فقط در عملیات رهگیری یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار از دست داد.

خطیب نماز جمعه سلطانیه ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد که ابعاد ضربه مالی عملیات ایران ۱۳۵۰ برابر بیشتر از عملیات رژیم صهیونیستی بوده است؛ چرا که در عملیات وعده صادق، ایران با توانایی حداقلی که به میدان آورده بود، بر توانایی حداکثری رژیم صهیونیستی و حامیانش غلبه کرد و از هر لحاظ پیروز میدان، ایران اسلامی بود.

وی با بیان اینکه ۱۰ کشور از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن به رژیم غاصب صهیونیستی در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران کمک کردند، تصریح کرد: با وجود آگاهی از حملات که سه ساعت قبل از عملیات به کشورهای همسایه اطلاع داده شده بود و بهره گیری از فناوری پیشرفته، دشمن در رهگیری پرتابه‌های ایران ناکام ماند.

حسینی‌نسب با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری دستور داده بودند که در عملیات وعده صادق، محور مقاومت درگیر نشود، اضافه کرد: این بدان معنی است که در عملیات وعده صادق، ایران اسلامی در مقابل حداقل ۱۰ کشور به اهداف خود رسید. ایران اسلامی در این عملیات رژیم صهیونیستی را تنبیه و مجازات کرد و سیلی کمرشکنی به این رژیم زد و توان دفاعی و بازدارندگی کشور را تثبیت کرد.

خطیب نماز جمعه سلطانیه با بیان اینکه دشمن نیز باید بداند که عملیات وعده صادق نمایش قدرت ایران بوده و اگر ایران بخواهد اعمال قدرت کند، آثاری از رژیم صهیونیستی باقی نخواهد ماند، خاطرنشان کرد: این عملیات متناسب با جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران بود ولی اگر شرارت کند و اقدامی انجام دهد، دلاورمردان ما منطقه را بر سر اسرائیل خراب کرده و پاسخ ایران ۱۰ برابر شدیدتر خواهد شد.

حسینی‌نسب با بیان اینکه در عملیات وعده صادق، هماهنگی کامل بین میدان و دیپلماسی برقرار بود و دلاورمردان نیروهای مسلح در کنار وزارت خارجه انقلابی بر تنبیه رژیم یک صدا بودند، عنوان کرد: این در حالی است که دولت قبلی اظهار می‌کرد که چرا روی موشک مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا می‌نویسید و نمی‌گذارید ما کار کنیم.

وی تاکید کرد: نتیجه هماهنگی میدان و دیپلماسی این می‌شود که سفیر سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است، ساعت ۳ بامداد بعد از عملیات، به جای وزارت خارجه به سپاه احضار شده و به او هشدارهای لازم داده می‌شود و او نیز فوراً به آمریکا منتقل و آمریکا هم صریحاً جواب می‌دهد که ما هیچ کاری نداریم، بنابراین همکاری و هماهنگی میدان و دیپلماسی یک شکست فضاحت‌بار برای آمریکا و رژیم صهیونیستی به وجود آورد که حتی نتوانستند در جلسه شورای امنیت سازمان ملل نیز کاری انجام دهند.

امام جمعه سلطانیه در ادامه با گرامی‌داشت هفته سلامت (یکم تا هفتم) اردیبهشت، سلامتی را یک نعمت مجهول دانست که معمولاً از وجود این نعمت غافل هستیم، گفت: دستورات دین اسلام در رعایت بهداشت مبتنی بر حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری است و تاکید شبکه بهداشت بر انجام به موقع آزمایش‌ها نیز در همین راستا است.

کد خبر 6082487

دیگر خبرها

  • تحقیر اسراییل و آمریکا در عملیات وعده صادق روشن بود
  • تحقیر اسرائیل و آمریکا در عملیات وعده صادق روشن بود
  • آمریکا به دنبال ترمیم چهره کتک‌خورده اسرائیل در جریان عملیات «وعده صادق» است
  • ایران از هر لحاظ پیروز میدان عملیات وعده صادق بود
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • وضعیت دستفروشان از چین تا آمریکا | آیا دستفروشی در مترو شهرهای بزرگ دنیا آزاد است؟
  • عملیات اصفهان نوعی فرافکنی آمریکا بود
  • صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت و ساز در برخوردارترین منطقه مشهد
  • کشفی تازه: زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • رونمایی عجیب طالبان از یک سلاح جنگی (+عکس)