Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - چندي قبل نمايندگان مجلس با تصويب طرحي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را مکلف کردند که 10 درصد بهاي بليت اجراهاي صحنه‌اي (کنسرت) در تهران و کلان‌شهرها را أخذ و به حساب درآمد عمومي نزد خزانه‌داري کل کشور واريز کند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز چهارم اسفند ماه سال گذشته و در ادامه بررسي بودجه 98، بند (ح) و بند الحاقي 5 به تبصره 9 را به تصويب رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق با بند (ح) شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت مندرج در پيوست شماره (3) اين قانون، مکلفند در اجراي تکاليف قانوني مربوط، حداقل 40 درصد از هزينه امور پژوهشي خود مندرج در آن پيوست را در مقاطع سه‌ماهه به ميزان 25 درصد، به حساب خاصي نزد خزانه‌داري کل کشور واريز کنند.
همچنين وکلاي ملت بند الحاقي 5 را هم تصويب کردند که بر اساس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مکلف است 10 درصد بهاي بليت اجراهاي صحنه‌اي (کنسرت) در تهران و کلانشهرها را أخذ و به حساب درآمد عمومي نزد خزانه‌داري کل کشور واريز کند. اين در حالي بود که قبل از تصويب اين طرح هزاران نفر از فعالان عرصه موسيقي با انتشار نامه‌هاي سرگشاده، مصاحبه‌ها و از طريق صفحات مجازي، مخالفت خود را با اين طرح اعلام کرده و از عالي‌ترين مرجع اجرايي تا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درخواست کردند تا قبل از تصويب با اين طرح مخالفت کرده و مانع تصويب آن شوند. همچنين برخي از فعالان موسيقي جداي مخالفت با تصويب اين طرح، از اين‌که مراجع بالادستي در ارائه اين طرح نظر کارشناسانه اهالي موسيقي را جويا نشدند به شدت اظهار گله‌مندي کردند.
فرداي روز تصويب اين طرح، «احد آزادي‌خواه» سخنگوي کميسيون فرهنگي و نماينده مردم ملاير در مجلس، در مصاحبه با خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي درباره اين مصوبه سخن گفت.
نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي در اين گفت‌و‌گو که در تاريخ 5 اسفند 1397 منتشر شده با اشاره به تصويب بند الحاقي 5 تبصره 9 ماده لايحه بودجه سال 98 کل کشور در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي، گفت: «بر اساس اين بند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مکلف است 10 ‌درصد بهاي بليت اجراهاي صحنه‌اي (کنسرت) در تهران و کلانشهرها را أخذ و به حساب درآمد عمومي نزد خزانه‌داري کل کشور واريز کند.»
وزارت فرهنگ در تدوين اين پيشنهاد نظر اهالي موسيقي را اخذ کردآزادي‌خواه درباره اين‌که چرا با وجود مخالفت‌هاي اهالي موسيقي، چنين مصوبه‌اي در صحن علني مجلس به تصويب رسيد، گفت: «اين پيشنهاد از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با اخذ نظر از اهالي موسيقي پيشنهاد شد و مقاصد هزينه‌اي دارد که به توسعه فرهنگ و هنر اين مرز و بوم کمک مي‌کند. بر اساس بخش هزينه‌‎اي همين بند الحاقي، مقرر است درآمد ناشي از اين محل جهت ساماندهي فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري تعمير، تجهيز و اداره مجتمع‌هاي فرهنگي و هنري شهرستان‌ها غير از مراکز استان، اختصاص يابد.»
ده درصد رقمي نيستاين نماينده مردم در مجلس با بيان اينکه با اين تصميم از حداقل آورده در حوزه موسيقي، حداکثر عايده در اين حوزه هزينه خواهد شد، اضافه کرد: «رقم 10 درصد کسر شده از بهاي بليت اجراهاي صحنه‌اي (کنسرت) در عمل چيزي نخواهد بود، ولي وقتي اين رقم در خزانه‌داري کل کشور تجميع و در محلي هزينه شود، اثر خود را نشان مي‌دهد.»
مجلس به پيشنهادي عملي و شدني رأي مثبت دادآزادي‌خواه همچنين تأکيد کرد: «مجلس مي‌توانست براي توسعه فرهنگي و هنري، تعمير، تجهيز و اداره مجتمع‌هاي فرهنگي و هنري شهرستان‌ها، دو اقدام انجام دهد يا از محل سود شرکت‌ها درصدي براي اين مهم در نظر گيرد، که تجربه چندين ساله ما در بودجه‌نويسي حاکي از اين است که عملاً اين درآمد محقق نشده و تخصيص نمي‌يابد. به همين دليل به اين پيشنهاد در کميسيون فرهنگي و کميسيون تلفيق بودجه رأي مثبت داده شد.»
اهالي موسيقي در آينده از اين قانون دفاع خواهند کرددر حالي که سخنگوي کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي عنوان کرده که «در صورت اجراي درست اين قانون توسط مجري تعيين شده يعني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اهالي موسيقي خود اولين گروهي خواهند بود که از اجراي اين تبصره قانوني دفاع خواهند کرد»، اما به هر شکل اعتراض اهالي موسيقي به اين طرح تا به امروز ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۸۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت قاطع از بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس پای کاربران اجرای طرح نور پلیس است و الحمدالله این طرح با موفقیت حرکت می‌کند. امیدواریم طرح عفاف و حجاب که به شورای نگهبان ارسال شده هرچه زودتر تقویت و به یک قانون تبدیل شود و مردم ما قانونمند هستند و به قانون عمل می‌کنند.سردار احمدرضا رادان در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در محل ستاد کل انتظامی کشور برگزار شد، اظهارکرد: در ابتدا از همراهی مردم، دختران و بانوان عزیز ایران که در اجرای این طرح با پلیس همکاری و همراهی می‌کنند تشکر می‌کنم. تشکر بعدی را هم از همکارانی دارم که دغدغه‌مندانه در اجرای این طرح پای کار هستند و به صورت جهادی اجرای آن را دنبال می‌کنند.

فرمانده کل انتظامی کشور افزود: با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.

به گفته رادان اجرای این طرح همراهی همگان را در پی داشت و از مجلس و خاصه کمیسون فرهنگی که جزو اولین واحد‌ها و بخش‌هایی بود که در این موضوع پای کار بود تقدیر و تشکر می‌کنم.

آقاتهرانی: پای کار اجرای طرح نور هستیم
در این دیدار مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس پای کاربران اجرای طرح نور پلیس است و الحمدالله این طرح با موفقیت حرکت می‌کند. امیدواریم طرح عفاف و حجاب که به شورای نگهبان ارسال شده هرچه زودتر تقویت و به یک قانون تبدیل شود و مردم ما قانونمند هستند و به قانون عمل می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: عفاف و حجاب جزو احکام الهی است و هر مسلمانی باید نسبت به این موضوع احترام قائل باشد و کشور ما اسلامی است و باید قوانین اسلامی نیز داشته باشد. اقدامات انجام شده نیز در مسیر درست و خوبی است.

آقاتهرانی اضافه کرد:‌خوشبختانه فراجا با ملاحظاتی که برای اجرای قانون و عملیاتی شدن آن مدنظر قرار می‌دهد، منجر به این می‌شود که جمعیت عفیف ما احساس بهتری داشته باشند. بابت این اقدامات به فرمانده کل انتظامی و یکایک کارکنان این فرماندهی دست مریزاد می‌گویم. همچنین امیدواریم از ۳۲ دستگاهی که در این موضوع وظیفه دارند همگی پای کار باشند و به وظایف خود عمل کنند و به احکام الهی التزام داشته باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: همه چیز رو به پیشرفت است و امیدواریم مجلس انقلابی که تا کنون پای کار این موضوع بوده در آینده نیز پای کار باشد.

راستینه: قوای سه گانه باید کنار فراجا باشند
احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: سرلوحه کار فراجا همواره شناخت دقیق مسئله ناهنجاری‌های اجتماعی و حفظ کرامت و جایگاه مردم به ویژه بانوان است. در راستای پیگیری اجرای قانون مربوط به حوزه عفاف و حجاب مهمان فرمانده محترم کل انتظامی شدیم و دو موضوع، فلسفه حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در این نشست صمیمانه بود.

وی گفت: اخذ گزارش و البته تقدیر و تشکر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از اقدامات به موقع و هوشمندانه فراجا در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و انجام مسئولیت‌های قانونی در اجرای طرح نور پلیس اولین موضوعی است که بر آن تاکید داریم.

سخنگوی این کمیسیون با تاکید بر این که حقیقتا فراجا یکی از ۳۲ دستگاهی است که با شجاعت و شهامت و با شناخت دقیق مسئله ناهنجاری‌های اجتماعی و حفظ کرامت و جایگاه بانوان به موضوع عفاف و حجاب پرداخته و پای کار آمده است، افزود: دستگاه بزرگ انتظامی کشور در مدت اجرای این طرح وجه کامل پلیس مقتدر مهربان را به نمایش گذاشته است.

به گفته وی کمیسیون فرهنگی همواره از اقدامات شایسته و خوب فراجا حمایت می‌کند و معتقدیم قوای سه گانه باید در اجرای این طرح در کنار فراجا قرار گرفته و به صورت ویژه این سازمان را حمایت کنند.

راستینه با اشاره به این که جامعه ما شریف و عفیف است، گفت: مردم ما خانواده دوست هستند و می‌دانند دشمن با ترویج ناهنجاری‌ها در جامعه، کشف حجاب زنان را به عنوان رکن اصلی خانواده هدف قرار داده است.

وی با اشاره به این که بایستی با افراد معلوم الحال که با اهداف مغرضانه اخلاقیات جامعه اسلامی ما را هدف گرفته‌اند، برخورد شود، گفت: لزوم حمایت از فراجا ضروری است و مردم فهیم ما باید به اجرای قانون پایبند باشند. اختلاف نظر برخی از افراد جامعه در نوع پوشش نباید به عدم تمکین قانون منجر شود و ما معتقدیم که همه دستگاه‌ها در این موضوع پای کار باشند و فراجا را در اجرایی سازی قانون حمایت کنند و جامعه ما الگو و نمونه‌ای در تراز جامعه اسلامی باشد.

دیگر خبرها

  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!
  • حمایت قاطع از بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها
  • آقاتهرانی: پای کار اجرای طرح نور پلیس می‌مانیم
  • رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
  • مجلس پای کار برای اجرای طرح نور فراجا است
  • جامعه در انتظار تصویب قانون جامع حجاب
  • مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است