Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@22:22:18 GMT

موغان، تماشاخانه فرهنگ و سنن فریدن

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۵۸۷۱۸

موغان، تماشاخانه فرهنگ و سنن فریدن

پیچ و خم جاده ها و گذر از مناظر چشم نواز در مسیر روستای موغان واقع در ۲۰ کیلومتری مرکز فریدن، دریچه چشم ها را به رویداد شگفت انگیزی گشود که " اختتامیه نکوداشت هفته فرهنگی فریدن" نام داشت.

پهنه سرسبز موغان همچون مغناطیسی گیرا، جمعیت انبوه گردشگران را در بر گرفت تا بزرگ ترین رویداد فرهنگی به نشانه پایان یک هفته تکاپو برای معرفی فریدن رقم بخورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حرکت از بلندی های موغان به سمت محل برگزاری جشنواره، آن هنگام که خنکای فرح بخش روستا بال و پر خیال را به پرواز در آورد، یکپارچه نمایش نمادهای فرهنگی قومی فریدن بود که از مقابل دیدگان عبور می کرد.

از نوای ساز محلی تا سیاه چادر قوم بختیاری و از همهمه برای آش رشته تا زمزمه شعر و خاطره، همه چیز نشان از تحرک و پویایی داشت، گویی زندگانی پیشینیان کهن دیار فریدن با همه خرده فرهنگ ها و رمز و رازهایش اکنون در پیش چشم ها پدیدار گشته تا بار دیگر تاریخ به دیرینگی این سرزمین شش قوم ببالد.

هیچ صحنه ای لذت بخش تر از آن نبود که گردشگر تازه از راه رسیده دمی در سایه سیاه چادر غبار خستگی از تن بتکاند و به نظاره پخت نان محلی بنشیند.

چند قدم آنطرف تر وقتی پیرزن شیرین سخن بختیاری نغمه اصالت می خواند، این ریشه محکم فرهنگ بود که از زیر پوسته مشک به بیرون تراوش می کرد.

جمعیت همچنان در هم می لولید، گویی هر رهگذر به دنبال گمشده های اصیل خود می گشت، لب ها همه خندان و نگاه ها همه پرسشگر، شاید چیزی شبیه ریشه در اذهان می رویید.

از هر کرانه این تبلور گنج های نهفته در فریدن بود که همچون ورق زدن دفترچه تاریخ، جوهر افتخار را بر لوح دل حک کرد.

چند قدم آنطرف تر، در غرفه ای به وسعت برکت، این دسترنج ها و محصولات روستاهای فریدن بود که یکی پس از دیگری هوش از سر گردشگران می پراند، آخر روستا این کانون تلاش و کارآفرینی به زیبایی به منصه ظهور رسیده بود.

عطر آشنای خوراک های بومی و تنوع بی نظیر غذاهای سنتی، بال خاطره را تا سفره های روزگاران دور به پرواز در آورد، آن هنگام که پارنج و شوربا ودلمه و حلوا همنشین مطبخ خانه ها در گذر تاریخ بود.

در سمت دیگر، شیطنت نونهالان در لا به لای سرسره ها چه زیبا دنیای شیرین کودکانه را به تصویر کشیده بود.

این آرام و قراری که از لنز دوربین ها به یغما رفته بود، نشان داد همه آنها در ثبت هیاهوی پر رمز و راز موغان حریص شده بودند.

پس از گشت و گذار از کوچه پس کوچه های این آیین، استقرار جمعیت بیشماری از گردشگران، مسافران و مردم شهرها و روستاهای فریدن هر رهگذری را میخکوب کرد، مردمی که برای شنیدن آوای خواننده گوش تیز کرده بودند و در این میان شوخ طبعی و لطیفه گویی مجری، طرح زیبای لبخند را بر چهره های آفتاب سوخته پدیدار کرد.

در سمت راست جایگاه، اجرای بازی های بومی محلی شور و شعف خاصی را بین تماشاچیان خلق کرده بود، به طوری که همگان از این همه غنای فرهنگی و پیشینه فاخر ورزشی و پهلوانی به وجد آمده بودند.

و در نهایت در میان انعکاس صدای ساز و طبل، این شیهه اسب های تیزپای فریدن بود که سوارکاری، هنر مردان و زنان این کهن بوم را به تصویر کشاند.

توقفگاه فرهنگی فریدن به اندازه ای برای گردشگران جذاب بود که بسیاری از آنان تا ساعت ها پس از پایان برنامه در محل برگزاری برنامه همچنین درجوار رودخانه خروشان موغان حضور داشتند.

تکاپو برای جمع آوری تجهیزات، داربست ها، صندلی ها و وسایلی که برای برگزاری این آیین استفاده شده بود تا پاسی از شب ادامه یافت، موضوعی که بار دیگر همبستگی شانه ها و همدلی اهالی فرهنگ برای خلق خاطره های اصیل و ماندگار را اثبات کرد.

آیین اختتامیه هفته فرهنگی فریدن روز جمعه در روستای هدف گردشگری موغان برگزار شد. علیرضا افتخاری، خواننده ملی و محسن دلیران، مجری شبکه اصفهان اجرای بخشی از این برنامه را بر عهده داشتند.

هفته فرهنگی فریدن امسال به دلیل تقارن با ماه رمضان، از ۱۸ تا ۲۴ خرداد با اجرای برنامه های متنوع برگزار شد.

به گزارش ایرنا، "مهد لاله‌های غیرت، خطه دین مداری و نجابت"، "جورچین مقصدهای گردشگری"، "خطه دسترنج‌های پر برکت، همنشین تلاش و حرکت"، "گنج خفته بر زمین"، "کهن سفره خانه دلپذیر"، "مهد نخبه پرور، افق روشن دانایی"، "دیرینگی شهر نشینی، عصاره همزیستی و همدلی" و "میراث کهن، گنجینه سنت‌ها و قدمت‌ها" عناوین روزهای هفته فرهنگی فریدن بود.

افتتاح مزرعه تحقیقاتی گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری نمایشگاه توانمندیها و قابلیت‌های بخش کشاورزی و دامپروری، افتتاح دبیرخانه خلاقیت، ایجاد ایستگاه شهروند آگاه، افتتاح موزه مزرعه و نمایشگاه عکس خاطرات شهر را از جمله طرح‌هایی است که در هفته فرهنگی فریدن اجرایی شد.
همچنین برگزاری تور فریدن گردی، گذرگاه فرهنگی قومی، جشنواره اقوام، جشنواره بزرگ غذای سنتی، بازدید از موزه شهدا، سمینار تخصصی گیاهان دارویی، المپیاد ورزشی و جشنواره متمرکز بازی‌های بومی محلی از دیگر برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی فریدن بود.

بر اساس کتب تاریخی، فریدن تغییر یافته نام 'فریدون' و زادگاه کاوه آهنگر است، دیاری با خصوصیات اجتماعی و نژادی منحصر به فرد که به 'سرزمین شش قوم' معروف است.
فریدن در زمان هخامنشیان ایالتی مهم، آباد و پررونق بوده است و تنها جاده آپادانا به شوش - پایتخت زمستانی هخامنشیان از این منطقه عبور می کرده است.

آب و هوای شهرستان فریدن نیمه مرطوب با تابستانی معتدل و زمستان بسیار سرد است، وجود دسکن های شهر دامنه، شهر زیر زمینی چهار طبقه در روستای موغان و انواع کلیساها و بناهای تاریخی، منطقه نمونه گردشگری به نام‌های 'دره بید بالا' و 'تفرج گاه‌های پلاسجان'، تنوع زیستی و فرهنگی روستاها، مناظر طبیعی بکر، رودخانه‌ها، کوه‌ها و چشم انداز بی نظیر باغ‌ها و تاکستان‌های این دیار در کنار رویش سخاوتمندانه انواع گیاهان دارویی، تنوع غذاهای محلی از آش و شوربا تا نان و پارنج، و سوغات پر طرفدار از جمله لبنیات خوش طعم و اصیل زمینه بسیار مساعدی را برای بازدید مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

این شهرستان دارای ۲ بخش مرکزی و زنده رود و ۲ شهر به نام‌های داران و دامنه، ۵ دهستان و ۲۸ روستاست.

فریدن با جمعیت بیش از ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع است.

۹۸۶۱/‏۶۰۲۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی توسعه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۸۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند فرهنگی خوزستان مبنایی برای فعالیت‌های فرهنگی است

به گزارش خبرنگار مهر، مجید منادی صبح امروز سه‌شنبه در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان در سال ۱۴۰۳ که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم که امروز در روز میلاد آقا امام حسن مجتبی (ع) و در ایام ماه مبارک رمضان توانستیم برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور را رونمایی کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خوزستان گفت: یکی از خلأها و نقاط خلأ فرهنگی که در کشور و در استان وجود داشت، نبود یک نقشه و سند جامع و کامل برای فعالیت‌های فرهنگی و حوزه کلان فرهنگی بود که این کار در خوزستان انجام شد.

وی افزود: در کل کشور ۱۲ یا ۱۳ استان موفق شدند سند خود را در یک فرآیند طولانی با حضور بخش عمده‌ای از کارشناسان و دستگاه‌هایی که پایش‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی را انجام دادند، تدوین کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خوزستان با بیان اینکه سند فرهنگی استان چند ماه پیش آماده شده بود، تصریح کرد: این سند امروز با حضور حاج آقا خسرو پناه، سایر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای شورای فرهنگ عمومی استان رونمایی شد که یک مبنایی برای فعالیت‌های فرهنگی است.

منادی عنوان کرد: قصد داریم از فعالیت‌های موازی، بدون برنامه و بدون نگاه کلان، دوری کنیم که این سند می‌تواند موضوع را هدایت، ریل گذاری و مسیر حرکت را مشخص کند و از این رو کار مؤثر و خوبی می‌تواند شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه مجموعه نظام و شورای فرهنگی عمومی «خوزستان» را به عنوان قرارگاه فرهنگی می‌داند، اظهار کرد: امیدواریم با این نگاه بتوانیم مجموعه فعالیت‌های استان را در یک ریل مشخص و با یک هدف مشخص شکل دهیم تا پراکنده‌کاری و موازی کاری صورت نگیرد و کارها به گونه‌ای نباشد که بی‌اثر یا کم اثر باشد بلکه کارها با برنامه باشد و این خلأ را به این صورت پُر کنیم.

کد خبر 6062831

دیگر خبرها

  • نقش راهبری هنرمندان در تحقق شعار سال
  • جهش در تولیدات فرهنگی و هنری از سوی هنرمندان
  • هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند
  • «شاماران» از بهبهان به تماشاخانه سنگلج می‌آید
  • فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • اعلام حمایت وزارت فرهنگ از طرح‌های خلاقانه و آیینی
  • سند برش استان خوزستان رونمایی شد
  • لزوم استفاده از فرصت‌های فرهنگی در کشور
  • سند فرهنگی خوزستان مبنایی برای فعالیت‌های فرهنگی است
  • کشف یک خانه «عصر آهن»